OA51N och basmoduler

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

OA51N och basmoduler

Inläggav wicke » 2019-11-10 10:24

Testar mina OA51N till och från med och utan basmoduler. Förvånas varje gång hur djup och artikulerad bas ensamt OA51N kan åstadkomma.
Men nu råkar jag ha ett par px2 som jag driver med ett NAD216 slutsteg och delar med den gamla MiniDSP. Problemet är att hur jag än justerar och flyttar tycker jag att basen blir mera luddig med inkopplade basmoduler? Px2 är ju välkända för bra basåtergivning.
Kan absolut tänka mig att byta till ett cr80s delnings filter, men är det lösningen tro?
Jag undrar därför om någon annan använder basmoduler med 51N och fått till en integration som låter bättre än 51N ensamma eller lika bra i det i det basregister som 51N kan återge.

Wicke
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Nattlorden » 2019-11-10 10:31

wicke skrev:Testar mina OA51N till och från med och utan basmoduler. Förvånas varje gång hur djup och artikulerad bas ensamt OA51N kan åstadkomma.
Men nu råkar jag ha ett par px2 som jag driver med ett NAD216 slutsteg och delar med den gamla MiniDSP. Problemet är att hur jag än justerar och flyttar tycker jag att basen blir mera luddig med inkopplade basmoduler? Px2 är ju välkända för bra basåtergivning.
Kan absolut tänka mig att byta till ett cr80s delnings filter, men är det lösningen tro?
Jag undrar därför om någon annan använder basmoduler med 51N och fått till en integration som låter bättre än 51N ensamma eller lika bra i det i det basregister som 51N kan återge.

Wicke


Hur brant delar du och var?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav wicke » 2019-11-10 11:18

24/30 vid 80Hz
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Nattlorden » 2019-11-10 11:52

wicke skrev:24/30 vid 80Hz


30 på LP ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav wicke » 2019-11-10 12:11

Japp!
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-10 12:24

wicke skrev:24/30 vid 80Hz


Går det att åstadkomma med miniDSP? Tänker på 30 dB/oktav.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Nattlorden » 2019-11-10 12:30

wicke skrev:Japp!


ok... prova att gå ned lite i brytpunkt kanske då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav RMA » 2019-11-10 12:55

Jag kommer att köra med ett bcX från Ino till mina OA52 med basar, då jobbar huvudhögtalarna och basen tillsammans
upp till 3-500 Hz eller så.
Du kan läsa mer på
viewtopic.php?f=17&t=69609
Om du inte redan har läst förståss :) .

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav RMA » 2019-11-10 13:02

Cr80 är troligen betydligt bättre än mini dsp. Var står basarna? Kan vara värt att vrida och vända på dom.
Helst ska OA51 stå på basarna, hade det själv när jag hade 51:or och det lät riktigt bra!
Delade med LTS basfilter.
Basarna och förstärkaren ska ju vara bra, troligen integrationen som spökar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Nattlorden » 2019-11-10 13:14

cr80 använder en helt annan filtertopologi... så om intet annat så håller det säker fasen intakt bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav wicke » 2019-11-10 13:36

Tack för alla svar.
Jag har försökt att flytta basarna närmare under 51orna men då kom dom närmare hörnet och blev ännu sämre. Nu står dom nästan under.
Jag tror absolut att mini dspn kan vara en bovv i dramat, men kostar en del ifall det inte heller blir bra om man köper ett cr80s.
Som sagt OA 51N har en fantastisk fin bas så i värsta fall får jag skippa basmodulerna och pruta på det allra lägsta :x
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav avr7000 » 2019-11-10 14:32

Kul att OA51.N basåtergining neråt i frekvens fungerar som det är tänkt i ditt rum, ger bra djup bas alltså... Det var ju det ursprungliga syftet från Naqref med projektet.
(Sedan är det naturligtvis väldigt kul att elementet låter så fantastiskt bra, rent och artikulerat i basområdet, lite tur skall man ha då Naqref (hur duktig han än var) inte kunnat utläsa just detta i datablad...)

Hur starkt spelar du?
Det är ju som du skriver att man typ inte behöver annan bas än OA51.N om man spelar på rimliga nivåer.
Spelar man sedan mycket starkare än rimliga nivåer kommer fysiken att sätta sina gränser och basåtergivning börjar komprimera.
Px2 har ju väldigt fina baselement men jag undrar ändå om det inte blir en liten feloptimering att dela vid 80 Hz...
OA51.N låter så himla bra under 80 ner till 30 (givet att man inte överbelastar dem och de komprimerar) och du förlorar denna kvalité och integration om du delar vid 80...
Om det är så att du saknar lite kraft längs ner när du spelar starkare skulle jag titta på att dela lågt a'la REL ...?
Det är inte så att OA51.N bas låter illa (distar) när man spelar för högt utan att fysiken gör att den komprimerar och att då den tonala balansen i högtalaren skiftar då ljudtrycket i basen inte kan höjas lika mycket som resten... att bara fylla på längst ner med Px2 skulle i detta fall kunna hjälpa.

Px2 basarna har förmodligen en sån kvalité så att du skulle om du vill kunna spela väldigt starkt och vill ha den där "JBL-knuffen" i ljudet ställa dem nära OA51.N och dela så högt som 300 Hz.
Större konarea i området upp till 300 ger den där mer fysiska återgivningen i ljudet.
Du får mindre problem med golvreflexen med delning vid 300.

Du skulle om du inte får ordning på din Px2 installation bygga två nya lådor med OA51.N 4 Ohms basar och koppla dem som i Larsen 8. (2.5 vägs system som går upp till ca 300 Hz där det passiva filtret löser nivåer och integration (man behöver ingen extra kontrollbox))

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav avr7000 » 2019-11-10 14:37

Det där med att dela vid 300 Hz har tidigare varit en ganska förnuftig rekommendation /test tidigare med 18W8545 som bas i OA51 och t ex bremenbasar under....
Bremenbasen låter bra och har låg dist och kan lätt köras till 300 Hz.
18W8545 har inte världens bästa artikulation i basen... Det har som sagt varit en förnftig sak att prova.

OA51.N basen låter så himla bra att det är inte alls självklart att du vill låta nåt annat sköta basen... ( om du inte pressar den orimligt hårt :) )
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav wicke » 2019-11-10 14:56

Håller med dig Stefan, vill inte förstöra den fina basen som 51an har. Skall nog experimentera med att dela lägre. Kanske vid 40-50Hz någonstans.
Jag spelar inte så peciellt högt, bara någon enstaka gång när man är ensam hemma :o Sedan är jag litet misstänksam till MiniDSPns kvalité även gällande övrigt register. Man kanske skall låta 51orna spela fullregister och plocka ut signalen parallellt till dspn och dela lågt till basmodulerna.
Vad tror du om det?
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav avr7000 » 2019-11-10 15:31

wicke skrev:Håller med dig Stefan, vill inte förstöra den fina basen som 51an har. Skall nog experimentera med att dela lägre. Kanske vid 40-50Hz någonstans.
Jag spelar inte så peciellt högt, bara någon enstaka gång när man är ensam hemma :o Sedan är jag litet misstänksam till MiniDSPns kvalité även gällande övrigt register. Man kanske skall låta 51orna spela fullregister och plocka ut signalen parallellt till dspn och dela lågt till basmodulerna.
Vad tror du om det?


Det är helt klart värt att prova...

Med en högnivå till lågnivå adapter kan du låna signal från OA51.N högtalarkablar och gå in i MiniDSP och in i slutsteg till basmoduler....

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och ... index.html

Köra OA51.N "oanfrätt" och sedan labba med att fylla på lite längst ner eller nått.... utrymme för tester...

Annars kanske du har lågnivåutgång på försteg...?


Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav wicke » 2019-11-10 15:48

Japp, jag har dubbla lågnivåutgångar :D
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav juanth » 2019-11-10 15:49

wicke skrev:Tack för alla svar.
Jag har försökt att flytta basarna närmare under 51orna men då kom dom närmare hörnet och blev ännu sämre. Nu står dom nästan under.
Jag tror absolut att mini dspn kan vara en bovv i dramat, men kostar en del ifall det inte heller blir bra om man köper ett cr80s.
Som sagt OA 51N har en fantastisk fin bas så i värsta fall får jag skippa basmodulerna och pruta på det allra lägsta :x


Hej Wicke.
Har du provat att vrida basarna så de är riktade mot varandra, längs väggen de står vid? Alternativt båda utåt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav juanth » 2019-11-10 15:54

CR80 har massor av inställningsmöjligheter för bästa integration utöver delningsfunktion. Justera Q på lite olika ställen i kurvan osv.
Skaffar du en sådan så ångrar du det garanterat inte. Jag tycker att integrationen är sömlös hos mig. Sen har ju Stefan helt rätt i att det är synd att dela vid 80Hz då kvalitén på basen i .N är superb.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-11-10 17:00

avr7000 skrev:Kul att OA51.N basåtergining neråt i frekvens fungerar som det är tänkt i ditt rum, ger bra djup bas alltså... Det var ju det ursprungliga syftet från Naqref med projektet.
(Sedan är det naturligtvis väldigt kul att elementet låter så fantastiskt bra, rent och artikulerat i basområdet, lite tur skall man ha då Naqref (hur duktig han än var) inte kunnat utläsa just detta i datablad...)

Hur starkt spelar du?
Det är ju som du skriver att man typ inte behöver annan bas än OA51.N om man spelar på rimliga nivåer.
Spelar man sedan mycket starkare än rimliga nivåer kommer fysiken att sätta sina gränser och basåtergivning börjar komprimera.
Px2 har ju väldigt fina baselement men jag undrar ändå om det inte blir en liten feloptimering att dela vid 80 Hz...
OA51.N låter så himla bra under 80 ner till 30 (givet att man inte överbelastar dem och de komprimerar) och du förlorar denna kvalité och integration om du delar vid 80...
Om det är så att du saknar lite kraft längs ner när du spelar starkare skulle jag titta på att dela lågt a'la REL ...?
Det är inte så att OA51.N bas låter illa (distar) när man spelar för högt utan att fysiken gör att den komprimerar och att då den tonala balansen i högtalaren skiftar då ljudtrycket i basen inte kan höjas lika mycket som resten... att bara fylla på längst ner med Px2 skulle i detta fall kunna hjälpa.

Px2 basarna har förmodligen en sån kvalité så att du skulle om du vill kunna spela väldigt starkt och vill ha den där "JBL-knuffen" i ljudet ställa dem nära OA51.N och dela så högt som 300 Hz.
Större konarea i området upp till 300 ger den där mer fysiska återgivningen i ljudet.
Du får mindre problem med golvreflexen med delning vid 300.

Du skulle om du inte får ordning på din Px2 installation bygga två nya lådor med OA51.N 4 Ohms basar och koppla dem som i Larsen 8. (2.5 vägs system som går upp till ca 300 Hz där det passiva filtret löser nivåer och integration (man behöver ingen extra kontrollbox))

Stefan


Bra inlägg :) .
Wicke,
En högtalare låter sällan bäst vid delning exakt vid 80 Hz. Man måste testa och lyssna var delningen blir bäst. Gillar du basen i oa51.N så kan det mycket väl hända att en delning vid 60-70 Hz skulle kunna låta bättre med musik.
Använder du minidsp:n endast på basmodulerna får du en fördröjning ( latency ) på 1-5 ms, beroende på hur branta filter och hur mycket Peq du använder. Risken finns att registren spelar i otakt pga av detta om du inte fördröjer topparna med samma värde.

Ett sätt att helt undvika ingrepp från minidsp:n är att köpa två rel- subbasar, eller en ( sämre ).
Då pluggar du dina OA51.N så de blir slutna- ansluter dessa inverterat ( byter + och minus ) och kopplar rel-subben via lågnivå eller högnivå att gå parallellt med dina oa51.N. Dela sedan REL steglöst vid den frekvens där det låter bäst. REL subbarna delas internt med 12 dB okt uppåt och det är därför att de ska kunna spela med frontar som inte har elektrisk delning nedåt. Ett par slutna sådana toppar faller av naturligt ca 12 dB okt från lådans/elementets resonansfrekvens.

RELs tillvägagångssätt med ofiltrerade toppar må vara väldigt utskällt på detta forum. Min erfarenhet är att symmetriska delningar typ 24 dB okt åt båda hållen eller THX delning 24/12 låter sämre än RELs metod- på musik. Bäst är 30 /18 med slutna toppar- vid den frekvens som är den bästa kompromissen. Jag har gjort 100-tals tester med olika delningar i mitt Dbx dsp-filter och även en kvälls blindtest med 3 deltagare. Där föredrogs 30/18 filter och tvåa kom RELs metod.

Testa själv och lyssna noggrant vad du tycker låter bäst. Kanske kommer du fram till att subbasar till dina OA51N , oavsett kvalitet, innebär försämringar.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav wicke » 2019-11-10 19:14

Tack igen för råd och tips. Nu skall jag ägna mig åt testa olika varianter och åtgärder. Återkommer med rapport om ett tag. :D
Wicke
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav lennartj » 2019-11-11 01:23

Wicke,
jag var på väg att besudla din tråd med kommentarer om OA52.N och basmoduler men ångrade mig och flyttade dem hit

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&start=330#p2073680
om någon är intresserad av ämnet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav DVD-ai » 2019-11-11 08:53

juanth skrev:CR80 har massor av inställningsmöjligheter för bästa integration utöver delningsfunktion. Justera Q på lite olika ställen i kurvan osv.
Skaffar du en sådan så ångrar du det garanterat inte. Jag tycker att integrationen är sömlös hos mig. Sen har ju Stefan helt rätt i att det är synd att dela vid 80Hz då kvalitén på basen i .N är superb.



Samtidigt så vill man ju avlasta topparna och då avtar denna avlastning mycket markant om man börjar att gå ner under 80Hz pga hur energifördelningen i musik typiskt ser ut och med hänseende till hur mycket mer luftflyttning som krävs vid låga frekvenser så är det nog så att ca 80Hz snarare är en ganska smart frekvens att dela vid.
Men man behöver ju ett filter med rätt funktioner och kvalitet nog att både medge rätt integrering/samspelthet och som inte påverkar ljudet negativt.

Jag skulle absolut införskaffa något bättre än MiniDSP till dessa fina högtalare, en delning vid 80Hz mot profX-2 känns som en ypperligt fin kombination och jag tror på att det bör kunna bli riktigt super !
Och jag tror att problemen som TS upplever har med filtret och rummet att göra, det kan i förekommande fall vara så att det låter bäst i basen just där topparna är och att basmoduler aldrig kan låta lika bra.
Men vanligast och troligast är dock att det absolut går att få basmodulerna att låta minst lika bra, det handlar om att ta hänsyn till rummets egenskaper och experimentera utifrån dessa för att hitta rätt placering av basmodulerna samt att integrera dessa med topparna med hjälp av ett välljudande filter med rätt funktioner.

Att använda delade system är inget jag rekommenderar till den som inte kan/orkar/vill lägga energi på att lära sig hur man trimmar in det på ett sätt som dessutom optimerat till rummet, både vad gäller placering och antal av högtalare.
Om man inte känner någon/några som kan hjälpa en att komma fram, det är nämligen lätt att landa i att nöja sig med alldeles för dåligt integrerad bas... :roll:
Fullrange högtalare av tillräcklig storlek och bra dimensionering har ju den mycket trivsamma egenskapen att klara sig tillräckligt på egen hand, OA51.N är en sådan.
Vill man trots allt ha mer, ja då får man säkerställa att man kan få sitt delade system intrimmat på ett vis som gör att det inte förvanskar kvaliteten i basen och istället bara bidrar med lägre disst och högre kapacitet samt i detta fall längre utsträckning ner i låga basområdet. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-11-11 09:06

Konsten är att få integrationen bra utan att det upplevs som att musiken till dels upplevs sämre med basmoduler.
Om man ställt upp sina toppar där basen återges bäst så kan det vara precis som dvd-ai skriver , att två basmoduler låter bäst på samma placering. Vilket kan vara knepigt att få till om man inte ställer modulerna under högtalaren, i Carlssons fall innebär det förfarandet tyvärr andra fel eftersom ljudstudsen mot taket blir för tidig, och avståndet till golvet blir fel.

Fel på så sätt att det inte blir som Carlson hade tänkt då han konstruerade, alltså. Flera på forumet verkar dock nöjda med basmoduler under högtalarna så det bästa är att prova själv.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav wicke » 2019-11-11 09:38

Som sagt, kan absolut tänka mig att införskaffa ett cr80s, men om jag klarar alla inställningar gör mig osäker. Finns det en bra manual tro? Jag saknar mätutrustning, har bara mina gamla öron :cry: Sen kan man naturligtvis konsultera IÖ.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav DVD-ai » 2019-11-11 09:44

Och du känner ingen som kan hjälpa dig?
Vart håller du hus?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav IngOehman » 2019-11-11 11:22

Var håller du hus, heter det. ;)

Tangband skrev:
avr7000 skrev:Kul att OA51.N basåtergining neråt i frekvens fungerar som det är tänkt i ditt rum, ger bra djup bas alltså... Det var ju det ursprungliga syftet från Naqref med projektet.
(Sedan är det naturligtvis väldigt kul att elementet låter så fantastiskt bra, rent och artikulerat i basområdet, lite tur skall man ha då Naqref (hur duktig han än var) inte kunnat utläsa just detta i datablad...)

Hur starkt spelar du?
Det är ju som du skriver att man typ inte behöver annan bas än OA51.N om man spelar på rimliga nivåer.
Spelar man sedan mycket starkare än rimliga nivåer kommer fysiken att sätta sina gränser och basåtergivning börjar komprimera.
Px2 har ju väldigt fina baselement men jag undrar ändå om det inte blir en liten feloptimering att dela vid 80 Hz...
OA51.N låter så himla bra under 80 ner till 30 (givet att man inte överbelastar dem och de komprimerar) och du förlorar denna kvalité och integration om du delar vid 80...
Om det är så att du saknar lite kraft längs ner när du spelar starkare skulle jag titta på att dela lågt a'la REL ...?
Det är inte så att OA51.N bas låter illa (distar) när man spelar för högt utan att fysiken gör att den komprimerar och att då den tonala balansen i högtalaren skiftar då ljudtrycket i basen inte kan höjas lika mycket som resten... att bara fylla på längst ner med Px2 skulle i detta fall kunna hjälpa.

Px2 basarna har förmodligen en sån kvalité så att du skulle om du vill kunna spela väldigt starkt och vill ha den där "JBL-knuffen" i ljudet ställa dem nära OA51.N och dela så högt som 300 Hz.
Större konarea i området upp till 300 ger den där mer fysiska återgivningen i ljudet.
Du får mindre problem med golvreflexen med delning vid 300.

Du skulle om du inte får ordning på din Px2 installation bygga två nya lådor med OA51.N 4 Ohms basar och koppla dem som i Larsen 8. (2.5 vägs system som går upp till ca 300 Hz där det passiva filtret löser nivåer och integration (man behöver ingen extra kontrollbox))

Stefan


Bra inlägg :) .
Wicke,
En högtalare låter sällan bäst vid delning exakt vid 80 Hz. Man måste testa och lyssna var delningen blir bäst. Gillar du basen i oa51.N så kan det mycket väl hända att en delning vid 60-70 Hz skulle kunna låta bättre med musik.
Använder du minidsp:n endast på basmodulerna får du en fördröjning ( latency ) på 1-5 ms, beroende på hur branta filter och hur mycket Peq du använder. Risken finns att registren spelar i otakt pga av detta om du inte fördröjer topparna med samma värde.

Ett sätt att helt undvika ingrepp från minidsp:n är att köpa två rel- subbasar, eller en ( sämre ).
Då pluggar du dina OA51.N så de blir slutna- ansluter dessa inverterat ( byter + och minus ) och kopplar rel-subben via lågnivå eller högnivå att gå parallellt med dina oa51.N. Dela sedan REL steglöst vid den frekvens där det låter bäst. REL subbarna delas internt med 12 dB okt uppåt och det är därför att de ska kunna spela med frontar som inte har elektrisk delning nedåt. Ett par slutna sådana toppar faller av naturligt ca 12 dB okt från lådans/elementets resonansfrekvens.

RELs tillvägagångssätt med ofiltrerade toppar må vara väldigt utskällt på detta forum. Min erfarenhet är att symmetriska delningar typ 24 dB okt åt båda hållen eller THX delning 24/12 låter sämre än RELs metod- på musik. Bäst är 30 /18 med slutna toppar- vid den frekvens som är den bästa kompromissen. Jag har gjort 100-tals tester med olika delningar i mitt Dbx dsp-filter och även en kvälls blindtest med 3 deltagare. Där föredrogs 30/18 filter och tvåa kom RELs metod.

Testa själv och lyssna noggrant vad du tycker låter bäst. Kanske kommer du fram till att subbasar till dina OA51N , oavsett kvalitet, innebär försämringar.

Håller med om flera saker i det där inlägget, som t ex att digitala delningsfilter ställer till det med sin oundvikliga delay. Och att 30/18 är statistiskt bäst är resultatet av åratal av experiment.

Men att 80 Hz sällan låter bäst håller jag inte alls med om. Snarare vill jag hävda att det är förhållandevis ovanligt att någon annan delningsfrekvens än 80 Hz är bäst, även om det förstås förekommer.

Någon har skrivit lite om delning högre upp i frekvens också, och det kan absolut fungera, om bassystemen står i stor närhet till topparna. 250-300 Hz brukar då fungera bäst, ofta med ganska flack filterfunktion. Nackdelen är att man då inte kan justera basnivån lika enkelt. Ett trappsteg i tonkurvan vid 250-300 Hz kan påverka röstklanger illa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Morello » 2019-11-11 11:42

"Bäst är 30/18..." (Lågpass- och högpassfilter med flankdämpning om 30 dB/oktav respektive 18 dB/oktav - varför kan inte folk skriva ordentligt? Är det så kallade smartfånes som är boven i dramat?)

Det beror ju på bland annat hur sidosystemets högpassfunktion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Tangband » 2019-11-11 11:59

Morello skrev:"Bäst är 30/18..." (Lågpass- och högpassfilter med flankdämpning om 30 dB/oktav respektive 18 dB/oktav - varför kan inte folk skriva ordentligt? Är det så kallade smartfånes som är boven i dramat?)

Det beror ju på bland annat hur sidosystemets högpassfunktion.


Du har rätt i det där. Jag var otydlig... Topparna bör vara slutna och dessutom konstruerade som om de vore slutna från början, så avrullningen akustiskt från dem blir med rätt q. Om man använder 30/18 filter som Morello beskrev ovan, alltså.

Prova och testa olika alternativ.

Edit: är lådorna basreflex från början men pluggade med ”raggsocketricket ” så blir q vid den akustiska avrullningen på topparna kanske 0,5 istället för 0,7 . Lådan blir då egentligen för stor för sluten låda om man vill ha akustisk avrullning med q= 0,7.

Det är bla pga detta som det i praktiken ofta blir svårt att integrera perfekt mellan basmoduler och toppar - man måste testa mycket.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav Kraniet » 2019-11-11 14:02

En delning vid 80 Hz behöver ju inte betyda att filtrens brytpunkter ska vara vid den frekvensen.
Jag har gjort så att jag simulerat topp och baslåda i basta och sen kikat på olika frekvenser och delningar och sett vilka som summerar "bra". Simulerade ett antal delningar och sen testade jag mig fram vilket utav dom som lät bra. (Nästa steg vore ju att mäta, men alla har ju inte den möjligheten)
Även nivån på basen är ju en variabel i hur det summerar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA51N och basmoduler

Inläggav IngOehman » 2019-11-11 14:40

Morello skrev:"Bäst är 30/18..." (Lågpass- och högpassfilter med flankdämpning om 30 dB/oktav respektive 18 dB/oktav - varför kan inte folk skriva ordentligt? Är det så kallade smartfånes som är boven i dramat?)

Det beror ju på bland annat hur sidosystemets högpassfunktion.

Njae... En av poängerna med 30/18 är att det fungerar utmärkt med både ett kompletterande 12 dB/oktav hp-funktion och utan.

En av förutsättningarna är att låpassfunktionen kan justeras med avseende på en av polerna i den. Men eftersom 30/18 primärt finns i Ino-filter så är det inget man behöver tänka på, de har ju den funktionen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster