Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 22:47

Risken finns ändå att någon nybörjare tror sig köpa världens bästa högtalare och för evigt bränner sig o sprider sina erfarenheter på ungdomsgården. Vi gamla stötar ser och vet förstås genast och direkt. Eftersom de är så billiga kan man kosta på sig att påpeka att de inte har något släktskap med Stig. Schyst konsumentupplysning som visar på seriositet. Självklart inget man kan kräva och jag är ändå ingen kund, så de kan glatt sk-ta i vad jag tycker. Och gör det antagligen också :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav STDI » 2021-01-27 22:54

Ska de lägga in disclaimers för alla sina produkter? "Det här slutsteget är visserligen NAD, men för allt i världen tro inte att det är som ett NAD208 bara för det!"

Vi ser ju även här på faktiskt.io missuppfattningar och felaktiga uppgifter då och då, även om Carlssonhögtalare. Så för min del hade de gärna fått skriva att det inte är ett par äkta Carlsson, men jag tycker absolut inte att de är skyldiga att göra det.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Baffel » 2021-01-27 23:59

STDI skrev:
STDI skrev:
FBK skrev:...
Men jag har min tvivel när det gäller den där butiken då jag sett konstiga saker förr, men då har de gått i taket när det har sett det och spär bara på mina tvivel. Det är väl någon här som mailar dem när man skriver något.
...

Jag anser inte att Rehifi gjort något fel i annonseringen av de här högtalarna. De har bara kallt beskrivit produkten precis som de alltid gör. Dessutom vet vi inget om priset. Det var kanske (förhoppningsvis) rätt pris. Vi vet inte heller vad de sagt till intresserade innan köp.

När det gäller maila dem så är det nog onödigt eftersom Vinylcalle, VD och ägare, hänger här.

Jag ser nu att det inte var från deras "arkiv" utan en aktuell produkt de har till salu. Alltså ser vi också att priset är 500 kr. Det är väl knappast ett pris som visar att de "snyltar" på Carlsson-namnet.


500 kr !!! Jag skulle inte ge en krona. Betalt skulle jag ha.
Sen så får väl folk köpa vad de vill . Finns kanske de som gillar dem för femhundra kronor.
Skulle inte ge många ören för en JM Lab /Focal heller ( hade ett par , brrrr). Men det finns ju de som gillar dem, så...

De här däremot för 500 kr kan vara något.
Alfaton Alfa 412
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 119256.htm

Figurerar i tråden :
viewtopic.php?f=9&t=71570

Som även du STDI figurerar i. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-01-28 00:10

STDI skrev:Ska de lägga in disclaimers för alla sina produkter? "Det här slutsteget är visserligen NAD, men för allt i världen tro inte att det är som ett NAD208 bara för det!"

Vi ser ju även här på faktiskt.io missuppfattningar och felaktiga uppgifter då och då, även om Carlssonhögtalare. Så för min del hade de gärna fått skriva att det inte är ett par äkta Carlsson, men jag tycker absolut inte att de är skyldiga att göra det.

Jag skrev ju det. Bara om man är seriös skriver man ut det, en vanlig loppis kan förstås låta bli o skylla på att de inte begriper. Exemplet med NAD haltar eftersom det ändå är en NAD-produkt, men visst får de upplysa konsumenten om att det bästa de kan få för pengar är en 208:a, men den de säljer kostar ändå bara en fjärdedel så den kan duga i garaget eller jordkällaren. Men de måste inte. Inte alls. Amazon måste inte berätta att deras produkter är livsfarliga heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav spiii » 2021-01-28 00:22

På Siba, i slutet av nittiotalet, förbarmade jag mig över ett par "Carlsson" D2-BP som hade blivit transportskadade.
Ett par bipoler med element åt två håll, avsedda för surround.
Lådorna, som förvisso var skrot, var inte alls så dåligt byggda.

Jag tog dom för elementens skull och blev 4 Vifa-diskanter rikare. (Jag minns just nu inte vilken modell)
Tesla, som jag vill minnas att baselementen hette har jag fortfarande liggande oprövade någonstans.

Dessa var nog inte gjorda i Kina med tanke på elementen, men inte heller överdrivet spännande...

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-28 02:43

FBK skrev:
hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, det vet vi ju men det vore att ljuga och kalla dem något annat än vad som står på dem. Carlsson är ju ett vanligt namn... Mig veterlig nämndes nog aldrig Stig i deras marknadsföring.


Nä, men tillverkaren fick ändå sluta kalla sina burkar för Carlsson, trots att de t o m hade en Carlsson anställd och utpekad som ansvarig. Däremot kan vilken loppis som helst sälja de som ändå prånglades ut som "Carlsson", det står ju det på dem och de vet kanske inte ens bättre. Ett seriöst företag borde agera annorlunda. Tycker jag.

Tycker jag också, men det tycker visst inte alla. :roll: Anser man sig vara seriös så ska man vara 100% seriös. Men jag har min tvivel när det gäller den där butiken då jag sett konstiga saker förr, men då har de gått i taket när det har sett det och spär bara på mina tvivel. Det är väl någon här som mailar dem när man skriver något. Även ibland när jag annonserar så skriver jag att jag vill inte ha och göra med människor som inte är 100% seriösa, vill man ha bilder på det som de säger sig vilja sälja så vill jag kanske ha bevis på skicket som visar att det är i det skick som de påstår. Har blivit blåst en gång och efter det är jag vaksam, det sjuka med det var att säljaren uppgav all sin info som stämde så jag hade kunnat åka ditt och ringt på och slagit spelaren i skallen på honom om jag var lagd åt det hållet och det är helt otroligt att det finns folk utan ryggrad som vågar sig på att blåsa folk på det sättet. Men fel köpare så kan de råka riktigt illa ut.


Är du helt under isen eller? Någon som sitter och mailar? Jag har skrivit och riktat mig till dig tidigare när du kommer med grundlösa lögner och påhitt om mitt (!) företag och den butik som drivs.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-28 02:51

Angående högtalarna som nu säljs av oss/Rehifi så finns ett par saker att påpeka.

Nummer 1: Ingenstans skriver vi att det skulle finnas någon koppling till Stig Carlsson.
Nummer 2: Vi säljer högtalarna så billigt det går och fortfarande få ihop det.

Vilka fler tillfällen behöver man lägga in en varning. Moderna JBL: James B Lansing lever tyvärr inte längre och hade inget med denna produkts framtagande att göra.
QUAD: Peter Walker är sedan länge bortgången, numera finns det inget brittiska kvar i QUAD det görs i Kina.
Modern Thorens: Thorens är sedan många år inte alls samma företag som under sin storhetstid, det är snarare en Dual.
Audio Research: Kom och köp en äkta italiensk produkt, made in usa.

Och varför inte låta Volvo annonsera med: Kom och köp en bil som berikar den kinesiska diktaturer.

Avslutnings vi lovar jag att den kund som köper högtalarna och känner sig blåst kan lämna tillbaka det. Ja det kan man ju på alla vara begagnade produkter iofs.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav MacBruce » 2021-01-28 08:33

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, det vet vi ju men det vore att ljuga och kalla dem något annat än vad som står på dem. Carlsson är ju ett vanligt namn... Mig veterlig nämndes nog aldrig Stig i deras marknadsföring.


Nä, men tillverkaren fick ändå sluta kalla sina burkar för Carlsson, trots att de t o m hade en Carlsson anställd och utpekad som ansvarig. Däremot kan vilken loppis som helst sälja de som ändå prånglades ut som "Carlsson", det står ju det på dem och de vet kanske inte ens bättre. Ett seriöst företag borde agera annorlunda. Tycker jag.


Framför allt ser man ju inte ett spår av Stig Carlssons idéer om "Orto-Akustiska" högtalare i de nya "Carlsson"-högtalarna. Man kan annars tycka vad som helst (jag anammar dem, trots (eller snarare "tack vare") utmaningen att uppfylla dem) om Stigs idéer.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav mangrove » 2021-01-28 11:52

Jag har för mig att jag läst någonstans att någon av de små bokhyllemodellerna av fejk-Sonab inte var så pjåkig, men att det också var den enda.

Annars ser ju vissa av dem ut att kunna flytta mycket luft för pengarna :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Baffel » 2021-01-28 12:20

mangrove skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans att någon av de små bokhyllemodellerna av fejk-Sonab inte var så pjåkig, men att det också var den enda.

Annars ser ju vissa av dem ut att kunna flytta mycket luft för pengarna :D


Obs det var mina intryck jag beskrev ovan . Högtalarna spelades utifrån något litet kompaktsystem . Just det kompaktsystemet hade för övrigt heller inte gett en krona för.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Baffel » 2021-01-28 12:24

Vinylcalle skrev:.

Avslutnings vi lovar jag att den kund som köper högtalarna och känner sig blåst kan lämna tillbaka det. Ja det kan man ju på alla vara begagnade produkter iofs.

Mvh Carl


Köparen har ju också ett ansvar . Lovar ni inte guld och gröna skogar och ger er garanti på att saker fungerar så är det ju grönt. Upp till köparen att lyssna tex ,om det går hos er. Sen var det ju bussigt att eventuellt missnöjda köpare kan lämna tillbaka. Det var bra service :)

Jag kan dock sätta dit på pottkanten och fråga : Hur tycker du de här låter ?
https://www.rehifi.se/nyheter/carlsson-a1-100

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-28 14:04

Baffel skrev:Jag kan dock sätta dit på pottkanten och fråga : Hur tycker du de här låter ?
https://www.rehifi.se/nyheter/carlsson-a1-100



Tycker du kan lägga ner nu! Hade du hittat dem på blocket, tradera eller hifitorget tror jag ingen diskussion hade påbörjats. Ingen har hittills sett en direkt koppling till Civilingenjör Stig Carlsson annat än till efternamnet som är ett av de vanligare i Sverige.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Baffel » 2021-01-28 14:08

Okej det har du rätt i. Tog nog för i för mycket och tjötade, sorry. :oops:

Högtalarna är värda det någon vill pröjsa för dem. Inte svårare än så.

Fast vi måste väl få säga vad vi tycker om hifi vi inte anser vara bra.
viewtopic.php?f=4&t=71453
Senast redigerad av Baffel 2021-01-28 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-01-28 14:22

RogerGustavsson skrev:...Ingen har hittills sett en direkt koppling till Civilingenjör Stig Carlsson annat än till efternamnet som är ett av de vanligare i Sverige.


Och att det handlar om högtalare, som var just det som Stig vann rättsprocessen om. Men givetvis finns de exemplar kvar därute som hann säljas och fortsatt håller jag med om/tycker att en seriös och kunnig hifi-bod upplyser om sakförhållandet, medan loppisar, knallar och andra luffare gör som de vill, det är bara att välja vilken av kategorierna man vill tillhöra, det är, som sagt, heeeelt frivilligt.

Over and out i denna fråga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-28 14:45

Vinylcalle skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Nä, men tillverkaren fick ändå sluta kalla sina burkar för Carlsson, trots att de t o m hade en Carlsson anställd och utpekad som ansvarig. Däremot kan vilken loppis som helst sälja de som ändå prånglades ut som "Carlsson", det står ju det på dem och de vet kanske inte ens bättre. Ett seriöst företag borde agera annorlunda. Tycker jag.

Tycker jag också, men det tycker visst inte alla. :roll: Anser man sig vara seriös så ska man vara 100% seriös. Men jag har min tvivel när det gäller den där butiken då jag sett konstiga saker förr, men då har de gått i taket när det har sett det och spär bara på mina tvivel. Det är väl någon här som mailar dem när man skriver något. Även ibland när jag annonserar så skriver jag att jag vill inte ha och göra med människor som inte är 100% seriösa, vill man ha bilder på det som de säger sig vilja sälja så vill jag kanske ha bevis på skicket som visar att det är i det skick som de påstår. Har blivit blåst en gång och efter det är jag vaksam, det sjuka med det var att säljaren uppgav all sin info som stämde så jag hade kunnat åka ditt och ringt på och slagit spelaren i skallen på honom om jag var lagd åt det hållet och det är helt otroligt att det finns folk utan ryggrad som vågar sig på att blåsa folk på det sättet. Men fel köpare så kan de råka riktigt illa ut.


Är du helt under isen eller? Någon som sitter och mailar? Jag har skrivit och riktat mig till dig tidigare när du kommer med grundlösa lögner och påhitt om mitt (!) företag och den butik som drivs.

Visst får du infon så fort jag skriver något, det är det inget tvivel om. Annars hade du inte dykt upp där jag skriver, så duktig är du inte på att sniffa dig fram till dem trådarna.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-28 14:56

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:...Ingen har hittills sett en direkt koppling till Civilingenjör Stig Carlsson annat än till efternamnet som är ett av de vanligare i Sverige.


Och att det handlar om högtalare, som var just det som Stig vann rättsprocessen om. Men givetvis finns de exemplar kvar därute som hann säljas och fortsatt håller jag med om/tycker att en seriös och kunnig hifi-bod upplyser om sakförhållandet, medan loppisar, knallar och andra luffare gör som de vill, det är bara att välja vilken av kategorierna man vill tillhöra, det är, som sagt, heeeelt frivilligt.

Over and out i denna fråga.

Jag håller fullständigt med. Sedan så haltar Vinylcalle alla exempel rejält :roll: då dessa produktnamn levt vidare på ett lagligt sätt efter skaparen gått bort . Det går liksom inte att jämföra dem med dessa skithögtalare som såldes ut på marknaden under ett namn som var stulet och det fastslogs ju i domstol. Så om jag hade varit Vinylcalle så hade jag avstått ifrån de där burkarna med historien bakom då den var smutsig.
Fakta får tala för sig själv.Over and out i denna fråga ifrån mig också.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-29 22:10

FBK skrev:
Vinylcalle skrev:
FBK skrev:Tycker jag också, men det tycker visst inte alla. :roll: Anser man sig vara seriös så ska man vara 100% seriös. Men jag har min tvivel när det gäller den där butiken då jag sett konstiga saker förr, men då har de gått i taket när det har sett det och spär bara på mina tvivel. Det är väl någon här som mailar dem när man skriver något. Även ibland när jag annonserar så skriver jag att jag vill inte ha och göra med människor som inte är 100% seriösa, vill man ha bilder på det som de säger sig vilja sälja så vill jag kanske ha bevis på skicket som visar att det är i det skick som de påstår. Har blivit blåst en gång och efter det är jag vaksam, det sjuka med det var att säljaren uppgav all sin info som stämde så jag hade kunnat åka ditt och ringt på och slagit spelaren i skallen på honom om jag var lagd åt det hållet och det är helt otroligt att det finns folk utan ryggrad som vågar sig på att blåsa folk på det sättet. Men fel köpare så kan de råka riktigt illa ut.


Är du helt under isen eller? Någon som sitter och mailar? Jag har skrivit och riktat mig till dig tidigare när du kommer med grundlösa lögner och påhitt om mitt (!) företag och den butik som drivs.

Visst får du infon så fort jag skriver något, det är det inget tvivel om. Annars hade du inte dykt upp där jag skriver, så duktig är du inte på att sniffa dig fram till dem trådarna.


Ja för det är ju jävligt svårt att läsa igenom det mesta som skrivs på Faktiskt.

Till skillnad ifrån dig så gillar jag ju forumet och dess medlemmar. Vad du gör här är däremot en gåta. Men var väl ingen som orkade tjata med dig på Hififorum längre.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-29 22:12

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:...Ingen har hittills sett en direkt koppling till Civilingenjör Stig Carlsson annat än till efternamnet som är ett av de vanligare i Sverige.


Och att det handlar om högtalare, som var just det som Stig vann rättsprocessen om. Men givetvis finns de exemplar kvar därute som hann säljas och fortsatt håller jag med om/tycker att en seriös och kunnig hifi-bod upplyser om sakförhållandet, medan loppisar, knallar och andra luffare gör som de vill, det är bara att välja vilken av kategorierna man vill tillhöra, det är, som sagt, heeeelt frivilligt.

Over and out i denna fråga.


Och jag har såklart dragit mina slutsatser om vad du är för person. Trist för ägaren av Apogee högtalarna, då jag kunnat vara intresserad om inte du var inblandad.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav distad » 2021-01-29 22:46

Dina två senaste inlägg visar vilken sorts person du är Vinylcalle, en ynkrygg som tuppar dig på forum, men som aldrig vågar säga samma saker IRL. Känner till allt för många sådan exempel genom åren. Och du gör lysande reklam för din firma :D
Ps. Jag är aktiv på Hififorum.nu och har inte märkt att jag på något sätt är illa omtyckt där, men det vet du uppenbarligen mer om eftersom jag ska hem till en av admin i morgon :D Så jag måste ju vara mycket illa omtyckt där :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-01-29 22:52

Vinylcalle skrev:
hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:...Ingen har hittills sett en direkt koppling till Civilingenjör Stig Carlsson annat än till efternamnet som är ett av de vanligare i Sverige.


Och att det handlar om högtalare, som var just det som Stig vann rättsprocessen om. Men givetvis finns de exemplar kvar därute som hann säljas och fortsatt håller jag med om/tycker att en seriös och kunnig hifi-bod upplyser om sakförhållandet, medan loppisar, knallar och andra luffare gör som de vill, det är bara att välja vilken av kategorierna man vill tillhöra, det är, som sagt, heeeelt frivilligt.

Over and out i denna fråga.


Och jag har såklart dragit mina slutsatser om vad du är för person. Trist för ägaren av Apogee högtalarna, då jag kunnat vara intresserad om inte du var inblandad.


Mäh... !?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav petersteindl » 2021-01-29 23:03

Vinylcalle skrev:Angående högtalarna som nu säljs av oss/Rehifi så finns ett par saker att påpeka.

Nummer 1: Ingenstans skriver vi att det skulle finnas någon koppling till Stig Carlsson.
Nummer 2: Vi säljer högtalarna så billigt det går och fortfarande få ihop det.

Vilka fler tillfällen behöver man lägga in en varning. Moderna JBL: James B Lansing lever tyvärr inte längre och hade inget med denna produkts framtagande att göra.
QUAD: Peter Walker är sedan länge bortgången, numera finns det inget brittiska kvar i QUAD det görs i Kina.
Modern Thorens: Thorens är sedan många år inte alls samma företag som under sin storhetstid, det är snarare en Dual.
Audio Research: Kom och köp en äkta italiensk produkt, made in usa.

Och varför inte låta Volvo annonsera med: Kom och köp en bil som berikar den kinesiska diktaturer.

Avslutnings vi lovar jag att den kund som köper högtalarna och känner sig blåst kan lämna tillbaka det. Ja det kan man ju på alla vara begagnade produkter iofs.

Mvh Carl


Jag är inte säker på att du resonerar rätt här. Ordet "Carlsson" är ett registrerat ordvarumärke i varugrupp rörande högtalare. Det spelar ingen roll vem som konstruerat högtalarna och inget annat spelar någon roll heller förutom just namnet "Carlsson".

Sedan är frågeställningen huruvida man får använda varumärket Carlsson vid försäljning av enstaka begagnade högtalare. Jag vet inte hur sådant regleras. Det enda man tar hänsyn till är förväxlingsbarheten mellan olika varumärken då det gäller eventuellt varumärkesintrång. I det här fallet, för 500 spänn, så är det tveksamt om det finns något case även om det är så mycket varumärkesintrång som det någonsin kan bli. Enda case som finns är eventuellt arga konsumenter som tagit parti.

Man kan ju möjligtvis hävda att dessa är de klassiska äkta oäkta Carlssonhögtalarna: 8) :twisted:

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav petersteindl » 2021-01-29 23:49

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:...Ingen har hittills sett en direkt koppling till Civilingenjör Stig Carlsson annat än till efternamnet som är ett av de vanligare i Sverige.


Och att det handlar om högtalare, som var just det som Stig vann rättsprocessen om. Men givetvis finns de exemplar kvar därute som hann säljas och fortsatt håller jag med om/tycker att en seriös och kunnig hifi-bod upplyser om sakförhållandet, medan loppisar, knallar och andra luffare gör som de vill, det är bara att välja vilken av kategorierna man vill tillhöra, det är, som sagt, heeeelt frivilligt.

Over and out i denna fråga.


Njaee. Jag tror inte det blev någon egentlig rättsprocess. Ärendet blev vilande år 1995. Minns inte varför det blev vilande. Stig hann dock gå hädan innan ärendet fortsatte. Då blev Stiftelsen Stig Carlsson istället motpart och med Advokat Smitt drevs ärendet med snabb förlikning som följd där Stiftelsen tog över ordvarumärkesregistreringarna: Carlsson och Carlsson Ortho-Acoustic samt figurvarumärkesregistreringen Carlsson loudspeakers. De var alla inlämnade år 1994 av Stefan Pantzar till PRV. Stig hade själv aldrig lämnat in något varumärke för registrering. Den som förde målet mot Pantzar medans Stig levde var inte Stig, men däremot John Larsen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Ted_B » 2021-01-30 00:40

hifikg skrev:
Vinylcalle skrev:
hifikg skrev:
Och att det handlar om högtalare, som var just det som Stig vann rättsprocessen om. Men givetvis finns de exemplar kvar därute som hann säljas och fortsatt håller jag med om/tycker att en seriös och kunnig hifi-bod upplyser om sakförhållandet, medan loppisar, knallar och andra luffare gör som de vill, det är bara att välja vilken av kategorierna man vill tillhöra, det är, som sagt, heeeelt frivilligt.

Over and out i denna fråga.


Och jag har såklart dragit mina slutsatser om vad du är för person. Trist för ägaren av Apogee högtalarna, då jag kunnat vara intresserad om inte du var inblandad.


Mäh... !?


+1
Konstigt är bara förnamnet.
Jag har mina aningar men låter bli att skriva dem publikt.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-02-01 18:00

MoLT no 2 1995 har skrivit angående äkta och oäkta Carlsson om någon vill fördjupa sig i ämnet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav avr7000 » 2021-02-04 20:40

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:Angående högtalarna som nu säljs av oss/Rehifi så finns ett par saker att påpeka.

Nummer 1: Ingenstans skriver vi att det skulle finnas någon koppling till Stig Carlsson.
Nummer 2: Vi säljer högtalarna så billigt det går och fortfarande få ihop det.

Vilka fler tillfällen behöver man lägga in en varning. Moderna JBL: James B Lansing lever tyvärr inte längre och hade inget med denna produkts framtagande att göra.
QUAD: Peter Walker är sedan länge bortgången, numera finns det inget brittiska kvar i QUAD det görs i Kina.
Modern Thorens: Thorens är sedan många år inte alls samma företag som under sin storhetstid, det är snarare en Dual.
Audio Research: Kom och köp en äkta italiensk produkt, made in usa.

Och varför inte låta Volvo annonsera med: Kom och köp en bil som berikar den kinesiska diktaturer.

Avslutnings vi lovar jag att den kund som köper högtalarna och känner sig blåst kan lämna tillbaka det. Ja det kan man ju på alla vara begagnade produkter iofs.

Mvh Carl


Jag är inte säker på att du resonerar rätt här. Ordet "Carlsson" är ett registrerat ordvarumärke i varugrupp rörande högtalare. Det spelar ingen roll vem som konstruerat högtalarna och inget annat spelar någon roll heller förutom just namnet "Carlsson".

Sedan är frågeställningen huruvida man får använda varumärket Carlsson vid försäljning av enstaka begagnade högtalare. Jag vet inte hur sådant regleras. Det enda man tar hänsyn till är förväxlingsbarheten mellan olika varumärken då det gäller eventuellt varumärkesintrång. I det här fallet, för 500 spänn, så är det tveksamt om det finns något case även om det är så mycket varumärkesintrång som det någonsin kan bli. Enda case som finns är eventuellt arga konsumenter som tagit parti.

Man kan ju möjligtvis hävda att dessa är de klassiska äkta oäkta Carlssonhögtalarna: 8) :twisted:

Mvh
Peter



Det måste väl ändå ha någon betydelse att de såldes under namnet Carlsson innan Carlsson var inregistrerat som Stig Carlssons varumärke (drivet och bekostat av John Larsen...)

Carlssonhögtalare dyker upp...
Pantzar lämnar in varumärke Carlsson.
Det upptäcks och Stig, LTS, vänner till Stig och John Larsen bestrider varumärkesregistrering och ordnar en ny i Stigs namn...

Carlsson var naturligt vis ett "varumärke" fullt anknutet till Stig redan innan det var registrerat men det åtnjuter väl inget skydd utan registrering?

Frågar åt en kompis....

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-02-04 22:07

Visst kan det vara skyddat utan registering. Då som ett inarbetat varumärke.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav petersteindl » 2021-02-04 22:15

avr7000 skrev:
petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:Angående högtalarna som nu säljs av oss/Rehifi så finns ett par saker att påpeka.

Nummer 1: Ingenstans skriver vi att det skulle finnas någon koppling till Stig Carlsson.
Nummer 2: Vi säljer högtalarna så billigt det går och fortfarande få ihop det.

Vilka fler tillfällen behöver man lägga in en varning. Moderna JBL: James B Lansing lever tyvärr inte längre och hade inget med denna produkts framtagande att göra.
QUAD: Peter Walker är sedan länge bortgången, numera finns det inget brittiska kvar i QUAD det görs i Kina.
Modern Thorens: Thorens är sedan många år inte alls samma företag som under sin storhetstid, det är snarare en Dual.
Audio Research: Kom och köp en äkta italiensk produkt, made in usa.

Och varför inte låta Volvo annonsera med: Kom och köp en bil som berikar den kinesiska diktaturer.

Avslutnings vi lovar jag att den kund som köper högtalarna och känner sig blåst kan lämna tillbaka det. Ja det kan man ju på alla vara begagnade produkter iofs.

Mvh Carl


Jag är inte säker på att du resonerar rätt här. Ordet "Carlsson" är ett registrerat ordvarumärke i varugrupp rörande högtalare. Det spelar ingen roll vem som konstruerat högtalarna och inget annat spelar någon roll heller förutom just namnet "Carlsson".

Sedan är frågeställningen huruvida man får använda varumärket Carlsson vid försäljning av enstaka begagnade högtalare. Jag vet inte hur sådant regleras. Det enda man tar hänsyn till är förväxlingsbarheten mellan olika varumärken då det gäller eventuellt varumärkesintrång. I det här fallet, för 500 spänn, så är det tveksamt om det finns något case även om det är så mycket varumärkesintrång som det någonsin kan bli. Enda case som finns är eventuellt arga konsumenter som tagit parti.

Man kan ju möjligtvis hävda att dessa är de klassiska äkta oäkta Carlssonhögtalarna: 8) :twisted:

Mvh
Peter



Det måste väl ändå ha någon betydelse att de såldes under namnet Carlsson innan Carlsson var inregistrerat som Stig Carlssons varumärke (drivet och bekostat av John Larsen...)

Carlssonhögtalare dyker upp...
Pantzar lämnar in varumärke Carlsson.
Det upptäcks och Stig, LTS, vänner till Stig och John Larsen bestrider varumärkesregistrering och ordnar en ny i Stigs namn...

Carlsson var naturligt vis ett "varumärke" fullt anknutet till Stig redan innan det var registrerat men det åtnjuter väl inget skydd utan registrering?

Frågar åt en kompis....

Stefan


Ett inarbetat varumärke är ett rättsskydd och det är det även utan en registrering hos PRV. Det var just det faktum att varumärket var inarbetat som Stefan Pantzar i princip förlorade på. Men det skall ju till en rättstvist för att bevisa att varumärket är inarbetat. Det var då som alla närmast sörjande skrev sina vittnesbörd. Det är också så att om varumärket inte använts eller marknadsförts gentemot den kundgrupp som tillhör potentiella köpare på 5 år så kan varumärket falla och då kan någon annan korp vara framme och det var denna klausul som Stefan Pantzar ville nyttja.

I fallet med Carlsson och de varumärken som Pantzar lämnat in ansökan om varumärkesregistrering 1994-10-03 så gick John Larsens Advokat i svaromål 1995-09-29.
Från 1989 då LEAB lade ner distributionen av Carlssonhögtalarna så fanns Carlssonhögtalarna inte på marknaden via butiker.

Dock kunde John Larsen gå in i svaromål och intyga att det efter LEAB:s tid, Carlssons distributör fram till 1989, fortsatt gjordes marknadsföring för uppgraderingssatserna samt att de sista Carlssonhögtalarna i den vevan marknadsfördes och såldes ut långt senare än 1989. Det kan ha varit 1991, men jag minns inte.
1995-10-06 blev Varumärkesansökningarna förklarade som vilande hos PRV. Det betyder att ingen registrering ännu skett.

Efter Stigs bortgång den 8 mars 1997 så tog SSC upp ärendet via Advokat, samma Advokat som blev godkänd som God man av Kammarkollegiet att företräda Allmänna Arvsfonden vid bouppdelningen. Advokaten var ju även min Advokat sedan 1980 och det var i mina tidiga samtal med honom som jag dryftade bildandet av Stiftelse och vad som skulle kunna göras, d v s innan eller i samband med att Stiftelsen SSC "konstituerade" sig så gick Advokaten till verket. Vi var ju från början bara en arbetsgrupp som jag drog igång vid gravölen efter begravningsceremonin.

Efter det att Stiftelsen registrerades och SSC 1998-06-22 fick godkänt av Kammarkollegiet och Allmänna Arvsfonden att överta dödsboet Stig Carlsson så kunde vi 1998-10-02 lämna ett Svaromål till PRV och återuppta ärendet gällande varumärkesansökningarna och snabbt nå en överenskommelse med Stefan Pantzar 1999-01-22.

Därmed övertog Stiftelsen varumärkesansökningarna från Stefan Pantzar. OBS! Ingen varumärkesregistrering hade ännu skett!
1999-02-19 blev varumärkesansökan registrerad och registreringen publicerad och det var SSC som stod som ägare till registreringarna.
I realiteten har Stefan Pantzar därför aldrig varit ägare till registreringarna.

Registreringarna och alla papper gällande Stiftelsen undertecknades av mig och ordföranden och vissa papper även av Bertil Alving.
Jag var själv Förrättningsman gällande bouppteckningen och skrev under bouppteckningen. Jag är ganska insatt i ärendet.

Då man gör en sådan här överenskommelse med motpart så ligger det i sakens natur att man även godkänner att befintliga varulager som motparten Stefan Pantzar förfogar över får säljas ut under varumärket Carlsson men att det under inga omständigheter får göras koppling till Stig Carlsson eller tillverkas fler sådana högtalare under namnet Carlsson. Ju snabbare högtalarna såldes ut desto snabbare kunde man lägga ärendet bakom sig. I och med att varumärkesregistreringarna beviljades SSC, d v s inte Stefan Pantzar, så var det överenskommet att SSC beviljar Stefan Pantzar att sälja ut befintliga varulager under varumärket Carlsson.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav hifikg » 2021-02-04 22:19

De borde ha eldats upp, likt piratkopior i Kina.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav Morello » 2021-02-04 22:25

Vinylcalle skrev:
Avslutnings vi lovar jag att den kund som köper högtalarna och känner sig blåst kan lämna tillbaka det. Ja det kan man ju på alla vara begagnade produkter iofs.

Mvh Carl


Snyggt!

För övrigt illa att hoppa på vinylcarl och rehifi som ju faktiskt bara säljer ett par begagnade högtalare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äkta Sonab och falska Sonab som såldes på 90-talet?

Inläggav petersteindl » 2021-02-04 22:26

hifikg skrev:De borde ha eldats upp, likt piratkopior i Kina.


Vi diskuterade sådana lösningar i SSC. Vid det tillfället var det mindre än 5 % kvar på lager. 95 % hade redan sålts. Ibland får man kompromissa för att påskynda processen. Dessutom ingick det att SSC inte betalade någonting för själva ansökningarna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johaneriksson och 6 gäster