Vem kan man lita på?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Vem kan man lita på?

Inläggav Skrivbordet » 2019-08-08 10:36

För ett tag sedan var jag hemma hos en Carlsson-entusiast här på orten. Jag känner honom egentligen inte, vi råkade träffas i ett annat sammanhang.
Han demonstrerade sina OA 116. Imponerande. Så nu har jag börjat fundera på att köpa ett par carlssonhögtalare. Efter en stund på webben undrar jag: vem kan man lita på?
Carlssonplanet som uttrycker sig överväldigande positivt om i stort sett alla modeller och verkar anse att det är fråga om världens bästa högtalare eller Carlssonkult vars grundinställning verkar vara positiv, men som anser att olika modeller har en hel del brister vilka behöver åtgärdas (vilket jag inte har kunskap till).
Ett par OA 116 mäktar min ekonomi inte med. Men ett par OD 11 eller OA 12 klarar den av.
Tacksam för svar från en till åldern kommen senior, som läser detta forum ofta, men inte postar inlägg lika ofta.
M v h

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav Morello » 2019-08-08 10:40

Jag är inte så insatt, men det har förekommit en hel del bråk mellan olika carlsson-intressenter.
Carlssonkult (grafpro här på forumet) verkar vara allmänt kritisk till SSC och vice versa.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 11:03

Vem man skall lita på....

Båda typ....
Per på Carlsson planet är en passionerad Carlssonälskare och han mäter väl inget och så utan lyssnar och har vekligen fastnat för Carlssonljudet och älskar dem alla.... Det kan man inte ta ifrån honom.

CarlssonKult mäter och lyssnar och kritiserar med rätta det som han tycker brister och så har han tagit fram lösningar för att eliminera vissa av dessa brister.
De färdiga delningsfilterkorten för 70-talare som säljs på HifiKit tillverkkas av honom.

Av 70 talarna skulle jag rekommendera OA12.... Låter trevligt och är liten och smutt.

Annars är det ju OA50, 51 eller 52 du skall ha i någon av dess former om du skall få det bästa Carlssonljudet.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav Bill50x » 2019-08-08 11:09

Man får väl gå på de omdömen där de båda är överens. Vad jag förstått är tex OA-12 allmänt erkänd som en välljudande högtalare och enklare/billigare att renovera.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav hifikg » 2019-08-08 11:20

50-serien säljs fortfarande till rejäla underpriser sett till vad de levererar ljudmässigt. Inte längesedan ett par OA52 gick för 5-6.000. Och folk verkar inte värdera .2 högre än original t ex. Jag har haft mina i över 30 år och först i dagarna har jag fått in något som låter bättre i mitt lyssningsrum (till avsevärt mer pengar), men ändå inte så mycket bättre att jag inte kommer stå ut med 52:orna när de lämnar mig. Vad det är framgår av min presentationstråd :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav darkg » 2019-08-08 11:54

Det kanske finns möjlighet att lån-lyssna någon modell av någon forumkamrat? Högtalare kan vara dumt att köpa i säcken eftersom rum kan vara rätt olika. Fast köper man klokt kanske man kan räkna med att få pengarna tillbaka om man säljer vidare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 11:56

Var bor Skrivbordet?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav darkg » 2019-08-08 11:57

avr7000 skrev:Var bor Skrivbordet?


I kontorslandskapet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav Morello » 2019-08-08 12:00

Var nyss inne på hajfaj-kit och köpte några komponenter. Spanade in OA61, men hann tyvärr inte lyssna då jag felparkerade utanför.
Prislappen känns kanske lite överdriven mot bakgrund av lådans utförande, de ingående elementen och att själva grundidén är Carlssons arv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav paa » 2019-08-08 12:48

Morello skrev:Var nyss inne på hajfaj-kit och köpte några komponenter. Spanade in OA61, men hann tyvärr inte lyssna då jag felparkerade utanför.
Prislappen känns kanske lite överdriven mot bakgrund av lådans utförande, de ingående elementen och att själva grundidén är Carlssons arv.

Men det är väl ändå ljudet som är the proof of the pudding!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav bassman » 2019-08-08 16:57

Har man lite svagt med deg rekommenderar jag OA50 som insteg. Då är man inne på den rätta sidan i Carlsson-sfären. Sonab 70-talarna är trevliga men når inte upp till den efterföljande serien..

Tycker jag :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav Nattlorden » 2019-08-08 17:56

bassman skrev:Har man lite svagt med deg rekommenderar jag OA50 som insteg. Då är man inne på den rätta sidan i Carlsson-sfären. Sonab 70-talarna är trevliga men når inte upp till den efterföljande serien..

Tycker jag :-)


Det beror på vilka OA-12 det gäller.... ett par OA-12 uppgraderade med "moderna" element skulle jag faktiskt ta före ett par OA-50 i originalskick. OD-11 med moderna element är en frisk fläkt också, btw. (Med originalbestyckning så skulle jag inte förorda någon mindre än OA-52 däremot)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 18:04

OA50.LE lät magiskt bra i Larsens vardagsrum (inte lika bra i mitt).

OA50.LE är alltså L4 elementen i OA 50 med avpassat filter.
Uppgraderar man kan man kanske slå till på att sätta i L8 diskanten på en gång... (man får justera filtret lite kanske)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Re: Vem kan man lita på?

Inläggav Vee-Eight » 2019-08-30 07:28

avr7000 skrev:Vem man skall lita på....

Båda typ....
Per på Carlsson planet är en passionerad Carlssonälskare och han mäter väl inget och så utan lyssnar och har vekligen fastnat för Carlssonljudet och älskar dem alla.... Det kan man inte ta ifrån honom.

CarlssonKult mäter och lyssnar och kritiserar med rätta det som han tycker brister och så har han tagit fram lösningar för att eliminera vissa av dessa brister.
De färdiga delningsfilterkorten för 70-talare som säljs på HifiKit tillverkkas av honom.

Av 70 talarna skulle jag rekommendera OA12.... Låter trevligt och är liten och smutt.

Annars är det ju OA50, 51 eller 52 du skall ha i någon av dess former om du skall få det bästa Carlssonljudet.

Stefan


Har varit lite off grid, men vad är "USP" med de nya oa12-filtren, sammanfattat? Är det anpassning till t22oa? Har ju ct62:or i mina, iof.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster