Lillfemmor?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Lillfemmor?

Inläggav Andersh74 » 2020-05-15 22:17

OscarE skrev:https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/prestige-h1215-ca18rnx.html

Kan gå att hitta billigare om du letar runt. Sitter i L4 och oa50.LE och funkar som ersättare i oa12/14

tillägg finns alltså filter med t22 och andra diskanter för lådor av liknande storlek man kan knycka eller använda med smärre modifieringar.


Färdigt filter låter smidigt. Men går det att använda https://www.hifikit.se/komponenter/deln ... zontalTab1 rakt av med den seasbasen? Hörde att b65oa helst inte ska stoppas in i en låda större än 25 liter. Går det fint med seasbasen?

Nu börjar det närma sig byggstart.

Jobbar hellre med intern stagning än tjocka skivor. Är 12 mm mdf lagom? Tänkte mig flaggstag. Lämplig riktning på basreflexröret? Nedåt som i original? Längd och diameter?

Antal och riktning på diskanterna? Senare konstruktioner har ju bara en och dämpning mot vägg. Dämpning går ju att bygga in i huven.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
OscarE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-10-02

Re: Lillfemmor?

Inläggav OscarE » 2020-05-16 11:13

Tror att L4 och oa.50 är runt 20 liter men det får du dubbelkolla och i de lådorna låter elementet helt ok, seaselemetet låter ungefär som de gamla scanspeak 6,5:orna, jag kan inte identifiera skillnader mellan dom i lyssningstest. Jag skulle inte använda filtret rakt av om lådvolymen skiljer sig markant men du kan alltid minska volymen invändigt med hjälp av t.ex frigolit i botten. Har gjort detta i ett par oa 14 för att få en mindre lådvolym, bra om du vill ha ett utseende som påminner om 70 tals modellerna i form och storlek.

Användarvisningsbild
OscarE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-10-02

Re: Lillfemmor?

Inläggav OscarE » 2020-05-16 22:18

Eftersom du vill ha tändsticksasklåda som är 70 tals lik kanske det enklaste är att låna måtten från oa 12 som är en av de bästa 70-talaren i mitt tycke. Då får du en låda som är väl avstämd och som har en fast och fin bas. Färdiga filter finns och ritningar till dem är tillgängliga och med enklare komponenter i filtren kommer du billigt undan om du löder filtret själv. Sc 165, seaselemetet jag länkade eller 65:orna spelar ingen roll, de är alla ganska lika så köp den du hittar billigast begagnat, skall du ha ngt bättre springer budgeten iväg. Dom finns ofta att hitta men obidiskanterna kan jag tycka är värda att köpa speciellt om du klarar dig med två. Kan bli fint med en oa12 lik högtalare med tyghuv som på oa58.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Lillfemmor?

Inläggav STDI » 2020-05-17 09:08

OscarE skrev:...Sc 165, seaselemetet...

Nej, Peerless är det.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lillfemmor?

Inläggav paa » 2020-05-17 11:34

Skillnaden mellan Seaselementet och Peerlesselementet jämfört med 80-talarnas Scanspeakelement är avsevärd. Det kan jämföras mellan Larsen L4 och L6.
Men även Seas har bättre element, t.ex ER18RNX, men ingen har väl gjort ett lämpligt delningsfilter för ortoakustiska högtalare till dessa element ännu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Lillfemmor?

Inläggav STDI » 2020-05-17 11:42

STDI skrev:
OscarE skrev:...Sc 165, seaselemetet...

Nej, Peerless är det.

Jag har kanske missförstått OscarE här. Det jag menar är att de element som kallas SC165 är Peerless. SC står för Stig Carlsson.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
OscarE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-10-02

Re: Lillfemmor?

Inläggav OscarE » 2020-05-17 16:25

Nejdå STDI, jag skrev fel några inlägg upp, men menar givetvis som du påpekar peerlesselementen från 70-talarna. Tänker att och det låter som att trådskaparen vill snickra en tändsticksaskhögtalare och samtidigt hålla pris nere och att skapa egna filter inte är aktuellt. Med dom faktorerna tror jag att bäst pris/prestanda blir begagnade gamla basar och obidiskanter i en högtalare runt 20 liter. Då blir filterkonstruktion enkel eftersom man kan använda redan befintliga filter. Nya basar som är bättre ligger nog utanför detta projektet låter det som därav min rekommendation att bygga med gamla element i en konstruktion de passar i, men självklart finns bättre element att tillgå, frågan är om det är aktuellt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3643
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Lillfemmor?

Inläggav juanth » 2020-05-18 23:06

Jag har föreslagit dessa som bas/mellan i projektet. https://www.wavecor.com/html/wf168wa01_02.html

Pris runt 700:- och passar i basreflex kring 22-23 liter. Vad säger ni andra om dessa?
Borde kunna delas över 2,5 Khz

Eller kanske dessa i lite mindre låda. 17 l basreflex som kanske kan ökas med strömmningsmotstånd à la Carlsson?
https://www.hifikit.se/media/attachment ... xc35-8.pdf
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth, Kalejdokom och 3 gäster