Erfarenheter åttatums bas i OA116?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Erfarenheter åttatums bas i OA116?

Inläggav olaume » 2020-07-06 22:12

För några år sedan lanserade Grafpro en lösning med ett åtta tums baselement på ny baffel i OA116. Någon som testat hur det låter?
Vissa anser att basen är en svag punkt på OA116, något som skulle kunna bero på att orginalets 6,5 tumselement är för litet för den stora lådan. Jag kör iofs själv med subbas med delning i hemmabioförstärkare, så Carlsson slipper i vilket fall de lägsta tonerna. Men frågan är om åttatumslösningen är så bra att man rentav skulle kunna slippa subben. Är det en vettig uppgradering att satsa på?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Erfarenheter åttatums bas i OA116?

Inläggav juanth » 2020-07-06 22:28

Enligt Grafpros mätningar så har jag för mig att med 8 tums lösningen så går de ned till 20hz eller till och med under.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Erfarenheter åttatums bas i OA116?

Inläggav olaume » 2020-07-06 22:46

Jo, enligt mätningarna ska åttatumsbasen vara en optimal lösning. Men det kunde vara intressant att få några lyssningsintryck också innan man ger sig på projektet. I princip vill jag gärna ha högtalarna så nära originalutförandet som möjligt. Å andra sidan har jag ju faktiskt bytt diskanterna mot T22. Baselementet har dessutom fördelen att det inte syns, så visst kan jag uppgradera om man vet att det verkligen blir påtagligt bättre.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Erfarenheter åttatums bas i OA116?

Inläggav juanth » 2020-07-07 00:56

Alltså om du tror att du vill ha dina 116 kvar länge så tycker jag inte att det är något att tveka om. Basen är inget vidare i originalen, de kan låta hyggligt i vissa bra rum men ganska uselt i andra rum. Om de nån gång ska säljas så är det ju reversibelt dessutom.
Jag har haft ett par och upplevde basen som missing in action i många inspelningar, som ett fel på tonkurvan eller i konstruktionen. Basen finns där om man mäter men något gör att den maskeras.
Jag vill gärna att det ska vara fullregister vid musiklyssning. I tex OA6 typ 2 finns all bas som saknas i 116.
Det finns många som gillar mindre stativhögtalare som presenterar ett bra mellanregister och bas som dyker vid 50 Hz och de får man förstås gilla med allt det innebär men OA116 ser ut som en fullregisterhögtalare och konstruerad för att vara det utan att riktigt lyckas så bygg om. :)
Jag tror helt klart att både mellan och diskant kommer att lyftas fint med en bättre bas. Särskilt när du redan har T22.
Jag kan tänka mig att det bytet var ett enormt lyft i ljudkvalitet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 8 gäster