Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-19 00:23

C42D124F-C14D-40FD-BBF3-6158FBF5F10C.jpeg
td15m vid olika
C42D124F-C14D-40FD-BBF3-6158FBF5F10C.jpeg (852.75 KiB) Visad 3079 gånger
Finns det någon chans att lyckas bygga en extremt tålig och lågt distande variant liknande OA51 för att dela nedåt mot basmoduler. Sluten eventuellt... Tror ni något större Acoustic Elegance 10, 12 eller 15 tum skulle kunna vara användbart?

http://aespeakers.com/shop/td/td15m/

Vilken diskant kan matcha? Finns det öht dome-element eller andra diskanter som har OA-egenskaper vad det gäller spridning och samtidigt hög känslighet och effekttålighet för att matcha AE-element samt kunna delas runt 2500 Hz?

Omöjligt uppdrag?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-19 09:46

AE hävdar själva att dessa går att dela vid minst 2 KHz men i en OA konstruktion så tänker jag att det kan gå något högre om man tittar på 30 graders off axis. (Som anger lyssningsvinkel för direktljud i OA51) De stora uppbrytningarna verkar börja först över 4 KHz
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav jonasp » 2020-10-19 10:01

Jag tror elementet har för hög riktverkan för att passa i en sådan applikation, åtminstone med en så hög delning.

Gällande diskant kan du kanske kolla på någon Bliesma 34mm dome.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-19 10:50

212506AF-72BA-43E2-94F6-75BA7828B330.jpeg
212506AF-72BA-43E2-94F6-75BA7828B330.jpeg (344.44 KiB) Visad 3010 gånger
jonasp skrev:Jag tror elementet har för hög riktverkan för att passa i en sådan applikation, åtminstone med en så hög delning.

Gällande diskant kan du kanske kolla på någon Bliesma 34mm dome.


Tack jonasp!
Den här ser faktiskt ut som en kandidat. Lite låg effekttålighet kanske. Anges till 80 W vid delning andra ordningens 2,5 KHz
( Edit/ iofs så går det att spela 115 dB/1meter med 80 Watt)
Kan enligt spec användas ned mot 1300 Hz 8O 8O
Deras mindre domediskanter har ofta något lite högre tålighet ser jag. En effekt av storlek på domen?

Det här med riktverkan jonasp, är det så att det finns mer att utläsa kring detta som inte syns i off-axis mätningar?
Vad tittar jag bäst efter? Diagram för spridningsmönster?

Jag tänker att med AE så kanske delning elektriskt kring 1,8-2 KHz?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-26 23:04

Står god spridning alltid i motsatsförhållande till hög riktverkan? Eller kan en högtalare ha både och?

I vilken grad är direktivitet och riktverkan sammanbundna?
Jag tror mig förstå att direktivitet ökar med hög riktverkan. :?:

Går ovanstående att utläsa något lite genom att studera T/S- parametrar eller vad mer krävs?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav knegen » 2020-10-27 00:01

....borttaget...

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-27 00:30

knegen skrev:....borttaget...


Annons borttagen?

Bra tips iaf. Td8 är nog lämpligare.
Accuton har ännu svettigare pris... :D fina grejer men inte tillräckligt bredspridande för OA..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav Adhoc » 2020-10-27 02:07

Jag har för mig Engelholm Audio hade en annons ute på försäljning av 1 par av Acoustic Elegance TD8:or för någon månad sedan ( vet inte om dom är kvar). Han brukar hålla till på hififorum.nu och euphonia.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav knegen » 2020-10-27 03:50

juanth skrev:
knegen skrev:....borttaget...

Annons borttagen?

Bra tips iaf. Td8 är nog lämpligare.
Accuton har ännu svettigare pris... :D fina grejer men inte tillräckligt bredspridande för OA..


Njae, jag rekommenderade att ta en titt på Accuton https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 104067.htm då dessa trots allt är billigare än de du tittade på: https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html. Jag tog sen bort inlägget när jag såg detta: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... bd51-6-585 som är ett snarlikt element från samma serie som har diamantmembran men mäter illa.

TD8 nämnde jag för att du var intresserad av AE. Fast tråden heter ju OA51.XXL

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-27 12:01

knegen skrev:
juanth skrev:
knegen skrev:....borttaget...

Annons borttagen?

Bra tips iaf. Td8 är nog lämpligare.
Accuton har ännu svettigare pris... :D fina grejer men inte tillräckligt bredspridande för OA..


Njae, jag rekommenderade att ta en titt på Accuton https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 104067.htm då dessa trots allt är billigare än de du tittade på: https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html. Jag tog sen bort inlägget när jag såg detta: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... bd51-6-585 som är ett snarlikt element från samma serie som har diamantmembran men mäter illa.

TD8 nämnde jag för att du var intresserad av AE. Fast tråden heter ju OA51.XXL


Jo precis, jag förstår. Din input uppskattas!
Det var jag som tog TD8 som ett tips eller snarare att jag fick idén om att den kanske skulle kunna vara lämpligare med sina egenskaper av mindre element som har användbart frekvensområde högre upp än TD15. Underlätta för diskant osv.
Tråden handlar om att jag funderar kring att bygga en OA51.x liknande konstruktion med element av högsta klass och få det att fungera.
Huruvida AE i någon form kan fungera vet jag inte. Jag har inte så bra koll på hur jag utläser vad som är bra egenskaper hos element gällande en orthoakustisk konstruktion mer än att de off axis inte bör tappa mer än några dB i 30 grader off axis jämfört med on axis.


Jonasp skrev att han tror att TD15 har för hög riktverkan, iaf vid så hög delning som upp mot 2,5 KHz.
Jag vill förstå och lära mig mer kring detta och all input uppskattas.

Som jag skrev nedan:

Står god spridning alltid i motsatsförhållande till hög riktverkan? Eller kan en högtalare ha både och?

I vilken grad är direktivitet och riktverkan sammanbundna?
Jag tror mig förstå att direktivitet ökar med hög riktverkan. :?:

Går ovanstående att utläsa något lite genom att studera T/S- parametrar eller vad mer krävs?


I övrigt så kan jag nämna att jag med en OA-konstruktion som jag har i form av OA51.N gärna dämpar sidoreflexer och håller på med lite andra rumsakustiska (diffusion bla) åtgärder som kanske oftast mer har med konventionella högtalare att göra. Plockar det bästa från två världar. Ja, eller snarare så tycker jag inte att de står i motsatsförhållande.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav knegen » 2020-10-27 20:58

TD8 verkar inte lämpat att klämma ut något under 150Hz så det lär inte funka i en tvåvägare, men fixar 2,5kHz delning. Sen hittade jag inlägget genom "Nya inlägg" och hade AE TD8 annonsen i bakhuvudet och ville bara tipsa, men den ser inte funka i OA51 som ser ut vara just en tvåvägare.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-27 21:16

knegen skrev:TD8 verkar inte lämpat att klämma ut något under 150Hz så det lär inte funka i en tvåvägare, men fixar 2,5kHz delning. Sen hittade jag inlägget genom "Nya inlägg" och hade AE TD8 annonsen i bakhuvudet och ville bara tipsa, men den ser inte funka i OA51 som ser ut vara just en tvåvägare.



Tanken är att ha dem som toppar och sedan dela mot basmoduler. De rekommenderar att dela strax under 100 Hz så det bör inte vara några problem på den punkten. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav knegen » 2020-10-27 21:25

Det har du visst rätt i. OA51 är visst rätt liten och skall väl stå kloss mot vägg(nära hörn?) och får ett lyft i basen den vägen. När jag googlade hittade jag faktiskt en tråd som redan startas här med deluxe element: viewtopic.php?f=17&t=63946#p1878323 Har inte kollat igenom den, men dyra element är det iaf.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-27 21:31

knegen skrev:Det har du visst rätt i. OA51 är visst rätt liten och skall väl stå kloss mot vägg(nära hörn?) och får ett lyft i basen den vägen. När jag googlade hittade jag faktiskt en tråd som redan startas här med deluxe element: viewtopic.php?f=17&t=63946#p1878323 Har inte kollat igenom den, men dyra element är det iaf.


Ja den där tråden mynnade senare ut i OA51.N (Naqref) och de har jag och njuter av varje dag. Finns även en separat tråd som nog heter OA51.N.

.N är något alldeles extra. Superlåg distorsion och går ner mot 30hz i en 16 l låda.
Deluxe-element i dem, fast inte vad det gäller pris. Ca 1500:- + 500:- för bas resp. diskant styck.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-27 21:34

Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-27 22:03

knegen skrev:Det har du visst rätt i. OA51 är visst rätt liten och skall väl stå kloss mot vägg(nära hörn?) och får ett lyft i basen den vägen.


Nej, inte i hörn! Högtalare som står en bit från vägg får en utfasning i basen, ju längre ut desto mera och vid lägre frekvens.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav knegen » 2020-10-27 22:09

Så då sitter det ett 7" element i lådan. Mitt budgetförslag är att testa/låna att dela två väldämpade, lågdistande slutna subbar 30/30dB 180Hz och placera dem framme vid högtalarna. Den ökade dynamiktåligheten räcker kanske till för ditt behov. Jag har själv testat i mitt 20 kvm stora rum och subbarna smälte in, vilket förvånade mig. Jag har bara kört så ett par dagar och har än så länge inte märkt av nån skillnad förutom förbättrad dynamikhantering, av att höja delningen såpass vill säga. Subbarna bör kanske också vara låginduktiva, under 1 mH?, typ Scan-Speak 30W/4558T00
Senast redigerad av knegen 2020-10-27 23:52, redigerad totalt 5 gånger.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav knegen » 2020-10-27 22:16

RogerGustavsson skrev:
knegen skrev:Det har du visst rätt i. OA51 är visst rätt liten och skall väl stå kloss mot vägg(nära hörn?) och får ett lyft i basen den vägen.


Nej, inte i hörn! Högtalare som står en bit från vägg får en utfasning i basen, ju längre ut desto mera och vid lägre frekvens.


Ok. Känner inte till högtalaren och hur dem skall stå placeringsmässigt. Jag har dock sett en och annan konstruktion för hörn, men har ingen aning hur lyckade dem var.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav Nattlorden » 2020-10-27 23:34

Kanske mer en tanke för en OA52.XXL.... men om man vill behålla grundkonceptet, men skala upp... vad skulle egentligen hindra en att sätta tre element på triangeln istället för två? Det går ju inte utan att det blir större, men om det är ok så...?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav petersteindl » 2020-10-28 00:44

Kan man inte modda en OA52 genom att sätta dit en JBL 18"s-bas och en Altec Voice of the Theatre A7-500 på toppen. :)

Man vill ju ha lite tröcka.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav jonasp » 2020-10-28 08:37

Jag skissade för några år sedan på en ”monster-OA52” med dubbla 12—tummare i basen och dubbla mellanregisterelement. Jag tror det låter sig göras men marknaden lär vara försvinnande liten. Tänker inte visa skissen men kan nämna att basarna skulle monteras på bredden! Det kanske låter tokigt men jag är tokig.

Så olika sorters koncept där man utvidgar Stigs ideer är något som faller mig i smaken. Se även den Carlsson-inspirerade dipolen med Seas W22NY här på brädan!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-28 11:51

Ja alltså det jag är ute efter är högre effekttålighet, lägre distorsion och då mer som ett par renodlade toppar av OA-koncept. Större konyta i midbas/mellanregister också önskvärt.

Idag så har jag mina 51.N delade mot basmoduler och det är tanken att fortsätta så även med en större variant av OA.

Lite som Ino:s större delade system, att kunna nå riktigt obesvärad och potent återgivning.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav matssvensson » 2020-10-28 12:50

Som jag tolkar Stigs ortoakustiska idéer handlar det bland annat om kontrollerade spridningsegenskaper genom hela registret. Vill du skapa något enligt de principerna med stor distortionsfri ljudtrycksförmåga behöver du ha koll både på elementens ljudtrycksförmåga och spridningsegenskaper. Med ett 15 tums element som midbas/mellanregister ser jag spontant en utmaning med dess spridningsegenskaper i övre registret, och behövs verkligen den luftpumpningskapaciteten om du ändå funderar på basmoduler?

Jag skulle börja med att fundera på vilken midbas jag behöver för de rena ljudtryck jag vill uppnå i det register den ska hantera. Förutsatt att du har dimensionerat ett bassystem med tillräckliga egenskaper. Finns det något sånt element som klarar spridningskraven hela vägen upp till ett diskantregister, eller behövs ett mindre rent mellanregisterelement för spridningens skull? Samtidigt med den frågeställningen skulle jag undersöka möjliga diskantlösningar med rätt spridningsegenskaper uppåt och neråt i frekvens samt ljudtrycksförmåga neråt i frekvens. Vilken undre gräns behöver midbas/mellanregister uppnå för att klara en övergång med önskade egenskaper? Sen behöver övergångarna hamna och förses med egenskaper som inte förstör utgångstankarna om en OA-högtalare med stark ljudtrycksförmåga.

Min gissning är att ett sånt projekt skulle hamna i närheten av saligt 3-vägskoncept + extra basstöd, möjligen med kapabla element från exempelvis SB-Acoustics, ScanSpeaks Discovery-serie eller Monacor. En specifik utmaning kan vara att hitta DIY diskantelement med rätt egenskaper, där det företrädesvis verkar som tillverkarna strävar efter rak tonkurva rakt framifrån på bekostnad av en alltför svag energikurva i det övre registret för att passa OA-konstruktioner (utan att göra anspråk på exakt vilka OA-egenskaper det nu skulle vara).

Men visst låter idén med en jätte-OA51 baserat på en JBL 15 tummare och lämpligt kompressor horn coolare. 8)

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-28 15:48

jonasp skrev:Jag skissade för några år sedan på en ”monster-OA52” med dubbla 12—tummare i basen och dubbla mellanregisterelement. Jag tror det låter sig göras men marknaden lär vara försvinnande liten. Tänker inte visa skissen men kan nämna att basarna skulle monteras på bredden! Det kanske låter tokigt men jag är tokig.

Så olika sorters koncept där man utvidgar Stigs ideer är något som faller mig i smaken. Se även den Carlsson-inspirerade dipolen med Seas W22NY här på brädan!


Till trots vad du skriver så vore det väldigt kul att se skissen. 8) Att våga ta i på ett lekfull sätt kan bara vara bra. Det är ju att testa gränserna. Fördelen med att bygga högtalare är ju att det går att riva och prova något annat eller i värsta fall sälja av med en mindre förlust.

I mitt fall är marknaden endast jag själv så den är stabil. :mrgreen:

Seas W22NY här på brädan...? Ska jag söka på faktiskt?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav juanth » 2020-10-28 16:03

matssvensson skrev:Som jag tolkar Stigs ortoakustiska idéer handlar det bland annat om kontrollerade spridningsegenskaper genom hela registret. Vill du skapa något enligt de principerna med stor distortionsfri ljudtrycksförmåga behöver du ha koll både på elementens ljudtrycksförmåga och spridningsegenskaper. Med ett 15 tums element som midbas/mellanregister ser jag spontant en utmaning med dess spridningsegenskaper i övre registret, och behövs verkligen den luftpumpningskapaciteten om du ändå funderar på basmoduler?

Jag skulle börja med att fundera på vilken midbas jag behöver för de rena ljudtryck jag vill uppnå i det register den ska hantera. Förutsatt att du har dimensionerat ett bassystem med tillräckliga egenskaper. Finns det något sånt element som klarar spridningskraven hela vägen upp till ett diskantregister, eller behövs ett mindre rent mellanregisterelement för spridningens skull? Samtidigt med den frågeställningen skulle jag undersöka möjliga diskantlösningar med rätt spridningsegenskaper uppåt och neråt i frekvens samt ljudtrycksförmåga neråt i frekvens. Vilken undre gräns behöver midbas/mellanregister uppnå för att klara en övergång med önskade egenskaper? Sen behöver övergångarna hamna och förses med egenskaper som inte förstör utgångstankarna om en OA-högtalare med stark ljudtrycksförmåga.

Min gissning är att ett sånt projekt skulle hamna i närheten av saligt 3-vägskoncept + extra basstöd, möjligen med kapabla element från exempelvis SB-Acoustics, ScanSpeaks Discovery-serie eller Monacor. En specifik utmaning kan vara att hitta DIY diskantelement med rätt egenskaper, där det företrädesvis verkar som tillverkarna strävar efter rak tonkurva rakt framifrån på bekostnad av en alltför svag energikurva i det övre registret för att passa OA-konstruktioner (utan att göra anspråk på exakt vilka OA-egenskaper det nu skulle vara).

Men visst låter idén med en jätte-OA51 baserat på en JBL 15 tummare och lämpligt kompressor horn coolare. 8)

mvh, Mats


Jo det är ju det här med spridningskaper. Jag behöver lära mig mer kring det. (Och efterlyser bra litteratur eller tips)
Att tolka ett elements specifikation gällande off axis beteende är inte så lurigt men jag anar att mycket annat kan spela in.
AE-elementen är vad jag förstår extrema i sitt omfång med hyggligt rak tonkurva både on och off axis strax över 2 KHz och tappar inte mer än några dB i 30 grader jämfört med on axis. De har väldigt fina specifikationer gällande distorsion och tål långt över vad jag kan tänkas behöva.
Om det går att finna en diskant med de rätta egenskaperna (som inte kostar mer än 5-6000:-) som klarar av låg delning utan att tillföra nämnvärt mer distorsion än AE ger kring delningen så vore det nästan hemma om nu ett AE-element klarar spridningskraven säg upp mot 1700-2000 Hz

Just AE, fixar att delas mot basmoduler strax under 100 Hz. Ett annat alternativ skulle kunna vara att dela kring 250 Hz och på så vis kunna leta element som delas vid 4-5 KHz mot diskanter.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav matssvensson » 2020-10-28 16:47

Acoustic Elegance är grymma element för bas. Jag använder dem själv i mina högtalare :D. Jag skulle däremot inte lita på några mätningar som jag inte gjort själv alternativt kom från oberoende källa med väl dokumenterad mätkunskap och mätförfarande. Det är alltför lätt att visa vad man vill visa i en egen mätning.

Jag hittade till exempel denna på AE (tidigare hette företaget Lambda) TD15X <https://hificompass.com/en/speakers/measurements/lambda-acoustics/lambda-acoustics-td15x-apollo>. Utan att vara fullt insatt i hur Hificompass mäter liknar deras resultat något jag mer skulle förvänta mig av ett 15 tums element och även vad jag själv känner igen från mina DIpole10:or. Tonkurvemässigt finns en hel del utmaningar ovanför några hundra hertz och tydliga kantreflexioner som stör tonkurvan rakt fram. Jag förväntar mig att tonkurvorna från andra riktningar bjuder på liknande utmaningar.

Det finns gott om litteratur som beskriver förväntade spridningsegenskaper från strålande ytor. Det är grundläggande fysik om strålande ytor i förhållande till våglängder och jag tycker det duger bra som grundkurs. När väl den förståelsen sitter kan man gå vidare till mer avancerade strålningsberäkningar från icke homogena strålare. För att ett 15 tums element ska vara bredspridande upp i kHz området måste större delen av konytan vara bortkopplad vid de frekvenserna, annars blir elementet per definition smalstrålande på grund av den stora strålningsytan. Det går delvis att åstadkomma med snillrik konkonstruktion och kanske andra trix (som t ex används i bredbandselement), men är oftast behäftat med ganska stora kompromisser.

Kul konstruktionstankar. Följer med intresse. Lycka till.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav matssvensson » 2020-10-28 17:17

matssvensson skrev:kapabla element från exempelvis SB-Acoustics, ScanSpeaks Discovery-serie eller Monacor.

Jag menade Wavecor. :oops:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav jonasp » 2020-10-28 17:32

matssvensson skrev:
matssvensson skrev:kapabla element från exempelvis SB-Acoustics, ScanSpeaks Discovery-serie eller Monacor.

Jag menade Wavecor. :oops:


Ja, det är lite skillnad! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga en OA51.XXL med Acoustic Elegance element?

Inläggav jonasp » 2020-10-28 23:57

Riktverkan kontra spridning. De är varandras motsatser, men det beror lite på vad man menar. Riktverkan är den akustiska storleken i förhållande till våglängden. När våglängden är större än strålarens diameter blir strålaren rundstrålande. Då frekvensen stiger men diametern hålls konstant ökar riktverkan, dvs spridningen minskar. Hög riktverkan är eftersträvansvärt när man vill bekämpa besvärliga akustiska förhållanden eller rikta ljudet.

Inom ramen för detta kan man för en given riktverkan ha "bra" eller "dålig" spridning, beroende på vad man vill uppnå. Hög riktverkan kan åstadkommas på ett sätt som orsakar en massa interferenser. Detta är dock inte riktigt aktuellt här, men tänka på "spegelbilderna" av elementen där det skapar reflektioner där det sitter nära väggen i den OA51-liknande lådan. Men bortser vi från detta är spridning och riktverkan olika.

Vad vi är mer intresserade av i detta projekt är hur elemtets tonkurva ser ut t ex 30 grader från huvudlinjen. Detta är av största betydelse för en OA-liknande högtalare, eftersom det är den tonkurvan som tillsammans med delningsfiltrets funktion definierar direktljudet. Då kan man tycka att det där stora elementet är väl inga problem, det ser ju ganska snyggt ut 30 grader åt sidan? Ja, det gör det ju, MEN skillnaden mellan huvudlinjens tonkurva och den 30 grader åt sidan är stor vid högre frekvenser. Detta kommer att påverka energitonkurvan. Med andra ord, flyttar man sig i sidled eller reser sig upp kommer tonkurvan att ändras mycket om du har en för stor strålare. Detta är lite av motsatsen till vad vi vill uppnå med en OA-liknande högtalare.

Jag tror: gå bara upp en bit i elementstorlek, och dela mot basmoduler, så får du ett väldigt potent system ändå. Det kan blir riktigt bra.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster