OA-58 med Satorielement

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
LH
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-11-19

OA-58 med Satorielement

Inläggav LH » 2020-11-06 23:40

Hej allihopa i forumet ! Vad tror ni om om mina idéer och har för erfarenheter ?

Jag har ett par OA-58:or som köptes efter mycket övervägande av Kent på Hifiart för över 15 år sedan, då var jag supernöjd då dom ersatte mina ärvde Celestion Ditton 15W. I butiken stod även ett par fantastiska 0A-52:or, och just då kändes det som att 58:orna stod helt i en egen klass med otroligt "bang for the buck", jag får även erkänna att jag ville spara lite pengar för att det fanns ett visst "vill ha" begär i den fina Naim stereon som användes för demo, nu blev det ingen Naim, istället en Heed Obelisk Si med X2 från Ljudmakarn som passar fint till 58:orna.

Eg har jag hela tiden varit väldigt nöjd med 58:orna, bra djup i basen, härlig upplösning och tredimensionell ljudbild, OK basen hade kunnat vara lite djupare och snärtigare och det enda som jag eg ibland stör mig på är att det ibland är lite för mycket distorsion i mellan och diskantregistet, oftast vid uppspelning av spotify,flac eller wav filer.

Jag har funderat på att uppgradera till ett par Larsen 6:or, men snubblade på Carlssonkults hemsida och tänkte att det kanske är roligare att byta ut baselementen till ett par SB Satori enligt hans förslag med filter.

Är det någon som har gjort detta ? Tror ni att jag verkligen förbättrar det som jag vill ? Bör man inte även byta diskanterna, i så fall vad är ett lämpligt element och delningsfilter ?

Tänker att man kanske är lite tokig med att uppgradera något som man är ganska nöjd med för mer än vad dom kanske är värda begagnade, samtidigt är det ganska kul att pula själv för att få till ett bättre ljud.

/Lars

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA-58 med Satorielement

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-07 12:38

Jag har också haft ett par OA58.2 en period och mina erfarenheter stämmer rätt väl med Carlssonkult. Basen funkade inte alls hos mig, så de åkte vidare efter att ha stått som surroundkanaler en tid.
Högtalaren är dock "snygg" och väl värd en modd om det leder till ordentligt förbättrad basåtergivning. Själv har jag satt Scanspek Revelator i ett par OA50 (och ökat lådvolymen) och fått en imponerande högtalare.

Om du väljer att byta basar så är det ganska lätt att sälja originalen till någon som vill uppgradera någon av 70-talarna med ruttna skumkanter. Dom brukar gå för ca 350 kr/st.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA-58 med Satorielement

Inläggav Kraniet » 2020-11-14 16:21

Det ser ju absolut ut att bli bättre övergång mellan elementen. Tror absolut att det låter bättre.
Men jag skulle vilja se en mätning på frekvensgången i basen. En något större lådvolym och lägre avstämning borde ge en bättre anpassad avrullning i basen för satori.
Men totalt sett borde det vara en fin uppgradering.

En variant med Wavecor WF182BD04 ser ut att kunna blivit riktigt bra i den lådan. Men det kräver ju ett helt eget filter
Mvh
Magnus


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster