avr7000 skrev:
Tidiga Sonabhögtalare som OA5 kopierades i stor mängd ute i stugorna på 60-70-tal så det finns massor av falska OA5 i omlopp
Stefan
Jag har ett par OA5 typ2 kopior , men det visste jag om när jag köpte dem . Det satt i alla fall Philips 9710or i dem .

Och trots kopia så var både element och galler uppåtriktade i mina. Så det finns allt olika modeller av kopiorna med.

De behöver ju inte vara direkt dåliga men man bör nog ha hyfsad koll på OA5 om man ska köpa några kopior . Tex hur delningsfiltret var / är konstruerat i orginalet. Dessutom skulle jag nog akta mig för ett par OA5 or . Philipsbasarna 9710 kan vara slutkörda. Peerlessdiskanterna var säkert bra på sin tid men nu nja. Svårt att hitta ersättningselement till Philips 9710. Lådorna är med tanke på att basarna är uppåtriktade konstruerade med 9710 i åtanke. Flera på Carlssonplanet har testat att hitta erättningselement men det har tydligen visat sig svårt att hitta element motsvarade 9710an egenskaper. .
Det skulle inte förvåna mig om det gjordes fler OA5 kopior än original .
OT:
Jag ska testa med seasbasar och dela lågt 700 Hz ihop med ett bredbandselement i mina OA5 kopior. . Bara för skoj skull . Får se vad det blir med det.

eller så testar jag med ett par Philips AD 80651 W8 basar . Får se. Frågan är väl varför man ens ska testa att modda med gamla OA5 lådor egentligen .
Här bygger i alla fall Troels med ett par Philips 9710 .
a lot of detail.
The 9710 still has "something" that the Monacor SP200X is short of. The sense of speed and sparkle. Monacor.
The transient attack of the 9710 is very hard to find elsewhere, but it comes at a price.http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htmP.s visa inte den länken för jansch eftersom Troels coatar elementet. Jansch kommer gå i taket.