Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Daniel_A » 2021-11-21 20:32

Jag har tagit över ett par OD11 som mina föräldrar använt. Omkantningen är nu över 15 år gammal och även dessa kanter är slut. Jag tänkte ersätta de gamla Beovox bokhyllehögtalare från 60-talet som jag länge haft i vardagsrummet. De används mest för bakgrundsmusik och vid enstaka tillfällen när jag ska ta ut någon låt på pianot; seriös lyssning sker i ett annat rum (händelsevis på ett par OA-6 typ 1).

Det kanske inte är någon som hört alla följande kombinationer, men jag skulle ändå uppskatta lite kommentarer för att hjälpa mig vidare i tanke- och beslutsprocessen. Eftersom kanterna ändå måste åtgärdas är jag sugen på att göra något mer med dem. Vilken av följande åtgärder tycker ni är mest "prisvärd" (och jag vet att ni inte kan svara för mig, så svara för er själva):

- endast omkantning
- omkantning och byte av diskantelement till T22
- byte av baselement till B65oa men behålla MT20
- byte av baselement till B65oa samt diskant till T22
- byte av baselement till Satori samt diskant till T22

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav juanth » 2021-11-21 20:53

Alternativ två (om du kan greja filterändringen själv)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-11-21 21:59

Jag tycker det är mest kul med originalrenovering. Då blir det som en tidsmaskin; ”att så här lät de faktiskt för ca 45 år sedan!” Dessutom finns det inte så många fungerande OD11 i originalskick längre. Kör på alternativ 1 således, bara omkantning.

Om du vill ha suuuperljud är nog i alla fall andra högtalare du ska ha. Därför är det mer en kulturgärning tycker jag med originalrenovering, så har du dessa kvar som de är. Byt inte ut de vackra tidstypiska DIN-kontakterna heller, tycker jag.

Farsans OD11 gjorde vi som ovanstående med fin hjälp av Gulbrandsen som kantade om.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav distad » 2021-11-21 22:13

Visst är det kul med kulturgärning , men man ska stå ut med att lyssna på det. :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Daniel_A » 2021-11-21 23:14

Tack för svaren så här långt! Om jag har stått ut med dessa Beovox i tio år (som jag inte tycker låter så dåligt) skulle även OD11 i originalutförande ganska säkert vara ett steg upp. :)

Jag har upplevt en uppgradering från MT20 till T22 i ett annat sammanhang och tyckte att det blev en klar förbättring. Men jag gillar inte riktigt tanken på att börja karva i baffeln. Jag googlade faktiskt alldeles nyss för att se om det fanns ett par MT24 till salu någonstans (men de kanske inte heller får plats?).

Angående "tidsresa" så passar originalskick bra ihop med förstärkaren i vardagsrummet, en Sony TA-1140 från tidigt 70-tal.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Conny » 2021-11-21 23:29

Alternativ 1 om elementen är OK i övrigt. Det är vanligt att spindeln är sned.
Alternativ 2 i andra hand, men med original diskanter om de är hela. Så kör jag i mina och det går absolut att leva med.

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Daniel_A » 2021-11-21 23:46

Conny skrev:Alternativ 1 om elementen är OK i övrigt. Det är vanligt att spindeln är sned.
Alternativ 2 i andra hand, men med original diskanter om de är hela. Så kör jag i mina och det går absolut att leva med.


Menar du att byta till B65oa om spindeln är sned?

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Conny » 2021-11-22 10:44

Just så. Det blev nog lite otydligt.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav data_foggen » 2021-11-22 13:20

juanth skrev:Alternativ två (om du kan greja filterändringen själv)


Den skriver jag under på!
Gjorde den på mina OD-11 och det blev så bra.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Daniel_A » 2021-11-22 13:26

data_foggen skrev:
juanth skrev:Alternativ två (om du kan greja filterändringen själv)


Den skriver jag under på!
Gjorde den på mina OD-11 och det blev så bra.
//H


Tack för länken! Synd att bilderna är borta. Någon som vet om det T22-element som finns hos Hifi Kit nuförtiden skiljer sig i mått (och åtgärder för att modifiera baffeln) från tidigare? Bilden på deras sajt är samma som den gamla.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav data_foggen » 2021-11-22 14:28

Daniel_A skrev:
data_foggen skrev:
juanth skrev:Alternativ två (om du kan greja filterändringen själv)


Den skriver jag under på!
Gjorde den på mina OD-11 och det blev så bra.
//H


Tack för länken! Synd att bilderna är borta. Någon som vet om det T22-element som finns hos Hifi Kit nuförtiden skiljer sig i mått (och åtgärder för att modifiera baffeln) från tidigare? Bilden på deras sajt är samma som den gamla.


Näe, bilderna är kvar. Prova att kolla i FireFox.
//H
Det finns ingen planet B.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav MacBruce » 2021-11-22 14:55

data_foggen skrev:
Daniel_A skrev:
data_foggen skrev:
Den skriver jag under på!
Gjorde den på mina OD-11 och det blev så bra.
//H


Tack för länken! Synd att bilderna är borta. Någon som vet om det T22-element som finns hos Hifi Kit nuförtiden skiljer sig i mått (och åtgärder för att modifiera baffeln) från tidigare? Bilden på deras sajt är samma som den gamla.


Näe, bilderna är kvar. Prova att kolla i FireFox.
//H


Så här säger Firefox/Mac, denna gång i lite skarpare ordalag än vanligt:
Bilagor
Skärmavbild 2021-11-22 kl. 13.52.30.png
Skärmavbild 2021-11-22 kl. 13.52.30.png (58.69 KiB) Visad 2086 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav data_foggen » 2021-11-22 15:43

Åhå.
Bilderna ligger på faktiskt FTP.
Så här ska det se ut:

Screenshot 2021-11-22 144052.jpg
Screenshot 2021-11-22 144052.jpg (162.98 KiB) Visad 2074 gånger
Det finns ingen planet B.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav MacBruce » 2021-11-22 17:41

data_foggen skrev:Åhå.
Bilderna ligger på faktiskt FTP.
[...]


Ja, men Firefox' "skarpa ordalag" betyder, såvitt jag förstår, att kommunikationen sker helt okrypterat mellan servern och ditt tangentbord, t.ex.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Nattlorden » 2021-11-22 18:26

b65oa+t22 spelar tokbra i dessa - om det sedan är mest prisvärt går väl inte att svara på. Om man misstänker de blir ännu bättre med satori, så vore det ju grymt, men det har jag ingen aning om... men det är stort imponatorvärde i hur bra dessa presterar med moderna element.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Ted_B » 2021-11-22 21:42

Jag får ingen varning i Chrome, bilderna syns dock inte i tråden så man får högerklicka och öppna bilden i en ny flik.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Eri » 2021-11-23 09:58

Använder firefox på en windows 10 dator och det är inget problem att se bilderna i den tråden så det är nog macen som ställer till det.
Medlem i MEK

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav MacBruce » 2021-11-23 14:13

Eri skrev:Använder firefox på en windows 10 dator och det är inget problem att se bilderna i den tråden så det är nog macen som ställer till det.


Den "ställer inte till det" – den följer de anvisningar jag har ställt in, nämligen att inte tillåta okrypterade anslutningar till webbsidor. Som Admin kan jag förstås "överrida" det, men i det här fallet avrådde Firefox i lite skarpare ordalag än den brukar, då jag fiskar upp bilder från ftp:n. Har ingen aning om varför.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Daniel_A » 2021-11-23 14:55

Moderator - byt vänligen titel på denna tråd till "Inställning av webbläsare för visning av bilder från FTP"! :lol:

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav Kermit116 » 2021-11-23 18:32

BYTA TRÅDNAMN:
Haha

DINA OD11:
Att ta tag i gamla Carlssonhögtalare och fundera vad man ska göra med dom är ett alltid lika kärt ämne. Givet att Du själv är händig med lödkolv så är ju alla ändringar av element som ställer krav på filterändringar oftast bara en fråga om tid och "småpengar" för komponenter. Färdiga kort hos Hifikit kostar ju runt tusenlappen paret. Tror inte någon i tråden refererat till http://www.carlssonkult.se där Du kan fördjupa Dig mer om Du inte redan varit där.

Ta och ställ upp de olika alternativens totala kostnad för färdig högtalare så ser Du enkelt vägen framåt och hur Du tömmer bankkontot. Är diskanterna hela (STDI beskriver i ngn tråd "hushållspappersrulletricket" för att kolla om elementen är hela) så är det omkantning som är startpunkten, säg 2x500sek om Du lämnar bort till kunnig (i Skåne exvis STDI, i 08:a Gulbrandsen, finns säkert många fler. Lite dyrare hos HifiKit.). Därifrån kan Du gå hur långt Du vill där varje enskilt steg kanske inte adderar så mycket i kostnad men där Du snabbt riskerar att lura upp Dig själv till 5000 sek för t22, Satori och nya filter. Inte säkert att det inte finns bättre högtalare för den pengen.

Är diskanterna hela skulle jag göra som Johan Lindroos skriver, är dom paj skulle jag göra som Juanth skriver om Du klarar lödningen i filter själv. Grejar Du inte att meka i filtren själv utan måste köpa allt färdigt från Hifikit då är Du on a slipery slop som jag beskrev ovan. Ett alternativ är ju då att Du tar lite tid på Dig och annonsera efter begagnade men fungerande MT20, kan rimligtvis inte vara jättedyra.

Hade OD11 original i mitt studentrum för tusen år sedan, trevliga till viss typ av musik, men definitivt inga partyhögtalare, typ.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mest prisvärda åtgärden för ett par OD11

Inläggav juanth » 2021-11-23 18:46

Diskanterna i OD11 kanske spelar men de är ofta slitna efter hårt ensamarbete. Är ju bara en per högtalare. Låter ofta illa.
Lyssna i toarulle.
Det finns ibland nya originaldiskanter att finna tex på tradera.
Att köpa använda originaldiskanter kräver att man kan provlyssna/tonsvepa dem först.

Anledningen till att de bör bytas ut till T22 är som jag ser det hög distorsion kring 2-2,5 kHz, den stiger brant där. Sedan vore det även önskvärt om basen inte behövde spela upp till 2kHz heller då även den börjar plågas där strax innan. Men diskanten tycker jag låter värre.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster