Lillfemmor?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-04-18 18:45

Den där waf-faktorn gör sig påmind ibland. Därav har jag åter börjat fundera på ett litet diy-projekt. Skulle vilja bygga en "oa3". Något i stil med skillnaden mellan 12 och 14. Alltså en bas och två diskanter. Funderar även på att bygga dom aktiva och trådlösa. Går det att bygga sådana eller blir det krångligt med stereo?

Det enda med ett sådant projekt jag klarar är att snickra lådor. Finns här någon som tycker ett sådant projekt verkar kul och intressant?

Möjligen hör denna tråd hemma på diy-forumet, men ändå klart carlssonanknutet.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Lillfemmor?

Inläggav Maccis » 2020-04-18 20:24

Har du läst denna tråd:

viewtopic.php?f=3&t=70046
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-04-30 22:54

Hej
Jag läser trådar och blir lite klokare. Jag googlar och snappar tankar.

Det här bland annat. http://www.popular-hifi.com/projects/na ... _projekt2/

Jag gillar tankarna om lågpristräsket med tillräckligt god kvalitet. Jag kan bygga ganska snygga lådor och vill att dom storleksmässigt är runt 20 liter och ser ut som en Lallerstedtdesign.

Jag tänker mig två diskanter, https://www.conrad.se/p/visaton-tw-6-ng ... ohm-333077
Och en bas, https://www.eluxson.se/baselement/327-sph-170tc.html

Vad tror ni som är proffs. Går det att få till billigt välljud som liknar stiga tankar?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Lillfemmor?

Inläggav Bjorn_ » 2020-05-01 00:41

Nu är jag långt ifrån proffs. Vilken högtalare är det som du funderar på att efterlikna, OA12 eller OA50/OA52?

Diskanten kanske skulle funka till OA12-liknande koncept, men sämre till OA50/52. Basen kanske skulle funka till OA50/52-koncept men sämre till OA12.

Själv hade jag nog försökt kopiera något befintligt och försökt hitta element med så snarlika parametrar som möjligt. Men det ju jag det...

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Lillfemmor?

Inläggav juanth » 2020-05-01 01:13

Ett alternativ kan vara att köpa begagnade element på tex tradera, få mer för samma pengar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-01 11:47

Tänker mig en låda på ca 20 liter. Som en oa12 ungefär. Förslag på passande baselement i lågpristräsket? Om det hela blir väldigt lyckat går det ju alltid att uppgradera till en .2. 8)

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lillfemmor?

Inläggav gopnik » 2020-05-01 15:32

SB20FRPC30-8 som diskuteras i en annan tråd är väl given. När den nu blir tillgänglig. Särskilt om det ska bli platt baffel som i OA5. Annars är det mesta av bredbandskaraktär rätt dyrt, och oftast rätt dåligt också. Phon fick väl rätt bra fason på Gamma BBK 200F, som är lite billigare, efter att ha monterat extramagnet och förstärkt chassiet.
Om det kan byggas en vinklad brunn som på den riktiga OA12 finns det fler alternativ. Både billiga och lite dyrare. Men det blir svårsnickrat.

Det som avgör mycket annat tror jag är hur de ska bli aktiva. Beroende på vad man väljer för lösning kommer priset för förstärkning och eventuell DSP springa iväg så pass, att det kanske inte är meningsfullt att snåla med elementen. Med en Hypex FA122 per högtalare är bara det över 7000 kr, och då blir frågan om man inte hellre vill ha FA123 och kunna hänga på basmoduler i framtiden för de få extra tusenlappar de kostar.
Om det ska vara extern aktiv delning och drift med exempelvis miniDSP så beror kostnadskalkylen i stället på hur tillgången på slutsteg ser ut.
Eller ska det vara aktiva högtalare med passiva filter?

Även elementvalen påverkas av vilka möjligheter det finns till biquad och delning. Då skulle man hjälpligt kunna kompensera element som inte riktigt funkar. Å andra sidan är en sådan lösning så pass dyr i sig själv att det som sagt knappast blir värt att småsnåla med elementen. Man skulle också kunna tänka mig en trevägare i stället, som ser ut som en OA5 upptill men där större delen av volymen egentligen är bashögtalare. Som OA6.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Lillfemmor?

Inläggav Bjorn_ » 2020-05-01 15:42

Jag som missuppfattat. Jag har aldrig fattat att OA12 var så liten :D

Är denna utanför budget?

https://www.hifikit.se/b65oa-iv.html

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Lillfemmor?

Inläggav Bjorn_ » 2020-05-01 16:11

Ett annat tips är att fundera på förstärkare. I mitt bygge som länkades till tidigare slutade förstärkardelen på 3000+

Jag tittade på rätt många moduler på eBay och glodde på Utvärderingar på youtube och diverse sidor. Man kan ju hitta små förstärkarmoduler för en hundring på eBay, men den skall man ju ha bryggor, trafo, ”speaker protection”, sladdar och annat så det springer snabbt iväg... plus någon bluetooth eller wifikoppling om man vill ha det.

Det här kitet har allt man behöver, så man kan ju se vad som ingår här t ex och leta egna delar
https://www.ebay.co.uk/itm/Finished-LJM-L25D-HiFi-Audio-Stereo-Power-amplifier-with-speaker-protection-AMP/122503019895?hash=item1c85bfbd77:g:CkwAAOSwjL5ZHcuW

Sen finns det moduler med inbyggda mindre trafos och liknande för en 1500, typ som denna:
https://www.ebay.co.uk/itm/High-power-IRS2092S-Stereo-Class-D-amp-board-with-Power-supply-combination-L14-9/123668814925?hash=item1ccb3c5c4d:g:4CYAAOSwUYhcd-z5

Jag rekommenderar inget av ovanstående, det är bara exempel :wink:

Jag föredrar att ha en stereoförtärkarmodul i en högtalare och sedan bara dra matning till den andra så att man slipper ha lågnivå dragen längre sträckor. Men det är jag det...

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-01 17:18

Jag har lagt planerna på aktiva högtalare på jäsning och mognad. Om resultatet blir lyckat och uppskattat kommer det senare.

Jag tänker mig en vinklad bas som i oa12. Men även en större huv som i oa58 och oa50. Men då jag är estetiskt förtjust i sjuttiotalarna så blir det en stående tändsticksask. Prototypen får virrvarrlaminat med askhörnen och tyghuv.

Då jag tjänar så kopiöst illa som inredningssnickare på ett varv så måste jag börja med element från fyndhörnan. Materialet är däremot gratis så jag kan bygga många bafflar!
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Lillfemmor?

Inläggav schmutziger » 2020-05-03 19:38

Kul projekt!
Men den ska vara lika låg/hög som oa12?
Jag hade valt sb16pfc över monacor elementet. Ännu hellre SB17MFC/NAC

Jag håller oxå på och fnular på en oa12 inspirerad sak!
en oa12 med 5" element är dock lite rädd för att jag tyvärr måste ha in/förbereda för 2st boomer element för att få till lämplig höjd.

eller en L2 (Larsen L4 mini) variant med samma 5" och en liten .75" diskant

Lycka till och posta bilder! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lillfemmor?

Inläggav Perfector » 2020-05-03 19:58

Andersh74 skrev:Hej
Jag läser trådar och blir lite klokare. Jag googlar och snappar tankar.

Det här bland annat. http://www.popular-hifi.com/projects/na ... _projekt2/

Jag gillar tankarna om lågpristräsket med tillräckligt god kvalitet. Jag kan bygga ganska snygga lådor och vill att dom storleksmässigt är runt 20 liter och ser ut som en Lallerstedtdesign.

Jag tänker mig två diskanter, https://www.conrad.se/p/visaton-tw-6-ng ... ohm-333077
Och en bas, https://www.eluxson.se/baselement/327-sph-170tc.html

Vad tror ni som är proffs. Går det att få till billigt välljud som liknar stiga tankar?

Mvh, Anders

Har du tänkt använda ett element med 2 talspolar?
TC är just det.
Om du tänker ett element i varje låda är nog enkel talspole att föredra.
Exempelvis denna.
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/102330/
Ett otroligt välljudande bas/mellan registerelement.
Jag har kört den i 12 liter basreflex med mycket gott resultat.
Kan även köras i 20 liter och då med ännu mer tryck i basen, samt rent och klart.
Något dyr men ack så bra
Bilagor
DSC_0004.jpg
DSC_0004.jpg (730.77 KiB) Visad 5408 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lillfemmor?

Inläggav darkg » 2020-05-03 20:08

Perfector skrev:
Andersh74 skrev:Hej
Jag läser trådar och blir lite klokare. Jag googlar och snappar tankar.

Det här bland annat. http://www.popular-hifi.com/projects/na ... _projekt2/

Jag gillar tankarna om lågpristräsket med tillräckligt god kvalitet. Jag kan bygga ganska snygga lådor och vill att dom storleksmässigt är runt 20 liter och ser ut som en Lallerstedtdesign.

Jag tänker mig två diskanter, https://www.conrad.se/p/visaton-tw-6-ng ... ohm-333077
Och en bas, https://www.eluxson.se/baselement/327-sph-170tc.html

Vad tror ni som är proffs. Går det att få till billigt välljud som liknar stiga tankar?

Mvh, Anders

Har du tänkt använda ett element med 2 talspolar?
TC är just det.
Om du tänker ett element i varje låda är nog enkel talspole att föredra.
Exempelvis denna.
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/102330/
Ett otroligt välljudande bas/mellan registerelement.
Jag har kört den i 12 liter basreflex med mycket gott resultat.
Kan även köras i 20 liter och då med ännu mer tryck i basen, samt rent och klart.
Något dyr men ack så bra


Fast det kanske är bra att bas och diskant har samma impedans; med parallellkopplade spolar i basen och parallellkopplade diskanter kanske det blir lättare att få till lämplig balans?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lillfemmor?

Inläggav Perfector » 2020-05-03 20:13

darkg skrev:
Perfector skrev:
Andersh74 skrev:Hej
Jag läser trådar och blir lite klokare. Jag googlar och snappar tankar.

Det här bland annat. http://www.popular-hifi.com/projects/na ... _projekt2/

Jag gillar tankarna om lågpristräsket med tillräckligt god kvalitet. Jag kan bygga ganska snygga lådor och vill att dom storleksmässigt är runt 20 liter och ser ut som en Lallerstedtdesign.

Jag tänker mig två diskanter, https://www.conrad.se/p/visaton-tw-6-ng ... ohm-333077
Och en bas, https://www.eluxson.se/baselement/327-sph-170tc.html

Vad tror ni som är proffs. Går det att få till billigt välljud som liknar stiga tankar?

Mvh, Anders

Har du tänkt använda ett element med 2 talspolar?
TC är just det.
Om du tänker ett element i varje låda är nog enkel talspole att föredra.
Exempelvis denna.
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/102330/
Ett otroligt välljudande bas/mellan registerelement.
Jag har kört den i 12 liter basreflex med mycket gott resultat.
Kan även köras i 20 liter och då med ännu mer tryck i basen, samt rent och klart.
Något dyr men ack så bra


Fast det kanske är bra att bas och diskant har samma impedans; med parallellkopplade spolar i basen och parallellkopplade diskanter kanske det blir lättare att få till lämplig balans?

Mjo, kanske det, men effekttåligheten är milsvid och en annan diskant kan lösa det problemet ganska enkelt.
Och! Det är bara en tanke från vinden som kan placeras i runda arkivet om det skulle falla i fel skål.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lillfemmor?

Inläggav darkg » 2020-05-03 20:27

Perfector skrev:Mjo, kanske det, men effekttåligheten är milsvid och en annan diskant kan lösa det problemet ganska enkelt.
Och! Det är bara en tanke från vinden som kan placeras i runda arkivet om det skulle falla i fel skål.


Det kan väl vara ok att föreslå en helt annorlunda lösning i vissa fall. Men synpunkten att en talspole är att föredra, är det ens sant? Om du ursäktar en rak fråga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lillfemmor?

Inläggav Perfector » 2020-05-03 20:33

darkg skrev:
Perfector skrev:Mjo, kanske det, men effekttåligheten är milsvid och en annan diskant kan lösa det problemet ganska enkelt.
Och! Det är bara en tanke från vinden som kan placeras i runda arkivet om det skulle falla i fel skål.


Det kan väl vara ok att föreslå en helt annorlunda lösning i vissa fall. Men synpunkten att en talspole är att föredra, är det ens sant? Om du ursäktar en rak fråga.

2 talspolar ökar värmen i bobinen vilket drar ner effekttåligheten.
Jmf: 40 mot 80 Watt dubbel/enkel talspole
Jag har jobbat med båda 2 så jag vet att den med enkel talspole är den bästa.
Jag kan peka på 2 olika diskantlösningar åxå men avstår om inte TS önskar att jag kletar in dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lillfemmor?

Inläggav darkg » 2020-05-03 22:38

Jag bryter ut frågan om dubbla talspolar till en egen tråd.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lillfemmor?

Inläggav Perfector » 2020-05-03 22:43

darkg skrev:Jag bryter ut frågan om dubbla talspolar till en egen tråd.

Jag ser ett par problem med dubbla talspolar.
1.
Dubbla kostnaden för filter om man har två lådor med den uppbyggnaden.
2.
Anpassning med toleranser i filterdelarna och sist fasgången och impedansen i system.
Annars tror jag att din ide' är lagom skojig för att vara värd att testas.
Om man inte gör det får man aldrig veta hur det blir.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-07 21:34

Hej.
Min budget är skitsnål (sambo från småland). Jag vill lägga mycket kraft på lådorna då dom är gratis och just nu köpa billiga element för att kunna uppgradera senare.

Är mdf det bästa materialet för lådorna? På jobbet gör vi mycket i poppelplywood. Väger hälften så mycket som björkplywood. Jag tänker att ett material som ömsom består av mjukt trä och ömsom av mindre mjukt borde bli stumt och "osvängigt"? Vad tror ni?

Min experimentbaffel växer fram. Inga bilder än tyvärr. Men ska jag satsa på två diskanter som i oa12 eller en som i på 50-58?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Lillfemmor?

Inläggav juanth » 2020-05-07 22:10

Om du är i Sthlm vid tillfälle kan jag erbjuda ett par såna här gratis.
De satt som tillfälliga ersättare i ett par OA52 när jag fick dem. De lät helt ok i dessa. (Inte riktigt som 8545 men inte alls illa)

http://www.loudspeakerdatabase.com/Audes/40W65-8
Såldes på hifikit till för några år sedan.

Kanske kan passa som bas/mellan i ditt projekt.
Ang. diskant så tycker jag du ska satsa på en hygglig domediskant med bra spridning i både 30,45 och 60 grader
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Lillfemmor?

Inläggav Bjorn_ » 2020-05-07 23:38

Andersh74 skrev:Hej.
Min budget är skitsnål (sambo från småland). Jag vill lägga mycket kraft på lådorna då dom är gratis och just nu köpa billiga element för att kunna uppgradera senare.

Är mdf det bästa materialet för lådorna? På jobbet gör vi mycket i poppelplywood. Väger hälften så mycket som björkplywood. Jag tänker att ett material som ömsom består av mjukt trä och ömsom av mindre mjukt borde bli stumt och "osvängigt"? Vad tror ni?

Min experimentbaffel växer fram. Inga bilder än tyvärr. Men ska jag satsa på två diskanter som i oa12 eller en som i på 50-58?

Mvh, Anders


Poppelplywood kanske inte är superoptimalt, men det är nog inte dåligt heller. Det är ju inga jättestora lådor du ska göra, så lite lagom stagat ska det nog gå fint. Det är säkert mer resonant än mdf, men frågan är om det spelar stor roll i detta fall, jag tror inte det.

Fördelen med mdf annars är ju att det är dött och inte rör sig så mycket. Och om det nu rör sig så är det i alla fall homogent. Vet inte hur poppel uppför sig. Björkplywood har ju troel gravesen i många av sina skapelser, men det är ju lite högre densitet i den plywooden.

Jag hade inte gått och köpt poppelplywood för att bygga högtalare med, men om du nu har tillgång till det så är det väl bara att prova :)

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-08 15:57

Tillgången till högklassig björkplywood är också stor och gratis. Det är mdf som det är ont om.

Med vänlig hälsning, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lillfemmor?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-08 18:16

Andersh74 skrev:Är mdf det bästa materialet för lådorna?


Som ofta finns det inga enkla svar, verkligheten är komplicerad och beror på många faktorer. MDF är billigt, det slår sig inte nämnvärt i inomhusmiljö och det finns en snabb väg till bra lackerad ytfinish.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-13 23:08

RogerGustavsson skrev:
Andersh74 skrev:Är mdf det bästa materialet för lådorna?


Som ofta finns det inga enkla svar, verkligheten är komplicerad och beror på många faktorer. MDF är billigt, det slår sig inte nämnvärt i inomhusmiljö och det finns en snabb väg till bra lackerad ytfinish.


Ett tag jobbade jag på att få till ett säljbart koncept med massiva högtalarlådor sågade i egen skog i antingen ask, björk eller ek. Materialet kanske inte spelar så stor roll? Några bygger i spånskiva, andra i Mdf och ytterligare andra i betong. Sonab hade plast i sina. Det viktiga är väl att dom är stumma? Och det borde vara görligt i både mdf, spånskiva, björkpywood, massivträ, betong och poppelplywood? Eller tänker jag fel?

Jag tänkte snart börja laminera skivor till lådorna. Och jag tror att jag bestämt mig för 9mm björkplywood. De blir ca 10 färdiglaminerade. Ett "flaggstag" eller vad det heter tänkte jag mig med ett runt hål och ett ovalt för asymmetrins skull. Men det beror ju lite på hur dämpningen ser ut. För enkelhetens skull och för att kunna ändra på dämpningen skruvar jag både baffel och botten.

Min experimentbaffel är 200*340. Om man har en djup på 460 ger det en volym på 31 liter. Lite större än oa12.

Om det blir en diskant går ett basreflexrör fint att knö in på baffeln med utgång uppåt. Men då utgår -70-talet med sina flera diskanter. Annars kan jag tänka mig upp till tre diskanter för att flirta med -70-talet.

Tips på element i lågprisdjungeln? Har inget emot begagnade.
Med vänlig hälsning, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lillfemmor?

Inläggav paa » 2020-05-14 00:01

Björkplywood 9 mm blir inte stumt på något sätt.
Cajun-lådor (såna lådor som slagverkare plägar sitta på och slå på framsidan med händerna) är ofta byggda av björkplywood, i och för sig med sidan som man slår på lite tunnare, men det går att få bra med ljud från dom andra sidorna också.

Ett relativt tunt material som björk 9 mm är dock lättare att dämpa med bitumenmattor än tjockare material, vilket man kan ta fasta på. Engelska högtalare från 60-talet var ofta byggda av plywood med bitumendämpning plus limmade filtmattor på väggarna.
Ett annat sätt att dämpa väggarna är att trycka in skumplastblock i lådan som är aningen större än platsen de ska uppta, då spänner dom mot väggarna så de blir bra dämpade. Då får man både stoljudsdämpning och akustisk dämpning inuti lådan på en gång.

Det bästa sättet att stomljudsdämpa tunna styva plywoodmaterial är dock att sandwichlimma dom med dämplim Swedac DG-A2.
http://www.swedac-acoustic.se/produkter ... lim-dg-a2/
När man stryker på detta lim ska man göra det ganska tjockt, ca 1 mm, men när vattenemulsionen torkar så försvinner största delen av tjockleken, så det blir bara nån tiondel kvar. Varning för att lämna någon sorts distanstrådar eller liknande i limskiktet som försvårar kontakten vid press. När det torkat så är det limskiktet mjukt gummiliknande och väldigt svårt att slipa eller skrapa bort om det kommit ut på ytorna som ska ytbehandlas. En del sandwichlimmar därför innan färdigsågning av kanterna. Lägger man ner lite jobb på detta så blir det toppenlådor.

Ju bättre stomljudsdämpning desto mindre skillnad hör man på lådor av olika material. Jag har byggt två par lådor av spånskiva respektiva MDF med sandwichdämpning. Båda var så pass "resonansfria" att det inte hördes någon skillnad på dom. Annars kan spånskivelådor enligt min mening låta lite omusikaliskt, liksom med spräckt distorderad biklang, vilket inte MDF gör. En plywoodlåda som inte är väldämpat låter ännu mer "musikaliskt", som ett eget musikinstrument som tillför mer än vad som blir kul i längden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-15 08:38

Dåså. Jag pallrar mig iväg till brädgården och köper mdf. Det var mest latmasken som vill gena lite.

Lutar åt T22 och B65oa nu. Någon som har begagnat drällande? Skulle vara fint med lite extra tid oxå.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-15 08:45

Än så länge inte kommit mycket längre än såhär. Baffeln är 200*340. Lådvolymen blir nog 25-30 liter.

Hur tjock mdf i sidorna rekommenderas?
Bilagor
PSX_20200508_155424.jpg
PSX_20200508_155424.jpg (956.52 KiB) Visad 4875 gånger
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-15 10:27

Vad finns för prisvärt fattigmansalternativ till b65oa2 som passar väl ihop med t22 och den lådvolymen?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Lillfemmor?

Inläggav Plymotonic » 2020-05-15 12:01

Ehum,

jag tror bestämt att jag har ett par NOS B65oa liggandes.


/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
OscarE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-10-02

Re: Lillfemmor?

Inläggav OscarE » 2020-05-15 13:18

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 18rnx.html

Kan gå att hitta billigare om du letar runt. Sitter i L4 och oa50.LE och funkar som ersättare i oa12/14

tillägg finns alltså filter med t22 och andra diskanter för lådor av liknande storlek man kan knycka eller använda med smärre modifieringar.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster