52.N har samma element som OA51.N med skillnaden att baselementet är ett 8 ohms, i övrigt samma diskant.
Att översätta den lyckade 51.N till en 52 låda var besvärligare än vi trodde så det har tagit tid.
AVR7000, Magnus (vad han nu heter på faktiskt?) Radelius och jag (juanth) har till och från jobbat med detta och det har pendlat upp och ner (mest ner

Skillnaden i placering, på golv resp vägg har nog varit en anledning till att det varit svårt, och att man därför lyssnar i olika vinkel off axis. Detta i kombination med att det trevliga wavecorelementet har rejäla uppbrytningar kring 5KHz som har varit besvärliga att tämja på ett bra sätt.
Nåväl, slutet gott måste jag säga. Det har varit en mindre premiär för 52.N nyligen och de har fått godkänt med beröm.
Filtret kommer strax att läggas ut här och om det är någon som är nyfiken på lyssningsintryck så är jag tacksam om de som hört dem hittills vill dela med sig.
Själv så tycker jag att slutresultatet är så bra som det bara går, väldigt många av de egenskaper som OA52.2 har och är bra på, tex att trolla bort sig själva, finns där fast med betydligt lägre distorsion och bättre artikulation i basen. Mellanregistret är något högre i total energinivå, dvs den svackan som fanns kring 2-3 Khz (egentligen 1-5 Khz) är utjämnad.
Fortsättning följer...

Edit/ Element:
Bas. Wavecor Balanced Drive WF182BD04 8 Ohm 1695:- st
Diskant. SB Acoustics SB26ADC-C000-4
Observera att diskanterna är fasvända i förhållande till baselementen. Det framgår kanske inte riktigt tydligt på filterskissen.