Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mcrj
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2015-08-26
Ort: Umeå

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav mcrj » 2021-12-09 15:43

Skärmvägg är väl inte ombyggnation.

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-09 15:46

mcrj skrev:Skärmvägg är väl inte ombyggnation.


Ok, visst, en skärmvägg är inte ombyggnation.
Men att sätta upp något sådär i vardagsrummet är inte ett val :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav paa » 2021-12-09 16:21

Nonsense skrev:
mcrj skrev:Skärmvägg är väl inte ombyggnation.


Ok, visst, en skärmvägg är inte ombyggnation.
Men att sätta upp något sådär i vardagsrummet är inte ett val :)

Jo, det är ett val man slipper göra!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav schmutziger » 2021-12-09 17:59

Du kommer få bas boost från den ena och bas brist från den andra, i det stora hela så kanske det jämnar ut sig?
Spelar ju inte så stor roll vilka högtalare du har kanske, samma problem finns där ändå.
Ta dem du gillar bäst och gilla läget

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav BellsnWhistles » 2021-12-09 23:53

schmutziger skrev:Du kommer få bas boost från den ena och bas brist från den andra, i det stora hela så kanske det jämnar ut sig?
Spelar ju inte så stor roll vilka högtalare du har kanske, samma problem finns där ändå.
Ta dem du gillar bäst och gilla läget


Håller med, just när det gäller basen så kanske det inte är ett så stort problem, kanske inget alls. Det kan mycket väl jämna ut sig, och det utan att någon stereobild kantrar.
Men det är ju svårt att veta om man inte mäter, men jag tror fortsatt, utifrån egen erfarenhet och kunskap, att det mycket väl kan funka, så enda bra tipset till trådskaparen måste nog var att prova!
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-10 10:37

BellsnWhistles skrev:
schmutziger skrev:Du kommer få bas boost från den ena och bas brist från den andra, i det stora hela så kanske det jämnar ut sig?
Spelar ju inte så stor roll vilka högtalare du har kanske, samma problem finns där ändå.
Ta dem du gillar bäst och gilla läget


Håller med, just när det gäller basen så kanske det inte är ett så stort problem, kanske inget alls. Det kan mycket väl jämna ut sig, och det utan att någon stereobild kantrar.
Men det är ju svårt att veta om man inte mäter, men jag tror fortsatt, utifrån egen erfarenhet och kunskap, att det mycket väl kan funka, så enda bra tipset till trådskaparen måste nog var att prova!


Ja, så är det nog. Sen är min uppfattning att jag kanske har lite lägre krav än många på detta forumet. Självklart vill jag har bra ljud, men det finns en prioriterings- och avvägningslista :)

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Prozac » 2021-12-13 16:36

Nonsense skrev:
Ja, så är det nog. Sen är min uppfattning att jag kanske har lite lägre krav än många på detta forumet. Självklart vill jag har bra ljud, men det finns en prioriterings- och avvägningslista :)


Jag skulle tro att nån av http://www.larsenhifi.com modeller skulle passa utmärkt. Du får upp ljudet i höjd med skärmen och de ska vara tänkta att vara mindre beroende av placering. De hittas dessutom ofta begagnade till bra priser.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Morello » 2021-12-13 17:11

Placera högtalarna invid motstående vägg - 260 cm är på tok för snålt. Glöm inte att det ej finns genvägar till det perfekta ljudet och att bra ljud är som bekant viktigare än hälsan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav eljulio » 2021-12-16 09:04

Tror nog också på Larsen som ett vettigt alternativ.

Annars Bremens ägg tillsammans med Bremens center. Skulle nog hjälpa till en hel del med ljudbilden, men billigt blir det inte...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-16 10:14

Personligen skulle jag ha svårt att motivera ett större utlägg för riktigt bra högtalare i den uppställningen. Avståndet mellan högtalarna är för litet för det lyssningsavståndet och de redan nämnda olika förhållandena för vänster och höger högtalare ger inte rättvisa åt bra högtalare. Om målet är lite bättre ljud än vad TVns egna högtalare ger finns det förmodligen billigare alternativ än ett par Carlsson-högtalare + förstärkeri.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav STDI » 2021-12-16 10:54

RogerGustavsson skrev:Personligen skulle jag ha svårt att motivera ett större utlägg för riktigt bra högtalare i den uppställningen. Avståndet mellan högtalarna är för litet för det lyssningsavståndet och de redan nämnda olika förhållandena för vänster och höger högtalare ger inte rättvisa åt bra högtalare. Om målet är lite bättre ljud än vad TVns egna högtalare ger finns det förmodligen billigare alternativ än ett par Carlsson-högtalare + förstärkeri.

Jag anser att 4 000 är rätt och vettigt pris för ett par OA50 i original med omkantade basar. Ungefär samma eller lite mindre för ett par OA14 eller OA12 i motsvarande skick. Den kostnaden för att få ett par högtalare som inte fungerar sämre än andra där, eller kanske t o m bättre, och som kan överleva till ev annan möblering framöver, anser jag att man kan motivera. Åtminstone om man är intresserad av det klassiska. Och högtalare som troligen behåller värdet. Däremot tror jag inte att de är en universallösning på bra ljud vid dåliga placeringar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-16 11:46

Finns det några OA-50 till det priset ute någonstans?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav STDI » 2021-12-16 12:10

RogerGustavsson skrev:Finns det några OA-50 till det priset ute någonstans?

Ja.
Jag får väl svara på en direkt fråga här även om jag inte får annonsera. Så jag hänvisar till min medlemstråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2208771#p2208771
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-16 14:05

STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det några OA-50 till det priset ute någonstans?

Ja.
Jag får väl svara på en direkt fråga här även om jag inte får annonsera. Så jag hänvisar till min medlemstråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2208771#p2208771


Problem solved, hoppas vår trådstartare lever i de sydliga delarna av riket.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Morello » 2021-12-16 14:06

"Problemet löst". :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-16 14:09

Morello skrev:"Problemet löst". :)


I stand corrected :)
Sitter nöjd :)

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2021-12-16 17:53

hifikg skrev:
STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det några OA-50 till det priset ute någonstans?

Ja.
Jag får väl svara på en direkt fråga här även om jag inte får annonsera. Så jag hänvisar till min medlemstråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2208771#p2208771


Problem solved, hoppas vår trådstartare lever i de sydliga delarna av riket.


Visst gör jag det. Och jag har redan blivit inbjuden på lyssning i Helsingborg av ett par OA50 ombyggda till OA50.2. Det ser jag verkligen fram emot!

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Kermit116 » 2021-12-20 00:04

Och så fick även denna saga ett lyckligt slut när vår trogne och idoge apostel fick in ytterligare en lärjunge i utövandet av den rätta läran.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-12-20 15:38

I sydöstra delen av landet finns det ett par OA52LE för provlyssning och ev till salu.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-20 19:57

Blev det affär? Hur låter högtalarna på plats?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav STDI » 2021-12-21 08:22

Hjalmar_Branting skrev:I sydöstra delen av landet finns det ett par OA52LE för provlyssning och ev till salu.

Jaså? Annat på gång?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav STDI » 2021-12-21 08:23

hifikg skrev:Blev det affär? Hur låter högtalarna på plats?

Sitt lugnt i båten. Träff planerad framöver.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-12-21 08:43

STDI skrev:
Hjalmar_Branting skrev:I sydöstra delen av landet finns det ett par OA52LE för provlyssning och ev till salu.

Jaså? Annat på gång?


Råkade spontanköpa Martin Logan...
Har 52orna uppställda också men lyssnar mer och mer på ML.
Ursäkta sveket :wink:

Kan inte bestämma mig riktigt om 52orna får lämna eller stanna men till rätt köpare kan de säljas.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav distad » 2021-12-28 22:30

Du kan ju inte lämna Carlsson och gå över till Martin Logan 8O :mrgreen: :wink: Men det är det som är så fantastiskt, att vi gillar olika saker :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-29 00:05

Hjalmar_Branting skrev:
STDI skrev:
Hjalmar_Branting skrev:I sydöstra delen av landet finns det ett par OA52LE för provlyssning och ev till salu.

Jaså? Annat på gång?


Råkade spontanköpa Martin Logan...
Har 52orna uppställda också men lyssnar mer och mer på ML.
Ursäkta sveket :wink:

Kan inte bestämma mig riktigt om 52orna får lämna eller stanna men till rätt köpare kan de säljas.


Jag köpte ett par ESL63, de låter helt fantastiskt, bara man sitter still. OA52 låter bra all over the place, alltid. Så 63:orna har stått tysta nu i över ett år.
Kan tänka mig att byta dem mot ett par ML, men skulle de ersätta OA52 ska jag äta upp...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-29 10:27

hifikg skrev:Jag köpte ett par ESL63, de låter helt fantastiskt, bara man sitter still. OA52 låter bra all over the place, alltid. Så 63:orna har stått tysta nu i över ett år.
Kan tänka mig att byta dem mot ett par ML, men skulle de ersätta OA52 ska jag äta upp...


Med ML får du nog sitta ännu mera still än med Quad.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2021-12-29 11:06

Jag har snedtak i mitt lyssningsrum,det funkar fint med 52orna fast med en liten biverkning.Sweetspoten blir liten,flyttar man sig 1m åt något håll så blir det stor skillnad.Har lagt massor med tid på att hitta rätt position för mitt rum och är nöjd nu.Att Sweetspoten är liten gör mig inget då jag alltid sitter stilla på samma plats när jag lyssnar.
ML ger lite samma effekt,väldigt smal spridning ger en en begränsad sweetspot,skillnaden är att det märks tydligare när man flyttar sig från lyssningsposition,tappet blir större.

Har ingen brådska med att sälja 52orna och blir inte jätteledsen om de står kvar :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-30 00:53

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Jag köpte ett par ESL63, de låter helt fantastiskt, bara man sitter still. OA52 låter bra all over the place, alltid. Så 63:orna har stått tysta nu i över ett år.
Kan tänka mig att byta dem mot ett par ML, men skulle de ersätta OA52 ska jag äta upp...


Med ML får du nog sitta ännu mera still än med Quad.


Det skulle inte förvåna mig, men om jag sitter riktigt still, får jag utdelning då? Även de stora, välljudande, Apogee jag hade på långbesök gav mest i sweetspot. Och det e ju där jag sitter för det allra mesta, så egentligen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav hifikg » 2021-12-30 00:56

Hjalmar_Branting skrev:Jag har snedtak i mitt lyssningsrum,det funkar fint med 52orna fast med en liten biverkning.Sweetspoten blir liten,flyttar man sig 1m åt något håll så blir det stor skillnad.Har lagt massor med tid på att hitta rätt position för mitt rum och är nöjd nu.Att Sweetspoten är liten gör mig inget då jag alltid sitter stilla på samma plats när jag lyssnar.
ML ger lite samma effekt,väldigt smal spridning ger en en begränsad sweetspot,skillnaden är att det märks tydligare när man flyttar sig från lyssningsposition,tappet blir större.

Har ingen brådska med att sälja 52orna och blir inte jätteledsen om de står kvar :wink:


Nä, ta ett moget beslut. Jag tog hem 63:orna för snart tio år sedan, man får inte förhasta sig. Hade ett par Apogee i ett drygt år också, inte mina, men jag lyssnade på dem ganska ofta o hade kunnat köpa dem, men även om de gav mycket gåshud så vann mina OA52 i längden, i mitt tycke. Den som köpte dem tyckte precis tvärtom, men så gav hen bara Carlsson 45 sekunder också :)
Sitter nöjd :)

Nonsense
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-12-05

Re: Nybörjarfrågor kring Carlsson högtalare

Inläggav Nonsense » 2022-01-08 21:21

Hej,

Låt mig först tacka @STDI för ett gott mottagande och en trevlig stund av berättande och lyssnande på högtalare. Träffen blev uppskjuten av diverse orsaker, men blev till slut av trots ösregn och 50 km/h på motorvägen på väg mot Helsingborg :)

Jag är nu stolt ägare av ett par oa50.2 och har precis kopplat in dem. Första intrycket är att väggen till vänster inte stör alltför mycket, kan vara tack vare stora canvas-tavlor som täcker i princip hela väggen. De låter inte lika tungt som mina B&W 683 som jag är van vid, men mer detaljerat. Ska fortsätta ha dem inkopplade och får lämna mer detaljer vid senare tillfälle.

Trevlig kväll!

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 5 gäster