Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-17 18:06

Det här inlägget kanske inte stämmer till 100% så rätta mig i så fall om något är felaktigt så ändrar jag det.
Jag var idag och träffade en kompis och då kom vi att prata om högtalare och då Carlsson och Sonab och han visade ett lång skrift som som fanns på Carlssonplanet om att det har sålts falska Sonab som inte är några riktiga Sonab utan var tillverkade i något asiatiskt land och som sålts i Sverige av någon stor kedja. Han hade haft en kompis som köpt sådana på 90-talet och då hade han som inte kan så mycket om högtalare hade i alla fall snappat upp att det inte var några äkta Sonab för den tillverkningen av de äkta hade upphört tidigare. Och jag blev upprörd över detta allmänt :x :roll: då det är falsk marknadsföring, och tänkte direkt att detta måste upp på dagordningen som konsument upplysning då det nu är ganska gott om annonser på gamla Sonab högtalare. Och jag tror tex att en kompis råkade köpa en par sådana som inte är äkta. Så mellan vilka år såldes äkta Sonab :?: och stämmer det jag skrivit och så är det mycket intressant att veta ifrån vilka år såldes i så fall dessa falska Sonab :?: och framförallt hur ser man skillnader mellan äkta och falska :?: , dvs. en massa bilder skulle vara kanon att lägga in i den här tråden så alla kan se vilka skillnader som finns :!: .
Någon finns det säkert som har koll på denna soppa som jag ser det och hoppas på fakta och bilder! :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav avr7000 » 2021-01-17 18:18

Alla äkta Sonabhögtalare har element och galler uppåtriktade.
OA5, OA4, OA6typ 1, OA6 typ 2, OD11, OA12, OA14, OA116, OA2212.

Alla falska sonabhögtalare är "vanliga" klassiska lådhögtalare.
Allt ifrån mindre 2 vägare, smala golvare till en mastodont pjäs med 4 st 10" i varje och kvadratisk stor frontbaffel.

Alla falska Sonabhögtalare är väl av samma kvalité som sämre tidiga JWS etc. inget att ha alltså.

För att göra det ännu mer komplicerat så "stals" Stig Carlssons namn på 90 talet och ett antal Carlssonmodeller såldes.
Dessa är generellt av lite bättre kvalité, vissa hade Vifa-diskanter etc.
De hade också en sluten sub med 15" element och kraftig förstärkare som för sin tid inte alls var så dum.

Tidiga Sonabhögtalare som OA5 kopierades i stor mängd ute i stugorna på 60-70-tal så det finns massor av falska OA5 i omlopp

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav avr7000 » 2021-01-17 18:20

Det såldes inga Sonabhögtalare efter slutet av 70 talet då Sonab gick i konkurs.
Detta är en sanning med viss modifikation då Olle Mirsch lät tillverka och sälja ett antal OD11 in på 80-talet.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav STDI » 2021-01-17 18:24

avr7000 skrev:Alla äkta Sonabhögtalare har element och galler uppåtriktade.
OA5, OA4, OA6typ 1, OA6 typ 2, OD11, OA12, OA14, OA116, OA2212.

Alla falska sonabhögtalare är "vanliga" klassiska lådhögtalare.
Alt ifrån mindre 2 vägare, smala golvare till en mastodont pjäs med 4 st 10" i varje och kvadratisk stor frontbaffel.

Alla falska Sonabhögtalare är väl av samma kvalité som sämre tidiga JWS etc. inget att ha alltså.

För att göra dem ännu mer komplicerat så "stals" Stig Carlssons namn på 90 talet och ett antal Carlssonmodeller såldes.
Dessa är generellt av lite bättre kvalité, vissa hade Vifa-diskanter etc.
De hade också en sluten sub med 15" element och kraftig förstärkare som för sin tid inte alls var så dum.

Tidiga Sonabhögtalare som OA5 kopierades i stor mängd ute i stugorna på 60-70-tal så det finns massor av falska OA5 i omlopp

Stefan

Här kan väl tilläggas att Popboxen visserligen inte är en konstruktion av Stig Carlsson och inte heller är en Sonab. Men den var "sanktionerad" av Stig och är därmed närmre "familjen".

Läs här om alla officiella Sonab och Carlssonmodeller: https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Baffel » 2021-01-17 18:26

avr7000 skrev:
Tidiga Sonabhögtalare som OA5 kopierades i stor mängd ute i stugorna på 60-70-tal så det finns massor av falska OA5 i omlopp

Stefan


Jag har ett par OA5 typ2 kopior , men det visste jag om när jag köpte dem . Det satt i alla fall Philips 9710or i dem . :) Och trots kopia så var både element och galler uppåtriktade i mina. Så det finns allt olika modeller av kopiorna med. :) De behöver ju inte vara direkt dåliga men man bör nog ha hyfsad koll på OA5 om man ska köpa några kopior . Tex hur delningsfiltret var / är konstruerat i orginalet. Dessutom skulle jag nog akta mig för ett par OA5 or . Philipsbasarna 9710 kan vara slutkörda. Peerlessdiskanterna var säkert bra på sin tid men nu nja. Svårt att hitta ersättningselement till Philips 9710. Lådorna är med tanke på att basarna är uppåtriktade konstruerade med 9710 i åtanke. Flera på Carlssonplanet har testat att hitta erättningselement men det har tydligen visat sig svårt att hitta element motsvarade 9710an egenskaper. .

Det skulle inte förvåna mig om det gjordes fler OA5 kopior än original .

OT:
Jag ska testa med seasbasar och dela lågt 700 Hz ihop med ett bredbandselement i mina OA5 kopior. . Bara för skoj skull . Får se vad det blir med det. :) eller så testar jag med ett par Philips AD 80651 W8 basar . Får se. Frågan är väl varför man ens ska testa att modda med gamla OA5 lådor egentligen .
Här bygger i alla fall Troels med ett par Philips 9710 .
a lot of detail.
The 9710 still has "something" that the Monacor SP200X is short of. The sense of speed and sparkle. Monacor.
The transient attack of the 9710 is very hard to find elsewhere, but it comes at a price.

http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm

P.s visa inte den länken för jansch eftersom Troels coatar elementet. Jansch kommer gå i taket.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-18 02:51

avr7000 skrev:De hade också en sluten sub med 15" element och kraftig förstärkare som för sin tid inte alls var så dum.


Vår gemensamma vän Ola aka sista ordet fick en sådan av mig/Rehifi för ett tag sedan :D
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-19 19:06

Det fanns en serie Sonab också på 90-talet. En intressant tidningsannons från 1991 finns bl.a. i den här tråden:
viewtopic.php?f=9&t=65017

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav STDI » 2021-01-19 19:32

Kalejdokom skrev:Det fanns en serie Sonab också på 90-talet. En intressant tidningsannons från 1991 finns bl.a. i den här tråden:
viewtopic.php?f=9&t=65017

Ja men de är ju inte äkta, dvs de är inte från det Sonab som Stig Carlsson kopplas till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav avr7000 » 2021-01-19 23:12

Falska Sonab....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-01-19 23:18

Någon (är det kanske Audio Pro?) äger namnet Sonab än idag och kan förstås prångla ut pryttlar under det namnet utan att de är falska. Värre var väl när någon helt sonika kallade högtalare för Carlsson o hävdade att de minsann hade en snubbe på något lager som hette Carlsson. Då fick Stig strida för sitt namn. O han vann. Detaljer finns i den mycket långa tråden om Peter Steindl.

Saxat från Wikipedia

"En högtalartillverkare med ledningen placerad i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Ericsson för 100 000 kronor och började under varumärket sälja lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad. Försäljningen gick mycket bra och efter något år lanserade Sonab sitt nya varumärke Carlsson. I reklamen använde företaget uttrycket "en äkta Carlsson-högtalare".

Företagets ledning hävdade att man genom köpet av Sonab-namnet också hade rätt till varumärket Carlsson, trots att Stig Carlsson tillverkat egna högtalare under det namnet sedan 1983. Man hade dock inte lyckats fastslå sitt påstående juridiskt utan hänvisade i sina inlagor till myndigheter att företaget anställt en högtalarkonstruktör med rätt namn. Sommaren 1996 fastställde dock Patent- och registreringsverket att Stig Carlsson fick behålla sitt efternamn exklusivt som namn för sin högtalartillverkning."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-19 23:35

Tack för bilderna avr7000 :) Men jag såg ditt tidigare inlägg först nu. Så som tur är så liknar de inga äkta Sonab i huvudtaget. Trodde att de hade tillverkat samma sorts högtalare, men med skrot i.
"En högtalartillverkare med ledningen placerad i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Ericsson för 100 000 kronor och började under varumärket sälja lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad. Försäljningen gick mycket bra och efter något år lanserade Sonab sitt nya varumärke Carlsson. I reklamen använde företaget uttrycket "en äkta Carlsson-högtalare".

Det där läste jag i kompisens mobil och gick i taket. Och han visste mer om detta än jag gjorde :oops: och då kan han inget om ljud.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-01-19 23:38

FBK skrev:Tack för bilderna avr7000 :) Men jag såg ditt tidigare inlägg först nu. Så som tur är så liknar de inga äkta Sonab i huvudtaget. Trodde att de hade tillverkat samma sorts högtalare, men med skrot i.
"En högtalartillverkare med ledningen placerad i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Ericsson för 100 000 kronor och började under varumärket sälja lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad. Försäljningen gick mycket bra och efter något år lanserade Sonab sitt nya varumärke Carlsson. I reklamen använde företaget uttrycket "en äkta Carlsson-högtalare".

Det där läste jag i kompisens mobil och gick i taket. Och han visste mer om detta än jag gjorde :oops: och då kan han inget om ljud.


Carlsson är ett starkt varumärke, fast numera är det svårt att hitta någon under 56 som kopplar det till högtalare (utanför vår församling alltså).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-20 00:42

STDI skrev:
Kalejdokom skrev:Det fanns en serie Sonab också på 90-talet. En intressant tidningsannons från 1991 finns bl.a. i den här tråden:
viewtopic.php?f=9&t=65017

Ja men de är ju inte äkta, dvs de är inte från det Sonab som Stig Carlsson kopplas till.

Det såklart, har vi ju redan konstaterat tidigare i tråden. FBK efterlyste bilder på "falska" Sonab.
Jag tycker att det blir lite förvirrat att tala om falska Sonab - det låter ju som att det skulle finnas äkta Sonab som ser ut som de som är falska. Högtalarna på bilderna i den här tråden är väl sannolikt tillverkade med ett varumärke som hette Sonab och i den bemärkelsen äkta Sonab (men förstås inte konstruerade av Stig Carlsson).

Men det här har ju kommenterats friskt i tråden tidigare idag, så vi behöver inte mangla frågan mer (utifrån detta inlägg).

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav STDI » 2021-01-20 06:53

hifikg skrev:Någon (är det kanske Audio Pro?) äger namnet Sonab än idag och kan förstås prångla ut pryttlar under det namnet utan att de är falska.
...

Ja, Audio Pro använder Sonab-namnet på nya produkter idag. Dock inte för vanliga hemmahögtalare.
https://audioprobusiness.com/sonab-products/

@Kalejdokom: Jag trodde redan när jag skrev att du kan detta. Men för okunniga läsare kan din text kanske tolkas som att det faktiskt såldes äkta Sonab på 90-talet. Jag fick liksom inte ihop din text med rubriken som ju talar just om 90-talet. Det var inte menat som en knäpp på näsan åt dig utan upplysning till okunniga.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Baffel » 2021-01-20 10:27

avr7000 skrev:Falska Sonab....

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]


Fy satan den där högtalaren på bild nr fyra hade morsan och farsan i något Elgiganten system de köpte på nittiotalet. Det lät för jävligt illa. 8O

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-20 20:58

STDI skrev:@Kalejdokom: Jag trodde redan när jag skrev att du kan detta. Men för okunniga läsare kan din text kanske tolkas som att det faktiskt såldes äkta Sonab på 90-talet. Jag fick liksom inte ihop din text med rubriken som ju talar just om 90-talet. Det var inte menat som en knäpp på näsan åt dig utan upplysning till okunniga.

Peace! :D
Jag läste inläggen lite för snabbt och kommenterade egentligen på inlägget av avr7000, där han skrev: "Det såldes inga Sonabhögtalare efter slutet av 70 talet".
Det avsåg förstår Carlsson-konstruerade Sonab-modeller.

Jag inser att mitt inlägg lät lite Godag Yxskaft, med tanke på trådrubriken, men jag ville bara bidra till svar på frågeställningen. :oops:

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav STDI » 2021-01-20 21:56

Kalejdokom skrev:...
Peace! :D
...

Peace! :D
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-27 13:39

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav STDI » 2021-01-27 14:44

FBK skrev:De borde veta bättre https://www.rehifi.se/nyheter/carlsson-a1-100 :roll:

Vad menar du? Står det något som inte stämmer där?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-27 14:48

STDI skrev:
FBK skrev:De borde veta bättre https://www.rehifi.se/nyheter/carlsson-a1-100 :roll:

Vad menar du? Står det något som inte stämmer där?

De är väl inga äkta Carlsson som Stig ligger bakom.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-27 15:09

Nej men de heter ändå Carlsson. Skulle man hittat på något annat namn bara för att det inte är Stig Carlsson som ligger bakom?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-27 15:12

Jag är väl fel ute. Men vad jag förstått så låter alla kopior dåligt, men det finns väl någon som nappar på namnet och köper dem.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 15:30

RogerGustavsson skrev:Nej men de heter ändå Carlsson. Skulle man hittat på något annat namn bara för att det inte är Stig Carlsson som ligger bakom?


Japp, och det var vad de blev dömda att göra efter ett tag. Fast de som är märkta med Carlsson är förstås redan körda, men en seriös försäljare borde lägga in en liten not någonstans om att det inte handlar om Carlsson. Det kan vara någon junior som tror sig göra årets fynd eller någon som för evigt avstår från allt som det står Carlsson på bara för att de där låter illa. Då missar hen både äkta Carlsson och alla roliga filmer med Sickan Carlsson och tänk om drömpartnern råkar heta Carlsson i efternamn, då missar hen hen med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-27 15:34

Jo, det vet vi ju men det vore att ljuga och kalla dem något annat än vad som står på dem. Carlsson är ju ett vanligt namn... Mig veterlig nämndes nog aldrig Stig i deras marknadsföring.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 15:39

RogerGustavsson skrev:Jo, det vet vi ju men det vore att ljuga och kalla dem något annat än vad som står på dem. Carlsson är ju ett vanligt namn... Mig veterlig nämndes nog aldrig Stig i deras marknadsföring.


Nä, men tillverkaren fick ändå sluta kalla sina burkar för Carlsson, trots att de t o m hade en Carlsson anställd och utpekad som ansvarig. Däremot kan vilken loppis som helst sälja de som ändå prånglades ut som "Carlsson", det står ju det på dem och de vet kanske inte ens bättre. Ett seriöst företag borde agera annorlunda. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-27 17:40

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, det vet vi ju men det vore att ljuga och kalla dem något annat än vad som står på dem. Carlsson är ju ett vanligt namn... Mig veterlig nämndes nog aldrig Stig i deras marknadsföring.


Nä, men tillverkaren fick ändå sluta kalla sina burkar för Carlsson, trots att de t o m hade en Carlsson anställd och utpekad som ansvarig. Däremot kan vilken loppis som helst sälja de som ändå prånglades ut som "Carlsson", det står ju det på dem och de vet kanske inte ens bättre. Ett seriöst företag borde agera annorlunda. Tycker jag.

Tycker jag också, men det tycker visst inte alla. :roll: Anser man sig vara seriös så ska man vara 100% seriös. Men jag har min tvivel när det gäller den där butiken då jag sett konstiga saker förr, men då har de gått i taket när det har sett det och spär bara på mina tvivel. Det är väl någon här som mailar dem när man skriver något. Även ibland när jag annonserar så skriver jag att jag vill inte ha och göra med människor som inte är 100% seriösa, vill man ha bilder på det som de säger sig vilja sälja så vill jag kanske ha bevis på skicket som visar att det är i det skick som de påstår. Har blivit blåst en gång och efter det är jag vaksam, det sjuka med det var att säljaren uppgav all sin info som stämde så jag hade kunnat åka ditt och ringt på och slagit spelaren i skallen på honom om jag var lagd åt det hållet och det är helt otroligt att det finns folk utan ryggrad som vågar sig på att blåsa folk på det sättet. Men fel köpare så kan de råka riktigt illa ut.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Baffel » 2021-01-27 18:02

FBK skrev:De borde veta bättre https://www.rehifi.se/nyheter/carlsson-a1-100 :roll:

Precis exakt den modellen hade morsan och farsan . Fy fasen vad usla de var.

Lurendrejeri , även om det på pappret skulle vara lagligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-27 20:13

Visst fick de sluta kalla dem Carlsson men de blev väl inte tvingade återta de som redan sålts? Sonab-namnet fick de väl fortsätta att använda? Loppmarknad eller ej, de finns ju och var man säljer dem spelar kanske mindre roll?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav STDI » 2021-01-27 20:20

FBK skrev:...
Men jag har min tvivel när det gäller den där butiken då jag sett konstiga saker förr, men då har de gått i taket när det har sett det och spär bara på mina tvivel. Det är väl någon här som mailar dem när man skriver något.
...

Jag anser inte att Rehifi gjort något fel i annonseringen av de här högtalarna. De har bara kallt beskrivit produkten precis som de alltid gör. Dessutom vet vi inget om priset. Det var kanske (förhoppningsvis) rätt pris. Vi vet inte heller vad de sagt till intresserade innan köp.

När det gäller maila dem så är det nog onödigt eftersom Vinylcalle, VD och ägare, hänger här.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav STDI » 2021-01-27 22:33

STDI skrev:
FBK skrev:...
Men jag har min tvivel när det gäller den där butiken då jag sett konstiga saker förr, men då har de gått i taket när det har sett det och spär bara på mina tvivel. Det är väl någon här som mailar dem när man skriver något.
...

Jag anser inte att Rehifi gjort något fel i annonseringen av de här högtalarna. De har bara kallt beskrivit produkten precis som de alltid gör. Dessutom vet vi inget om priset. Det var kanske (förhoppningsvis) rätt pris. Vi vet inte heller vad de sagt till intresserade innan köp.

När det gäller maila dem så är det nog onödigt eftersom Vinylcalle, VD och ägare, hänger här.

Jag ser nu att det inte var från deras "arkiv" utan en aktuell produkt de har till salu. Alltså ser vi också att priset är 500 kr. Det är väl knappast ett pris som visar att de "snyltar" på Carlsson-namnet.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster