Skift af kabler og kondensatorer

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Rasmusbdk
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-10-11

Skift af kabler og kondensatorer

Inläggav Rasmusbdk » 2019-11-18 21:55

Endnu et kapitel i mit OA-51 eventyr ;-)

Jeg har nørdet en del med pladespillere, forstærkere og andet lydgrej. Har i den forbindelse ofte oplevet folk som har skiftet kabler, kondensatorer og andre stumper i diverse enheder. Dermed undrer jeg mig over, at det slet ikke lader til at være et tema herinde.

Er der mon nogen der har erfaringer med at skifte kabler og kondensatorer i Carlsson højtalere? Eller er der fra starten brugt komponenter af så høj en kvalitet, at det slet ikke kan betale sig?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skift af kabler og kondensatorer

Inläggav juanth » 2019-11-18 23:31

De är vad jag hört av helt ok kvalité så du behöver nog inte byta av hållbarhetskäl. Möjligen om du vill uppgradera och köra med basspole i folie och en lyxigare kondensator för det lilla sista extra i ljudkvalitet.

Enklaste/billigaste kondensatorn som ändå är ok kostar kanske 40:- sen kan du lätt få betala 600:- för lyxvarianten, och det finns även andra prisklasser där mellan. Det är bara du som avgör om det är värt det. För egen del tycker jag att det är värt att lägga lite extra i något som jag använder så pass mycket.
Spole luftlindad (som nog sitter i) kanske kostar 200:- medan en i folie kanske går på 6-700:-

Postnord trodde du skulle ha diskanterna på tisdag för övrigt. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skift af kabler og kondensatorer

Inläggav Morello » 2019-11-19 09:17

juanth skrev:De är vad jag hört av helt ok kvalité så du behöver nog inte byta av hållbarhetskäl. Möjligen om du vill uppgradera och köra med basspole i folie och en lyxigare kondensator för det lilla sista extra i ljudkvalitet.

:)


Vad är det för extra man får? Lägre distorsion? Mer adekvat frekvensgång eller något annat?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Skift af kabler og kondensatorer

Inläggav juanth » 2019-11-19 14:22

Nja, exakt vad man får för de ibland 10 ggr så dyra delarna kan säkert diskuteras, därav att jag skrev att ”Det är bara du som avgör om det är värt det”

Bäst är förstås att provlyssna vad man föredrar i sitt filter, tex kondensator Jantzen Z-Cap á 700:- kontra 40:- kondensator. I det faller så tror jag att det handlar om distorsion som kan vara mindre med det dyrare alternativet, ts får fråga sig själv om kostnaden står i proportion till eventuellt vinst

Ska man provlyssna olika alternativ så blir det förstås än dyrare men det är enda sättet att skaffa sig en uppfattning. Lite underförstått är det väl att folk som hänger här kan se det som en investering/erfarenhet för framtiden då det troligen handlar om en hobby som det läggs ned mycket tid på. No?

Du får gärna skriva något ur din synvinkel informativt som svar till TS, Morello.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Skift af kabler og kondensatorer

Inläggav avr7000 » 2019-11-19 21:43

Morello skrev:
juanth skrev:De är vad jag hört av helt ok kvalité så du behöver nog inte byta av hållbarhetskäl. Möjligen om du vill uppgradera och köra med basspole i folie och en lyxigare kondensator för det lilla sista extra i ljudkvalitet.

:)


Vad är det för extra man får? Lägre distorsion? Mer adekvat frekvensgång eller något annat?


Jag är ju ingen kabel/tweak - troende utan har allt som oftast en, får jag hoppas, sund ingenjörsmässig inställning till det här med min hifi-hobby...

När vi tog fram OA51.N lysnade vi en himla massa (och mätte)

Byte från en 1.2 mm 1 mH spole till en 12 gauge 1 mH foliespole ger en tydligt hörbar skillnad (som jag är övertygad om att du också skulle "höra/erkänna" ;) )
Skillnaden är att det blir "mindre" bas i den meningen att den blir tightare och mindre "svullen/rund" på ett otvetydigt positivt sätt. Förmodligen en skillnad som inte syns i si eller så många dB skillnad i frekvensgången i en mätning av basen men det händer väl nåt med hur ljudet startar/stoppar - klingar av.

Byte av seriekonding till 12dB/oktav diskantfilter ger en mycket mer subtil och liten skillnad.... det blir lite mer "luft" runt olika ljud, lättare att separat urskilja vissa ljud, det låter i princip som om man sänkt volymen en smula vilken man ju inte gjort så det bör vara fråga om en lite lite lägre distortionsnivå,

Har du vägarna förbi Trollhättan är du välkommen så skall jag försöka demonstrera det för dig på OA51.N

Mvh
Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster