Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
wicke skrev:En fördel rent estetiskt och möbleringsmässigt med OA 51 är att dom kan hängas på vägg, men påverkas det det negativt ljudmässigt i.s.f. att t.ex. stå på SD kuddar.
Undrar om någon har testat detta mer seriöst än vad jag har försökt lyssna mig till?
Har givetvis betydelse vad väggen består av. Min vägg är en yttervägg vars inre består av 13 mm halvhård fiberskiva på reglas CC60.
Kanske någon har en smart lösning hur man bäst isolerar från ev. väggresonanser?
PJ
DorreN skrev:wicke skrev:En fördel rent estetiskt och möbleringsmässigt med OA 51 är att dom kan hängas på vägg, men påverkas det det negativt ljudmässigt i.s.f. att t.ex. stå på SD kuddar.
Undrar om någon har testat detta mer seriöst än vad jag har försökt lyssna mig till?
Har givetvis betydelse vad väggen består av. Min vägg är en yttervägg vars inre består av 13 mm halvhård fiberskiva på reglas CC60.
Kanske någon har en smart lösning hur man bäst isolerar från ev. väggresonanser?
PJ
Montera konsoler/hyllplan för varje högtalare och placera OA-51 på SD-fötter kanske går.
PekkaJohansson skrev:Jag skulle absolut göra mig det lilla besväret att klura ut en fungerande lösning. Vad sägs om kullrig träskruv i väggen med påträdd gummi- eller silikonbussning - liknande sådana som kan köpas till datorfläktar - och lämpligt hängbleck i lådan? Då slipper du också att riskera att ett gummiband går av. Resten ger sig självt, som du också skriver.
Med vänlig hälsning
Pekka
wicke skrev:PekkaJohansson skrev:Jag skulle absolut göra mig det lilla besväret att klura ut en fungerande lösning. Vad sägs om kullrig träskruv i väggen med påträdd gummi- eller silikonbussning - liknande sådana som kan köpas till datorfläktar - och lämpligt hängbleck i lådan? Då slipper du också att riskera att ett gummiband går av. Resten ger sig självt, som du också skriver.
Med vänlig hälsning
Pekka
OK då får jag klura ut något.
Tack för input.
PJ
avr7000 skrev:wicke skrev:PekkaJohansson skrev:Jag skulle absolut göra mig det lilla besväret att klura ut en fungerande lösning. Vad sägs om kullrig träskruv i väggen med påträdd gummi- eller silikonbussning - liknande sådana som kan köpas till datorfläktar - och lämpligt hängbleck i lådan? Då slipper du också att riskera att ett gummiband går av. Resten ger sig självt, som du också skriver.
Med vänlig hälsning
Pekka
OK då får jag klura ut något.
Tack för input.
PJ
Det beror naturligtvis på vad du har för väggar...
Betong, gips eller som jag har 3X8 tum stående plank.
Har du stabila väggar är det nog ett litet problem att montera dem i sina beslag som det var tänkt från början.
Var bor du?
Jag har speciella OA51 stativ, sandfyllda på typ 30 kg/st.
Om du har möjlighet att hämta i Trollhättan får du gärna låna dem och ett speciellt set SD kuddar för OA51.
Du kan ju då testa om du hör någon skillnad.
Stefan
wicke skrev:Den kontakt med väggen som är svår att isolera är just skruvarna. Dämpa resten av baksidan mot väggen är ju inget problem. Hänga i gummiband skulle säkert fungera, men kanske inte så lätt att hitta material till detta. Men man undrar ju bara om det är värt besväret med en komplicerad lösning i förhållande till ev. ljudförbättring?
Vanliga hyllkonsoler och hylla med SD fötter fungerar givetvis men är inte speciellt snyggt.
PJ
wicke skrev::Mina väggar består av halvhård fiberskiva 13mm och reglar cc60.
Det kanske inte påverkar så mycket att använda originaluppsättningen trots allt.
Hälsningar
Per-Johan
avr7000 skrev:OA51.N basstativ med en extra Wavecor![]()
![]()
wicke skrev:avr7000 skrev:OA51.N basstativ med en extra Wavecor![]()
![]()
Ja det blir nog till att bygga stativ. Blev inspirerad efter ett trevligt samtal med Kermit 16 igår. Synd att HifiKit slutat sälja 4 ohms varianten så det är väl FreQence i Danmark som gäller.
Chris71 skrev:wicke skrev:avr7000 skrev:OA51.N basstativ med en extra Wavecor![]()
![]()
Ja det blir nog till att bygga stativ. Blev inspirerad efter ett trevligt samtal med Kermit 16 igår. Synd att HifiKit slutat sälja 4 ohms varianten så det är väl FreQence i Danmark som gäller.
Är det verkligen så? jag vet att det cirkulerade en del konstiga rykten när jag köpte mina för ca 1år sedan vilket mer eller mindre nynnade ut i att det hade varit minst 1 problematisk batch med antingen dåligt limmade magneter eller misshandlade under frakten som ledde till att diverse olika försäljningsställen inte fick fram några element på ett tag och det som fanns därute visade sig till slut vara skadat hos nästan alla som hade något i lager.
Men nu måste rimligen den dåliga leveransen vara ett minne blott, så de borde väl gå att beställa i stort sett vart som helst.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster