Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav olaume » 2020-05-03 19:13

(Har tidigare postat detta på Carlssonplanet, men kollar nu om det finns fler diskussionssugna här)

För hängivna Citroën-fantaster måste det ha varit en kris liknande vad övertygade kommunister upplevde vid murens fall när Citroën började bygga bilar som nästan lika gärna kunde heta Mazda. Eller för Livets Ord-anhängare när Ulf Ekman konverterade till katolicismen.
Något motsvarande undrar jag om Carlsson-fantaster drabbades av när Stig C på 80-talet plötsligt deklarerade att alla hans tidigare konstruktioner hade blivit föråldrade och han presenterade OA50-serien, som ju har klart större likheter med andra högtalare i världen än 70-talarna. Dittills hade Stigs lösning på varje ortoakustiskt problem varit allt större lådor och allt fler element i olika riktningar, mycket i OA14, extremt i OA116 och snudd på perverst i 2212. Och så nu plötsligt 1+1 och till råga på allt med dome-diskant som tidigare ansetts vara skrikigt undermåliga. Visserligen inte pekande precis rakt fram, men inte så långt ifrån. Fjärran från gångna tiders rundstrålning (väl medveten om att Stig C själv aldrig använde det ordet, men det har sina pedagogiska poänger).
Det verkar onekligen lite för mycket slump att denna metamorfos inträffade just efter Sonabs konkurs när Stig C ändå behövde hitta någon annan som kunde producera högtalarna. Han var väl i vilket fall tvungen att börja om, efter att tidigare inte ha behövt ändra på ett vinnande lag, och nu mer eller mindre utgick från ett blankt papper. Eller vad fanns det egentligen annars som skulle ha gjort 70-talarna omoderna just då? Handlade det om att utvecklingen av element just under dessa år hade genomgått ett sådant tekniksprång att man med gott samvete kunde nöja sig med bara två? Hade inredningsarkitekturen plötsligt förändrats så att tidiga reflexer i rummet blivit olämpliga? Var det rentav - hemska tanke - så att Stig kom fram till att han hade haft totalt fel i 30 år? Typ att principen med tidiga reflexer helt enkelt inte gör något mer än skapar en hackig tonkurva, som man visserligen kan räta ut genom att ha oändligt många element, men ännu enklare genom att inte ha några tidiga reflexer alls? Elle fanns det mer krassa skäl bakom nyorienteringen, att han nu hade mycket mindre resurser för utveckling eller att det var svårt att hitta någon som kunde se ekonomi i att tillverka de otympliga lådorna med sina inre strömningsmotstånd, och att det därför gällde att komma på något enklare?
Hur togs detta emot av dåtidens Carlsson-fantaster? (själv var jag för ung och omedveten för att minnas) Volkswagen försökte, inte helt övertygande, att rättfärdiga sitt stora teknikskifte med att det egentligen inte var så stor skillnad mellan den stenåldersmässiga Baggen med sin svansmotor och den framhjulsdrivna Golf. Ty båda hade ju motorn över drivhjulen. Gjordes några motsvarande tröstförök i Carlsson-kretsar för att få det till något slags kontinuitet, istället för att kasta allt dittills på sophögen?
Vet någon förresten om det stämmer att Stig C själv mot slutet av sin levnad delvis ändrade sig igen och tyckte att 70-talarna nog ändå faktiskt hade vissa kvaliteter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Nattlorden » 2020-05-03 19:23

Personligen ser jag det som tre stadier....
60-tal: En väl fungerande ortoakustik utvecklad för mono
70-tal: En kamp för att omarbeta monohögtalare för stereo
80-tal: Ortoakustiken omarbetad för stereo från grunden
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav xeizo » 2020-05-03 19:30

Ingen aning om sanningen, kände inte Stig, men OA.5X-serien är onekligen mycket lättare att möblera in i ett normalt vardagsrum utan att ta för mycket plats. Mycket mer WAF, och därmed större kommersiell potential.

Större punktformighet bör ha gynnat digitalformat som CD som vid den tiden hade börjat bli vanligt, när alla kunde få tillgång till en exakt och stabil stereobild utan att investera en större förmögenhet i grammofon/tonarm/PU. Tillgången till bättre element kan säkert ha spelat in, samt en mindre/enklare låda som är billigare.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav paa » 2020-05-03 19:50

Ortoakustik betyder läran om rätt och eller eller riktigt ljud, om jag förstått saken rätt.
Det borde väl ingen tappa tron på, men kanske definitionerna kunde behöva justeras efterhand?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav gopnik » 2020-05-03 19:55

olaume skrev:Något motsvarande undrar jag om Carlsson-fantaster drabbades av när Stig C på 80-talet plötsligt deklarerade att alla hans tidigare konstruktioner hade blivit föråldrade och han presenterade OA50-serien, som ju har klart större likheter med andra högtalare i världen än 70-talarna.

Åttiotalarna har fortfarande samma ambition att hantera både den destruktiva reflexen från väggen bakom högtalarna, och skapa den (för Stig) önskvärda energikurvan. Egentligen har alltså inga av de grundläggande koncepten ändrats. Däremot har de stereosystemanpassats.
Jag ser fortfarande mycket små likheter med traditionella högtalare. Faktiska kanske mindre och mindre, ju mer moderna högtalare man jämför med. Dessa är nästan undantagslöst framtagna utan minsta tanke på att hantera de kamfiltereffektskapande reflexerna från begränsningsytorna kring högtalaren. I bästa fall hanteras det genom en rekommendation till kunden att placera dem en meter eller mer från alla väggar, med delvis andra problem som följd. Helt oaktat att nästan ingen kan möblera på det viset, och definitivt inte i ett normalt rum.

Oftast verkar inte problemen ha övervägts alls. Påfallande ofta tycker jag kommersiella högtalartillverkare verkar ha missat till och med baffelsteget, så konstiga klangfel som mycket dras med...
olaume skrev:Och så nu plötsligt 1+1 och till råga på allt med dome-diskant som tidigare ansetts vara skrikigt undermåliga.

Det är inget konstigt med att byta material när tekniken mognat. De dög inte förr, men ett årtiondes teknisk utveckling senare så gör de det. Om än knappt. Det sorterades enligt uppgift bort oerhörda mängder element som Stig inte tyckte dög.
olaume skrev:Fjärran från gångna tiders rundstrålning (väl medveten om att Stig C själv aldrig använde det ordet, men det har sina pedagogiska poänger).

Jag tycker snarare att det är en antipoäng. Man riskerar att tro att kostruktionen hade något med rundstrålning att göra. I själva verket är det motsatsen. En rundstrålare drabbas maximalt illa av de effekter som Stig, ehuru med olika metoder, försökte bekämpa. De ortoakustiska högtalarna är alltså i någon mån rundstrålarnas motsats!
Vilka pedagogiska poängen menar du det skulle ha att sammanblanda dessa väsensskilda koncept?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 20:08

olaume skrev:(Har tidigare postat detta på Carlssonplanet, men kollar nu om det finns fler diskussionssugna här)

För hängivna Citroën-fantaster måste det ha varit en kris liknande vad övertygade kommunister upplevde vid murens fall när Citroën började bygga bilar som nästan lika gärna kunde heta Mazda. Eller för Livets Ord-anhängare när Ulf Ekman konverterade till katolicismen.
Något motsvarande undrar jag om Carlsson-fantaster drabbades av när Stig C på 80-talet plötsligt deklarerade att alla hans tidigare konstruktioner hade blivit föråldrade och han presenterade OA50-serien, som ju har klart större likheter med andra högtalare i världen än 70-talarna. Dittills hade Stigs lösning på varje ortoakustiskt problem varit allt större lådor och allt fler element i olika riktningar, mycket i OA14, extremt i OA116 och snudd på perverst i 2212. Och så nu plötsligt 1+1 och till råga på allt med dome-diskant som tidigare ansetts vara skrikigt undermåliga. Visserligen inte pekande precis rakt fram, men inte så långt ifrån. Fjärran från gångna tiders rundstrålning (väl medveten om att Stig C själv aldrig använde det ordet, men det har sina pedagogiska poänger).
Det verkar onekligen lite för mycket slump att denna metamorfos inträffade just efter Sonabs konkurs när Stig C ändå behövde hitta någon annan som kunde producera högtalarna. Han var väl i vilket fall tvungen att börja om, efter att tidigare inte ha behövt ändra på ett vinnande lag, och nu mer eller mindre utgick från ett blankt papper. Eller vad fanns det egentligen annars som skulle ha gjort 70-talarna omoderna just då? Handlade det om att utvecklingen av element just under dessa år hade genomgått ett sådant tekniksprång att man med gott samvete kunde nöja sig med bara två? Hade inredningsarkitekturen plötsligt förändrats så att tidiga reflexer i rummet blivit olämpliga? Var det rentav - hemska tanke - så att Stig kom fram till att han hade haft totalt fel i 30 år? Typ att principen med tidiga reflexer helt enkelt inte gör något mer än skapar en hackig tonkurva, som man visserligen kan räta ut genom att ha oändligt många element, men ännu enklare genom att inte ha några tidiga reflexer alls? Elle fanns det mer krassa skäl bakom nyorienteringen, att han nu hade mycket mindre resurser för utveckling eller att det var svårt att hitta någon som kunde se ekonomi i att tillverka de otympliga lådorna med sina inre strömningsmotstånd, och att det därför gällde att komma på något enklare?
Hur togs detta emot av dåtidens Carlsson-fantaster? (själv var jag för ung och omedveten för att minnas) Volkswagen försökte, inte helt övertygande, att rättfärdiga sitt stora teknikskifte med att det egentligen inte var så stor skillnad mellan den stenåldersmässiga Baggen med sin svansmotor och den framhjulsdrivna Golf. Ty båda hade ju motorn över drivhjulen. Gjordes några motsvarande tröstförök i Carlsson-kretsar för att få det till något slags kontinuitet, istället för att kasta allt dittills på sophögen?
Vet någon förresten om det stämmer att Stig C själv mot slutet av sin levnad delvis ändrade sig igen och tyckte att 70-talarna nog ändå faktiskt hade vissa kvaliteter?


Oj, det där kan ges ett ganska långt svar. Personligen är jag tämligen informerad av Stig själv. Det började egentligen på 40-talets senare hälft och åtföljdes av ett patent gällande basreflex och nykonstruktion av Stigs dåvarande idéer som mynnade ut i Kolboxen. Basen skulle placeras nära golv och vägg och det fanns även ett läge för hörnplacering av basen. Mellanregister och diskant skulle vara 70 cm - 1 m från vägg. Direktljudets diskant kom från 9710 som inte filtrerades mot HF. Det är 50-talet.

Sedan kom 60-talet som förändrade Stigs idéer där Stig nu även ville ha mellanregistret nära vägg. Då kom OA-6 som sedan kallades typ1. OA-5 såg sitt ljus och även Jon Idestam Almqvists högtalare popboxen. Jon fick klartecken från Stig att använda Stigs patent gällande basreflex under förutsättning att Jon enbart sålde popboxen som byggsats. Jon ville ha mellanregistret lite längre ut från vägg än vad Stig ville. Det är en av skillnaderna mellan OA-5 och popboxen. Stig gjorde alla mätningar på popboxen på sitt Lab på KTHs institution för Elektroakustik.

Vill man analysera ortoakustiken så finns det vissa skrifter som Stig skrivit. Det innefattar hela frekvensområdet, inte bara diskanten.

Med stereo så ökade Stig kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud. Sedan kan man nog debattera vilken högtalare som var mest riktad i diskanten, OA-2212 eller OA-51? Med 8 st diskanter på diskantbågen framåt så blir den högtalaren ganska riktad i diskanten.

Som snabbt svar på din fråga så ändrade Stig aldrig uppfattning gällande ortoakustiken d v s ljudåtergivningsakustik i bostadsrum där även hörselns egenskaper togs med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav JM » 2020-05-03 22:14

Finns det några fakta om vad ortoakustik egentligen är mer än det ljud Stig C tyckte var rätt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortoakustisk

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav olaume » 2020-05-03 22:49

Själv hör jag till den skara som tycker att 70-talarna faktiskt spelar förträffligt, kör just nu OA116 med lite stöd längst ned av en subbas. Då kanske man ska vara lycklig med det och inte fråga så mycket mer, strängt taget inget bekymmer om det låter ännu bättre hos någon annan. Men jag kan ändå inte låta bli att ibland undra om välljudet och spelglädjen hos 70-talarna är tack vare eller trots reflexerna. Har dock ingen lust att själv börja skära i detta levande industriminne för att kolla. Har någon prövat hur det blir om man istället riktar alla diskanterna framåt?
En annan reflektion: Larsen 8 uppfattar jag som en lyxig vidareutveckling av OA52 LE. Där har ju Larsen delvis gått tillbaka till 70-talsfilosofin med att som grädde på moset ha två dome-diskanter på toppen. Det borde ge samma för- och nackdelar som 60- och 70-talarnas olikpekande kondiskanter, med allt vad det innebär i form av interferenser och hackig tonkurva. Vad var det som gjorde att det ändå var värt det nu igen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 23:01

olaume skrev:Själv hör jag till den skara som tycker att 70-talarna faktiskt spelar förträffligt, kör just nu OA116 med lite stöd längst ned av en subbas. Då kanske man ska vara lycklig med det och inte fråga så mycket mer, strängt taget inget bekymmer om det låter ännu bättre hos någon annan. Men jag kan ändå inte låta bli att ibland undra om välljudet och spelglädjen hos 70-talarna är tack vare eller trots reflexerna. Har dock ingen lust att själv börja skära i detta levande industriminne för att kolla. Har någon prövat hur det blir om man istället riktar alla diskanterna framåt?
En annan reflektion: Larsen 8 uppfattar jag som en lyxig vidareutveckling av OA52 LE. Där har ju Larsen delvis gått tillbaka till 70-talsfilosofin med att som grädde på moset ha två dome-diskanter på toppen. Det borde ge samma för- och nackdelar som 60- och 70-talarnas olikpekande kondiskanter, med allt vad det innebär i form av interferenser och hackig tonkurva. Vad var det som gjorde att det ändå var värt det nu igen?


Vill du lyssna på OA-116 utan reflexer så ta ut högtalarna en varm dag och spela utomhus. Har du möjlighet att även sätta dessa vid 1 vägg där det inte finns mer än 1 vägg och mark/golv så prova det med. Då hör du om om välljudet och spelglädjen hos 70-talarna är tack vare eller trots reflexerna. Då hör du även vad väggen vid högtalarna bidrar med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 23:01

JM skrev:Finns det några fakta om vad ortoakustik egentligen är mer än det ljud Stig C tyckte var rätt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortoakustisk

JM


Japp. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav gopnik » 2020-05-03 23:26

olaume skrev:Där har ju Larsen delvis gått tillbaka till 70-talsfilosofin med att som grädde på moset ha två dome-diskanter på toppen.

Nä. Det är en idé snodd på Stigs nittiotalare: Trevägaren. Som tyvärr aldrig blev färdig. :( Det har inget med sjuttiotalarna att göra.
De uppåtriktade diskanterna - som summerar ur fas i riktning mot lyssnaren och alltså inte bidrar med något direktljud - ska bara hjälpa till med energikurvan. Jag antar att det behövdes lite extra hjälp med det, när Trevägaren skulle vara hornladdad. Klurig lösning. Jag har dock aldrig hört varken Trevägaren eller L8, så hur väl det fungerar i praktiken har jag ingen uppfattning om. :)
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav hifikg » 2020-05-03 23:50

gopnik skrev:
olaume skrev:Där har ju Larsen delvis gått tillbaka till 70-talsfilosofin med att som grädde på moset ha två dome-diskanter på toppen.

Nä. Det är en idé snodd på Stigs nittiotalare: Trevägaren. Som tyvärr aldrig blev färdig. :( Det har inget med sjuttiotalarna att göra.
De uppåtriktade diskanterna - som summerar ur fas i riktning mot lyssnaren och alltså inte bidrar med något direktljud - ska bara hjälpa till med energikurvan. Jag antar att det behövdes lite extra hjälp med det, när Trevägaren skulle vara hornladdad. Klurig lösning. Jag har dock aldrig hört varken Trevägaren eller L8, så hur väl det fungerar i praktiken har jag ingen uppfattning om. :)


L8 kan i sina bästa stunder nå upp till OA52-klass, utomordentligt bra m a o. Fast hamnar lyssnaren för nära faller ljudbilden ihop, som på Clarion Hotell för några år sedan, då man körde HEM o Stockholmsvarianten på Sweetspot samma år, vilket det nu var. Det händer inte med äkta OA52.

Och med tanke på att de heter OA så tror jag inte att Stig tappade någon tro.
Sitter nöjd :)

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav JM » 2020-05-04 05:24

petersteindl skrev:
JM skrev:Finns det några fakta om vad ortoakustik egentligen är mer än det ljud Stig C tyckte var rätt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortoakustisk

JM


Japp. :)

Tillåt mig tvivla.
Rubriken "Tappade Stig tron på ortoakustiken?" speglar verkligheten. Det handlar att det mer om tro än fakta.
Jag ser inga fakta.
Vilka fakta hänvisar du till?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav schmutziger » 2020-05-04 07:53

JM skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:Finns det några fakta om vad ortoakustik egentligen är mer än det ljud Stig C tyckte var rätt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortoakustisk

JM


Japp. :)

Tillåt mig tvivla.
Rubriken "Tappade Stig tron på ortoakustiken?" speglar verkligheten. Det handlar att det mer om tro än fakta.
Jag ser inga fakta.
Vilka fakta hänvisar du till?

JM

Kolla i min oa51 faq under kap 7.2, tror det är det närmsta du kommer.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav JM » 2020-05-04 08:17

schmutziger skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:
Japp. :)

Tillåt mig tvivla.
Rubriken "Tappade Stig tron på ortoakustiken?" speglar verkligheten. Det handlar att det mer om tro än fakta.
Jag ser inga fakta.
Vilka fakta hänvisar du till?

JM

Kolla i min oa51 faq under kap 7.2, tror det är det närmsta du kommer.

Tack!!!
Läser med intresse.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Morello » 2020-05-04 08:55

"Ortoakustisk" är ingen teknisk term, utan något av Stigs varumärken.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Almen » 2020-05-04 09:13

Morello skrev:"Ortoakustisk" är ingen teknisk term, utan något av Stigs varumärken.

Finns även som varumärke hos Ortho-Reality AB (tidigare Bremen Ortho-Acoustic AB) med BREMEN ORTHO-ACOUSTIC.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

ortoakustik är fysikaliska akustiska fakta/lagar!

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 12:18

JM skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:Finns det några fakta om vad ortoakustik egentligen är mer än det ljud Stig C tyckte var rätt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortoakustisk

JM


Japp. :)

Tillåt mig tvivla.
Rubriken "Tappade Stig tron på ortoakustiken?" speglar verkligheten. Det handlar att det mer om tro än fakta.
Jag ser inga fakta.
Vilka fakta hänvisar du till?

JM


Nej, det är fakta. Det är vanlig akustik där akustiken appliceras i rum i storlek av bostadsrum. Fysik och matematik, således. Att trådskaparen tror att det handlar om tro får stå för trådskaparen och du försöker få fakta och akustiska lagar till något som det inte är d v s till tro. Det är verklighetsfrämmande och falsk utsaga.

ORTOAKUSTIK eller ORTHO-ACOUSTIC var aldrig något registrerat varumärke så länge Stig Carlsson levde. För Stig handlade ortoakustik inte om något varumärke, det handlar om fysik och akustik där akustiska egenskaper och parametrar styrs av begränsningsytor som väggar, tak och golv i bostadsrum innebär. Högtalare som dimensioneras för användande i bostadsrum bör dimensioneras annorlunda än högtalare dimensionerade för frifält/ekofritt. Högtalare dimensionerade för bostadsrum där begränsningsytor ingår har getts ett namn, nämligen ortoakustisk.

Eftersom ljud från högtalarna i slutändan skall registreras av den mänskliga hörseln och ljudet är i form av musik med musikinstrument samt sång och tal så har man effektivt satt riktlinjer för Input samt mätning/perception. Utifrån detta så är det bara att skrida till verket. Eftersom det är inspelat ljud så ingår inspelning i systemet och därmed inspelningens format d v s stereo och med 2 kanaler och därmed fantomprojicering av inspelade ljudkällor som uppfattas som ljudobjekt.
Är det inspelning av akustiska ljudkällor i akustisk miljö så vill jag åstadkomma ett upplevt resultat i form av ljudobjekt i den inspelade akustiska miljön utan att ens eget lyssningsrum finns med.
Eftersom det finns begränsningsytor i lyssningsrum och dessa påverkar utstrålningen från högtalarna och ljudresultatet på lyssnarplats, så dimensionerar jag in dessa närbelägna begränsningsytor i mina högtalare och Stig Carlsson gjorde likadant i sina.

Eftersom Stiftelsen Stig Carlsson varumärkesregistrerade Carlsson Ortho-Acoustic så låste stiftelsen användandet av benämningen ortoakustik eller ortoakustisk i varugruppen högtalare. Ortho-Acoustic i sig har aldrig varit ett registrerat varumärke.

Eftersom Bremens högtalare är dimensionerade enligt ortoakustiska principer och därmed ortoakustiska och jag av hänsyn till Stig personligen ville använda just benämningen ortoakustisk då jag för ortoakustiska högtalare vidare så valde jag att varumärkesregistrera BREMEN ORTHO-ACOUSTIC. På så sätt har jag åstadkommit att benämningen ortoakustisk/ortoakustik/ortho-acoustic kan användas och speciellt av de som bygger ortoakustiska högtalare. Medans Stig levde förde jag just detta på tal om Stig ville att andra också kunde bygga och saluföra ortoakustiska högtalare Byggda enligt ortoakustiska principer och det var verkligen önskvärt från Stigs sida. Det var hans vision hela livet att högtalare borde/skulle dimensioneras för användande i bostadsrum.

Så svårt att förstå att begränsningsytor påverkar högtalares utstrålning av ljudvågor bör det knappast vara. Det som då skall till är att ta fram mätmetoder som ger adekvata mätresultat som inkluderar begränsningsytornas inverkan d v s högtalare + begränsningsytor som motsvarar det man hör. Stig Carlsson satte upp sina mätmetoder, jag har mina mätmetoder.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

ortoakustik, akustik i bostadsrum!

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 12:38

Morello skrev:"Ortoakustisk" är ingen teknisk term, utan något av Stigs varumärken.


Ortoakustiska principer är akustik och akustiska lagar applicerade i rum med storlek som bostadsrum. Detta i motsats till att applicera akustiska lagar i frifält.

Stig registrerade aldrig ortoakustiken som varumärke och såg inte det ortoakustiska som ett varumärke. Stig insåg redan på 1940-talet att begränsningsytor i högtalares närhet inverkade på högtalarens utstrålning. Då ville han nyttja detta till fördel för det utstrålade ljudet. Stigs kalibrerande mätinstrument var hörseln och det man hörde. Då fick psykoakustiken och psykofysiken sin beskärda del i dimensionering av högtalare samt vid de inspelningar av kör och orkester och orgel och kammarmusik som Stig gjorde på 60-talet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Morello » 2020-05-04 13:02

Registrerat eller ej - begrepp användes i marknadsföring, men saknar entydig definition - inget konstigt med det.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav JM » 2020-05-04 13:50

Ok ortoakustik är vad Stig kallade sina principer för högtalarkonstruktion. Principerna förändrades med tiden.
Ortopedi (grekiska orthos, rak, och pais, barn).
"Raktljud" = ortoakustik
Utifrån min horisont har Stig bidragit med viktiga högtalarprinciper för vilka han inte riktigt har nått det erkännande han förtjänar. Stig visade att han även hade inte obetydliga insikter hur vi hör.
1 Perceptionsmässigt har han redan med sina första monohögtalare visat att reflexer skall även ha högfrekventa inslag för bättre spatial upplevelse och inte bara ge reflexer under 1000 Hz likt vanliga lådhögtalare.
2 Stigs senare högtalare med olika kritiskt placerade absorberande och reflekterande åtgärder förhindrade vissa förtidiga störande reflexer.
3 Även hans placering av högtalare på längsta väggen ger mer adekvat försenade reflexer för maximal spatial upplevelse.
4 Placering invid golv och vägg möjliggjorde liten högtalare med relativt mer bas och färre störande lågfrekventa reflexer.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 15:39

JM skrev:Ok ortoakustik är vad Stig kallade sina principer för högtalarkonstruktion. Principerna förändrades med tiden.
Ortopedi (grekiska orthos, rak, och pais, barn).
"Raktljud" = ortoakustik
Utifrån min horisont har Stig bidragit med viktiga högtalarprinciper för vilka han inte riktigt har nått det erkännande han förtjänar. Stig visade att han även hade inte obetydliga insikter hur vi hör.
1 Perceptionsmässigt har han redan med sina första monohögtalare visat att reflexer skall även ha högfrekventa inslag för bättre spatial upplevelse och inte bara ge reflexer under 1000 Hz likt vanliga lådhögtalare.
2 Stigs senare högtalare med olika kritiskt placerade absorberande och reflekterande åtgärder förhindrade vissa förtidiga störande reflexer.
3 Även hans placering av högtalare på längsta väggen ger mer adekvat försenade reflexer för maximal spatial upplevelse.
4 Placering invid golv och vägg möjliggjorde liten högtalare med relativt mer bas och färre störande lågfrekventa reflexer.

JM


Bra JM, jag vill dock förtydliga att principen inte ändrades med tiden. Däremot utvecklades och förfinades högtalarna enligt samma princip.

Ett exempel, hade Stig gått tillbaka till mono så hade total rundstrålning gällt, på samma sätt som tidigare. Det var till och med så att Stig ansåg att då vi skulle lyssna på hans gamla masterband i mono så ville Stig helst lyssna genom OA-6. Jag trugade ändå för att lyssning skulle ske, dels då OA-2212 och OA-116 användes på 70-talet, dels då vi lyssnade på OA-51 och därefter på slutet på OA-52.2. Stig var glad och faktiskt lite uppspelt över hur bra det lät på OA-52.2. Det blev en mycket trevlig kväll då Stigs nervositet försvann efter första tonerna av Bäcks stråkkvartett från skivan Svenskt 60-tal. Det var min favorit och det var en förlösande uppspelning.

Bara för att Stig förfinade sina högtalarkonstruktioner enligt samma ortoakustiska princip så var det aldrig så att han lämnade eller modifierade den ortoakustiska principen.

I tiden för 70-talarna så hade Stig ersatt Philips 9710 elementet och Stig ville även hitta ersättare till kondiskanterna. Stereo gällde, men även 4-kanal. Philips hade en dome som Stig inte godkände. Det fanns inte många domediskanter på marknaden. De var heller inte så bra. Kalle Ståhl valde Sipe 1” domediskant som uppfyllde Stigs krav utom ett, talspolebobinen var i papper och den ändrar egenskaper då man spelar starkt utan att återgå då man slutar spela. Papper förkolnas och det gillade inte Stig. Skall de gå sönder så skall det ske med avbrott så att man vet att diskanten skall bytas mot funktionsduglig. Så Peerless pappkonediskant fick duga i brist på annat. Jag fick 4 st Sipe av Kalle och jag gillade dessa och jag modifierade mina OA-2212 med att hänga på 1 Sipe för högsta diskanten så att högtalarna gick till 20 kHz. Det blev ett lyft.

OD-11 var inte ortoakustisk och fick heller inte benämningen OA.
Skulle det varit fråga om varumärke så skulle den hetat OA-11. Men den fick benämningen OD-11 och den var konstruerad med tanke på 4-kanal och med 4 st OD-11 så ansåg Stig att den hade korrekt kvot mellan direktljud och reflekterat ljud.

Även ljudtärningen och V-1 fick inte heta något med OA.

Jag vet inte varifrån det kommer att Stig skulle ha ändrat på den ortoakustiska principen? Stig förfinade sina högtalare enligt samma ortoakustiska princip vare sig det var 50-tal eller 60-tal eller 70-tal eller 80-tal eller 90-tal. Det var heller ingen tro. Stig använde Bruel & Kjaer mätutrustning vid varje utveckling och dimensionering. Det var snarast motsatsen till tro.

Hans 3-vägare hade gått ett steg längre att fullända högtalare för bostadsrum enligt samma princip, den ortoakustiska.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav gopnik » 2020-05-04 15:45

Hur blev det med färdigutvecklandet av Trevägaren som pågick här på Faktiskt? Blev det någonsin klart, och om ej, vad strandade det på?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav paa » 2020-05-04 15:58

Det finns en tråd på 26 sidor om ortoakustiken på Faktiskt:
viewtopic.php?p=1422557#p1422557

Samt den här på 12 sidor:
viewtopic.php?p=1809976#p1809976

plus mycket diskuterat om ortoakustik i Peter Steindl-tråden

Trevägaren diskuteras här:
viewtopic.php?p=502903#p502903
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:03

Precis som Ingvar skrev för länge sedan är det bara ett varumärke - det är inte vedertagen definition av en speciell princip.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:04

Peter skrev:Bara för att Stig förfinade sina högtalarkonstruktioner enligt samma ortoakustiska princip så var det aldrig så att han lämnade eller modifierade den ortoakustiska principen.


Vad är det för princip som åsyftas? (utöver Stigs uppfattning om vad som kännetecknar god återgivning)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 16:13

Morello skrev:Precis som Ingvar skrev för länge sedan är det bara ett varumärke - det är inte vedertagen definition av en speciell princip.


Nej, så är det inte. Jag har tillräckligt med bevis för att till fullo veta att det inte är så. Att du inte ger upp? Du har ju helt fel gällande detta.

Varför engagerar du dig överhuvudtaget i frågan?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 16:15

Morello skrev:
Peter skrev:Bara för att Stig förfinade sina högtalarkonstruktioner enligt samma ortoakustiska princip så var det aldrig så att han lämnade eller modifierade den ortoakustiska principen.


Vad är det för princip som åsyftas? (utöver Stigs uppfattning om vad som kännetecknar god återgivning)


Det är något som du inte har något intresse av. Hade du det så skulle du veta vad det rör sig om. Jag har gett tillräckligt mycket fingervisningar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:30

petersteindl skrev:
Morello skrev:
Peter skrev:Bara för att Stig förfinade sina högtalarkonstruktioner enligt samma ortoakustiska princip så var det aldrig så att han lämnade eller modifierade den ortoakustiska principen.


Vad är det för princip som åsyftas? (utöver Stigs uppfattning om vad som kännetecknar god återgivning)


Det är något som du inte har något intresse av. Hade du det så skulle du veta vad det rör sig om. Jag har gett tillräckligt mycket fingervisningar.

Mvh
Peter


Jag tror det blir bättre om jag får berätta vad som intresserar mig. Du kan väl berätta vad som intresserar dig istället?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:32

petersteindl skrev:
Morello skrev:Precis som Ingvar skrev för länge sedan är det bara ett varumärke - det är inte vedertagen definition av en speciell princip.


Nej, så är det inte. Jag har tillräckligt med bevis för att till fullo veta att det inte är så. Att du inte ger upp? Du har ju helt fel gällande detta.

Varför engagerar du dig överhuvudtaget i frågan?

Mvh
Peter


Jazzå, det säger du. Har du några argument också?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster