OA51.N - Ett projekt, bygger lådor, *Färdiga - spelar!*

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39868
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav petersteindl » 2020-02-06 18:58

IngOehman skrev:Den största skillnaden (och stora fördelen) är att det tillåter en optimalt utformad absorbent till OA-61. Den behöver inte naggas i kanten för att ge plats för portens luftströmning. En annan fördel är att ljudtrycket från baselementet i mellanregistret inte nämnvärt sätter fart på orgelpipsresonansen i OA-61, som den gör på OA-51.


Vh, iö


:D Jag gissar att inloppet i basreflexröret i OA-61 hamnar på ett tryckmin för orgelpipsresonansen i OA-61.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57337
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Nattlorden » 2020-02-07 08:25

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Den största skillnaden (och stora fördelen) är att det tillåter en optimalt utformad absorbent till OA-61. Den behöver inte naggas i kanten för att ge plats för portens luftströmning. En annan fördel är att ljudtrycket från baselementet i mellanregistret inte nämnvärt sätter fart på orgelpipsresonansen i OA-61, som den gör på OA-51.


Vh, iö


:D Jag gissar att inloppet i basreflexröret i OA-61 hamnar på ett tryckmin för orgelpipsresonansen i OA-61.


Fast det kan ju inte ha enbart med att man byter sida - de borde väl vara symmetriskt placerade?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav IngOehman » 2020-02-07 09:22

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Den största skillnaden (och stora fördelen) är att det tillåter en optimalt utformad absorbent till OA-61. Den behöver inte naggas i kanten för att ge plats för portens luftströmning. En annan fördel är att ljudtrycket från baselementet i mellanregistret inte nämnvärt sätter fart på orgelpipsresonansen i OA-61, som den gör på OA-51.


Vh, iö


:D Jag gissar att inloppet i basreflexröret i OA-61 hamnar på ett tryckmin för orgelpipsresonansen i OA-61.

Mvh
Peter

Njae, tillräckligt nära. Men det viktigaste är faktiskt att det finns en mellanvägg således att portens inre mynning inte ens sitter i samma kabinetthalva som baselementet. Det bildar ett LP-filter på vägen mellan bas och port.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Morello » 2020-02-07 09:41

En annan väg är ju att göra en trevägskonstruktion med tillräcklig flankdämpning till LP-grenen så att resonansen i röret inte exciteras lika kraftigt; samt givetvis låta porten mynna ut på baksidan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3108
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav schmutziger » 2020-02-07 11:11

Morello skrev:En annan väg är ju att göra en trevägskonstruktion med tillräcklig flankdämpning till LP-grenen så att resonansen i röret inte exciteras lika kraftigt; samt givetvis låta porten mynna ut på baksidan.

Inte för att vara den som är den men:
OA51 är väggmonterad :)
Sidorna,nedåt och rakt fram går däremot bra om man bygger en bastillsats till dom. (faktiskt brasklapp: antaget att vi tittar på lådorna upphängda korrekt, betraktade rakt framifrån, dvs vinkelrätt ut från högtalarväggen)

IÖ: är de det du menar med Dubbelkammar-basreflex? att du har mellanväggen?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav IngOehman » 2020-02-07 11:30

Förstår knappt något av vad du menar med det där.

Vad hände med uppåt? Hur kommer en ”bastillsats” in i bilden? Vem har talat om dubbelkammarbasreflex?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3108
Blev medlem: 2005-04-12

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav schmutziger » 2020-02-07 11:57

1. Det får du fråga morello om. Han började prata om trevägare.
och i min värld så får man göra en bastillsats till oa51 som delas passivt för att kunna prata om oa51 o trevägare i samma mening och då blir det svårt att ha basreflexen uppåt då där vilar oa51.

Du pratar om dubbelkammar reflex i oa61. Kolla på hifikit eller carlssonplanet.com och du pratar om basreflexlösninen i oa61 med Peter bokstavligt talat typ tre poster upp därav den frågan.
så vad menar du med att oa61 har en dubbelkammar basreflexlösning i din roll som r&d chef för allt carlssonrelaterat?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3699
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav juanth » 2020-02-07 13:21

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Den största skillnaden (och stora fördelen) är att det tillåter en optimalt utformad absorbent till OA-61. Den behöver inte naggas i kanten för att ge plats för portens luftströmning. En annan fördel är att ljudtrycket från baselementet i mellanregistret inte nämnvärt sätter fart på orgelpipsresonansen i OA-61, som den gör på OA-51.


Vh, iö


:D Jag gissar att inloppet i basreflexröret i OA-61 hamnar på ett tryckmin för orgelpipsresonansen i OA-61.

Mvh
Peter

Njae, tillräckligt nära. Men det viktigaste är faktiskt att det finns en mellanvägg således att portens inre mynning inte ens sitter i samma kabinetthalva som baselementet. Det bildar ett LP-filter på vägen mellan bas och port.


Vh, iö


Hur kan det komma sig att Stig valde att ha basreflexporten på OA51 där den sitter?
Vet ni/någon om det provades annan placering och i så fall varför det valdes bort?

@TS: De ser riktigt fina ut.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Fredrik_b » 2020-02-08 14:35

Första lagret svart, slipar ikväll och sen ett lager till imorgon. Man tänker att man ska lägga tunt men endå lägger man lite för mycket :roll:

39C93726-7C7A-467E-8744-12F982F19680.jpeg
39C93726-7C7A-467E-8744-12F982F19680.jpeg (93.35 KiB) Visad 6674 gånger

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Fredrik_b » 2020-02-08 15:12

Nu är den matt 8)
Bilagor
DA7D3E55-A6B8-4F95-A142-0DD3CEFD31F8.jpeg
DA7D3E55-A6B8-4F95-A142-0DD3CEFD31F8.jpeg (79.88 KiB) Visad 6668 gånger

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Fredrik_b » 2020-02-08 15:13

Varenda bild blir på tvären från telefonen 8O , ni får ha överseende med det :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57337
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Nattlorden » 2020-02-08 15:25

Fredrik_b skrev:Varenda bild blir på tvären från telefonen 8O , ni får ha överseende med det :)


vänd på telefonen, vetja!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Fredrik_b » 2020-02-08 16:25

Nattlorden skrev:
Fredrik_b skrev:Varenda bild blir på tvären från telefonen 8O , ni får ha överseende med det :)


vänd på telefonen, vetja!


Jag roterar i datorn och uppdaterar inläggen senare istället :)

Lovar att jag inte höll telefonen upp och ber när jag fotade det som är upp&ner :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32040
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Bill50x » 2020-02-08 16:36

Fredrik_b skrev:
Nattlorden skrev:
Fredrik_b skrev:Varenda bild blir på tvären från telefonen 8O , ni får ha överseende med det :)


vänd på telefonen, vetja!


Jag roterar i datorn och uppdaterar inläggen senare istället :)

Lovar att jag inte höll telefonen upp och ber när jag fotade det som är upp&ner :lol:

Varför roterar du bilderna i datorn? Det är samma problem med en annan grabb i ett annat forum. Alla bilder hamnar på sniskan. Telefonen känner av i vilket läge den är när man fotograferar och när man sedan vrider bilden i datorn så är det bara informationen hur bilden ska visas som ändras. Så när man skickar bilden till, tex, ett forum så är bilden felvänd, trots att den ser ok ut i din dator.

Håll kameran rätt från början så blir det bra. Porträtt-läge är ok just för porträtt, och möjligen Eifeltornet, använd "landscape"-läget i övrigt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav RMA » 2020-02-08 20:36

Fredrik_b skrev:Nu är den matt 8)

Mycket trevligare i matt men vitt ska det ju vara :) , om det inte ska vara i bio sammanhang.

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Fredrik_b » 2020-02-08 21:11

RMA skrev:
Fredrik_b skrev:Nu är den matt 8)

Mycket trevligare i matt men vitt ska det ju vara :) , om det inte ska vara i bio sammanhang.



Jag får helt enkelt bygga ett par vita också :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39868
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav petersteindl » 2020-02-08 22:43

Fredrik_b skrev:Varenda bild blir på tvären från telefonen 8O , ni får ha överseende med det :)


Byt telefon. 8)

OA51N-1.jpg
OA51N-1.jpg (168.96 KiB) Visad 6558 gånger


OA51N-2.jpg
OA51N-2.jpg (191.29 KiB) Visad 6558 gånger


Så, skall bilderna se ut. :)

Ser bra ut i matt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57337
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Nattlorden » 2020-02-09 10:47

Gillar också dem i matt!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

magnus2
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2004-01-18
Ort: Trollhättan

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav magnus2 » 2020-02-09 12:15

Najs!!

/Magnus2
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Fredrik_b » 2020-02-09 19:19

Kul att ni gillar bygget. Jag får vänta på bättre väder innan jag målar färdigt lådorna.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav IngOehman » 2020-02-09 19:27

schmutziger skrev:1. Det får du fråga morello om. Han började prata om trevägare.
och i min värld så får man göra en bastillsats till oa51 som delas passivt för att kunna prata om oa51 o trevägare i samma mening och då blir det svårt att ha basreflexen uppåt då där vilar oa51.

Du pratar om dubbelkammar reflex i oa61. Kolla på hifikit eller carlssonplanet.com och du pratar om basreflexlösninen i oa61 med Peter bokstavligt talat typ tre poster upp därav den frågan.
så vad menar du med att oa61 har en dubbelkammar basreflexlösning i din roll som r&d chef för allt carlssonrelaterat?

Ah.. Tack för förtydligandet! Förstod inte att du kommenterade en hypotetisk bastillsats.

Jag letade vidare bara i tråden efter dubbelkammar-basreflex. Såg inte att jag skrivit ”dubbelkammar-basreflex”.

Förstår jag dig rätt om jag skrivit något sådant någon annanstans? Oavsett - OA-61 är en basreflexlåda. Lådan är en dubbelkammarkonstruktion. Detta för att man på så vis kan minimera orgelpisresonanser och lättare kan hantera Qh och Qb disparat. Men basreflexbeteendet är ganska normalt. Inte helt, men ganska.

Dubbelkammarbasreflex kan nog betyda mänga olika saker. Ibland menar två lådor som är internt förbundna med ett basreflexrör av något slag, eller ett högtalarelement med ett kabinett på var sida, vart och ett avstämt med ett rör. Jag menade ingendera, med vad jag nu kan ha sagt (troligen just dubbelkammar-basreflex).

Men som sagt, det kan betyda många olika saker. Det är inte lätt att uttrycka sig entydigt med få ord. Och få ord är vad som finns när man med ett (förvisso sammansatt) ord skall berätta om arbetsprincipen. Gjorde mitt bästa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2523
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav STDI » 2020-02-09 20:42

IngOehman skrev:...
Förstår jag dig rätt om jag skrivit något sådant någon annanstans?
...

HiFi Kit skrev:Typ Dubbelkammar-basreflex

Specifikationen på Hifi Kit säger så. Ordvalet kommer förmodligen inte från dem.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Fredrik_b » 2020-02-14 23:49

Inte hänt så mycket än, slipat lite på lådorna då det reste sig lite på några ställen och sen täckt så inte grundfärgen lyser igenom så mycket. Nu väntar dom på sista lagret.

Även beställt allt till delningsfiltret men hifikit väntar fortfarande på basen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32040
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Bill50x » 2020-02-15 00:54

IngOehman skrev:Det är inte lätt att uttrycka sig entydigt med få ord.

Men det är en skön konst ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav Fredrik_b » 2020-02-24 11:59

Nu börjar det närma sig.

1.6Kg vägde komponenterna in på till 1 filter! 8O.
Min lilla 30W slitna lödkolv orkade inte riktigt med den stora spolen så måste fixa en rejäl lödkolv för att komma vidare.
Tänkte montera filtret på luckan bak innan jag kände vikten på komponenterna, det kommer få skruvas fast i botten på lådan istället.


filterkomponenter.jpg
filterkomponenter.jpg (926.4 KiB) Visad 5950 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav IngOehman » 2020-02-24 15:57

juanth skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
:D Jag gissar att inloppet i basreflexröret i OA-61 hamnar på ett tryckmin för orgelpipsresonansen i OA-61.

Mvh
Peter

Njae, tillräckligt nära. Men det viktigaste är faktiskt att det finns en mellanvägg således att portens inre mynning inte ens sitter i samma kabinetthalva som baselementet. Det bildar ett LP-filter på vägen mellan bas och port.


Vh, iö


Hur kan det komma sig att Stig valde att ha basreflexporten på OA51 där den sitter?
Vet ni/någon om det provades annan placering och i så fall varför det valdes bort?

@TS: De ser riktigt fina ut.

Lite förenklat kan man beskriva händelsekedjan så här:

1. Stig använde en port utan strömningsanpassade ändar.

2. Då behöver de få större diameter.

3. Och har den större diameter så behöver den bli längre.

4. Och när den är längre så hamnar den inre mynningen långt bort från baselementet, vilket är önskvärt, om den sitter på kortsidan närmast baselementet!

Med en strömningsanpassad port och en mellanvägg så uppnås samma sak, fast lite bättre! Till och med mycket bättre om man inkluderar fördelen med att få en väsentligt bättre fungerande absorbent! :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2008-08-19

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor

Inläggav wicke » 2020-02-24 20:13

Fredrik_b skrev:Nu börjar det närma sig.


Tänkte montera filtret på luckan bak innan jag kände vikten på komponenterna, det kommer få skruvas fast i botten på lådan istället.




filterkomponenter.jpg

Kan bli trångt, men det kanske går, Jag monterade mitt på bakväggen ovanför BR röret och täckte med dämpmaterial, men jag använde i.o.f. standardkomponenter.
Ska bli spännande att se slutresultaten och höra din reaktion på det ljudliga resultatet.
Lycka till
PJ
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor, *Nu finns allt hemma

Inläggav Fredrik_b » 2020-03-01 20:46

Det fick fort på slutet.
I eftermiddags monterade jag allt och nu står de och spelar lite. De blanka skruvarna ska bytas mot svarta men de svarta skruvarna jag köpt var för korta och de långa jag hade var för grova för distansringen.
Verkar lovande, de har inte gjort bort sig hittlis iaf :D


IMG_9724.jpg
IMG_9724.jpg (853.85 KiB) Visad 5617 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7299
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor, *Färdiga - spelar!*

Inläggav avr7000 » 2020-03-01 21:55

Grymt!
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39868
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N - Ett projekt, bygger lådor, *Färdiga - spelar!*

Inläggav petersteindl » 2020-03-01 22:01

Looking good.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster