SSC;s "OA62"

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-10-31 20:22

Ska hämta hem ett par OA52:or i helgen och ringde därför iö för att höra om dom nya elementen från OA61.
SSC har filter på gång till OA52 med dom nya elementen troligen till jul gissade han.
Har funderat lite mellan N varianten och SSC varianten.
Fördelen med N är ju priset och att det är standard element som kan vara lättare att få tag på, så vitt jag förstått ca halva priset eller så.
Fördelen med SSC varianten är ju just att det inte är standard element utan framtagna speciellt för Stigs högtalare.
Just sådan detalj som att man tagit fram en ny förbättrad variant av Stigs favorit diskant är ju värt en hel del feelgood.
Tror absolut att båda varianterna låter mycket bra dock.
På något sätt känns SSC mer kopplat till Carlsson.
Frågade även om en bas tillsats jag sett i hans prislista, det verkar vara en mycket spännande konstruktion, ingen vanlig bas låda utan väldigt specifikt framtagen för OA52 :) .
Den har en 10 tummare som ska stå på utsidan av 52 rygg mot rygg.
Då 52;ans basreflex rör mynnar ut just där så hade bas modulen någon slags "ränna" för att släppa fram luften ur röret.
Den samarbetade även med huvudhögtalaren för att minska problem med reflexer från sidoväggarna m.m.
Mycket spännande produkt som sagt, dock visste han inte priset i huvudet men han hade haft för lågt pris på dom innan så han gick back och är tvungen att pris justera dom.
Någon som har dessa? Skulle vara väldigt intressant att se dom på bild!

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-02 23:01

Hämtade mina 52;or idag, hälsade på iö när jag ändå var i Stockholm, han visade den första prototypen på nya 52 filtret.
En finess med den var att han lyckats korigera fasen runt delningen som alla tidigare varianter haft problem med.
På pappret var det färdigt, återstår lyssning och mätning.
Beställde en special variant av bas tillsatsen med 8" element istället för 10" för att få ner storleken.
Det hela regleras med en bcX samt passivt internt filter.
En viktig funktion hade bas tillsatsen, nämligen att den ger ett baffelstöd där 52:ans låda slutar tvärt och ger en massa fula reflexer som
stör ljudbilden, med den extra baffeln så förankras ljudbilden bättre i rummet. Dessa problem dras inte 51:orna med.
Så här ser underverket ut :)
.jpg
.jpg (161.6 KiB) Visad 9353 gånger

Kommer nog köra på SSC: filter och element, ska bli mycket spännande att höra resultatet av detta projekt!
Basdel till OA51 var också på gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav hifikg » 2019-11-02 23:22

Aldrig hört talas om den produkten, men den hade varit intressant om jag inte redan haft B2-70, som lirar väldigt fint ihop med OA52, får väl stå ut med en "massa fula reflexer" som jag aldrig hört eller hört talas om tidigare :)
OA62 blir spännande, men jag kommer inte uppgradera mina 52:or så det får bli nya lådor om det skulle kännas nödvändigt. Tror mest att det blir en inkörsport för sådana som inte är bekanta med Carlsson sen tidigare. Lovvärt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-03 00:20

hifikg skrev:Aldrig hört talas om den produkten, men den hade varit intressant om jag inte redan haft B2-70, som lirar väldigt fint ihop med OA52, får väl stå ut med en "massa fula reflexer" som jag aldrig hört eller hört talas om tidigare :)
OA62 blir spännande, men jag kommer inte uppgradera mina 52:or så det får bli nya lådor om det skulle kännas nödvändigt. Tror mest att det blir en inkörsport för sådana som inte är bekanta med Carlsson sen tidigare. Lovvärt!

Troligen inget man tänker på om man inte har något att jämföra med, kan ju bero mycket på rummet och placering också.
Men en intressant produkt är det oneklige, den avlastar ju elementet i 52;an samtidigt.
Återkommer med intryck, lär ta några månader innan alla delar går att köpa samt bygga.
Orginalet med 10" bas är större och är lika djup som 52;an.
Själv har jag oftast varit skapligt nöjd med ljudet men nyfikenheten har fått en att prova nya saker, det är först när man får testa det nya som man inser att det kan bli bättre.
Har ju blivit pannkaka också ibland förståss :wink: .

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav avr7000 » 2019-11-03 17:22

Det blir en stor rackare..... nästan lika fet som trevägaren :)

Bild

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-03 19:02

Ja, också tänkt att detta blir lite som 3 vägaren :D .

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav avr7000 » 2019-11-03 20:27

Baslådetillsatsen ... Är det basreflex?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav juanth » 2019-11-03 22:04

D551B6A1-6A19-4C16-BE43-7F7EE89B7196.jpeg
D551B6A1-6A19-4C16-BE43-7F7EE89B7196.jpeg (24.01 KiB) Visad 9110 gånger
Är det kanske den som i 2017 års prislista heter OS-52?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-03 22:31

avr7000 skrev:Baslådetillsatsen ... Är det basreflex?

Ja jag har för mig att han nämde det, inget vi pratade så mycket om. Dom är nog baserade på Pp2.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-03 22:38

juanth skrev:
D551B6A1-6A19-4C16-BE43-7F7EE89B7196.jpeg
Är det kanske den som i 2017 års prislista heter OS-52?

Precis, det är den fullstora med 10" basen.
Priset gäller nog som sagt inte då han gick back på dom han sålt.
Ganska komplicerad låda med stora dyra spolar till filtret gjorde att priset drog iväg.
Min mindre modell får en något mindre komplicerad låda med mindre och billigare element, men helt billigt blir det nog inte ändå.
Han skulle kolla med sin snickare innan han kunde svara på kostnaden på mina.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-03 22:48

Gick miste om en billig Bryston B60 integrerad på en Ebay aktion p.g.a en så dum grej att jag glömt lösen ordet för att höja budet! :oops: :evil: :evil:
Nåja, skickade ett mail till Lars på Holographic istället med en förfrågan om Pre Two fullbredd och Amp Twenty.
Lite koll på dist siffror så vinner Holographic hands down samt lite mer effekt och möjlighet med instiks kort så blir det nog bra ändå.
Tror nog 52:orna med senaste elementen förtjänar riktigt bra drivning.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav lennartj » 2019-11-04 01:12

Intressant baslösning, skulle det extra baselementet spela parallellt med det ordinarie W8545-elementet i hela dess frekvensområde eller ha någon passiv filtrering?
Som jag uppfattar skisserna förblir det ordinarie W8545-elementet på oförändrad höjd över golvet.
Det är inte riktigt fallet hos mig, mina slutna OB52 lådor under OA52'ona är 30 cm höga vilket givetvis påverkar golvstödet, men jag förstod inte Ingvars förklaring (vid ett telefonsamtal) av varför 30 cm förhöjning skulle vara sämre än cirka 60cm eller vad som rekommenderas för OA51 (jag har ingen erfarenhet av dem) med en liten förändring i delningsfiltret.

P2150149a.jpg
Diskantelementet hamnar på centimetern när på samma höjd som Larsen L6
P2150149a.jpg (145.75 KiB) Visad 9041 gånger


Mellan vilka vilka frekvenser inverkar golvstödet som mest när man jämför OA51 och OA52?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-04 09:17

lennartj skrev:Intressant baslösning, skulle det extra baselementet spela parallellt med det ordinarie W8545-elementet i hela dess frekvensområde eller ha någon passiv filtrering?
Som jag uppfattar skisserna förblir det ordinarie W8545-elementet på oförändrad höjd över golvet.
Det är inte riktigt fallet hos mig, mina slutna OB52 lådor under OA52'ona är 30 cm höga vilket givetvis påverkar golvstödet, men jag förstod inte Ingvars förklaring (vid ett telefonsamtal) av varför 30 cm förhöjning skulle vara sämre än cirka 60cm eller vad som rekommenderas för OA51 (jag har ingen erfarenhet av dem) med en liten förändring i delningsfiltret.

P2150149a.jpg


Mellan vilka vilka frekvenser inverkar golvstödet som mest när man jämför OA51 och OA52?

Ja dom samverkar upp till några hundra Hertz via en BcX och har passiva filter. Då behövs inga extra slutsteg.
OA52 skulle stå på golvet, vi gick inte in mer på detta så orsaken vet jag inte.
Det viktigaste med denna bas lösning var baffelstödet och även samarbetet samt avlastningen av OA52 basen.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav lennartj » 2019-11-04 11:17

Vad är en BcX?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav juanth » 2019-11-04 12:02

lennartj skrev:Vad är en BcX?


Kontrollbox som kopplas in mellan för och slutsteg. Används även med bs60 tillsammans med Pi60

Ingvar skriver:
Innan jag skriver någonting annat vill jag klargöra en sak: Ett par basstöd är inte detsamma som ett par basmoduler, och de har knappt ens några likheter med en subwoofer. Basstöd arbetar tillsammans med ett par kapabla fullregisterhögtalare, inte ensamma under en brant delning. De ger högtalarna stöd på ett liknande sätt som en vägg bakom högtalarna gör det.
Redan Ino Audios basmoduler har få likheter med vanliga ”subwoofrar”, men en sak har de gemensamt – de arbetar under en viss frekvens och övriga högtalare arbetar över samma frekvens. De bildar alltså ett delat system – delat mekaniskt i två lådor - och delat spektralt i två olika frekvensområden.
Ett par basstöd däremot används inte som en halva i ett delat system, utan som ett kompletterande (stödjande) system till huvudsystemen, därav namnet basstöd. De arbetar akustiskt parallellt – tillsammans – med huvudhögtalarna inom ett mycket stort frekvensområde (20 – 500 Hz). Det är därför av yttersta vikt att basstöden är konstruerade specifikt för att stödja just de högtalare de avses stödja, annars kommer de inte att arbeta i perfekt fas med varandra.
Dessutom är det viktigt att systemen är verkningsgrads- och ljudtrycksanpassade så att man inte överstyr basstöden innan huvudsystemet överstyr, och de bör vara distorsionsmatchade så att man inte degraderar systemet med deras inkoppling.
Eftersom det inte är ett delat system så finns inget delningsfilter, och det finns heller ingen effektförstärkare till basstöden. De drivs av samma förstärkare som huvudsystemen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-04 12:02

lennartj skrev:Vad är en BcX?

Vet inte den exakta tekniska funktionen men det är en liten låda man har mellan försteg och slutsteg, eller på en integrerad som har pre out main in.
Den har en balans ratt för att justera summan av basen mellan bas modulen och huvudhögtalaren och en omkopplare för placering av bas modulen nära eller på avstånd
från huvud högtalaren.
Detta tillsammans med ett passivt filter i bas modulen gör att man inte behöver ett extra slutsteg utan huvudhögtalare och bas modul kopplas paralellt direkt till slutsteget.
Tror att högtalarna och basmodulen då arbetar ihop upp till kanske 300-600 Hz eller så.
Detta ger akustiska fördelar mot ett rent bas modul system.
Ojdå var inte först med förklaringen :)
BcX är en variant av Bc60 som är tänkt för andra högtalare, Bc60 är nog bara för Pi60 och Bs60.
Senast redigerad av RMA 2019-11-04 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav Nattlorden » 2019-11-04 12:05

lennartj skrev:Vad är en BcX?


Om du bara är lite småpetig, så är det en bcX. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav PerStromgren » 2019-11-04 12:29

Nu blev jag också nyfiken. Sitter det alltså ett filter i boxen, som reglerar nivån för det område där "basstödet" verkar? Gör den något mer?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav Morello » 2019-11-04 12:31

Kontrollburken sänker nivån under ett par hundra Hz eftersom baslådan och pi60s tillsammans ger för stark nivå annars.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav PerStromgren » 2019-11-04 12:39

Morello skrev:Kontrollburken sänker nivån under ett par hundra Hz eftersom baslådan och pi60s tillsammans ger för stark nivå annars.


Tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav lennartj » 2019-11-04 13:51

Nattlorden skrev:
lennartj skrev:Vad är en BcX?


Om du bara är lite småpetig, så är det en bcX. 8)

När manicken första gången nämndes i den här tråden och föranledde min fråga stavades den BcX :? .
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-04 13:58

lennartj skrev:
Nattlorden skrev:
lennartj skrev:Vad är en BcX?


Om du bara är lite småpetig, så är det en bcX. 8)

När manicken första gången nämndes i den här tråden och föranledde min fråga stavades den BcX :? .

Du får skylla på mig :oops:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav PappaBas » 2019-11-05 16:03

Det jag undrar på är ju hur man gör med avstämningen? Eftersom det är två olika element i olika lådor så blir ju utsträckningen nedåt lite annorlunda mot ett rent delat system?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-05 20:15

PappaBas skrev:Det jag undrar på är ju hur man gör med avstämningen? Eftersom det är två olika element i olika lådor så blir ju utsträckningen nedåt lite annorlunda mot ett rent delat system?

Törs inte svara på det men basdelen är speciellt framtagen för just OA52 så den biten borde ju vara väl genomtänkt.
Annars kan man ju stämma av mot huvudhögtalarna med hjälp av lådvolym och/eller reflex rörs längd.
Vet inte om det är meningen att basstöd i allmänhet är tänkt att ha samma avstämning eller lägre än huvudhögtalarna.
Någon ägare av Pi60 med Bs60 kanske kan svara?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 20:33

PappaBas skrev:Det jag undrar på är ju hur man gör med avstämningen? Eftersom det är två olika element i olika lådor så blir ju utsträckningen nedåt lite annorlunda mot ett rent delat system?


På vilket sätt är det problematiskt att det ena faller av innan det andra gör? Totalt sätt bör det väl ändå bli bättre och man lär inte på det lilla avståndet kunna höra någon skillnad där nere...
( Skulle faktiskt kunna tänka mig att tonkurvan skulle kunna likna mer den från en transmissionslinje, faktiskt.... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav PappaBas » 2019-11-06 17:04

Nattlorden skrev:
PappaBas skrev:Det jag undrar på är ju hur man gör med avstämningen? Eftersom det är två olika element i olika lådor så blir ju utsträckningen nedåt lite annorlunda mot ett rent delat system?


På vilket sätt är det problematiskt att det ena faller av innan det andra gör? Totalt sätt bör det väl ändå bli bättre och man lär inte på det lilla avståndet kunna höra någon skillnad där nere...
( Skulle faktiskt kunna tänka mig att tonkurvan skulle kunna likna mer den från en transmissionslinje, faktiskt.... )


Tänkte mest att basstödet spelar ju ensamt under avstämningen på "toppen". Sedan kan det ju diskuteras hur mycket man saknar det och systemet får väl bra mycket bättre ljudtryckskapacitet och minskad distorition.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav Nattlorden » 2019-11-06 19:54

PappaBas skrev:
Nattlorden skrev:
PappaBas skrev:Det jag undrar på är ju hur man gör med avstämningen? Eftersom det är två olika element i olika lådor så blir ju utsträckningen nedåt lite annorlunda mot ett rent delat system?


På vilket sätt är det problematiskt att det ena faller av innan det andra gör? Totalt sätt bör det väl ändå bli bättre och man lär inte på det lilla avståndet kunna höra någon skillnad där nere...
( Skulle faktiskt kunna tänka mig att tonkurvan skulle kunna likna mer den från en transmissionslinje, faktiskt.... )


Tänkte mest att basstödet spelar ju ensamt under avstämningen på "toppen". Sedan kan det ju diskuteras hur mycket man saknar det och systemet får väl bra mycket bättre ljudtryckskapacitet och minskad distorition.


Ja... det var ju vad jag menade.... det blir ju mer än vad som fanns, även om det går ned en platå lägre...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2019-11-10 13:14

Körde igång OA 52;orna igår och måste säga att ljudbilden var riktigt bra :D .
Stort ljud som låter lika var man än är i rummet! Inte alls låg ljudbild. Precis vad jag behövde till biljard spelandet :) .
Däremot var väl tonkurvan lite svajig, det är orginal diskanter med .2 basar och filtrena har jag ingen aning om.
Kommer nog bli riktigt bra mad senaste element o filter, bas stöd samt Holographic förstärkare :P .

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav avr7000 » 2019-11-10 14:48

PappaBas skrev:
Nattlorden skrev:
PappaBas skrev:Det jag undrar på är ju hur man gör med avstämningen? Eftersom det är två olika element i olika lådor så blir ju utsträckningen nedåt lite annorlunda mot ett rent delat system?


På vilket sätt är det problematiskt att det ena faller av innan det andra gör? Totalt sätt bör det väl ändå bli bättre och man lär inte på det lilla avståndet kunna höra någon skillnad där nere...
( Skulle faktiskt kunna tänka mig att tonkurvan skulle kunna likna mer den från en transmissionslinje, faktiskt.... )


Tänkte mest att basstödet spelar ju ensamt under avstämningen på "toppen". Sedan kan det ju diskuteras hur mycket man saknar det och systemet får väl bra mycket bättre ljudtryckskapacitet och minskad distorition.


OA52 är avstämd till 30 Hz.
Jag tvivlar på att en 8 tums bas i en 27 liters låda går så otroligt mycket djupare än så.
Basstödet är förmodligen designat för att kompensera för den kompression i basen (nivåförlust) man får om man spelar stark samt att ge större utstrålande konyta för att få lite mer "naturlig kropp" i basljudet.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: SSC;s "OA62"

Inläggav RMA » 2020-05-07 13:09

Köpte 18W/8545-00 och T11oa av Juanth här om dagen, var förbi på Hifikit för att köpa filterkomponenter i samma veva.
Köpte inte 0,7 mH till diskanten då den är samma på 52 till 52.3. Mina 52:or har orginal Peerles diskanter och 8545-00.
Kollade inte hur det såg ut i mina innan, vilket var ett misstag :( .
Någon okunnig person hade redan bytt ut filtret till .3 variant med orginal diskanten kvar :? .
Det värsta var att dom helt tagit bort 0,7 mH spolen till diskanten! Den enda komponenten jag trodde att jag inte behövde!
Så det var bara att beställa nytt från Hifikit.
Inte så konstigt att dom inte låtit så där över sig bra.
Desto mer spännande att se hur det hela blir med korrekt .3 utförande :) .
Nu har jag 2par 8545:or och funderar om man skulle bygga ett par bas stöd, köpte en Bx60 av iö när jag senast var hos honom.
Tänkte kombinera detta med aktivt 80Hz filter och basmoduler.
Skulle vara tacksam om någon kunde föreslå ett passivt filter till bas stöden, dom bör väl börja filtrera vid 150-200Hz ungefär och flackt fallande till ca 500Hz om jag fårstått det hela rätt.
Det bör väl räcka med kanske 6-8 liters slutna lådor till dessa, dom bör ju jobba ostörda ner till 60-70 Hz.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster