Söker ägare av Larsen 4 & 6 mel Södetälje och Uppsala

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Söker ägare av Larsen 4 & 6 mel Södetälje och Uppsala

Inläggav distad » 2021-10-09 00:03

Om man skulle jämföra dessa två, Carlsson OA58 och Larsen 4 ? Är den ena klart bättre än den andra eller är det jämnt skägg ? Skiljer det någon i klang ? När man läser på CarlssonKult så sågas OA58 och behöver basbyte för att bli riktigt bra. Har tänkt köpa någon av dessa två någon gång då det inte kostar så mycket för att ha en ren Hemmabioanläggning med någon av dessa som frontar och mina OA12 som bakhögtalare då jag gillar hur de målar upp ljudbilden på Carlsson manér.
Senast redigerad av distad 2021-12-28 22:19, redigerad totalt 3 gånger.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav paa » 2021-10-09 01:36

Har inte hört OA58 så mycket, men min subjektiva upplevelse av Larsen är, att när man byter från L4 till L6 så låter det lite bättre, men byter man sedan tillbaka från L6 till L4 så låter det mycket sämre! Så mycket sämre faktiskt, att man inte kan resonera i termer av prisvärdhet, när man jämfört dom tillsammans.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-09 03:51

Larsen 4 kostade ju nya 6000kr och Larsen 6 det dubbla, och då ska bara 6orna vara bättre. Men för min del så vill jag ha något klart billigare än 6:orna men med Carlsson "karaktär" och då är det 4:orna eller OA58 som gäller. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav petersteindl » 2021-10-09 04:42

OA50.2 kanske? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav STDI » 2021-10-09 07:41

Jag uppmanar både skribenter och läsare till att vara noga med beteckningar eftersom det fanns/finns olika varianter

OA58 och OA58.2

L4, L4.2 och L4.3

L6 och L6.2

Det är skillnader inte bara mellan OA58, L4 och L6 utan också skillnader inbördes inom modellerna beroende på vilken variant man jämför.
T ex är det så att L4 och L4.2 har samma diskant som L6 medan L6.2 har en bättre diskant.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-09 22:40

Ja, jag har bara tagit upp OA58 och Larsen 4 för det är bara de två som är intressant prismässigt och inte de andra versionerna som kommer efter då de är klart dyrare modeller.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-09 23:01

petersteindl skrev:OA50.2 kanske? :)

MvH
Peter

Ljudmässigt så de intressanta, men frågan är om beg. priserna är det...vi får se. :wink: :) Och varför jag tog upp OA58 och Larsen 4 är för att de har rätt höjd så ljudbilden blir liknande OA51 och ett litet fotavtryck och är lätta att flytta då jag kommer köra med andra högtalare till musik. Men efter ha läst lite mer så får man se och sedan finns det ju en del versioner av uppgraderingar till OA58.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav Ted_B » 2021-10-10 01:06

Oa50(.2) kan ju fås för ganska lite pengar så vill du ha Carlsson-ljudet så är det ett billigt alternativ som låter ganska bra.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-10 03:08

Vi får se vad som dyker upp.. Det är ju tre alternativ som nog duger bra till en Hemmabio, men OA58 är nog den som behöver en uppgradering. Läste test på Larsen 4 och den fick okej betyg.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-17 00:19

Eftersom det varit mycket ont om intryck så har jag försökt leta information, och då dök denna tråd upp.. 8O viewtopic.php?f=17&t=51612 Och jisses, ja man blir påmind om de gamla tiderna och jag "orkade" bara läsa till sidan 10.... :( Och i tråden så finns det åsikter om Larsen 4... och lite OA58 och Oa50.2 som jag även snappat upp i trådar på nätet. Och jag som en vanlig dödlig konsument blir man inte klokare av alla intryck ifrån "förr" då det mest handlar om att såga motståndaren, dvs antingen är Larsen 4 överlägsen eller "burkig"och detsamma gäller OA58 och OA50.2 Måste ju vara en hel del personer som lyssnat på dessa 3 högtalare, så om ni inte vill skriva i tråden så får ni gärna Pm:a era omdömen till mig om ni vill dela med er då det än idag kanske är ett känsligt ämne att sortera bland dessa högtalare. Eller det bästa vore ju att få lyssna själv på dessa 3 högtalare, så om det finns ägare av dem i ifrån området kring stor Stockholm så kommer jag gärna på besök, bara PM:a.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav shifts » 2021-10-17 10:52

OA50.2 är snyggast och häftigast, så den ska du ha (har själv fortfarande inte hört dem). Larsen 4 har jag hört på mässa en gång och det var ett intryck jag snabbt glömde bort.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav hifikg » 2021-10-17 13:16

50, 51 o 52 är Carlsson på riktigt
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav avr7000 » 2021-10-17 19:00

hifikg skrev:50, 51 o 52 är Carlsson på riktigt


50.2 och 52.2 är väl i så fall enligt din definition oxå Carlssonhögtalare (och OA51.2 i det fall nu Stig lyssnade och godkände dem, oklart...)

OA50.3 och OA52.3 samt OA58 kan väl oxå vara Carlssonhögtalare om man förutsätter att t ex Carlssonstiftelsen godkände hur de lät.

Wilson Audio t ex, gubben Wilson är död och hans son driver firman/märket vidare.
Om man inte tagit några stora steg i nån annan rikting får dagens Wilson-högtalare anses vara Wilson Audio högtalare (varumärket).
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav Kermit116 » 2021-10-17 22:14

shifts skrev:OA50.2 är snyggast och häftigast, så den ska du ha (har själv fortfarande inte hört dem). Larsen 4 har jag hört på mässa en gång och det var ett intryck jag snabbt glömde bort.


Oa-50.2 må vara häftigast, men snyggast av 50:orna tycker jag den första är, oa-50, som hade en huv av stålnät. En 50.2 i orginal hade (väl?) en huv i stålram med spänt tyg. Detta gör en 50.2 till ett sämre val att ex vis ställa blomkrukor på (se foto hos carlssonkult.se). Carlssonkult.se har ett förslag på en "budgetuppgradering" av ursrpungsversionen varvid man till pengen av nya diskantelement och några få elektronikkomponenter får en högtalare som, enligt carlssonkult.se, mäter och låter nästan som 50.3 och som har den, i mina ögon, supercoola ståltrådshuven.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav hifikg » 2021-10-17 23:03

avr7000 skrev:
hifikg skrev:50, 51 o 52 är Carlsson på riktigt


50.2 och 52.2 är väl i så fall enligt din definition oxå Carlssonhögtalare (och OA51.2 i det fall nu Stig lyssnade och godkände dem, oklart...)

OA50.3 och OA52.3 samt OA58 kan väl oxå vara Carlssonhögtalare om man förutsätter att t ex Carlssonstiftelsen godkände hur de lät.

Wilson Audio t ex, gubben Wilson är död och hans son driver firman/märket vidare.
Om man inte tagit några stora steg i nån annan rikting får dagens Wilson-högtalare anses vara Wilson Audio högtalare (varumärket).


Ja, självklart är alla .x som Stig var med och utvecklade riktiga Carlsson. Det är sedan gammalt.

Om Stig haft en kapabel arvinge som förvaltat hans idéer på ett bra sätt hade vi säkert accepterat även sådana modeller. Larsen kunde kanske ha använt Carlsson om det inte vore för juridiska spörsmål, det är svårt att se på Larsen (högtalarna alltså) utan att tänka på Carlsson.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-17 23:04

OA58 ser jag som en Carlsson. om jag nu har fattat rätt så är det IÖ som ligger bakom bygget och han har pratat mycket med stig så tänket finns nog där. Och byter man basar i dem och lite i filtret så blir de klart bättre och det räcker för mig så de kommer med på listan. Men jag tycker som Kermit116 om OA50, de är superläckra med stål-huven :P men de är klart sämre än OA50.2 ljudmässigt, så ska man få dem att sjunga så är man uppe i 7000kr ovanpå inköpet av dem så jag måste inrikta mig på OA50.2 och OA58 när de finns för vettiga pengar. Vem vet, jag kanske tycker så pass mycket om dem så mina andra högtalare få stå på avbytarbänken i framtiden. Någon som har åsikter om mina tankar ? Är jag på rätt väg eller fel väg ? :)
Ps. jag hörde vilken skillnad det blev när man stoppade i Satori basen i OA12, så den kan nog göra skillnad i ett par OA58 också som det står på CarlssonKult.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav hifikg » 2021-10-17 23:21

FBK skrev:OA58 ser jag som en Carlsson. om jag nu har fattat rätt så är det IÖ som ligger bakom bygget och han har pratat mycket med stig så tänket finns nog där. Och byter man basar i dem och lite i filtret så blir de klart bättre och det räcker för mig så de kommer med på listan. Men jag tycker som Kermit116 om OA50, de är superläckra med stål-huven :P men de är klart sämre än OA50.2 ljudmässigt, så ska man få dem att sjunga så är man uppe i 7000kr ovanpå inköpet av dem så jag måste inrikta mig på OA50.2 och OA58 när de finns för vettiga pengar. Vem vet, jag kanske tycker så pass mycket om dem så mina andra högtalare få stå på avbytarbänken i framtiden. Någon som har åsikter om mina tankar ? Är jag på rätt väg eller fel väg ? :)
Ps. jag hörde vilken skillnad det blev när man stoppade i Satori basen i OA12, så den kan nog göra skillnad i ett par OA58 också som det står på CarlssonKult.


Ge inte upp din dröm, bäst vad det är så står där ett par OA51 eller 52 på fyndhyllan :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-17 23:40

hifikg skrev:
FBK skrev:OA58 ser jag som en Carlsson. om jag nu har fattat rätt så är det IÖ som ligger bakom bygget och han har pratat mycket med stig så tänket finns nog där. Och byter man basar i dem och lite i filtret så blir de klart bättre och det räcker för mig så de kommer med på listan. Men jag tycker som Kermit116 om OA50, de är superläckra med stål-huven :P men de är klart sämre än OA50.2 ljudmässigt, så ska man få dem att sjunga så är man uppe i 7000kr ovanpå inköpet av dem så jag måste inrikta mig på OA50.2 och OA58 när de finns för vettiga pengar. Vem vet, jag kanske tycker så pass mycket om dem så mina andra högtalare få stå på avbytarbänken i framtiden. Någon som har åsikter om mina tankar ? Är jag på rätt väg eller fel väg ? :)
Ps. jag hörde vilken skillnad det blev när man stoppade i Satori basen i OA12, så den kan nog göra skillnad i ett par OA58 också som det står på CarlssonKult.


Ge inte upp din dröm, bäst vad det är så står där ett par OA51 eller 52 på fyndhyllan :)

Jag har bara flyttat fram det i tiden. De kommer en dag för ett par sådana också, men nu så har jag inte ekonomi till ett sådant projekt och det är tur att det finns billigare Carlsson också.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav hifikg » 2021-10-18 00:28

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:OA58 ser jag som en Carlsson. om jag nu har fattat rätt så är det IÖ som ligger bakom bygget och han har pratat mycket med stig så tänket finns nog där. Och byter man basar i dem och lite i filtret så blir de klart bättre och det räcker för mig så de kommer med på listan. Men jag tycker som Kermit116 om OA50, de är superläckra med stål-huven :P men de är klart sämre än OA50.2 ljudmässigt, så ska man få dem att sjunga så är man uppe i 7000kr ovanpå inköpet av dem så jag måste inrikta mig på OA50.2 och OA58 när de finns för vettiga pengar. Vem vet, jag kanske tycker så pass mycket om dem så mina andra högtalare få stå på avbytarbänken i framtiden. Någon som har åsikter om mina tankar ? Är jag på rätt väg eller fel väg ? :)
Ps. jag hörde vilken skillnad det blev när man stoppade i Satori basen i OA12, så den kan nog göra skillnad i ett par OA58 också som det står på CarlssonKult.


Ge inte upp din dröm, bäst vad det är så står där ett par OA51 eller 52 på fyndhyllan :)

Jag har bara flyttat fram det i tiden. De kommer en dag för ett par sådana också, men nu så har jag inte ekonomi till ett sådant projekt och det är tur att det finns billigare Carlsson också.


Har du inte högtalare som fungerar medan du samlar slantar i ladorna och inväntar "äkta vara"? Synd att köpa halvmesyrer, fast du verkar veta hur man blir av med det man inte behöver, så det kanske fungerar för dig. För min del kan jag sällan sälja något som jag inte själv vill ha, o vill jag själv ha grejorna så... ja...

Måste bättra mig på den punkten. Du kanske vill börja med ett par fruktansvärt illalåtande, falska, popboxar? Fördelen med dem är att det bara kan bli bättre.
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav Kermit116 » 2021-10-18 00:29

Jag tror att alla de som haft anledning att fundera över de olika Peerlessbasarnas fel och brister tycker att Satorin är ett utmärkt alternativ. Ett par oa-58 med Satori verkar ju enligt carlssonkult.se inte behöva så mycket mer därutöver än några elektronikkomponenter, ett par oa-50 behöver därutöver andra diskantelement för att komma i samma liga. Väldigt mycket kokar, som jag ser det, ned till vad man behöver betala för utgångspunkten om man vill hålla kalaset inom en given budget. Hittar du ett par oa-50 för, säg, 2 500sek så menar jag, snabbt räknat, att du inte kan betala mer än 4-4 500 sek för ett par 58:or, och då måste diskanterna vara fräscha. I en 50:a kan då alla elementen vara helsunkiga eftersom du ändock ska byta rubbet. Om då dessa Satoriuppgraderade 50:or o 58:or är value for money jämfört med att ringa o pruta på dom 52.3:or som ligger ute, osålda sedan en god tid, är ju ytterligare en diskussion. Lite beroende är det väl också i vilka typ av rum dom ska användas. Designmässigt, tycker jag, att oa-50 är väldigt mycket coolare än både 58 och L4. Om alternativet till ett par (moddade) oa-50 är några små larviga burkar som sitter uppe i taket och är "vita, snygga och diskreta" och låter sk-t eller inga högtalare alls, så är mitt val lätt. Och du kan ställa en blomkruka på huven. :D
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-19 03:22

Jag tror att man ska läsa mitt första inlägg i den här tråden då man nog kan uppfatta att jag är ute efter något billigare än OA52 som huvudhögtalare och så är det inte. Utan jag ska ha dem i en ren hemmabiorigg och då tror jag att dessa billigare alternativ hävdar sig bra och har "Carlsson ljudbilden". Men jag läser all info som jag kan hitta ändå och spånar på dyrare alternativ också då jag en vacker dag ska ha ett par "bra" Carlsson till huvudanläggningen som tex så hade det varit intressant att få provlyssna på ett par OA50 med Satori element rakt igenom. Det blir ju en aning billigare än OA52N som annars är den Carlsson som låtit bäst i mina öron strax före OA52.2 som man står ut med i nödfall.. :mrgreen: Men det är mycket info och lätt att röra ihop allting då det står olika saker vad som är bra och mindre bra på de två stora sajterna för info om Carlsson och uppgraderingar. Och ditt inlägg Kermit116 har jag någon annorlunda siffra på.
OA58 ca:3500beg + 3400kr Satori basar
OA50 (om de kostar 2500kr beg.) med bra element (Satori)kostar ca: 9500-10.000kr
OA50 Sedan finns det en budget lösning också om baselementen är omkantade och det är att bara byta diskanten till ScanSpeak D2606 (och små ändringar av filter) som slutar på ca: Vad OA50 kostade begagnat + 820kr
OA50.2 Och sedan har vi OA50.2 som också är ganska billig på begagnatmarknaden och som låter klart bättre än 1-versionen utan förbättringar, men den har ju inte metallhuven...
För egen del så ser listan ut så här nedan :!: Och det är bara ca: priser som jag sett på begagnatmarknaden och ljudmässigt är det svårt att ranka så finns det någon runt Stockholm som har någon av modellerna nedan så PM om du kan tänka dig ett besök för provlyssning.
OA58 ca: 3500kr
OA58 med Satori bas ca: 6900kr (ska låta bra enligt Carlssonkult)
OA50 med omkantade basar 2500-4000 + 820kr med budget lösningen i form av ScanSpeak D2606
OA50.2 Allt mellan 2500-4000kr "kanske"
Senast redigerad av distad 2021-10-19 03:38, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-19 03:32

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Ge inte upp din dröm, bäst vad det är så står där ett par OA51 eller 52 på fyndhyllan :)

Jag har bara flyttat fram det i tiden. De kommer en dag för ett par sådana också, men nu så har jag inte ekonomi till ett sådant projekt och det är tur att det finns billigare Carlsson också.


Har du inte högtalare som fungerar medan du samlar slantar i ladorna och inväntar "äkta vara"? Synd att köpa halvmesyrer, fast du verkar veta hur man blir av med det man inte behöver, så det kanske fungerar för dig. För min del kan jag sällan sälja något som jag inte själv vill ha, o vill jag själv ha grejorna så... ja...

Måste bättra mig på den punkten. Du kanske vill börja med ett par fruktansvärt illalåtande, falska, popboxar? Fördelen med dem är att det bara kan bli bättre.

Jag är inte ute efter några" huvudhögtalare" för det får man inte för 2500-3500 om man vill ha "Carlsson ljud" som låter riktigt bra,utan dessa ska vara till en ren ""bio-rigg med Carlsson "ljud"" och det skulle vara roligast med äkta Carlsson både fram och bak, men jag ska inte låsa mig då Larsen kan duga.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-30 22:28

Efter lite sms:ande med en kompis så påtalade han också som IÖ och petersteindl skrev i den här tråden viewtopic.php?f=17&t=51612 att den där Satori diskanten som rekommenderas på CarlssonKult är direkt olämplig i en Carlsson burk. Så jag får se vad jag gör med OA50 tanken då det kräver en annan diskant.... :roll: undrar om N-versionens diskant skulle gå ? kräver ju den versionens filter till toppen då och Satori basen. Kanske blir Larsen i slutändan ändå, blir billigast och enklast till Hembion med ett par 4:or. Läst en annan tråd där Cody (tror jag det var) körde med Larsen 6 fram och bak med Larsen 4 och han var helt lyrisk över ljudet. Så mina planer är nog helt rätt då det blir häftigt stor ljudbubbla med Carlsson ljud. :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-31 05:30

För dem som har råd, lyssna på nya L4.3 då den ska låta riktigt bra i sin prisklass "har jag hört" :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav Glebster » 2021-10-31 09:56

Jag var jättenöjd med mina L6. När jag jämförde med L4 i butik var det enkelt att motivera prisskillnaden. Har ingen erfarenhet av OA58 men jag hade försökt hitta ett par begagnade L6 istället för nämnda alternativ.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav galder » 2021-10-31 10:53

FBK skrev:Efter lite sms:ande med en kompis så påtalade han också som IÖ och petersteindl skrev i den här tråden viewtopic.php?f=17&t=51612 att den där Satori diskanten som rekommenderas på CarlssonKult är direkt olämplig i en Carlsson burk. Så jag får se vad jag gör med OA50 tanken då det kräver en annan diskant.... :roll: undrar om N-versionens diskant skulle gå ? kräver ju den versionens filter till toppen då och Satori basen. Kanske blir Larsen i slutändan ändå, blir billigast och enklast till Hembion med ett par 4:or. Läst en annan tråd där Cody (tror jag det var) körde med Larsen 6 fram och bak med Larsen 4 och han var helt lyrisk över ljudet. Så mina planer är nog helt rätt då det blir häftigt stor ljudbubbla med Carlsson ljud. :P



Nu har jag inte läst hur IÖ m.fl. skrev om nackdelarna med diskanterna. Men det handlar kortfattet om att uppmätta frekvenskurvor för nämnda diskant sprider för mycket, de bör vara så samlade som möjligt. Det som kommer att hända med den diskanten är att energikurvan (samtliga frekvensvinklar) kommer att falla av lite tidigare, säg 14 - 15 kHz. Du kommer säkert att inte uppleva det som ett problem mer än mätmässigt. Förutom att när du rör dig på lyssningsplatsen så kommer du i linje med 0-gradersvinkeln att höra diskanten lite skarpare. Lite som en smal stråle.
Har inte kollat på marknaden på länge, men titta på vad AVR7000 t.ex. anger för diskant till olika OA konstruktioner.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav Griff » 2021-10-31 17:50

FBK skrev:Efter lite sms:ande med en kompis så påtalade han också som IÖ och petersteindl skrev i den här tråden viewtopic.php?f=17&t=51612 att den där Satori diskanten som rekommenderas på CarlssonKult är direkt olämplig i en Carlsson burk. Så jag får se vad jag gör med OA50 tanken då det kräver en annan diskant.... :roll: undrar om N-versionens diskant skulle gå ? kräver ju den versionens filter till toppen då och Satori basen. Kanske blir Larsen i slutändan ändå, blir billigast och enklast till Hembion med ett par 4:or. Läst en annan tråd där Cody (tror jag det var) körde med Larsen 6 fram och bak med Larsen 4 och han var helt lyrisk över ljudet. Så mina planer är nog helt rätt då det blir häftigt stor ljudbubbla med Carlsson ljud. :P

Om du vill kan du få låna ett par OA-50 av mig, uppgraderade till 50.2. Prova några veckor så får du se om de passar dig. Skicka ett PM om du är intresserad.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav petersteindl » 2021-10-31 18:05

FBK skrev:Efter lite sms:ande med en kompis så påtalade han också som IÖ och petersteindl skrev i den här tråden viewtopic.php?f=17&t=51612 att den där Satori diskanten som rekommenderas på CarlssonKult är direkt olämplig i en Carlsson burk. Så jag får se vad jag gör med OA50 tanken då det kräver en annan diskant.... :roll: undrar om N-versionens diskant skulle gå ? kräver ju den versionens filter till toppen då och Satori basen. Kanske blir Larsen i slutändan ändå, blir billigast och enklast till Hembion med ett par 4:or. Läst en annan tråd där Cody (tror jag det var) körde med Larsen 6 fram och bak med Larsen 4 och han var helt lyrisk över ljudet. Så mina planer är nog helt rätt då det blir häftigt stor ljudbubbla med Carlsson ljud. :P


Är det verkligen i den tråden? Jag hittar inte de inläggen. Tråden är lång. Ganska udda tråd som mest handlar om LTS.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav paa » 2021-10-31 18:46

petersteindl skrev:
FBK skrev:Efter lite sms:ande med en kompis så påtalade han också som IÖ och petersteindl skrev i den här tråden viewtopic.php?f=17&t=51612 att den där Satori diskanten som rekommenderas på CarlssonKult är direkt olämplig i en Carlsson burk. Så jag får se vad jag gör med OA50 tanken då det kräver en annan diskant.... :roll: undrar om N-versionens diskant skulle gå ? kräver ju den versionens filter till toppen då och Satori basen. Kanske blir Larsen i slutändan ändå, blir billigast och enklast till Hembion med ett par 4:or. Läst en annan tråd där Cody (tror jag det var) körde med Larsen 6 fram och bak med Larsen 4 och han var helt lyrisk över ljudet. Så mina planer är nog helt rätt då det blir häftigt stor ljudbubbla med Carlsson ljud. :P


Är det verkligen i den tråden? Jag hittar inte de inläggen. Tråden är lång. Ganska udda tråd som mest handlar om LTS.

Jag tror det är här man ska titta:
viewtopic.php?p=1749093#p1749093
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad tycker ni om Carlsson OA58 jämte Larsen 4 ?

Inläggav distad » 2021-10-31 18:49

paa hittade rätt tråd innan mig, ledsen för misstaget :oops: Hur som helst så låter det vettigt. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster