Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Inläggav olaume » 2020-09-24 14:46

Jag noterar att B&W:s stora golvhögtalare har ett mellanregisterelement som beskrivs som revolutionerande på 6,5 tum, dvs. samma storlek som i OA116 och 2212. Så här skriver Hifi-klubben:

"FST-elementet är konstruerat utan den traditionella kantupphängning som vanliga element brukar ha, och detta ger en extremt välupplöst och neutral återgivning av röster och instrument. Membranet i ett FST-mellanregister är vävt på ett speciellt sätt som gör att oönskad resonans på elementets yta ”slås i sönder”. Tillsammans med den kantlösa FST-upphängningen kommer membranet att återge olika frekvenser på olika områden av ytan. Elementet ”flexar” ut från den påförda tonen istället för att röra sig som en kolv, och det här bidrar till att sprida alla frekvenser i arbetsområdet lika bra. Det här gör att du inte tvunget måste sitta på en bestämd plats för att kunna njuta av musiken optimalt."

Finns det elementet att köpa separat? Skulle det kunna vara något för Carlsson? När diskanterna är bytta till T22 och basen mot en åttatums, är det ju bara mellanregistret kvar. Jag upplever det inte som dåligt i mina OA116, men jag tror att det finns utrymme för att spela ännu lite renare med modernare element. Någon som törs prova?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Inläggav Maccis » 2020-09-24 19:28

Du kan säkert köpa det som ett reservdelselement från HiFi-klubben.
Säkert inte billigt....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-24 19:45

Rätt olika strålningsriktning på Sonab och B&W....

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-24 23:43

Dom beskrivna egenskaperna återfinns ju typiskt hos element i allmänhet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Inläggav matssvensson » 2020-09-25 10:16

Varför inte göra ett försök med detta? https://sbacoustics.com/product/6%c2%bdin-satori-mr16p-8/

Satori har ju testats i andra OA högtalare med rapporterat goda resultat. Jag har dock ingen egen erfarenhet. Har för mig att dimensionerna för kompatibla ersättare begränsar urvalet, om man inte vill karva i baffeln.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Inläggav paa » 2020-09-25 10:34

olaume skrev:Jag noterar att B&W:s stora golvhögtalare har ett mellanregisterelement som beskrivs som revolutionerande på 6,5 tum, dvs. samma storlek som i OA116 och 2212. Så här skriver Hifi-klubben:

"FST-elementet är konstruerat utan den traditionella kantupphängning som vanliga element brukar ha, och detta ger en extremt välupplöst och neutral återgivning av röster och instrument. Membranet i ett FST-mellanregister är vävt på ett speciellt sätt som gör att oönskad resonans på elementets yta ”slås i sönder”. Tillsammans med den kantlösa FST-upphängningen kommer membranet att återge olika frekvenser på olika områden av ytan. Elementet ”flexar” ut från den påförda tonen istället för att röra sig som en kolv, och det här bidrar till att sprida alla frekvenser i arbetsområdet lika bra. Det här gör att du inte tvunget måste sitta på en bestämd plats för att kunna njuta av musiken optimalt."

Finns det elementet att köpa separat? Skulle det kunna vara något för Carlsson? När diskanterna är bytta till T22 och basen mot en åttatums, är det ju bara mellanregistret kvar. Jag upplever det inte som dåligt i mina OA116, men jag tror att det finns utrymme för att spela ännu lite renare med modernare element. Någon som törs prova?

Jag gissar att det elementet jobbar med böjvågor, liknande Manger-elementen:
https://mangeraudio.com/en/discover/abo ... transducer
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Inläggav Almen » 2020-09-25 10:36

HiFi-klubben skrev:oönskad resonans på elementets yta ”slås i sönder”.

Är det en skåning som skrivit texten? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Kan detta bli nytt mellanregister för OA116 och 2212?

Inläggav schmutziger » 2020-09-27 12:43

I just OA116 och OA2212 så är vi ju inte särskilt begränsade till just 165mm, det är här ett snarare maxmått,
Största hindret är känsligheten, det är ju en förmildrande omständighet om man byter till l22 som har lägre känslighet än sc165. Kommer inte ihåg hur mycket som skiljer men lite grann iaf.
Tror att det kan bli svårt att hitta någon bra ersättare som har 8ohm eller högre,tyvärr.

Några snabba tankar från mig iaf:
scan speak 15w/8424 el 4424
ss 12mu/4731
sb 15NAC
SB15mfc
mr varianten av satori kan nog vara ett bättre val här än mw
18sound 6nd430 16ohm


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jogr och 6 gäster