Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav wicke » 2021-12-22 19:44

En fördel rent estetiskt och möbleringsmässigt med OA 51 är att dom kan hängas på vägg, men påverkas det det negativt ljudmässigt i.s.f. att t.ex. stå på SD kuddar.
Undrar om någon har testat detta mer seriöst än vad jag har försökt lyssna mig till?
Har givetvis betydelse vad väggen består av. Min vägg är en yttervägg vars inre består av 13 mm halvhård fiberskiva på reglas CC60.
Kanske någon har en smart lösning hur man bäst isolerar från ev. väggresonanser?

PJ
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav DorreN » 2021-12-25 09:02

wicke skrev:En fördel rent estetiskt och möbleringsmässigt med OA 51 är att dom kan hängas på vägg, men påverkas det det negativt ljudmässigt i.s.f. att t.ex. stå på SD kuddar.
Undrar om någon har testat detta mer seriöst än vad jag har försökt lyssna mig till?
Har givetvis betydelse vad väggen består av. Min vägg är en yttervägg vars inre består av 13 mm halvhård fiberskiva på reglas CC60.
Kanske någon har en smart lösning hur man bäst isolerar från ev. väggresonanser?

PJ


Montera konsoler/hyllplan för varje högtalare och placera OA-51 på SD-fötter kanske går.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav wicke » 2021-12-25 09:40

DorreN skrev:
wicke skrev:En fördel rent estetiskt och möbleringsmässigt med OA 51 är att dom kan hängas på vägg, men påverkas det det negativt ljudmässigt i.s.f. att t.ex. stå på SD kuddar.
Undrar om någon har testat detta mer seriöst än vad jag har försökt lyssna mig till?
Har givetvis betydelse vad väggen består av. Min vägg är en yttervägg vars inre består av 13 mm halvhård fiberskiva på reglas CC60.
Kanske någon har en smart lösning hur man bäst isolerar från ev. väggresonanser?

PJ


Montera konsoler/hyllplan för varje högtalare och placera OA-51 på SD-fötter kanske går.

Absolut, men inte lika snyggt, därför undrade jag.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav Kraniet » 2021-12-27 09:57

Har inte OA51 utan en egenbyggd vägghängd högtalare. Har funderat på det där själv men inte kommit fram till nåt bättre än en hylla med sd-fötter.
Man skulle ju kunna ha ett hyllplan med dold infästning så ser det bara ut som en sockel.

I mitt fall skulle jag kunna bygga om lådan och hitta på nån finurlig lösning men med OA51låter det sig inte göras förstås.

På frågan om det är bra med vägghängt skulle jag nog säga att det oftast är dåligt. Väldigt svårt att inte få resonanser i väggen som färgar ljudet..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav juanth » 2021-12-27 10:13

Kanske enbart ett par L-formade stadiga konsoler som är så pass små att de döljs av högtalaren. Sedan kuddar under dessa samt ett par tunna kuddar bakom mot vägg/ konsolens överdel.
Större tunna plattor i exakt samma material som SD-kuddarna finns hos Kuntze i Västberga.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-12-27 16:24

Häng högtalarna på väggen i två korta gummiband som monteras högst upp på högtalarens baksida. Se till att gummibanden är den enda förbindelsen mellan högtalare och vägg - men säkra eventuellt med någon slags krok. Placera därefter en SD-fot eller annat mjukt material mellan högtalarens nederkant och väggen. Klart.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2021-12-27 17:17, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav lemmts » 2021-12-27 16:24

Jag trodde att OA51 var tänkt att hänga på vägg. Så beskrivs den i alla fall på Carlsonplanet https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... son-oa-51/. Det borde gå att minska väggkontakten med elastiska mellanlägg, typ möbeltassar.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav wicke » 2021-12-27 21:19

Den kontakt med väggen som är svår att isolera är just skruvarna. Dämpa resten av baksidan mot väggen är ju inget problem. Hänga i gummiband skulle säkert fungera, men kanske inte så lätt att hitta material till detta. Men man undrar ju bara om det är värt besväret med en komplicerad lösning i förhållande till ev. ljudförbättring?
Vanliga hyllkonsoler och hylla med SD fötter fungerar givetvis men är inte speciellt snyggt.

PJ
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-12-27 21:40

Jag skulle absolut göra mig det lilla besväret att klura ut en fungerande lösning. Vad sägs om kullrig träskruv i väggen med påträdd gummi- eller silikonbussning - liknande sådana som kan köpas till datorfläktar - och lämpligt hängbleck i lådan? Då slipper du också att riskera att ett gummiband går av. Resten ger sig självt, som du också skriver.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav wicke » 2021-12-27 22:11

PekkaJohansson skrev:Jag skulle absolut göra mig det lilla besväret att klura ut en fungerande lösning. Vad sägs om kullrig träskruv i väggen med påträdd gummi- eller silikonbussning - liknande sådana som kan köpas till datorfläktar - och lämpligt hängbleck i lådan? Då slipper du också att riskera att ett gummiband går av. Resten ger sig självt, som du också skriver.

Med vänlig hälsning

Pekka

OK då får jag klura ut något.
Tack för input.

PJ
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav avr7000 » 2021-12-29 01:37

wicke skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag skulle absolut göra mig det lilla besväret att klura ut en fungerande lösning. Vad sägs om kullrig träskruv i väggen med påträdd gummi- eller silikonbussning - liknande sådana som kan köpas till datorfläktar - och lämpligt hängbleck i lådan? Då slipper du också att riskera att ett gummiband går av. Resten ger sig självt, som du också skriver.

Med vänlig hälsning

Pekka

OK då får jag klura ut något.
Tack för input.

PJ


Det beror naturligtvis på vad du har för väggar...
Betong, gips eller som jag har 3X8 tum stående plank.

Har du stabila väggar är det nog ett litet problem att montera dem i sina beslag som det var tänkt från början.

Var bor du?
Jag har speciella OA51 stativ, sandfyllda på typ 30 kg/st.
Om du har möjlighet att hämta i Trollhättan får du gärna låna dem och ett speciellt set SD kuddar för OA51.
Du kan ju då testa om du hör någon skillnad.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav wicke » 2021-12-29 08:11

:?:
avr7000 skrev:
wicke skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag skulle absolut göra mig det lilla besväret att klura ut en fungerande lösning. Vad sägs om kullrig träskruv i väggen med påträdd gummi- eller silikonbussning - liknande sådana som kan köpas till datorfläktar - och lämpligt hängbleck i lådan? Då slipper du också att riskera att ett gummiband går av. Resten ger sig självt, som du också skriver.

Med vänlig hälsning

Pekka

OK då får jag klura ut något.
Tack för input.

PJ


Det beror naturligtvis på vad du har för väggar...
Betong, gips eller som jag har 3X8 tum stående plank.

Har du stabila väggar är det nog ett litet problem att montera dem i sina beslag som det var tänkt från början.

Var bor du?
Jag har speciella OA51 stativ, sandfyllda på typ 30 kg/st.
Om du har möjlighet att hämta i Trollhättan får du gärna låna dem och ett speciellt set SD kuddar för OA51.
Du kan ju då testa om du hör någon skillnad.

Stefan

Tack för erbjudandet Stefan, jag bor tyvärr i Åkersberga norr om Stockholm så det blir litet långt. Mina väggar består av halvhård fiberskiva 13mm och reglar cc60.
Det kanske inte påverkar så mycket att använda originaluppsättningen trots allt.

Hälsningar
Per-Johan
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav Kraniet » 2021-12-29 12:20

Det beror förstås på väggen.

Jag hade förut högtalarna på en betongvägg. Där är det lätt att man får en färgning som låter "ping".
Nu hänger de på en vanligt mellanvägg med enkelgips på båda sidor och 70mm reglar. Där fås en färgning som låter "bong".
Nu ska man inte överdriva effekten men det är ju nåt man får va medveten om och avgöra om man kan leva med det.
Om du slår i väggen kommer du höra de resonanser som kan framträda då du spelar på högtalarna.

Eller låt bli och lev i ovisshet! För har man inte gjort sig själv uppmärksam på ljuden så hör man dom kanske inte på samma sätt :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav juanth » 2021-12-29 12:29

wicke skrev:Den kontakt med väggen som är svår att isolera är just skruvarna. Dämpa resten av baksidan mot väggen är ju inget problem. Hänga i gummiband skulle säkert fungera, men kanske inte så lätt att hitta material till detta. Men man undrar ju bara om det är värt besväret med en komplicerad lösning i förhållande till ev. ljudförbättring?
Vanliga hyllkonsoler och hylla med SD fötter fungerar givetvis men är inte speciellt snyggt.

PJ


Min tanke med konsoler var att de inte behöver synas alls om de är tunna (tänk L-form i 5 mm metall) samt att tunna sylomerplattor inte behöver varken höja upp eller få högtalaren att sticka ut nämnvärt mer från väggen än om original upphängning använts.
Konsolen göms under och bakom högtalaren.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kermit116
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav Kermit116 » 2021-12-29 14:42

Wicke,
Du får gärna under några dagar låna mina stativ som jag har mina 51.N står på. Jag bor "på vägen t Åkersberga". Att göra hål i väggarna för att hänga upp dom är inget alternativ för mig även om det inte ska finnas några genvägar till det perfekta ljudet.

Stativen är Atacama Nexus 60cm (f n icke sandfyllda) där jag tagit bort spikes och satt dit Hifikit's apparatfötter m en M6 i stället. SD-fötter mellan stativ o 51n.

PM:a om av intresse.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-29 16:01

wicke skrev::Mina väggar består av halvhård fiberskiva 13mm och reglar cc60.
Det kanske inte påverkar så mycket att använda originaluppsättningen trots allt.

Hälsningar
Per-Johan


Beror förstås på var du har reglarna. Hela högtalaren hamnar kanske inte mellan dem? Det går att skruva en platta bakom högtalarna på väggen som styvar upp.

Användarvisningsbild
wicke
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2008-08-19

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav wicke » 2021-12-29 18:19

Tack för många bra tips, och tack Kermit för erbjudandet. Jag tror dock att stativ inte blir så bra eftersom jag har prof x baslådor som jag vill flytta omkring tills det låter bäst och då kan stativ vara i vägen.
Jag är litet inne på Juants idé med ett par kraftiga konsoler bakom högtalarna och sedan hylla. Gäller bara att hitta några som passar.

Hälsningar
PJ
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Bra eller dåligt hänga OA51N på vägg?

Inläggav Maccis » 2021-12-29 20:12

Kolla med HifiKit - på deras sida om OA61 - så finns konsoller med platta för invinkling att köpa.

Läs på denna sida:

https://www.hifikit.se/hogtalare/stativ ... paket.html
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster