DIY dämppanel OA-51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Rasmusbdk
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-10-11

DIY dämppanel OA-51

Inläggav Rasmusbdk » 2019-12-05 19:09

Nogle tips til at lave dæmpningspaneler?
Jeg regner med at gå efter "elefantøret" og tænker at lave en ramme, som markskivan skæres til at passe ned i, og så betrække den med stof eller skum. Målene har jeg fundet i FAQ'en.

    - Bør der være en bagside af træ, eller virker det bedre hvis der kun er en kant af træ og så bare skum/stof på for- og bagside?
    - Bør panelet sidde i en bestemt vinkel ud fra højttaleren, eller skal den bare sidde fladt ind på siden? Gode forslag til montering er velkomne - skal vel have lavet en form for beslag..
    - Når jeg læser om rockwool/markskiva, er der folk som panikker over at materialet kan afgive små partikler, som kan være skadelige for lungerne. Er der nogen særlige hensyn at tage i den forbindelse? Tænker både på arbejdsprocessen og efterfølgende når panelet hænger på højtalleren..

Gode råd og andre ideer modtages gerne :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DIY dämppanel OA-51

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-05 20:06

Denna är ett sätt att göra det på, viewtopic.php?p=2076877#p2076877

Rasmusbdk
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-10-11

Re: DIY dämppanel OA-51

Inläggav Rasmusbdk » 2019-12-05 20:35

Tak for det! Jeg tror ikke jeg forstår hvorfor han har lavet ny terminering? :-)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: DIY dämppanel OA-51

Inläggav Maccis » 2019-12-05 20:48

Läs tråden från början.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: DIY dämppanel OA-51

Inläggav paa » 2019-12-06 11:36

Rasmusbdk skrev:Tak for det! Jeg tror ikke jeg forstår hvorfor han har lavet ny terminering? :-)

Högtalarkabeln han använder är en mångtrådig Litz-typ som bör ha en lämplig terminering. Har man en vanlig två- eller fyrledare behöver man nog inte tänka på sådant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster