OA50 vs OA52

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

OA50 vs OA52

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-10-25 09:50

Vilka är skillnaderna, och vilka skillnader betyder mest?

Hur olika är de i praktiken i rum?


Jag tycker båda är förträffliga estetiskt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA50 vs OA52

Inläggav paa » 2020-10-25 10:12

Jag gissar att största skillnaden ligger i ganska billiga Peerless-basen vs Scan-Speakbasen, ungefär som mellan Larsen 4 med ganska billiga Seas-basen och Larsen 6 med Scan-Speakbas. Skillnaden är ganska stor när man sätter i ett element med lägre distorsion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: OA50 vs OA52

Inläggav Erik_Johansson » 2020-10-25 10:15

Mycket beror på vilken variant av respektive vi pratar om.

Ursprungliga OA50 har jag aldrig riktigt fastnat för. Egentligen inte ursprungliga OA52 heller. De varianter jag tyckt låtit bäst har varit .2 versionerna av respektive. Samt de OA50.LE som vi lyssnade på hemma hos avr7000 för ett antal år sedan. När OA50 låter som bäst tycker jag att de är riktigt nära OA52. Men OA52 är i mitt tycke lite bättre i basen och lägre mellanregistret.

Men det var länge sedan jag hörde dem under jämförbara förhållanden så ta minnena med en liten nypa salt. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA50 vs OA52

Inläggav hifikg » 2020-10-25 10:23

Skam till sägandes så har jag aldrig lyssnat ordentligt på OA50. Jag "snubblade" över 52 ganska omgående o sedan har jag inte behövt se tillbaka. OA51 har jag lärt mig är en mycket trevlig högtalare, hade jag hookat på sådana hade jag kanske inte funderat på 52, särskilt sedan jag hörde dem på Hifikit i sin nya reinkarnation, 61. Risken med att ha ett par OA50 är kanske att man sedan alltid funderar på att ta ett kliv till. Något som är omöjligt med ett par 52.2. I varje fall om man vill ha "äkta" Carlsson.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50 vs OA52

Inläggav distad » 2020-10-25 14:05

hifikg skrev:Skam till sägandes så har jag aldrig lyssnat ordentligt på OA50. Jag "snubblade" över 52 ganska omgående o sedan har jag inte behövt se tillbaka. OA51 har jag lärt mig är en mycket trevlig högtalare, hade jag hookat på sådana hade jag kanske inte funderat på 52, särskilt sedan jag hörde dem på Hifikit i sin nya reinkarnation, 61. Risken med att ha ett par OA50 är kanske att man sedan alltid funderar på att ta ett kliv till. Något som är omöjligt med ett par 52.2. I varje fall om man vill ha "äkta" Carlsson.

Jaså det finns "falska" Carlsson, hmm jag tror också det. Alla människor är inte genom äkta :mrgreen: :wink: Jag kommer troligtvis köpa Sonab burkar som surroundhögtalare efter flytten, är det "ful Carlsson" eller? :wink:
Tyväärr så uppfyller inte "fin" Carlsson mina krav :D :wink: då jag vill ha diskanter som pekar åt alla håll 8) Men jag tror och hoppas att dina 52.2 låter så bra som du säger :P Men det kommer bli trevligt att ha lite Svensk Hifi historia i anläggningen :) Fattar inte varför jag inte tänkt på det här innan häromdagen :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA50 vs OA52

Inläggav hifikg » 2020-10-25 15:08

FBK skrev:
hifikg skrev:Skam till sägandes så har jag aldrig lyssnat ordentligt på OA50. Jag "snubblade" över 52 ganska omgående o sedan har jag inte behövt se tillbaka. OA51 har jag lärt mig är en mycket trevlig högtalare, hade jag hookat på sådana hade jag kanske inte funderat på 52, särskilt sedan jag hörde dem på Hifikit i sin nya reinkarnation, 61. Risken med att ha ett par OA50 är kanske att man sedan alltid funderar på att ta ett kliv till. Något som är omöjligt med ett par 52.2. I varje fall om man vill ha "äkta" Carlsson.

Jaså det finns "falska" Carlsson, hmm jag tror också det. Alla människor är inte genom äkta :mrgreen: :wink: Jag kommer troligtvis köpa Sonab burkar som surroundhögtalare efter flytten, är det "ful Carlsson" eller? :wink:
Tyväärr så uppfyller inte "fin" Carlsson mina krav :D :wink: då jag vill ha diskanter som pekar åt alla håll 8) Men jag tror och hoppas att dina 52.2 låter så bra som du säger :P Men det kommer bli trevligt att ha lite Svensk Hifi historia i anläggningen :) Fattar inte varför jag inte tänkt på det här innan häromdagen :?


Med falska menar jag inte bara sådana som är hembyggda och påstås vara något annat, det är riktigt illa, men även "förbättringar" gjorda efter Stigs död, typ LE och .3 osv. Kanske har någon lyckats förbättra någon parameter, men för helheten gäller, för mig, .2 för OA52, sen tog det slut. Tyvärr.

Sidan Carlsson Planet ger en hel del tips, t ex

"Stig Carlssons sista stora mästerverk Carlsson OA-52.2 är en kraftigt uppdaterad 90-talsversion av den kritiker- och musikerhyllade toppmodellen OA-52 från 1984.
Den nya versionen presenterades 1996 och har helt nya element och filterkomponenter samt ytterligare vibrationsdämpning. Principen med omfattande dämpning av de första ljudreflexerna är kvar och lådan ser nästan identisk ut. Men tack vare den nya bestyckningen är kvalitetslyftet jämfört med 80-talsvarianten enormt. Med välgjorda inspelningar försvinner rummets väggar som genom ett trollslag och lyssnaren sitter plötsligt i de mest fantastiska konsertsalar och studios och bara ryser."

Jag kan knappt formulera det bättre själv, förutom att lyssnaren, då och då, leviterar från sin lyssningsfåtölj, något som inga andra högtalare lyckas med. Än har det inte hänt i kontrollerade test, men vänta bara... Många gånger har jag varit glad åt jag har högt i tak i mitt lyssningsrum.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA50 vs OA52

Inläggav STDI » 2020-10-25 15:25

hifikg menar att "äkta" Carlsson är sådana som Stig själv konstruerat, dvs t o m O50.2 och OA52.2. Båda dessa finns dessutom fabrikstillverkade. OA52.2 sätter jag högst av alla dvs "intressantast" och mest värda. Men ljudmässigt bör det inte vara någon skillnad på fabrikstillverkade och rätt uppgraderade. Och dessutom har jag faktiskt svårt att avgöra om OA52.2 eller OA52.LE är bäst ljudmässigt i mitt stall. Mitt par av OA52.N når inte riktigt dit än, men jag har förhoppningar.

Jag anser OA52 i olika varianter vara bättre än OA50 i motsvarande varianter, framför allt i basen. Och på högre volym. De ger dessutom en gedignare känsla eftersom de är lackade eller fanerade medan OA50 har ytskikt av folie (förutom en liten tidig serie som faktiskt var lackad).

Jag kan också nämna lite om priser eftersom jag köper och säljer en del. Normalpris är nästan dubbelt för OA52 jämfört med OA50. Och OA50 ligger på ungefär samma pris som ett par OA14. Och det tror jag mest beror på efterfrågan och design. Jag anser OA50 bättre och mer värda än OA14.

Jag kan också tipsa de som vill lära mer om Stigs högtalare att kolla carlssonkult.se. Det är en sida av Anders Forsberg, Grafpro, som jag anser både kunnig och objektiv. Även på carlssonplanet finns naturligtvis mycket kunskap, men inte lika mycket objektivitet. Och sen ska vi inte glömma all kunskap som finns på forum, både här i Carlsson illuminati och på carlssonplanet.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA50 vs OA52

Inläggav hifikg » 2020-10-25 15:37

Carlssonkult skriver angående uppgraderingar:

"Uppgraderingar

...För OA-52.2: Gör ingenting! Spela och njut. Den uppgraderingssats som SSC erbjuder ger inga särskilda förbättringar."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA50 vs OA52

Inläggav STDI » 2020-10-25 15:55

hifikg skrev:Carlssonkult skriver angående uppgraderingar:

"Uppgraderingar

...För OA-52.2: Gör ingenting! Spela och njut. Den uppgraderingssats som SSC erbjuder ger inga särskilda förbättringar."

Det finns ju andra än SSC som erbjuder uppgraderingssatser. Men när det gäller fabrikstillverkade håller jag absolut med. Om inte annat så tror jag det är ekonomiskt dumt att röra ett par fabrikstillverkade OA52.2.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50 vs OA52

Inläggav distad » 2020-10-25 16:59

Eftersom jag vill ha diskanter som pekar åt olika hål då de ska användas till surroundkanalerna så kommer jag nog försöka få tag i ett par OA14 eller kanske OA116 :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA50 vs OA52

Inläggav STDI » 2020-10-25 17:20

FBK skrev:Eftersom jag vill ha diskanter som pekar åt olika hål då de ska användas till surroundkanalerna så kommer jag nog försöka få tag i ett par OA14 eller kanske OA116 :P

OA14 är nog den 70-talare som det finns flest av. Så det ska inte behöva bli så svårt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA50 vs OA52

Inläggav paa » 2020-10-25 18:19

FBK skrev:Jaså det finns "falska" Carlsson, hmm jag tror också det. Alla människor är inte genom äkta :mrgreen: :wink: Jag kommer troligtvis köpa Sonab burkar som surroundhögtalare efter flytten, är det "ful Carlsson" eller? :wink:

Även Sonabs OA-högtalare är ju konstruerade av Stig Carlsson själv, och är således inga ful-Carsson alls!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA50 vs OA52

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-10-25 18:20

FBK skrev:Eftersom jag vill ha diskanter som pekar åt olika hål då de ska användas till surroundkanalerna så kommer jag nog försöka få tag i ett par OA14 eller kanske OA116 :P


Kan du förklara vad det här har i den här tråden att göra?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA50 vs OA52

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-10-25 18:21

Erik_Johansson skrev:Mycket beror på vilken variant av respektive vi pratar om.

Ursprungliga OA50 har jag aldrig riktigt fastnat för. Egentligen inte ursprungliga OA52 heller. De varianter jag tyckt låtit bäst har varit .2 versionerna av respektive. Samt de OA50.LE som vi lyssnade på hemma hos avr7000 för ett antal år sedan. När OA50 låter som bäst tycker jag att de är riktigt nära OA52. Men OA52 är i mitt tycke lite bättre i basen och lägre mellanregistret.

Men det var länge sedan jag hörde dem under jämförbara förhållanden så ta minnena med en liten nypa salt. :)

/Erik

Tack för input!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA50 vs OA52

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-10-25 18:22

hifikg skrev:Skam till sägandes så har jag aldrig lyssnat ordentligt på OA50. Jag "snubblade" över 52 ganska omgående o sedan har jag inte behövt se tillbaka. OA51 har jag lärt mig är en mycket trevlig högtalare, hade jag hookat på sådana hade jag kanske inte funderat på 52, särskilt sedan jag hörde dem på Hifikit i sin nya reinkarnation, 61. Risken med att ha ett par OA50 är kanske att man sedan alltid funderar på att ta ett kliv till. Något som är omöjligt med ett par 52.2. I varje fall om man vill ha "äkta" Carlsson.


Tack för input, jag har nog aldrig heller hört OA50.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: OA50 vs OA52

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-10-25 18:24

STDI skrev:hifikg menar att "äkta" Carlsson är sådana som Stig själv konstruerat, dvs t o m O50.2 och OA52.2. Båda dessa finns dessutom fabrikstillverkade. OA52.2 sätter jag högst av alla dvs "intressantast" och mest värda. Men ljudmässigt bör det inte vara någon skillnad på fabrikstillverkade och rätt uppgraderade. Och dessutom har jag faktiskt svårt att avgöra om OA52.2 eller OA52.LE är bäst ljudmässigt i mitt stall. Mitt par av OA52.N når inte riktigt dit än, men jag har förhoppningar.

Jag anser OA52 i olika varianter vara bättre än OA50 i motsvarande varianter, framför allt i basen. Och på högre volym. De ger dessutom en gedignare känsla eftersom de är lackade eller fanerade medan OA50 har ytskikt av folie (förutom en liten tidig serie som faktiskt var lackad).

Jag kan också nämna lite om priser eftersom jag köper och säljer en del. Normalpris är nästan dubbelt för OA52 jämfört med OA50. Och OA50 ligger på ungefär samma pris som ett par OA14. Och det tror jag mest beror på efterfrågan och design. Jag anser OA50 bättre och mer värda än OA14.

Jag kan också tipsa de som vill lära mer om Stigs högtalare att kolla carlssonkult.se. Det är en sida av Anders Forsberg, Grafpro, som jag anser både kunnig och objektiv. Även på carlssonplanet finns naturligtvis mycket kunskap, men inte lika mycket objektivitet. Och sen ska vi inte glömma all kunskap som finns på forum, både här i Carlsson illuminati och på carlssonplanet.


Tack!

Det verkar finnas konsensus här iallafall.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50 vs OA52

Inläggav distad » 2020-10-25 21:43

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:Eftersom jag vill ha diskanter som pekar åt olika hål då de ska användas till surroundkanalerna så kommer jag nog försöka få tag i ett par OA14 eller kanske OA116 :P


Kan du förklara vad det här har i den här tråden att göra?

Inget, utan jag hoppas du har överseende med mitt inlägg :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA50 vs OA52

Inläggav avr7000 » 2020-10-26 00:10

Om då jämför OA50.2 och OA52.2 som kan sägas vara peaken på stigs karriär då de kom 1996...

OA50.2 har högre avstämning av basreflex och ett enklare baselement där OA52.2 är djupare avstämd och har ett då exklusivare element (samma element användes då och senare av Sonus Faber i riktigt dyra konstruktioner).
Byggkvalité på lådor (som skiljer sig lite åt) har nästan ingen betydelse.

Ställer man dem bredvid varandra och lyssnar kommer OA50.2 låta lite poppigare (och pappigare) och mer "högtalare" i negativ bemärkelse.
OA52.2 kommer att låta fylligare, mer organisk och riktig.

OA52.2 elementet har jag tidigare verkligen gillat men tiden har sprungit ifrån det.... det såg dagens ljus 1992 och det låter jämfört med bra element från idag muddigt och onyanserat både i bas och mellanregister.
Det har nästan ett eget "sound", jag har ju verkligen gillat det för 15-20 år sedan och hade jag blivit utsatt för ett blindtest där man sa att en högtalare av det två jag lyssnade på hade Scan Speak 18W8545-00 vetetusan om jag inte skulle kunna peka ut det.

Diskanten (aluminium vifa) är riktigt bra men även där har tiden gått.... den är inte fri från dist och bi-ljud.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA50 vs OA52

Inläggav Nattlorden » 2020-10-26 01:25

Alu-vifan satte Von Schweikert i sina (just då i tiden) fantastiska VR-4:or också. (Som jag nog hade suttit nöjd med här idag om jag hade haft pengarna för dem då.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA50 vs OA52

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-26 16:21

Jag har alltid tyckt att Vifa-aluminiumdiskanten i OA-52.2 har ett slags väsande ljudhyss för sig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA50 vs OA52

Inläggav jonasp » 2020-10-26 17:19

Det har jag hört fler som sagt om D25AG.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA50 vs OA52

Inläggav STDI » 2020-10-26 17:26

jonasp skrev:Det har jag hört fler som sagt om D25AG.

Det har jag också hört folk som säger. Men själv har jag inte hört väsandet. Det beror antingen på att jag inte kan uppfatta det. Eller att det är något som spridit sig och kanske oförtjänt mycket. Jag säger inte att Johan inte hör det. Men kanske många som återberättar det inte hör det själv.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: OA50 vs OA52

Inläggav Erik_Johansson » 2020-10-26 17:33

Det jag har märkt när jag själv lyssnat på olika varianter av 50-serien är att jag nog är betydligt känsligare för klangliga "fel" än för exempelvis de problem med t.ex. 8545 som avr7000 nämner. Jag hör ju dem givetvis och även väsandet från D25AG som Johan nämner. Men jag har bevisligen ännu svårare för att flera av de uppdaterade versioner som gjorts med modernare element oftast saknat energi i diskantregistret jämfört med Stigs versioner. Någon har också haft uppenbara problem runt delningen men oftast är det i diskantregistret som något saknats i mitt tycke.

Så helt klart är att man reagerar olika på olika brister.

Därav mitt eget intresse för något som åtminstone till viss del inspireras av Stigs trevägare. För att förhoppningsvis kunna få till både dist- och tonkurve-egenskaper på ett sätt som jag blir nöjd med.
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: OA50 vs OA52

Inläggav sprudel » 2020-10-26 17:41

Är det OA 52.2 som Lennart J har? Saknar Lennart i diskussionen här.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: OA50 vs OA52

Inläggav Erik_Johansson » 2020-10-26 18:00

sprudel skrev:Är det OA 52.2 som Lennart J har? Saknar Lennart i diskussionen här.


Ja det är det. Med lite annorlunda filt runt basen om jag minns rätt samt andra filterkomponenter (men rätt värden) och annat internkablage än produktionsexemplaren om jag minns rätt.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA50 vs OA52

Inläggav jonasp » 2020-10-26 20:24

STDI skrev:
jonasp skrev:Det har jag hört fler som sagt om D25AG.

Det har jag också hört folk som säger. Men själv har jag inte hört väsandet. Det beror antingen på att jag inte kan uppfatta det. Eller att det är något som spridit sig och kanske oförtjänt mycket. Jag säger inte att Johan inte hör det. Men kanske många som återberättar det inte hör det själv.

Ja, man ska vara försiktig så man inte sprider hörsägen, helt rätt. Jag har inte hört OA52.2 sedan 90-talet (!), och jag är medveten om ljudminnets stora brister. Med det sagt: jag hörde inte väsandet. Tyckte OA52.2 lät bra när det begav sig!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: OA50 vs OA52

Inläggav Ted_B » 2020-10-27 01:27

hifikg skrev:Sidan Carlsson Planet ger en hel del tips, t ex

"Stig Carlssons sista stora mästerverk Carlsson OA-52.2 är en kraftigt uppdaterad 90-talsversion av den kritiker- och musikerhyllade toppmodellen OA-52 från 1984.
Den nya versionen presenterades 1996 och har helt nya element och filterkomponenter samt ytterligare vibrationsdämpning. Principen med omfattande dämpning av de första ljudreflexerna är kvar och lådan ser nästan identisk ut. Men tack vare den nya bestyckningen är kvalitetslyftet jämfört med 80-talsvarianten enormt. Med välgjorda inspelningar försvinner rummets väggar som genom ett trollslag och lyssnaren sitter plötsligt i de mest fantastiska konsertsalar och studios och bara ryser."

Jag kan knappt formulera det bättre själv, förutom att lyssnaren, då och då, leviterar från sin lyssningsfåtölj, något som inga andra högtalare lyckas med. Än har det inte hänt i kontrollerade test, men vänta bara... Många gånger har jag varit glad åt jag har högt i tak i mitt lyssningsrum.


Jag hade ett par Oa50 av första generationen som verkligen lät fantastiskt i mina lägenheter som jag bodde i tidigare.
När jag flyttade ihop med sambon i hennes hus så funkade de inte alls, precis som de Dali 18 mkII jag också hade, det lät bara skit.
Jag var på jakt efter ett par Oa52 och hade nog suttit nöjd med dem i ett rum som funkat.

Numer får jag nöja mig med Pi 60s som faktiskt låter ganska bra men jag utnyttjar nog inte mer än ca 50 procent av välljudet som de kan ge, nytt hus med dedikerat lyssningsrum är på g!
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA50 vs OA52

Inläggav lennartj » 2020-10-27 04:37

Erik_Johansson skrev:
sprudel skrev:Är det OA 52.2 som Lennart J har? Saknar Lennart i diskussionen här.


Ja det är det. Med lite annorlunda filt runt basen om jag minns rätt samt andra filterkomponenter (men rätt värden) och annat internkablage än produktionsexemplaren om jag minns rätt.

/Erik

Helt korrekt, du har gott minne, Erik.
Sannolikt har Coronaeländet bidragit till att så få passade på att lyssna på "OA62", OA52.N och OA52.2 sid vid sida
Jag kom först nu ihåg att jag monterat Duelund DCA16GA som internkablage på Björn Berglinds och Per Svenssons inrådan.
https://www.hificollective.co.uk/wire/duelund-dca16ga-tinned-multistrand-copper-wire-cotton-oil-insulated.html
Jag häpnade själv över den tighta och djupa basåtergivning hans Marten Coltrane presterade uppgraderade till senaste nivå
med 5 meterslängder av dessa spinkiga "trådar" med BAT rörslutsteg.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
OscarE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-10-02

Re: OA50 vs OA52

Inläggav OscarE » 2020-10-27 11:39

Menar du att du har den som internkablage i dina 52.2 eller i de oa 62 och 52.N som du byggt och jämfört mot dina klassiker? Upplevd skillnad jmf vanligt teflonöverdragen koppartråd eller EKU?

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: OA50 vs OA52

Inläggav janixa » 2020-10-29 16:29

Jag har lyssnat på OA-50.2 och OA-52.1.5 och OA-52.2 jag anser OA-52.2 lät bäst ända tills jag klonade Kalejdokoms bygge av OA-50.XLR det lät bättre i mellanregister och framför allt basen,dock modifierad med 13 liter större volym och lite mera dämpmaterial och Scan-speak Revelator element
enligt mig är detta den bästa högtalare jag lyssnat på,bygg gärna ett par och testa mot OA-52.2

/janixa :) 8)
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster