OA52LE

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2021-04-15

OA52LE

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-07-05 09:51

IMG_0291.jpg
IMG_0291.jpg (1.26 MiB) Visad 5095 gånger
IMG_0291.jpg
IMG_0291.jpg (1.26 MiB) Visad 5095 gånger
Igår hade jag nöjet att bli besökt av STDI,med sig hade han ett par 52LE.
Vi har diskuterat köp ett tag på dessa och nu råkade han vara i närheten och då passade vi på!

Först tog vi en snabblyssning av mina 50LE,drivna av Copland CTA401 och Rega RP8+Ortfon Black,Tracy Chapmans debutalbum fick snurra.Förtsa gången STDI hörde ett par 50LE,han verkade nöjd :D

Burkar bytte plats och 52orna ställdes på samma position,Tracy bjöd på skönsång igen.

Viss skillnad blev det,som väntat var de snarlika,trots allt är det samma konstruktör,samma tidsepok och LE versioner bägge paren.
52orna spelar lite lägre i registret och diskanten är klarare,märktes tydligt när jag bytte till en MOFI-pressad skiva med Keb Mo som jag lyssnat väldigt mycket på.
52orna låter inte lika ansträngda när man vrider på lite mer,vilket inte spelar så stor roll då jag sällan lyssnar så högt men klart finns möjligheten om nu vill det.
Den härliga ljudbilden som jag fastnat för fanns där med,Carlsson-magi enl mig.

Så summa kardemumma så levererade 52orna precis som förväntat!

Behöver väl knappast nämna att han fick lämna utan att ha 52orna med sig :D

Tack för besöket STDI och ett trevligt köp!
Bilagor
IMG_0293.jpg
IMG_0293.jpg (1.51 MiB) Visad 5095 gånger
IMG_0292.jpg
IMG_0292.jpg (1.53 MiB) Visad 5095 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA52LE

Inläggav Nattlorden » 2021-07-05 10:13

Det där ser ut som en rigg som spelar skjortan av mångas trots en minimalistisk look. Och förvåna massor som inte är vana vid vad hifi kan åstadkomma. *tummen upp*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: OA52LE

Inläggav galder » 2021-07-05 10:18

Trevligt reportage. :)

En undran: fortsätter snedtaket hela vägen upp och möts av ett på motståndet sida?
En rekommendation: om möjligt, flytta högtalaren minst 1m från sidoväggen. De är framtagna för större avstånd till sidoväggen.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52LE

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-07-05 11:15

Nattlorden skrev:Det där ser ut som en rigg som spelar skjortan av mångas trots en minimalistisk look. Och förvåna massor som inte är vana vid vad hifi kan åstadkomma. *tummen upp*


Ja,jag är nöjd med setupen.Vill hålla det så cleant som möjligt och analogt(Coplanden har rör även i RIIA-steget) Vill inte ha massa apparater och pryttlar längs den väggen.Behöver desto mer plats till mina vinylskivor som inte syns i bild :wink:
Än så länge är det ingen besökare som har blivit besviken,de flesta blir imponerade över att de små högtalarna kan låta så "mycket" och så bra,Carlsson-magi benämner jag det.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52LE

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-07-05 11:21

galder skrev:Trevligt reportage. :)

En undran: fortsätter snedtaket hela vägen upp och möts av ett på motståndet sida?
En rekommendation: om möjligt, flytta högtalaren minst 1m från sidoväggen. De är framtagna för större avstånd till sidoväggen.


Helt korrekt,det är snedtak även på motsatt sida,brytvinkel vid ca 120cm(Vill jag minnas)Men det är platt tak, 2m mellan snedtaken.
Har labbat en hel del med positionering,kommit fram till att snedtaket inte påverkar nämnvärt,troligen tack vare att 50/52 ligger så lågt mot golvet tex så tror jag inte att ett par Larsen 6or hade funkat men det gissar jag bara.
Avståndet mellan de är desto viktigare,helt avhängt för hur det låter i lyssningspositionen.52orna verkar prestera likvärdigt som 50orna på samma placering dock ska jag labba lite med att flytta runt de lite.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA52LE

Inläggav STDI » 2021-07-06 19:30

Tack själv Hjalmar_Branting. Både för affären och en trevlig stund. Vi hade ju även en del andra gemensamma intressen.

Jag kan bekräfta det Nattlorden är inne på. Bra ljud från en minimalistisk anläggning. Skivsamlingen var dock inte minimalistisk.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA52LE

Inläggav hifikg » 2021-07-06 23:35

Riktigt snyggt med svarta också... kommenterade även i gruppen på FB, storyn om KAK-mässan :) Mer om den o kanske lite till finns att läsa i min medlemspresentation, som av någon anledning handlar ganska mycket om OA52...
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52LE

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-07-07 07:49

STDI,Motorintresset förenar många och du verkar haft många härliga upplevelser på 2hjul.Skivorna tar lite plats och som du kanske hann se i garaget så finns det mer men du hann aldrig se förådet :wink:
Skänkte nyligen ca 1500 skivor med klassisk musik till lokala sportklubben som säljer prylar på loppis,jag hade plockat de jag ville ha och kul om andra får både nytta&glädje av dem.

Hifikg,det var en fin story i ansiktsgruppen!Lite av din känsla från den där mässan vill jag återskapa,när man får besök ska de tänka nått i stil med att "Vad är detta för fjuttiga,konstiga prylar"?För att sen bli helt omkullkastade när första tonerna kommer!
Ska läsa din presentation när jag har en lugn stund över.

Vi har precis renoverat övervåningen så det ska upp lite gardiner och annat Ernstrelaterat....Dock bestämmer jag mer än frugan i stereorummet 8) Inbillar jag mig....

Väl mött!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA52LE

Inläggav eljulio » 2021-07-09 17:02

Fantastiskt rent och snyggt. Vore kul att höra. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA52LE

Inläggav distad » 2021-07-10 20:27

Jag håller på att lära mig mer om olika Carlsson, :oops: och jag trodde alla olika OA50 hade "buren" men dessa ser ju ut som ett par OA52 :? Så det verkar finnas OA50 som ser olika ut, och det var något nytt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: OA52LE

Inläggav Conny » 2021-07-10 21:39

FBK skrev:Jag håller på att lära mig mer om olika Carlsson, :oops: och jag trodde alla olika OA50 hade "buren" men dessa ser ju ut som ett par OA52 :? Så det verkar finnas OA50 som ser olika ut, och det var något nytt.


Det beror nog på att det är ett par OA52 på bilderna

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA52LE

Inläggav distad » 2021-07-10 21:46

Conny skrev:
FBK skrev:Jag håller på att lära mig mer om olika Carlsson, :oops: och jag trodde alla olika OA50 hade "buren" men dessa ser ju ut som ett par OA52 :? Så det verkar finnas OA50 som ser olika ut, och det var något nytt.


Det beror nog på att det är ett par OA52 på bilderna

Läst för fort igen... :oops: Och jag har bara lyssnat på OA52.2 och OA52N,OA51N och alla har i min bok låtit riktigt bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52LE

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-07-16 08:38

eljulio skrev:Fantastiskt rent och snyggt. Vore kul att höra. :)


Du bor i Kalmar verkar det som,har du vägarna förbi Ronneby så är du välkommen in.

Som nämnt,det är 52or på bild,jag gick däremot från 50 till 52.

50orna är sålda till en herre som var mkt nöjd,även han fru blev imponerad av ljudet som strömmade ur lådorna.
Spelade både streamat och lite vinyl,han fastnade så pass för vinylen så han köpte min garagesvarv också(Rega Planar1) :lol:

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: OA52LE

Inläggav eljulio » 2021-08-06 07:16

Hjalmar_Branting skrev:
eljulio skrev:Fantastiskt rent och snyggt. Vore kul att höra. :)


Du bor i Kalmar verkar det som,har du vägarna förbi Ronneby så är du välkommen in.

Som nämnt,det är 52or på bild,jag gick däremot från 50 till 52.

50orna är sålda till en herre som var mkt nöjd,även han fru blev imponerad av ljudet som strömmade ur lådorna.
Spelade både streamat och lite vinyl,han fastnade så pass för vinylen så han köpte min garagesvarv också(Rega Planar1) :lol:



Tack för inbjudan. Jag återkommer när jag har möjlighet och så får vi se om det funkar! :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA52LE

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-08-16 08:56

Det är bara att höra av sig.
Har i sommar kompletterat själva stereon lite,en Revox A77 rullbandare har flyttat in!
Även en B&O Beocord 200 De Luxe,precis hämtad från service så den är bara testspelad hos min repkille.

Även ett par OA5mk2 och MP-1 har hittat hit,bägge paren i fint skick ,kommer lite uppdatering framöver.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster