Oa51 crossover i andet kabinet?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Rasmusbdk
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-10-11

Oa51 crossover i andet kabinet?

Inläggav Rasmusbdk » 2020-03-06 14:29

Jeg har fået et sæt 8545 + D25ag og et andet kabinet i overskud.

Oa51.2 benytter den klart simpleste crossover jeg kan finde til disse enheder, så jeg overvejer at bygge en ekstra og smide det hele i kabinettet, egentlig bare for sjov.

Jeg er helt med på at det ikke bliver lyd som i mine carlsson, men kunne det mon fungere nogenlunde alligevel?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3662
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Oa51 crossover i andet kabinet?

Inläggav juanth » 2020-03-06 18:07

Jag har lite svårt att förstå...vilka högtalare är det du har? Ett par OA51.2 och de andra är OA52.2?

Du vill bygga ihop filter till 51.2?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Oa51 crossover i andet kabinet?

Inläggav Nattlorden » 2020-03-06 20:41

Jag gissar att kabinettet som är över inte är en Carlsson utan "en vanlig högtalare" och eftersom han har elementen över så vill ha prova att sätta dem i den högtalaren och då undrar om delningsfiltret skulle kunna fungera till detta.

Jag skulle väl tycka "varför inte?".... det är väl mest basavstämningen som kan bli lite konstig om lådan skiljer... och fasläget mellan elementen. Skulle tro det blir ganska vettigt oavsett även om inte optimalt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Oa51 crossover i andet kabinet?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-06 21:01

Nja, på OA-51 lyssnar man ju inte på drivelementens huvudaxel som på många koventionella framåtstrålare.

Rasmusbdk
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-10-11

Re: Oa51 crossover i andet kabinet?

Inläggav Rasmusbdk » 2020-03-06 21:12

Nattlorden skrev:Jag gissar att kabinettet som är över inte är en Carlsson utan "en vanlig högtalare" och eftersom han har elementen över så vill ha prova att sätta dem i den högtalaren och då undrar om delningsfiltret skulle kunna fungera till detta.

Jag skulle väl tycka "varför inte?".... det är väl mest basavstämningen som kan bli lite konstig om lådan skiljer... och fasläget mellan elementen. Skulle tro det blir ganska vettigt oavsett även om inte optimalt.


Netop. Tak for forklaringen! :-)
Tænker også bare at give det et skud. Har jo de fleste dele..


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster