Söker ägare av Larsen 4 & 6 mel Södetälje och Uppsala

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-31 22:52

petersteindl skrev:
FBK skrev:Efter lite sms:ande med en kompis så påtalade han också som IÖ och petersteindl skrev i den här tråden viewtopic.php?f=17&t=51612 att den där Satori diskanten som rekommenderas på CarlssonKult är direkt olämplig i en Carlsson burk. Så jag får se vad jag gör med OA50 tanken då det kräver en annan diskant.... :roll: undrar om N-versionens diskant skulle gå ? kräver ju den versionens filter till toppen då och Satori basen. Kanske blir Larsen i slutändan ändå, blir billigast och enklast till Hembion med ett par 4:or. Läst en annan tråd där Cody (tror jag det var) körde med Larsen 6 fram och bak med Larsen 4 och han var helt lyrisk över ljudet. Så mina planer är nog helt rätt då det blir häftigt stor ljudbubbla med Carlsson ljud. :P


Är det verkligen i den tråden? Jag hittar inte de inläggen. Tråden är lång. Ganska udda tråd som mest handlar om LTS.

Har läst ifrån slutet och 10 sidor av 31 och man får vara glad över att det är ett mer kamratligt stämning numera då denna tråd är 8O läsning. Sedan hur mycket som stämmer vet jag inte, men ett av mina alternativ hade visst fått dålig kritik hos LTS.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LH
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-11-19

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav LH » 2021-11-08 22:58

Följer detta då jag är lite intresserad av att modda mina OA-58:or med Satori basar, blir det ngt bättre ? Diskussionen verkar mest handla om diskanten, men vad tror ni om att bara byta basen enligt Carlssonkults förslag ?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-11-09 12:54

Efter att ha lyssnat på ett par OA12 helt original, och ett par med Satori bas så är ett byte självklart där. :D Och basen i OA58 är väl något liknande som i OA12 :? http://carlssonkult.se/basoriginal.aspx#831881 Har läst en del trådar när jag sökt info, men det är ju bråk i alla trådar som jag hittat om vad som är bra eller mindre bra så jag har slutat leta info utan hoppas hitta ägare av OA58 och Larsen 4 så jag får lyssna själv. Är du nöjd med diskanten så säger jag direkt Satori bas. I OA12 så var det en dramatiskt förbättring då hela ljudbilden blev mycket bättre med Satori.
Har ändrat i rubriken då det inte verkar finnas någon som jämfört OA58 och Larsen 4 till "ägare av dessa istället" som har lust att bjuda på lite provlyssning av sina högtalare. Om så är det bara att skicka ett PM.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-11-21 11:55

Kermit116 skrev:Jag tror att alla de som haft anledning att fundera över de olika Peerlessbasarnas fel och brister tycker att Satorin är ett utmärkt alternativ. Ett par oa-58 med Satori verkar ju enligt carlssonkult.se inte behöva så mycket mer därutöver än några elektronikkomponenter, ett par oa-50 behöver därutöver andra diskantelement för att komma i samma liga. Väldigt mycket kokar, som jag ser det, ned till vad man behöver betala för utgångspunkten om man vill hålla kalaset inom en given budget. Hittar du ett par oa-50 för, säg, 2 500sek så menar jag, snabbt räknat, att du inte kan betala mer än 4-4 500 sek för ett par 58:or, och då måste diskanterna vara fräscha. I en 50:a kan då alla elementen vara helsunkiga eftersom du ändock ska byta rubbet. Om då dessa Satoriuppgraderade 50:or o 58:or är value for money jämfört med att ringa o pruta på dom 52.3:or som ligger ute, osålda sedan en god tid, är ju ytterligare en diskussion. Lite beroende är det väl också i vilka typ av rum dom ska användas. Designmässigt, tycker jag, att oa-50 är väldigt mycket coolare än både 58 och L4. Om alternativet till ett par (moddade) oa-50 är några små larviga burkar som sitter uppe i taket och är "vita, snygga och diskreta" och låter sk-t eller inga högtalare alls, så är mitt val lätt. Och du kan ställa en blomkruka på huven. :D

Ja, de där 52.3:or verkar inte gå att sälja för den summan som ägarna har bestämt sig för. (det ena paret var borttagna ett tag, men åter ute för en tusenlapp mindre) Sedan finns det ett par OA50 för 5.500kr, som jag tror kommer finnas länge... om nu inte någon har tjock plånbok.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Söker ägare av OA58 & Larsen 4 & 6 mel Södetälje och Upp

Inläggav distad » 2021-11-21 22:16

Verkar vara ont om ägare av OA58, Larsen 4, 6 i Stockholmstrakten :( Vill gärna lyssna på alla modeller för att bilda en egen uppfattning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Stefan
 
Inlägg: 494
Blev medlem: 2003-07-24
Ort: Värmdö

Re: Söker ägare av OA58 & Larsen 4 & 6 mel Södetälje och Upp

Inläggav Stefan » 2021-12-26 00:16

Finns ett par Larsen 4 på Reference audio

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav hifikg » 2021-12-26 11:33

FBK skrev:...Ja, de där 52.3:or verkar inte gå att sälja för den summan som ägarna har bestämt sig för. (det ena paret var borttagna ett tag, men åter ute för en tusenlapp mindre) Sedan finns det ett par OA50 för 5.500kr, som jag tror kommer finnas länge... om nu inte någon har tjock plånbok.


Det säljs högtalare hela tiden för summor som vida överskrider de här småsummorna, var glad du för att folk inte begriper, det gör det möjligt att fortfarande komma över det perfekta ljudet, men låt genvägen vara hemlig. De andra kan gott köpa burkar för hundratusentals kronor, burkar som de ändå byter efter kort tid (enligt vad jag läser på andra fora).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Söker ägare av OA58 & Larsen 4 & 6 mel Södetälje och Upp

Inläggav juanth » 2021-12-26 12:34

FBK skrev:Verkar vara ont om ägare av OA58, Larsen 4, 6 i Stockholmstrakten :( Vill gärna lyssna på alla modeller för att bilda en egen uppfattning.



Jag hade ett kort tag ett par OA58.2, de var i mitt rum för klena. De kändes lite orkeslösa och ansträngda vid lite högre volym. Diskantens nådde sin gräns snabbt.
Jag tror att det ska vara ett mindre rum om man ska känna att ett par såna ska räcka till.
Som bakhögtalare, visst.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Söker ägare av OA58 & Larsen 4 & 6 mel Södetälje och Upp

Inläggav distad » 2021-12-28 22:26

juanth skrev:
FBK skrev:Verkar vara ont om ägare av OA58, Larsen 4, 6 i Stockholmstrakten :( Vill gärna lyssna på alla modeller för att bilda en egen uppfattning.



Jag hade ett kort tag ett par OA58.2, de var i mitt rum för klena. De kändes lite orkeslösa och ansträngda vid lite högre volym. Diskantens nådde sin gräns snabbt.
Jag tror att det ska vara ett mindre rum om man ska känna att ett par såna ska räcka till.
Som bakhögtalare, visst.

Jag har snackat med en några medlemmar på forumet om OA58 och de är inte aktuella längre utan någon gång vill jag köra en budget bio med Carlsson sound och vi får se vad som händer. Nu ska jag sälja lite grejer och sedan testa något annat som är speciellt och ifrån -70 talet 8) Och det dyker säkert upp någon som kör med Larsen någon gång så man får lyssna lite.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster