OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-13 14:05

Jag lyssnar på OA52.2 eller OA50 i ett avlångt / brett rum som mäter ca. 7 x 4 meter med 2.7 meter i takhöjd. Rummet har även en nisch / smalnar av åt ena hållet till 3 meter. Se ritning.

Jag upplever att jag får viss förstärkning av basregistret. Har inte mätt eftersom jag inte har någon mätutrustning. Men jag har bra hörsel. ;)

Högtalarna är placerade med 2,5 meters mellanrum mellan diskanterna med ryggen mot en vägg mitt i rummet. Lyssning sker i soffa mitt emot.

Finns det några enkla medel att minska ”bullrigheten” / bastrycket?
Annat än att skaffa någon form av equaliser och justera tonkurvan.
Min förstärkare saknar tonkontroller tyvärr.

(Placering av OA52.2 eller OA50 är ritad turkost i min fantastiska bild.)

3EDACF5F-D95B-4288-8931-F1AAB03F84A9.jpeg
3EDACF5F-D95B-4288-8931-F1AAB03F84A9.jpeg (156.31 KiB) Visad 5314 gånger
Senast redigerad av Low-Fidelity 2019-11-13 14:14, redigerad totalt 1 gång.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Nattlorden » 2019-11-13 14:10

Prova sockar i basportarna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav hifikg » 2019-11-13 14:11

Står de på SD-fötter?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Adhoc » 2019-11-13 14:14

Om du har kort avstånd till väggen bakom soffan så upplever du basen starkare. Om lutar dig framåt så bör du märka att basen blir mindre stark. Om det inte går lätt att fösa soffan framåt, så är uppställning av högtalarna vid kortväggarna det andra "enkla alternativet".

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-13 14:15

De står på avvägda SD-fötter.

Ska testa sockar i basportarna.

Rummet har i nuläget sjukt dålig akustik men den skall förbättras med tjockare gardiner på 4m ytterväggen och lite väggtextilier på väggen bakom soffan. Större / tjockare matta etc.
Senast redigerad av Low-Fidelity 2019-11-13 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-13 14:18

Precis så upplever jag det. Basen förstärks nära väggen bakom soffan. Och mest i vänstra hörnet av soffan där nischens hörn är placerat.

Längst in på 3m väggen finns snart ett kök.

Men jag skulle kunna testa att flytta vänstra högtalaren till andra sidan dörröppningen. Eller 4m ytterväggen / kortväggen.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav goat76 » 2019-11-13 14:21

Jag är inte någon akustik-expert på något vis men jag tror den där sidoväggen på vänster sida bredvid soffan kan ställa till det i kombination med nära till bakre vägg.

Sen kan man undra om inte de där dörröppningarna kan ställa till det för ljudet, inte för basen men för annat.

Hur brett är det där soffan befinner sig nu?
Tänkte att det kanske finns fördelar med att vända på hela möbleringen så att den nuvarande ”soffa-väggen” istället blir högtalarväggen?

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-13 14:48

Ja, det är möjligt att ljudet skulle bli bättre om hela möblemanget speglades. :) Det fungerar dock sämre med hembioprojektor, utsikt / insyn och så.

Jag testade att blockera dörröppningarna med lättbetongblock och gipsskivor en gång på kul. Men upplevde ingen större skillnad i ljud.

Kan meddela att sockor i basportarna ger en liten skillnad. Åt rätt håll.
Ska utvärdera det lite mer. Återkommer! :)
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Lennart » 2019-11-13 14:53

Håller med Adhocs inlägg längre upp, ut med soffan 50-100 cm. Har ungefär samma rumssituation hemma och mina lyssningsplatser är nu två fåtöljer med minst 1m från bakvägg. Går det att få till en bra lyssningsposition om man sitter "kloss mot bakvägg"?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 16:50

Prova med att flytta ut soffan 80-100 cm. D v s så att ditt huvud hamnar framför den vänstra väggen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-13 17:14

Low-Fidelity, när du lyssnar på den ledden av rummet som du gör nu kommer den fundamentala rumsesonansen vid 43 Hz att ge kraftig förstärkning i detta område. Det brukar vanligtvis vara en 10 decibels förstärkning eller mer. Detta brukar ge de effekter som du redan berättat om. Som några andra har tipsat om kan du flytta lyssningspositionen bort från väggen bakom dig. Alternativt eller även, kan du experimentera med flytta bort OA52:orna från väggen (dock är de konstruerade för att ha väggstöd), men du kan prova i alla fall.
Annars tycker jag att den bästa lösningen i ditt fall vore en parametrisk EQ nogsamt inställd. Men tyvärr finns inga sådana analoga att köpa enkelt. Morello har designat en som man kan bygga själv. Alternativt en digital dylik medelst Mini-DSP. Även Yamahas hembioreceivrar har Parametrisk EQ, dock med lite för grov inställning för olika frekvenser.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav RMA » 2019-11-13 17:32

Holograpic Audio:s nya försteg kommer ha
Insticks kort för detta, vet ej lanserings datum dock.
Går ju att kontakta Lars om det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 18:05

Johan_Lindroos skrev:Low-Fidelity, när du lyssnar på den ledden av rummet som du gör nu kommer den fundamentala rumsesonansen vid 43 Hz att ge kraftig förstärkning i detta område. Det brukar vanligtvis vara en 10 decibels förstärkning eller mer. Detta brukar ge de effekter som du redan berättat om. Som några andra har tipsat om kan du flytta lyssningspositionen bort från väggen bakom dig. Alternativt eller även, kan du experimentera med flytta bort OA52:orna från väggen (dock är de konstruerade för att ha väggstöd), men du kan prova i alla fall.
Annars tycker jag att den bästa lösningen i ditt fall vore en parametrisk EQ nogsamt inställd. Men tyvärr finns inga sådana analoga att köpa enkelt. Morello har designat en som man kan bygga själv. Alternativt en digital dylik medelst Mini-DSP. Även Yamahas hembioreceivrar har Parametrisk EQ, dock med lite för grov inställning för olika frekvenser.


Jag hade även tänkt föreslå att prova att flytta högtalarna lite sidledes så att en del av respektive OA52 stack utanför väggen vid dörrarna. Då blir det lite bredare mellan högtalarna och faktiskt så blir det mindre bas enligt rumskalkylator även om det skulle vara full vägg där.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-13 19:23

Tack för alla bra tips.

Det låter helt klart bra med soffan framdragen 80-100cm så att öronen hamnar framför vänstra väggen / nischen. Något opraktiskt ur möbleringssynpunkt. Hade varit rimligare med fåtöljer. Men det är ju inte lika mysigt vid filmtittande tillsammans.

Det andra förslaget med högtalarna en bit framdragna kanske är bättre. Ut något i dörröppningen också blir lite opraktiskt med 70cm breda dörröppningar. Dessutom sticker högtalarkablarna ut 15cm åt fel sida på OA52 med labb-proppar. Ut i dörröppningen alltså, perfekt snara att fastna med foten i. :D

En anledning till mina funderingar är planer på OA52.N uppgradering. Om det ger ännu mer bastryck så går lyssnings-upplevelsen kanske åt det sämre hållet i det hänseendet just i det här rummet. Är nästan sugen på att prova OA52 original igen. Eller i alla fall SS8542 av ursprunglig modell. Det lät luftigare här.

Annars OA52.N och en bra analog equalizer där jag kan sänka kurvan lokalt kring 43Hz?

Fler kreativa idéer mottages tacksamt. ;)
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Tangband » 2019-11-13 20:14

Low-Fidelity skrev:Tack för alla bra tips.

Det låter helt klart bra med soffan framdragen 80-100cm så att öronen hamnar framför vänstra väggen / nischen. Något opraktiskt ur möbleringssynpunkt. Hade varit rimligare med fåtöljer. Men det är ju inte lika mysigt vid filmtittande tillsammans.

Det andra förslaget med högtalarna en bit framdragna kanske är bättre. Ut något i dörröppningen också blir lite opraktiskt med 70cm breda dörröppningar. Dessutom sticker högtalarkablarna ut 15cm åt fel sida på OA52 med labb-proppar. Ut i dörröppningen alltså, perfekt snara att fastna med foten i. :D

En anledning till mina funderingar är planer på OA52.N uppgradering. Om det ger ännu mer bastryck så går lyssnings-upplevelsen kanske åt det sämre hållet i det hänseendet just i det här rummet. Är nästan sugen på att prova OA52 original igen. Eller i alla fall SS8542 av ursprunglig modell. Det lät luftigare här.

Annars OA52.N och en bra analog equalizer där jag kan sänka kurvan lokalt kring 43Hz?

Fler kreativa idéer mottages tacksamt. ;)


Hmm...Prova att testa olika avstånd mellan de båda högtalarna. En avståndskillnad mellan högtalarna på tex 3,5 meter eller 3 meter kan göra rätt stor skillnad- även i upplevd basvolym. Annars är idéerna som redan nämnts, med att flytta fram soffan från väggen kanske bästa nödlösningen, med tanke på hur ditt rum ser ut.
Personligen gillar jag inte högtalare placerade precis vid dörröppningar. Jag tycker det fungerar bättre med en homogen vägg bakom högtalarna- gärna gjord av betong eller annat hårt och tungt material.
Så jag skulle nog rekommendera en reversering av din lyssningsposition. Dvs placera soffan där du har dina högtalare just nu.

Det finns ett problem som ställer till det i ditt rum, och det är den där väggen som sticker ut till vänster om nuvarande soffposition.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Tangband » 2019-11-13 20:20

Jag tar min friheten att rita in hur jag hade provat att möblera stereon i ditt rum, såhär:

Man kan sedan laborera med längre avstånd mellan högtalarna. Det blev lite snävt på den ritade bilden.
Därmed inte sagt att det helt säkert skulle bli bättre- men denna placering hade varit min utgångspunkt, något som goat76 redan varit inne på.

En digital eller analog Peq för rummets fundamental-resonanser kan förbättra vissa saker, men upplevs ofta inte som en entydig förbättring, enligt min erfarenhet.
Senast redigerad av Tangband 2019-11-13 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 20:41

:D Du skulle passat på att vända på högtalarnas placering inbördes mellan höger och vänster. Annars en bra redigerad bild. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Tangband » 2019-11-13 20:46

petersteindl skrev::D Du skulle passat på att vända på högtalarnas placering inbördes mellan höger och vänster. Annars en bra redigerad bild. :)

Korrigerat :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Kalejdokom » 2019-11-13 21:18

Men nu är det ju tydligen gubben i soffan som underhåller högtalarna... :?

Problemet du upplever är nog väldigt vanligt i vanliga vardagsrumsmöbleringar - jag tampas med exakt samma frustration, dock i ett något större rum. Sitter man i soffan mot bakre väggen blir basen väl mumsig, men sitter man i fåtöljer i "sweetspot" för biotittande (nästan mitt i rummet) har man förvisso förträffligt surroundljud, men en tydlig utsläckning* i basen. Jag har provat att flytta runt subbar i rummet, men det verkar inte hjälpa hur jag än möblerar och laborerar med fas och delay. Jag har förlikats med faktum och gått vidare i livet. :)

*) Ja, det är ju inte total utsläckning, men en tydligt lägre nivå än (den något för höga) nivån på basen vid soffan.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Adhoc » 2019-11-14 00:10

En lyssningsplats någonstans vid 35 till 40% av avståndet mellan de motstående väggarna kan vara värd att pröva som lyssningsplats om det funkar möbleringsmässigt. Där får 1:a, 2:a och 3:e moden varken max SPL eller en djup utsläckning. (-Om dom reflekterande väggarna är stabila och likvärdiga, skiljer dom sig åt mycket i vikt /m² eller den ena har stora fönster / öppningar, funkar inte teorin lika bra.)

Där högtalarna står är det lämpligt att det är olika avstånd mot sidovägg /vägg bakom och mot golv så att reflektioner från dessa får olika gångavstånd mot lyssningsplats. Olika gångavstånd betyder att en dipp vid viss frekvens blir mindre djup än om gångavstånden vore lika. Symmetri framför en är ofta bra men vill man sitta nära "mitt i rummet" kan det vara värt att kolla om en uppställning där högtalarna har lite olika avstånd till sidoväggarna kan ge bättre resultat lyssningsmässigt.

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-14 01:50

Nu har jag provat:
1) Sockor i basporten.
2) Framflyttad soffa / lyssningsposition 80-100cm så att öronen hamnar utanför sidovägg/nisch.
3) Spegelvänt möbleringen med högtalarna i nischen och soffan där högtalarna stod.

1) Gav ingen hörbar förändring alls i ljud. (Men jag proppade inte in sockor supertight i porten)
2) Det här gav neutralt ljud utan hörbar höjning i låga frekvenser. Dock lite svårt möbleringsmässigt med soffan så.
3) Klockan hann bli för mycket för att provlyssna. Återkommer imorgon! :)
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav goat76 » 2019-11-14 02:24

Low-Fidelity skrev:Nu har jag provat:
1) Sockor i basporten.
2) Framflyttad soffa / lyssningsposition 80-100cm så att öronen hamnar utanför sidovägg/nisch.
3) Spegelvänt möbleringen med högtalarna i nischen och soffan där högtalarna stod.

1) Gav ingen hörbar förändring alls i ljud. (Men jag proppade inte in sockor supertight i porten)
2) Det här gav neutralt ljud utan hörbar höjning i låga frekvenser. Dock lite svårt möbleringsmässigt med soffan så.
3) Klockan hann bli för mycket för att provlyssna. Återkommer imorgon! :)


Damn! Det var ju punkt nummer 3 jag var mest intresserad av att få veta. :)
Helst i kombination med punkt nummer 2.

Att inte sitta med en vägg precis bakom lyssningsplats är nog som du konstaterat bra, och om du kör med den spegelvända möbleringen så ger inte heller framflyttandet av soffan ett tomrum som inte tjänar till någon nytta då detta mer bildar en korridor bakom soffan till de båda ingångarna till rummet.
Jag tycker även att det helt enkelt blir snyggare med en soffa fristående i ett rum och inte ha den i den typiska kloss-mot-väggen positionen.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav DVD-ai » 2019-11-14 08:35

Jag håller med !

Soffan fristående är typiskt mycket snyggare än att ha den tätt mot någon vägg :)
Samtidigt har jag observerat ett utbrett fenomen hos människor att soffan absolut måste stå tätt mot väggen, annars ser det konstigt och hemskt ut i deras ovana sinnen :D

Mer fristående soffor till alla !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22705
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-14 10:57

Jag tror det är en tradition av äldre och trängre bostäder. Utdragssofforna fanns i de flesta hem tidigare, jag och brorsan sov i en sådan hos mormor. Det fanns tre stycken hos henne.
Jag har också lyssningssoffan nära vägg men det fungerar bra hos mig. Jag har i och för sig inte högtalare som står dikt an mot vägg, snarare 1.1-1.4 m ut i rummet, dipoler.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-14 12:15

Det som efterfrågas i punkt 3 kommer sannolikt inte att göra någon avgörande skillnad för ljudnivån vid rumsresonansen vid 43 Hz. Exciteringen av den rumsmoden blir likadan oavsett om högtalarna/lyssningsplatsen är på ena eller andra sidan. Så Low-Fidelity, det är valfritt för dig om du vill ägna tiden åt att verifiera eller tro på det jag skrivit eller tro på någon annan. :wink:

Det kommande försteget från Holographic kan tänkas lösa problemet. Jag använder själv en parametrisk EQ vid 29 Hz som funkar helt otroligt bra ("Morello PEQ"). Den städar verkligen upp i basregistret. Dock är en dylik funktion mycket intrikat att ställa in. Jag skulle säga att man behöver minst en mikrofon, ljudkort och ett ljudredigeringsprogram (t.ex. Audacity) eller mätprogrammet Tombstone. ALLA rattarna är känsliga att ställa in; frekvens, nivådämpning, Q-värde.

Alternativ lösning är att vrida lyssningen 90 grader och ha lyssningssoffan vid fönstret och högtalare vid varsin längsgående vägg .Då kan man göra så att OA52:orna vertikala ljudabsorbent är mot vägg (alltså vänster högtalare placeras på höger sida och vice versa). Men det är inte så fint med själva känslan med soffan vid fönstret, man vill gärna kunna titta ut. Har du TV? Alternativt har du kvar soffan och sätter bara en fåtölj vid fönstret (eller en till soffa) och har kvar nuvarande placering av soffan. Med längsgående placering så är inte högtalarna ända ute i varsin ände, så exciteringen av resonansen minskar. På längsgående ledd hamnar rumsresonansen ända nere vid ca 24 - 25 Hz vilket ofta inte låter lika störande, istället mer "maffigt" typ. Där är responsen även något fallande från högtalarna också vilket gör att rumsresonansen kan hjälpa till en smula.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-14 12:36

Det här är helt sjukt!! :idea:

Att spegla möbleringen enligt alt 3) (som på Tangbands ritning) gav en helt otrolig förbättring av ljudet. Det går knappt att beskriva med ord. Jag kan inte riktigt förstå. Tvingades ta ledigt från jobbet idag och bara lyssna igenom skiva efter skiva. Helt magiskt! :oops:

- Mellanregistret har så otroligt mycket mer kropp, artikulation, närvaro.
- Basen är torr, fast och precis. Jag upplever ingen rumshöjning.
- Stereobilden / 3D-tecknandet går inte att jämföra med tidigare placering.

(De där två dörröppningarna. Hörnet / nischen vid lyssningsplatsen. Plus att sitta med öronen för nära bakvägg måste ha haft ofantligt stor negativ inverkan.)

Mina OA52.2 har aldrig låtit såhär bra i något rum tidigare. Nånsin.

Det spelar inte så stor roll om soffan flyttas fram 80cm från den nya bakväggen eller om den står med ryggen 20cm från bakvägg. Eller om jag sätter mig på en stol mitt i rummet.

Det låter bara så bra!

Nu måste jag ordna dämpning av rummet. Skulle behöva lite feedback / idéer kring det. Ska göra en ny skiss!

Stort tack till all hjälp och tips som lett fram till det här. :!:
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav JM » 2019-11-14 13:03

Behåll originalmöbleringen.
Föreslår att du skaffar en subbas och placerar den i ett hörn.
Ladda ner en ljudspectrumanalysator till din telefon. Kör rosa brus i dina högtalare förslagsvis nerladdat från tolvan.se. I telefonen hittar du på ett ungefär en eller flera rumsresonanser. Obs mät bara i en lyssningsposition. Kör en sinus, från tolvan.se, i dina högtalare och hitta vid vilken frekvens erhålls högsta toppen med telefonen i lyssningspositionen.
Koppla in subbasen i motfas. Anslut en PEQ till subbasen. Skapa ett smalt bandpassfilter med PEQ med en topp kring den sinus vilken ger hösta toppen i telefonen. Anpassa ljudstyrkan till subasen genom lyssning och därmed torde värsta störningen vara åtgärdad. Genom destruktiv interferens minskar du rumsresonansen utan att försämra originalljudet.
Upprepa proceduren om du enligt telefonmätningen har andra frekvenser med rumsrelaterade resonanser som stör.
Kolla avslutningsvis med telefonen att inga störande toppar finns kvar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22705
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-14 13:31

Fast varför göra den investeringen nu när han är nöjd?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav avr7000 » 2019-11-14 13:44

Testa att ställa hötalarna på kortväggen där du skrivit 4 meter med en pil.

Ställ soffan "mitt i rummet" på lagom lyssningsavstånd.

Rapportera på Faktiskt.io :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-14 13:48

Low-Fidelity skrev:Det här är helt sjukt!! :idea:

Att spegla möbleringen enligt alt 3) (som på Tangbands ritning) gav en helt otrolig förbättring av ljudet. Det går knappt att beskriva med ord. Jag kan inte riktigt förstå. Tvingades ta ledigt från jobbet idag och bara lyssna igenom skiva efter skiva. Helt magiskt! :oops:

- Mellanregistret har så otroligt mycket mer kropp, artikulation, närvaro.
- Basen är torr, fast och precis. Jag upplever ingen rumshöjning.
- Stereobilden / 3D-tecknandet går inte att jämföra med tidigare placering.

(De där två dörröppningarna. Hörnet / nischen vid lyssningsplatsen. Plus att sitta med öronen för nära bakvägg måste ha haft ofantligt stor negativ inverkan.)

Mina OA52.2 har aldrig låtit såhär bra i något rum tidigare. Nånsin.

Det spelar inte så stor roll om soffan flyttas fram 80cm från den nya bakväggen eller om den står med ryggen 20cm från bakvägg. Eller om jag sätter mig på en stol mitt i rummet.

Det låter bara så bra!

Nu måste jag ordna dämpning av rummet. Skulle behöva lite feedback / idéer kring det. Ska göra en ny skiss!

Stort tack till all hjälp och tips som lett fram till det här. :!:


Då ger jag "+1" på Goat76ans och Tangbands förslag! :wink: :)
//Johan Lindroos

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster