OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-14 13:52

Skall testa både Johan Lindroos variant med felvända högtalare utmed de långa sidoväggarna. Samt AVR7000’s variant med högtalarna uppställda mot 4m ytterväggen och soffan mitt i rummet. Mest för att stilla min egen och övrigas nyfikenhet.

Först måste dock en rejäl bunt 20mm björkplywood (300kg) flyttas.
Den ska det byggas kök och lite andra högtalare av. OD11 och OA51 lådor bland annat.

Nuvarande placering låter dock väldigt bra och fungerar fint med hembioprojektor.
Det som behöver lösas nu är dämpning av rummet.
Senast redigerad av Low-Fidelity 2019-11-14 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Nattlorden » 2019-11-14 13:53

Low-Fidelity skrev:Det här är helt sjukt!! :idea:

Att spegla möbleringen enligt alt 3) (som på Tangbands ritning) gav en helt otrolig förbättring av ljudet. Det går knappt att beskriva med ord. Jag kan inte riktigt förstå. Tvingades ta ledigt från jobbet idag och bara lyssna igenom skiva efter skiva. Helt magiskt! :oops:

- Mellanregistret har så otroligt mycket mer kropp, artikulation, närvaro.
- Basen är torr, fast och precis. Jag upplever ingen rumshöjning.
- Stereobilden / 3D-tecknandet går inte att jämföra med tidigare placering.

(De där två dörröppningarna. Hörnet / nischen vid lyssningsplatsen. Plus att sitta med öronen för nära bakvägg måste ha haft ofantligt stor negativ inverkan.)

Mina OA52.2 har aldrig låtit såhär bra i något rum tidigare. Nånsin.

Det spelar inte så stor roll om soffan flyttas fram 80cm från den nya bakväggen eller om den står med ryggen 20cm från bakvägg. Eller om jag sätter mig på en stol mitt i rummet.

Det låter bara så bra!

Nu måste jag ordna dämpning av rummet. Skulle behöva lite feedback / idéer kring det. Ska göra en ny skiss!

Stort tack till all hjälp och tips som lett fram till det här. :!:


Grattis!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-14 14:36

Nattlorden skrev:Grattis!


Tack!

Har suttit och lyssnat på Sara Parkmans skiva Vesper. Nu Dave Brubeck - Take Five från Tidal. Det känns som om Dave Brubeck, Paul Desmond, Eugene Wright och Joe Morello står och lirar på flygeln, alto saxofonen, kontrabasen och trummorna här i mitten av rummet.

6D60DCA3-4EB5-4C89-879E-03E95DA0A707.jpeg
6D60DCA3-4EB5-4C89-879E-03E95DA0A707.jpeg (78.77 KiB) Visad 3435 gånger


502A1CBB-EA09-4498-963C-B55747964D1F.jpeg
502A1CBB-EA09-4498-963C-B55747964D1F.jpeg (343.77 KiB) Visad 3435 gånger
Senast redigerad av Low-Fidelity 2019-11-14 14:42, redigerad totalt 1 gång.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Tangband » 2019-11-14 14:41

Verkligen kul att höra :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav lennartj » 2019-11-14 16:19

Johan_Lindroos skrev:Det som efterfrågas i punkt 3 kommer sannolikt inte att göra någon avgörande skillnad för ljudnivån vid rumsresonansen vid 43 Hz. Exciteringen av den rumsmoden blir likadan oavsett om högtalarna/lyssningsplatsen är på ena eller andra sidan. Så Low-Fidelity, det är valfritt för dig om du vill ägna tiden åt att verifiera eller tro på det jag skrivit eller tro på någon annan. :wink:

Det kommande försteget från Holographic kan tänkas lösa problemet. Jag använder själv en parametrisk EQ vid 29 Hz som funkar helt otroligt bra ("Morello PEQ"). Den städar verkligen upp i basregistret. Dock är en dylik funktion mycket intrikat att ställa in. Jag skulle säga att man behöver minst en mikrofon, ljudkort och ett ljudredigeringsprogram (t.ex. Audacity) eller mätprogrammet Tombstone. ALLA rattarna är känsliga att ställa in; frekvens, nivådämpning, Q-värde.

Alternativ lösning är att vrida lyssningen 90 grader och ha lyssningssoffan vid fönstret och högtalare vid varsin längsgående vägg .Då kan man göra så att OA52:orna vertikala ljudabsorbent är mot vägg (alltså vänster högtalare placeras på höger sida och vice versa). Men det är inte så fint med själva känslan med soffan vid fönstret, man vill gärna kunna titta ut. Har du TV? Alternativt har du kvar soffan och sätter bara en fåtölj vid fönstret (eller en till soffa) och har kvar nuvarande placering av soffan. Med längsgående placering så är inte högtalarna ända ute i varsin ände, så exciteringen av resonansen minskar. På längsgående ledd hamnar rumsresonansen ända nere vid ca 24 - 25 Hz vilket ofta inte låter lika störande, istället mer "maffigt" typ. Där är responsen även något fallande från högtalarna också vilket gör att rumsresonansen kan hjälpa till en smula.


Mitt lyssningsrum påminner om low-fidelitys, men är något mindre så min värsta resonans hamnar vid 51 Hz.

Den turkosa grafen visar frekvensgången med endast de båda OA52.2 aktiva. Den blå visar när de fyra OB52.2 tar över under 80 Hz.
LJ_Tombstone1.jpg
Systemet är ännu inte färdigtweakat.
LJ_Tombstone1.jpg (158.84 KiB) Visad 3413 gånger
Bilagor
LJ_Tombstone2.jpg
LJ_Tombstone2.jpg (204.05 KiB) Visad 3413 gånger
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Low-Fidelity
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-01

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Low-Fidelity » 2019-11-14 17:40

Mitt rum lider säkerligen fortfarande av en höjning kring 40-50Hz. Men den upplevda förbättringen av att spegla möblemanget var så pass påtaglig att jag sitter väldigt nöjd just nu.

Får nog göra en mätning innan jag bestämmer mig för ytterligare ändringar dock.

Kul att du har fått till så pass bra frekvenskurva med baslådor / delning vid 80Hz lennartj.
Säljes:
2st SS 8545-00
2st SS 8542 Original omkantade
2st Vifa D25AG-35 rätt frontplatta OA-52
2st Peerless 115DT26
2st Filter OA-51.2

2st Sentec PA-9 Monoblock silver

Sökes:
OA-51.N element

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Tangband » 2019-11-14 19:27

Low-Fidelity skrev:Mitt rum lider säkerligen fortfarande av en höjning kring 40-50Hz. Men den upplevda förbättringen av att spegla möblemanget var så pass påtaglig att jag sitter väldigt nöjd just nu.

Får nog göra en mätning innan jag bestämmer mig för ytterligare ändringar dock.

Kul att du har fått till så pass bra frekvenskurva med baslådor / delning vid 80Hz lennartj.


Tips: Om du tänker mäta med rosa brus från lyssningsplats så mät endast en högtalare i taget, med den andra helt avstängd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav hifikg » 2019-11-14 22:05

Grattis. Luta dig tillbaka o sitt nöjd vetja :)
Varför (och hur) ska man dämpa ett rum mer än normal inredning dämpar, när man har de enda högtalarna som är byggda för sådana rum?
Bilagor
Carlssoncitat.jpg
Carlssoncitat.jpg (58.68 KiB) Visad 3336 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-15 08:54

Det är ju en reklamtext. Det är väl nästan omöjligt att definiera ett vanlig bostadsrum? De flesta rum är ju olika.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav hifikg » 2019-11-15 11:17

RogerGustavsson skrev:Det är ju en reklamtext. Det är väl nästan omöjligt att definiera ett vanlig bostadsrum? De flesta rum är ju olika.



:D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav petersteindl » 2019-11-16 14:13

RogerGustavsson skrev:Det är ju en reklamtext. Det är väl nästan omöjligt att definiera ett vanlig bostadsrum? De flesta rum är ju olika.

Ja, en reklamtext skriven av Stig Carlsson.

Det beror på. Vilka utmärkande akustiska parametrar är utmärkande för ett vanligt bostadsrum? I princip kan man säga att alla vanliga bostadsrum beter sig akustiskt sett lika i förhållande till ett ekofritt rum eller i förhållande till ett efterklangsrum. En akustisk parameter är efterklang, en annan är schröderfrekvensen. Båda dessa parametrar är tämligen lika i normala bostadsrum. De sätts av att rummet är slutet och har 4 väggar, tak och golv. Dimensionerna är ungefär lika i ett spann mellan noll och oändligheten, eller mellan frifält och efterklangskammare. Tar man siffror så har frifält noll reflexer och därmed ingen efterklang eller efterklangstid. Man kan sätta den till noll. Man kan även titta på volymen i bostadsrum och jämföra med konserthus eller kyrkor. Man kan även titta på förhållandet mellan yta och volym så ser man skillnad mellan normala bostadsrum och olika typer av lokaler t.ex. i förhållande till kontorslandskap eller industrilokal.

Jag anser att Stig har helt rätt i sin skrivna text som användes av reklambyrå och distributör för att framföra Stig Carlssons budskap.

Att olika bostadsrum kan variera i förhållande till varandra är väl också uppenbart, men traditionella högtalare som placeras i vanliga bostadsrum placeras till absolut övervägande del med ett avstånd till 1, 2, 3 eller 4 begränsningsytor på mellan 0,5 till 2 meter.

Det är då som val av mätmetod vid högtalardimensionering blir avgörande för resultatet i den miljö högtalarna skall användas i. Det är detta som var Stigs budskap.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav hifikg » 2019-11-16 14:20

Om man nu ska dämpa ett Carlsson-rum (ska man det?) hur ska man göra? Jag gillar mitt rum ännu bättre sen jag fyllde på med en massa mattor, även om jag numera inte kör med dubbla mattor längre (mattor är tunga), men på väggarna har jag inte satt upp någonting som inte hör till ett "normalt" rum, typ äggkartonger eller rockwool. Inte ens feta gardiner har jag satsat på. Ibland tänker jag att jag skulle vilja ha en vägg en bit bakom fåtöljen, in mot de andra rummen (av andra skäl än enbart ljudmässiga) och Johan började skissa på en sån vid ett besök, en skiss som slutade med total ombyggnad. Skissen utfördes, så klart, på en servett. Har inte publicerat den, men visar den för besökare ibland.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-16 19:17

Bara att sätta igång att bygga alltså! :D
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav hifikg » 2019-11-16 20:38

Johan_Lindroos skrev:Bara att sätta igång att bygga alltså! :D


Servetten kommer att ramas in, signerad o allt. Ombyggnader i den omfattningen får anstå till jag slutar använda rummet som studio. Det vore ändå kul att höra om, varför och isåfall hur, man ska dämpa ett rum där ett par OA52 är huvudaktörer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: OA52 Rumsförstärkning / För mycket bas

Inläggav sprudel » 2020-05-04 08:32

Rum är rum :D
Jag kan tänka mig att med ursprungliga uppställningen så fick man en reflex från höger högtalare in i nischväggen som interfererade med vänster högtalares direktljud.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fixander och 8 gäster