Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
juanth skrev:Perfector, min tanke med posten var alltså om SB Acoustics elementet kunde vara en tänkbar ersättare för Philips 9710. En högkvalitativ sådan med låg dist, samma typ av utseende och funktion fast med mindre orolig tonkurva. Ytterligare ersättare efterfrågades inte. Det finns redan ersättare som använts med framgång tex Visaton BG 20 i OA6 typ 2 bla.
Den du föreslår har inte ens någon fullständig specifikation och det som finns skiljer sig väl mycket vad jag kan se. Inte minst utseendet.
PerStromgren skrev:Ja, om man jämför några av T/S-parametrarna verkar den ju rätt pliuggkompatibel! Man kan ju undra varför ingen gjort detta förr. Är det bara vi här i norden som varit förtjusta i 9710? Annars borde det finns en stor marknad.
Fanns det inte ens en prisidé?
juanth skrev:Än en gång Perfector, min post efterfrågade inte ytterligare alternativ!
Det gällde alltså om SB Acoustics kan var lämplig som en ersättare till 9710, inget annat.
Var snäll att sluta förpesta tråden med mer ovidkommande inlägg.
Prismässigt ligger den rätt skriver du... för vem då?
Perfector low budget inc?
För kinesiska low end tillverkare som säljer via Ali express?
Det beror väl helt på vad som efterfrågas? Krav på slutresultatet?
Pris kanske inte ens är viktigt.
”Synpunkter på det lämnas helst direkt dit” .du är nog nte riktigt ämnad för kommunikation är mitt svar på detta.
Perfector skrev:juanth skrev:Än en gång Perfector, min post efterfrågade inte ytterligare alternativ!
Det gällde alltså om SB Acoustics kan var lämplig som en ersättare till 9710, inget annat.
Var snäll att sluta förpesta tråden med mer ovidkommande inlägg.
Prismässigt ligger den rätt skriver du... för vem då?
Perfector low budget inc?
För kinesiska low end tillverkare som säljer via Ali express?
Det beror väl helt på vad som efterfrågas? Krav på slutresultatet?
Pris kanske inte ens är viktigt.
”Synpunkter på det lämnas helst direkt dit” .du är nog nte riktigt ämnad för kommunikation är mitt svar på detta.
Som vanligt i forumet, ingen bredd på tänkandet i form av uppgradering till bättre basomfång, högre effekttålighet och att priset inte nödvändigtvis speglar funktionen.
Gamma har utvecklat det elementet sedan tidigt 70-tal och om det inte betyder något för dig så vill jag inte veta hur dina prioriteringar i livet ser ut.
Att kalla det förpesta tycker jag är direkt opassande, det är ju det forumet gör i alla trådar varesig jag skriver i dom eller inte.
Och att göra mig ansvarig för att parametertexten från Kitten inte fyller dina krav är okunnigt och oförskämt.
Jobbar du som domare i Tingsrätten tro?
Och vill göra mig ansvarig för vad andra gör ?
Slutligen tycker jag du bör ta bort autotexten Med vänlig hälsning Johan efter dina inlägg
juanth skrev:Jag letade lite mer och hittade den i Kanada för ca $60 CAN, alltså under 500 Sek.
gopnik skrev:Discopuckel och ingen bas.
petersteindl skrev:Det blir inte mindre nivå vid lågfrekvens, vad jag kan se.
petersteindl skrev:Då blir frågan vad som händer om rörets längd ökas d v s att nå lägre avstämningsfrekvens, t.ex. 30 Hz.
Det fanns väl inte. Dessutom hade han egen modell för att beräkna basreflex som ... kanske inte var helt hundra. Strömningsmotstånd ger justermån, förutom anpassning till standardelement.Morello skrev:Känns som en minst sagt festlig lösning detta med dämpkorg. Varför valde inte Stig ett element med adekvata småsignalparametrar för att nå önskad frekvensgång utan korg?
Inte om man kan mäta impedansen medan man justerar. Att göra det i blindo är det nog rätt hopplöst, däremot.PerStromgren skrev:Är dämpkorgen svår att reproducera med ett förväntat resultat?
Morello skrev:Känns som en minst sagt festlig lösning detta med dämpkorg. Varför valde inte Stig ett element med adekvata småsignalparametrar för att nå önskad frekvensgång utan korg?
gopnik skrev:Inte om man kan mäta impedansen medan man justerar. Att göra det i blindo är det nog rätt hopplöst, däremot.PerStromgren skrev:Är dämpkorgen svår att reproducera med ett förväntat resultat?
gopnik skrev:Ja. Eller tonkurvan naturligtvis, men elektrisk impedans räcker. Det behöver inte nödvändigtvis vara en kurva heller, men hur hög någon av topparna kring avstämningssadeln är behöver man kunna se.
Jämför de två första bilderna. Med dämpkorg är impedanstopparna strax under 20 Ω. Utan är de över 30 Ω.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster