Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
STDI skrev:Är det kanske Trollhätteborna som ska mässa igen?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=70721
hifikg skrev:STDI skrev:Är det kanske Trollhätteborna som ska mässa igen?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=70721
Aha... spännande
STDI skrev:hifikg skrev:STDI skrev:Är det kanske Trollhätteborna som ska mässa igen?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=70721
Aha... spännande
Jag måste komplettera här eftersom min text "ska mässa igen" kan feltolkas. Jag skulle ha skrivit "ska på mässa igen".
radelius skrev:Det låter som en vansinnigt trevlig uppställning, fan vet om jag kan hålla mig till dess
Kermit116 skrev:Stefan,
Betr uppgradering av Bluesound Node. Är det power-supplien eller något annat som åsyftas? Berätta!
(En ännu bättre version än .N! Nu fick jag ångest igen.)
avr7000 skrev:Kermit116 skrev:Stefan,
Betr uppgradering av Bluesound Node. Är det power-supplien eller något annat som åsyftas? Berätta!
(En ännu bättre version än .N! Nu fick jag ångest igen.)
Ja byte av power supply PCB till en från Fidelity Audio och sedan 5 V drivning av denna.
(Ny version av OA51.... Det är kanske inte helt jämförbart, skall man ha OA51.Purifi med basstöd och Bliesma diskant så är det en kostnad på 27000 kr typ bara i element och filterkomponenter)
Stefan
RMA skrev:Håller på att montera ihop ett par 51N och blev väldigt nyfiken på bastillsatsen.
Vill du ge mer info om detta?
avr7000 skrev:RMA skrev:Håller på att montera ihop ett par 51N och blev väldigt nyfiken på bastillsatsen.
Vill du ge mer info om detta?
Skicka ett PM
avr7000 skrev:Det är en halv OA51.Purifi
Den skall ju ha Bliesma diskanter egentligen.... 34A eller 34B
(skillnaden mellan denna SB Acoustic diskant och Bliesma är i stort sett lika stor och upplevs på ungefär samma sätt, som skillnaden mellan OA51.N Wavecor och OA51.Purifi Purifi-element)
Stefan
radelius skrev:Kommer gärna på lördag eller söndag, åker bort den 11/1.
Imperial-Blomman skrev:Coolt.
Ja kommer gärna förbi å lyssnar,
Johan_Lindroos skrev:Jag kommer gärna förbi på söndag.
juanth skrev:Just nu och några dagar framåt så finns ett par OA51.Purifi att lyssna på hemma hos mig. Stockholm/Älvsjö/Örby.
Intresserade är välkomna att höra av sig så går det att provlyssna. Ingen särskild dag är bestämd men det lär bli inom kort.
Det är AVR7000/Stefan som byggt ihop dem och det är med den långslagiga 6.5 basen från Purifi och SB26ADC diskanten fast versionen med keramik.
avr7000 skrev:Det är en halv OA51.Purifi
Den skall ju ha Bliesma diskanter egentligen.... 34A eller 34B
(skillnaden mellan denna SB Acoustic diskant och Bliesma är i stort sett lika stor och upplevs på ungefär samma sätt, som skillnaden mellan OA51.N Wavecor och OA51.Purifi Purifi-element)
Stefan
zten skrev:avr7000 skrev:Det är en halv OA51.Purifi
Den skall ju ha Bliesma diskanter egentligen.... 34A eller 34B
(skillnaden mellan denna SB Acoustic diskant och Bliesma är i stort sett lika stor och upplevs på ungefär samma sätt, som skillnaden mellan OA51.N Wavecor och OA51.Purifi Purifi-element)
Stefan
Jag som lyssnat till versionen som nu finns hos Johan under hösten i mitt lyssningsrum blir ju sjukt intresserad av Bliesma varianten, om det är som du säger Stefan, för skillnaden mellan Wavecore och Purifi elementet är ju haksläppsstor. Det finns ingen väg tillbaka.Och då har resan gått från . LE2 till .N och så .P(SB Acoustic). Man undrar ju om Purifi+Bliesma är endgame för OA51.
zten skrev:avr7000 skrev:Det är en halv OA51.Purifi
Den skall ju ha Bliesma diskanter egentligen.... 34A eller 34B
(skillnaden mellan denna SB Acoustic diskant och Bliesma är i stort sett lika stor och upplevs på ungefär samma sätt, som skillnaden mellan OA51.N Wavecor och OA51.Purifi Purifi-element)
Stefan
Jag som lyssnat till versionen som nu finns hos Johan under hösten i mitt lyssningsrum blir ju sjukt intresserad av Bliesma varianten, om det är som du säger Stefan, för skillnaden mellan Wavecore och Purifi elementet är ju haksläppsstor. Det finns ingen väg tillbaka.Och då har resan gått från . LE2 till .N och så .P(SB Acoustic). Man undrar ju om Purifi+Bliesma är endgame för OA51.
avr7000 skrev:
Jag bygger nu utöver OA51 med papp Purifi och Bliesma Aluminium/magnesium även:
* Aluminium Purifi och Bliesma Beryllium
* Papp Purifi och Bliesma Beryllium
Aluminiumbasen har lite uppbrytningar att ta hand om men den skall ha liiite lägre dist.
Beyllium-diskanten skall enligt utsago låta betydligt mer upplöst etc. men har för OA51 en smula sämre spridningsegenskaper...
Jag har hur som helst mycket svårt att tro att det skulle (i närtid, och då snackar vi 10 år då det är Carlsson ) komma något som låter betydligt mycket bättre än Purifi och Bliesma!
Stefan
FBK skrev:hifikg, hallå.....
Chris71 skrev:Med risk för att svära i kyrkan och kacka i eget bo när det gäller OA inkarnationer mer ordentligt tilltagen bas, dock fortsätter jag att med en dåres envishet hävda att OA-50 projektet är all about fun och väldigt lite seriositet.
Alla dessa intryck är en relativt kort och avslappnad lyssning hemma hos Juanth, men en miljö som blir mer och mer bekant.
Låt oss rycka av plåstret på en gång, grattis tilt ett otroligt snyggt och välljudande bygge den där högtalaren kommer sprida glädje i många år framöver och inte skämmas för sig i sällskap med mycket annat.
Vad som kunde vara annorlunda om man levde i en perfekt värld, jag har en del ljudkompisar som återkommer till frasen: -Jag har svårt för diskanter med för hårda membran.
Riktigt vad de menar med såna påståenden har jag inte fått ett entydigt svar på men jag har fortsatt att problematisera runt frågeställningen, genom åren har det ju dykt upp ett antal olika konstruktioner med styva/hårda membran som mäter påtagligt bättre än sina mjukare släktingar men ändå ratas av människor med överkänslighet mot "hårdheten" i brost på bättre ord. Samtidigt så tillhör jag själv en skara som ibland får nypa mig i armen över hur förbaskat snyggt och behagligt ett välkonstruerat mellanregister med pappersmembran kan låta, något som faktist fler verkar hålla med om.
Så vad har nu detta med ett par OA-51 med Purifi och keramisk diskant att göra då?
Jo, basen behöver vi egentligen inte säga mycket om förutom att någon hade PEQ'at lite extra mycket så att jag tyckte att det var bas-rikt var nog inte bara högtalarens fel.
3 saker som en ideal värld hade fått justera åt mig:
Vitt är en bra kontrast till svart, i kombination med snyggt teak faner så blir det en färg för mycket för mina ögon, nästan så att tuschpennan kom fram och korrigerade den stackars diskanten.
Purifi kan definitivt bygga basar, nästa så bra att missfostret till upphängning kan förlåtas, men bara nästan. Det är inget snack om att man får vad man betalar för, men frågan som hänger kvar lite i rummet, -hur mycket hade jag kunna spendera på någon annat och nästan fått lika bra bas? Jag får lite känslan att vi kanske passerar en osynlig gräns i vår strävan att göra OA-51 till en fullregister högtalare som den kanske aldrig var menad att vara. När jag började läsa om denna konstruktion så hade alla duktiga anhängare gjort en paus i jakten den lägsta oktaven i lådan och istället experimenterad med basstöd, med element som purifi så öppnar sig möjligheten att nästan klämma ut onaturligt låga toner ur dessa 16liter.
Det är absolut ingen kritik till ljudet, tvärt om, men frågan i just detta fallet en fråga om prioritering. Hade jag saknat Purifi's extra magi om valet fallit på en SB bas och ett Bliesma istället, ett svar som jag nog räknar med att ha ett svar på inom en inte allt för avlägsen tid.
Här kommer den 3:e observationen som kanske ger någon logik i tidigare utsvävningar, diskanten är precis lika fin som sina systervarianter med andra material och på träblås och en del slagverk så lät den fantastiskt, men det finns vissa toner som retar fram ett lite vasssst ljud, kan inte direkt sätta fingret på exakt vad som händer, om det är en uppbrytning eller brist på desamma i form av att mer eftergivenhet hade varit trevligare, nu klyver vi hårstrån men det finns där, om man kommer höra det och störa sig på det eller om det är priset för en otroligt detaljerad diskant i övrigt vet jag för lite om. Min helt ovetenskapliga gissning är att effekten förstärks då känslan är att denna diskant har mindre ideal spridning i en OA är till exempel en Bliesma skulle ha, vilket väcker tanken om att kanske skulle slantarna gjort större skillnad i detta register än i basen.
Med detta sagt, det var ingen perfekt lyssning, vi pratat om hur jag graderar att en högtalare som definitivt är given 7-8 kanske skulle kunna ha varit en 9-10 med lite andra val, men den hade definitivt fått följa med till en öde ö om jag tvingades lyssna på den varje dag så trevlig är den.
avr7000 skrev:Chris71 skrev:Med risk för att svära i kyrkan och kacka i eget bo när det gäller OA inkarnationer mer ordentligt tilltagen bas, dock fortsätter jag att med en dåres envishet hävda att OA-50 projektet är all about fun och väldigt lite seriositet.
Alla dessa intryck är en relativt kort och avslappnad lyssning hemma hos Juanth, men en miljö som blir mer och mer bekant.
Låt oss rycka av plåstret på en gång, grattis tilt ett otroligt snyggt och välljudande bygge den där högtalaren kommer sprida glädje i många år framöver och inte skämmas för sig i sällskap med mycket annat.
Vad som kunde vara annorlunda om man levde i en perfekt värld, jag har en del ljudkompisar som återkommer till frasen: -Jag har svårt för diskanter med för hårda membran.
Riktigt vad de menar med såna påståenden har jag inte fått ett entydigt svar på men jag har fortsatt att problematisera runt frågeställningen, genom åren har det ju dykt upp ett antal olika konstruktioner med styva/hårda membran som mäter påtagligt bättre än sina mjukare släktingar men ändå ratas av människor med överkänslighet mot "hårdheten" i brost på bättre ord. Samtidigt så tillhör jag själv en skara som ibland får nypa mig i armen över hur förbaskat snyggt och behagligt ett välkonstruerat mellanregister med pappersmembran kan låta, något som faktist fler verkar hålla med om.
Så vad har nu detta med ett par OA-51 med Purifi och keramisk diskant att göra då?
Jo, basen behöver vi egentligen inte säga mycket om förutom att någon hade PEQ'at lite extra mycket så att jag tyckte att det var bas-rikt var nog inte bara högtalarens fel.
3 saker som en ideal värld hade fått justera åt mig:
Vitt är en bra kontrast till svart, i kombination med snyggt teak faner så blir det en färg för mycket för mina ögon, nästan så att tuschpennan kom fram och korrigerade den stackars diskanten.
Purifi kan definitivt bygga basar, nästa så bra att missfostret till upphängning kan förlåtas, men bara nästan. Det är inget snack om att man får vad man betalar för, men frågan som hänger kvar lite i rummet, -hur mycket hade jag kunna spendera på någon annat och nästan fått lika bra bas? Jag får lite känslan att vi kanske passerar en osynlig gräns i vår strävan att göra OA-51 till en fullregister högtalare som den kanske aldrig var menad att vara. När jag började läsa om denna konstruktion så hade alla duktiga anhängare gjort en paus i jakten den lägsta oktaven i lådan och istället experimenterad med basstöd, med element som purifi så öppnar sig möjligheten att nästan klämma ut onaturligt låga toner ur dessa 16liter.
Det är absolut ingen kritik till ljudet, tvärt om, men frågan i just detta fallet en fråga om prioritering. Hade jag saknat Purifi's extra magi om valet fallit på en SB bas och ett Bliesma istället, ett svar som jag nog räknar med att ha ett svar på inom en inte allt för avlägsen tid.
Här kommer den 3:e observationen som kanske ger någon logik i tidigare utsvävningar, diskanten är precis lika fin som sina systervarianter med andra material och på träblås och en del slagverk så lät den fantastiskt, men det finns vissa toner som retar fram ett lite vasssst ljud, kan inte direkt sätta fingret på exakt vad som händer, om det är en uppbrytning eller brist på desamma i form av att mer eftergivenhet hade varit trevligare, nu klyver vi hårstrån men det finns där, om man kommer höra det och störa sig på det eller om det är priset för en otroligt detaljerad diskant i övrigt vet jag för lite om. Min helt ovetenskapliga gissning är att effekten förstärks då känslan är att denna diskant har mindre ideal spridning i en OA är till exempel en Bliesma skulle ha, vilket väcker tanken om att kanske skulle slantarna gjort större skillnad i detta register än i basen.
Med detta sagt, det var ingen perfekt lyssning, vi pratat om hur jag graderar att en högtalare som definitivt är given 7-8 kanske skulle kunna ha varit en 9-10 med lite andra val, men den hade definitivt fått följa med till en öde ö om jag tvingades lyssna på den varje dag så trevlig är den.
Diskanten är ju som sagt "fel" diskant.... det skall vara Bliesma och den har sitt hårda membran till trots inget av den hårdhet du talar om...
Basen är oxå nerknölad ända ner i källaren med dessa men de skall eg. ha sina "bas-stöds-stativ" som komplement likt Larsen 8 och Larsen 9.
Man får då en djup bas med en fantastiskt naturlig kropp.
Utan bas-stöd låter de en smula "högtalare", ett intryck som suddas ut med bas-stöden där det plötsligt bara låter fylligt med en naturlig kropp.
Jag har haft ett system med 10 st Bremen 10", ett fantastiskt bra element med låg dist etc. som verkligen kan återge den lägsta oktaven.
Att köra Purifi passivt delade till bas-stöd med sin väggnära placering (speglingar etc.) drivet av en stark förstärkare av god kvalité ger en basåtergivning som från ett "total-intryck" inte står bremen-systemet efter.
Stefan
Stefan
avr7000 skrev:Chris71 skrev:Med risk för att svära i kyrkan och kacka i eget bo när det gäller OA inkarnationer mer ordentligt tilltagen bas, dock fortsätter jag att med en dåres envishet hävda att OA-50 projektet är all about fun och väldigt lite seriositet.
Alla dessa intryck är en relativt kort och avslappnad lyssning hemma hos Juanth, men en miljö som blir mer och mer bekant.
Låt oss rycka av plåstret på en gång, grattis tilt ett otroligt snyggt och välljudande bygge den där högtalaren kommer sprida glädje i många år framöver och inte skämmas för sig i sällskap med mycket annat.
Vad som kunde vara annorlunda om man levde i en perfekt värld, jag har en del ljudkompisar som återkommer till frasen: -Jag har svårt för diskanter med för hårda membran.
Riktigt vad de menar med såna påståenden har jag inte fått ett entydigt svar på men jag har fortsatt att problematisera runt frågeställningen, genom åren har det ju dykt upp ett antal olika konstruktioner med styva/hårda membran som mäter påtagligt bättre än sina mjukare släktingar men ändå ratas av människor med överkänslighet mot "hårdheten" i brost på bättre ord. Samtidigt så tillhör jag själv en skara som ibland får nypa mig i armen över hur förbaskat snyggt och behagligt ett välkonstruerat mellanregister med pappersmembran kan låta, något som faktist fler verkar hålla med om.
Så vad har nu detta med ett par OA-51 med Purifi och keramisk diskant att göra då?
Jo, basen behöver vi egentligen inte säga mycket om förutom att någon hade PEQ'at lite extra mycket så att jag tyckte att det var bas-rikt var nog inte bara högtalarens fel.
3 saker som en ideal värld hade fått justera åt mig:
Vitt är en bra kontrast till svart, i kombination med snyggt teak faner så blir det en färg för mycket för mina ögon, nästan så att tuschpennan kom fram och korrigerade den stackars diskanten.
Purifi kan definitivt bygga basar, nästa så bra att missfostret till upphängning kan förlåtas, men bara nästan. Det är inget snack om att man får vad man betalar för, men frågan som hänger kvar lite i rummet, -hur mycket hade jag kunna spendera på någon annat och nästan fått lika bra bas? Jag får lite känslan att vi kanske passerar en osynlig gräns i vår strävan att göra OA-51 till en fullregister högtalare som den kanske aldrig var menad att vara. När jag började läsa om denna konstruktion så hade alla duktiga anhängare gjort en paus i jakten den lägsta oktaven i lådan och istället experimenterad med basstöd, med element som purifi så öppnar sig möjligheten att nästan klämma ut onaturligt låga toner ur dessa 16liter.
Det är absolut ingen kritik till ljudet, tvärt om, men frågan i just detta fallet en fråga om prioritering. Hade jag saknat Purifi's extra magi om valet fallit på en SB bas och ett Bliesma istället, ett svar som jag nog räknar med att ha ett svar på inom en inte allt för avlägsen tid.
Här kommer den 3:e observationen som kanske ger någon logik i tidigare utsvävningar, diskanten är precis lika fin som sina systervarianter med andra material och på träblås och en del slagverk så lät den fantastiskt, men det finns vissa toner som retar fram ett lite vasssst ljud, kan inte direkt sätta fingret på exakt vad som händer, om det är en uppbrytning eller brist på desamma i form av att mer eftergivenhet hade varit trevligare, nu klyver vi hårstrån men det finns där, om man kommer höra det och störa sig på det eller om det är priset för en otroligt detaljerad diskant i övrigt vet jag för lite om. Min helt ovetenskapliga gissning är att effekten förstärks då känslan är att denna diskant har mindre ideal spridning i en OA är till exempel en Bliesma skulle ha, vilket väcker tanken om att kanske skulle slantarna gjort större skillnad i detta register än i basen.
Med detta sagt, det var ingen perfekt lyssning, vi pratat om hur jag graderar att en högtalare som definitivt är given 7-8 kanske skulle kunna ha varit en 9-10 med lite andra val, men den hade definitivt fått följa med till en öde ö om jag tvingades lyssna på den varje dag så trevlig är den.
Diskanten är ju som sagt "fel" diskant.... det skall vara Bliesma och den har sitt hårda membran till trots inget av den hårdhet du talar om...
Basen är oxå nerknölad ända ner i källaren med dessa men de skall eg. ha sina "bas-stöds-stativ" som komplement likt Larsen 8 och Larsen 9.
Man får då en djup bas med en fantastiskt naturlig kropp.
Utan bas-stöd låter de en smula "högtalare", ett intryck som suddas ut med bas-stöden där det plötsligt bara låter fylligt med en naturlig kropp.
Jag har haft ett system med 10 st Bremen 10", ett fantastiskt bra element med låg dist etc. som verkligen kan återge den lägsta oktaven.
Att köra Purifi passivt delade till bas-stöd med sin väggnära placering (speglingar etc.) drivet av en stark förstärkare av god kvalité ger en basåtergivning som från ett "total-intryck" inte står bremen-systemet efter.
Stefan
Stefan
FBK skrev:För mig skulle Chris71 bygge duga alla dagar i veckan så bra tycker jag det är.
FBK skrev:För mig skulle Chris71 bygge duga alla dagar i veckan så bra tycker jag det är.
Chris71 skrev:
Vitt är en bra kontrast till svart, i kombination med snyggt teak faner så blir det en färg för mycket för mina ögon, nästan så att tuschpennan kom fram och korrigerade den stackars diskanten.
hifikg skrev:Idag varnas det för ishalka, tveksamt om det är bättre imorgon, nackdelen med att ha sina bopålar så långt från huvudbyn. Nästa planerade visit är om en vecka annars, då ska barnbarnet få shoppa loss i byn utan mitt sällskap, kanske ger det mig en liten stund att lyssna om det kan passa. Fast jag törs inte lova, det blir första gången hon släpps i storbyn. Och återigen, så här års, med reservation för väder och väglag.
zten skrev:Chris71 skrev:
Vitt är en bra kontrast till svart, i kombination med snyggt teak faner så blir det en färg för mycket för mina ögon, nästan så att tuschpennan kom fram och korrigerade den stackars diskanten.
Här är vitt diskantelement riktigt snyggt, i en låda lika fin som din/Johans...?
Jag håller med om att det finns något i diskanten som är vasst, som på vissa spår framträder, nu har jag spelat in diskanten (öronen!) under hösten och måste säga att det låter fantastiskt bra trots att det "bara" är en halv OA51.P och visst kan man leva med denna, liksom man kan leva med en OA51.N som också låter enastående, men denna halva .P är för att använda Stefans utryck "löjligt" bra i basen/midbasen även utan basstöd.
Att välja Purifi över Bliesma, eller tvärtom, jag skulle inte byta Purifi elementet, dess renhet är det bästa jag hört, däremot har diskanten möjligen något mer att önska.
Följer med intresse lyssningsintrycken från flera.
En hel OA51.P med basstöd är troligen det bästa som finns att köpa för en Orthoakustikian (och för andra för den delen, kudos Stefan &CO).
avr7000 skrev:Chris71
Titta igenom hela denna:
https://www.youtube.com/watch?v=o90AYyceaMI
Då kommer din ingenjörs-ådra att kicka in fullt ut och du kommer enligt tesen "funktion är vackert" tycka att Purifi kantupphängning är jättesnygg!!!
Stefan
avr7000 skrev:För övrigt håller jag med Zten...
Om jag skulle vara tvungen att välja bort antingen Purifi eller Bliesma skulle jag nog låta Purifi stanna....
avr7000 skrev:För övrigt håller jag med Zten...
Om jag skulle vara tvungen att välja bort antingen Purifi eller Bliesma skulle jag nog låta Purifi stanna....
juanth skrev:avr7000 skrev:För övrigt håller jag med Zten...
Om jag skulle vara tvungen att välja bort antingen Purifi eller Bliesma skulle jag nog låta Purifi stanna....
Om man behöver välja så skulle jag med tillgång till basmoduler välja SB17NBAC med Bliesma Alu då jag helt enkelt inte behöver Purifis show off i basen. Men det är ett remarkabelt element, verkligen, och inte enbart i lägsta basen med sin enorma slaglängd. Men det är även de andra två nämnda. Remarkabla.
Chris71 skrev:juanth skrev:avr7000 skrev:För övrigt håller jag med Zten...
Om jag skulle vara tvungen att välja bort antingen Purifi eller Bliesma skulle jag nog låta Purifi stanna....
Om man behöver välja så skulle jag med tillgång till basmoduler välja SB17NBAC med Bliesma Alu då jag helt enkelt inte behöver Purifis show off i basen. Men det är ett remarkabelt element, verkligen, och inte enbart i lägsta basen med sin enorma slaglängd. Men det är även de andra två nämnda. Remarkabla.
Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer
avr7000 skrev:Chris71 skrev:juanth skrev:
Om man behöver välja så skulle jag med tillgång till basmoduler välja SB17NBAC med Bliesma Alu då jag helt enkelt inte behöver Purifis show off i basen. Men det är ett remarkabelt element, verkligen, och inte enbart i lägsta basen med sin enorma slaglängd. Men det är även de andra två nämnda. Remarkabla.
Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer
Jag har ju SB17NBAC hemma i OA50 men har inte lyssnat tillräckligt på den ännu...
Men.... Även om den på papper mäter bättre (dist kanske) än Purifi över 200 Hz så tror jag inte att den har en chans ljudkvalitémässigt mot Purifi.
Det är något med Purifi som är alldeles enastående.
När vi började lyssna på den trodde vi först att något var "fel"... -upplösning i mellanreg etc. lät på ett sätt som jag aldrig tidigare hört.
Då har jag ju lyssnat väldigt mycket i flera år på Scan-Speak Revelator och Illuminator som oxå är välljudande element.
Wavecor-basen i OA51.N Saknar i jämförelse en väldans massa upplösning men har å andra sidan en kropp och ett "kött" i ljudet som gör att nästan allt låter bra!
Den är osedvanligt lyckad i OA51 (Som ju salig Anders sa när han hittade den)
(Och denna är som sagt mycket bättre än Scan-Speak 18W8545 som satt i Carlsson innan).
En ensam Purifi i en OA51 har naturligtvis inget att hämta mot en högkvalitativ lite större bas/subbas när det kommer till dist.
OA51.P med OA51.P basstativ passivt delade och drivna av en kraftig högkvalitativ förstärkare ger dock en homogenitet i återgivning av bas som inte kommer gratis med ett delat system med bas/subbas.
Chris71 skrev:juanth skrev:avr7000 skrev:För övrigt håller jag med Zten...
Om jag skulle vara tvungen att välja bort antingen Purifi eller Bliesma skulle jag nog låta Purifi stanna....
Om man behöver välja så skulle jag med tillgång till basmoduler välja SB17NBAC med Bliesma Alu då jag helt enkelt inte behöver Purifis show off i basen. Men det är ett remarkabelt element, verkligen, och inte enbart i lägsta basen med sin enorma slaglängd. Men det är även de andra två nämnda. Remarkabla.
Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer
juanth skrev:Chris71 skrev:juanth skrev:
Om man behöver välja så skulle jag med tillgång till basmoduler välja SB17NBAC med Bliesma Alu då jag helt enkelt inte behöver Purifis show off i basen. Men det är ett remarkabelt element, verkligen, och inte enbart i lägsta basen med sin enorma slaglängd. Men det är även de andra två nämnda. Remarkabla.
Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer
Apropå din nya tråd Chris71 så är det nog så att de Purifi med Bliesma & basstöd som Stefan konstruerat bockar i listan på alla punkter, och några till… Jag skriver det här istf att sabotera den tråden.
juanth skrev:avr7000 skrev:Chris71 skrev:
Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer
Jag har ju SB17NBAC hemma i OA50 men har inte lyssnat tillräckligt på den ännu...
Men.... Även om den på papper mäter bättre (dist kanske) än Purifi över 200 Hz så tror jag inte att den har en chans ljudkvalitémässigt mot Purifi.
Det är något med Purifi som är alldeles enastående.
När vi började lyssna på den trodde vi först att något var "fel"... -upplösning i mellanreg etc. lät på ett sätt som jag aldrig tidigare hört.
Då har jag ju lyssnat väldigt mycket i flera år på Scan-Speak Revelator och Illuminator som oxå är välljudande element.
Wavecor-basen i OA51.N Saknar i jämförelse en väldans massa upplösning men har å andra sidan en kropp och ett "kött" i ljudet som gör att nästan allt låter bra!
Den är osedvanligt lyckad i OA51 (Som ju salig Anders sa när han hittade den)
(Och denna är som sagt mycket bättre än Scan-Speak 18W8545 som satt i Carlsson innan).
En ensam Purifi i en OA51 har naturligtvis inget att hämta mot en högkvalitativ lite större bas/subbas när det kommer till dist.
OA51.P med OA51.P basstativ passivt delade och drivna av en kraftig högkvalitativ förstärkare ger dock en homogenitet i återgivning av bas som inte kommer gratis med ett delat system med bas/subbas.
Mmm jag har möjligen inte utvärderat färdigt med Purifi men det jag skrev innefattar till viss del även en ekonomisk faktor.
Där ligger Purifi i lä vad det gäller välljud per krona. Tar man med effekttålighet så blir det ett stort plus till Purifi förstås.
Mitt resonemang var mest en högst personligt kalkyl.
Jag funderar nu på om det i ett aktivt system går att få till något som liknar basstöd eller om det krävs passiva komponenter. Den homogenitet som det ger med basstöd är verkligen enastående. Det är så alla högtalare borde byggas.
Chris71 skrev:juanth skrev:Chris71 skrev:
Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer
Apropå din nya tråd Chris71 så är det nog så att de Purifi med Bliesma & basstöd som Stefan konstruerat bockar i listan på alla punkter, och några till… Jag skriver det här istf att sabotera den tråden.
Att ställa allt på huvudet är precis syftet med den tråden så kludda på för allt vad hjärtat förmår.
hifikg skrev:Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?
hifikg skrev:Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?
avr7000 skrev:
Wavecor-basen i OA51.N Saknar i jämförelse en väldans massa upplösning men har å andra sidan en kropp och ett "kött" i ljudet som gör att nästan allt låter bra!
Den är osedvanligt lyckad i OA51 (Som ju salig Anders sa när han hittade den)
(Och denna är som sagt mycket bättre än Scan-Speak 18W8545 som satt i Carlsson innan).
zten skrev:...Här är vitt diskantelement riktigt snyggt, i en låda lika fin som din/Johans...?
Jag håller med om att det finns något i diskanten som är vasst, som på vissa spår framträder, nu har jag spelat in diskanten (öronen!) under hösten och måste säga att det låter fantastiskt bra trots att det "bara" är en halv OA51.P och visst kan man leva med denna, liksom man kan leva med en OA51.N som också låter enastående, men denna halva .P är för att använda Stefans utryck "löjligt" bra i basen/midbasen även utan basstöd.
Att välja Purifi över Bliesma, eller tvärtom, jag skulle inte byta Purifi elementet, dess renhet är det bästa jag hört, däremot har diskanten möjligen något mer att önska.
Följer med intresse lyssningsintrycken från flera.,,,
I-or skrev:Dessa två diskantelement har ganska olika frekvensgång. Hade ni kompenserat för detta vid lyssningen? Jag undrar eftersom Bliesman har en betydligt mer förlåtande karaktär, vilken kan ge precis de ljudande skillnader som beskrivs ovan.
Distorsionen är som tidigare nämnts lägre för SB åtminstone upp till 100 dB och elementet är här långt ifrån att närma sig lavinområdet också (dominansen av andraton medför mest att ljudet blir lite grynigare och mer uddlöst).
viewtopic.php?f=10&t=71151&hilit=Bliesma&start=90#p2226676
I-or skrev:Både Sba och BliesMa diskanterna uppvisar låg distorsion, men SB har bäst egenskaper här. Jag skulle därför tro att de ljudande skillnaderna vid pådrag till Bliesmas fördel snarast beror på termisk kompression. Det blir en klart hörbar skillnad i frekvensgången efter en liten stunds spelande med faktiska medeleffekter om 5-10 W för SB. Bliesma, som endast behöver hantera runt 1-2 W vid samma ljudtrycksnivåer, har betydligt bättre förutsättningar.
Termisk kompression är en ofta bortglömd del av problemen för element med låg verkningsgrad (OBS, ej detsamma som känslighet) och begränsad kylning, men visar sig bara tydligt vid höga medeleffekter.
viewtopic.php?f=10&t=71151&p=2226602&hilit=Bliesma#p2226602
avr7000 skrev:hifikg skrev:Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?
Purifibasarna som används här kostar 4700 kr st (minst 2 st och 4 st om du har basstöden)
Bliemadiskanterna det talas om kostar strax 7600 kr för ett par (prishöjning på G)
Filter typ 4000 kr...
Man hamnar på 30000 kr i bara element och filterkostnad för de högtalare vi demade i Jönköping.
Sen finns det dyrare alternativ med aluminiumbasar och berylliumdiskanter...
De vita SB acousticsdiskanter som sitter i lådorna hos Johan är rimligare i pris... 607 kr /st
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html
hifikg skrev:avr7000 skrev:hifikg skrev:Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?
Purifibasarna som används här kostar 4700 kr st (minst 2 st och 4 st om du har basstöden)
Bliemadiskanterna det talas om kostar strax 7600 kr för ett par (prishöjning på G)
Filter typ 4000 kr...
Man hamnar på 30000 kr i bara element och filterkostnad för de högtalare vi demade i Jönköping.
Sen finns det dyrare alternativ med aluminiumbasar och berylliumdiskanter...
De vita SB acousticsdiskanter som sitter i lådorna hos Johan är rimligare i pris... 607 kr /st
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html
Går de att klämma in i OA52 också? Återställningsbart? Frågar åt en kompis
avr7000 skrev:hifikg skrev:avr7000 skrev:
Purifibasarna som används här kostar 4700 kr st (minst 2 st och 4 st om du har basstöden)
Bliemadiskanterna det talas om kostar strax 7600 kr för ett par (prishöjning på G)
Filter typ 4000 kr...
Man hamnar på 30000 kr i bara element och filterkostnad för de högtalare vi demade i Jönköping.
Sen finns det dyrare alternativ med aluminiumbasar och berylliumdiskanter...
De vita SB acousticsdiskanter som sitter i lådorna hos Johan är rimligare i pris... 607 kr /st
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html
Går de att klämma in i OA52 också? Återställningsbart? Frågar åt en kompis
Att få i Purifi och en SB Acoustics-diskant i OA52 på ett sätt som går att återställa efteråt är inga problem...
Skall man använda Bliesma får man fräsa upp hålet för diskant i låda, kapa i den dyra diskantens frontplatta och modifiera MDF mellanbiten som sitter mellan bas och diskant (eller tillverka en ny i rätt mått).
STDI skrev:avr7000 skrev:hifikg skrev:
Går de att klämma in i OA52 också? Återställningsbart? Frågar åt en kompis
Att få i Purifi och en SB Acoustics-diskant i OA52 på ett sätt som går att återställa efteråt är inga problem...
Skall man använda Bliesma får man fräsa upp hålet för diskant i låda, kapa i den dyra diskantens frontplatta och modifiera MDF mellanbiten som sitter mellan bas och diskant (eller tillverka en ny i rätt mått).
Och sen ska rätt filter skapas också. Och eventuella "justeringar" i dämpning mm göras.
juanth skrev:Edit: SB26CDC heter de och är keramikelement annars snarlika SB26ADC. Samt Purifi långslagig 6.5 bas. Allt sittandes i OA51 och drivs med Nad 208 och Minidsp flex eight som försteg/Dac
Nu på söndag dropin: kl 14-16, slut 17.00.
Pm för adress.
RogerGustavsson skrev:juanth skrev:Edit: SB26CDC heter de och är keramikelement annars snarlika SB26ADC. Samt Purifi långslagig 6.5 bas. Allt sittandes i OA51 och drivs med Nad 208 och Minidsp flex eight som försteg/Dac
Nu på söndag dropin: kl 14-16, slut 17.00.
Pm för adress.
Får vi några intryck från sammankomsten?
juanth skrev:För egen del så anser jag att Purifi har producerat den bästa 6,5” som går att finna. Makalös kapacitet och extremt låg distorsion i kombination med den brutala slaglängden.
Dock så är det väl dyrt och i en anläggning jag kan tänka mig så känns den lite onödig på grund av priset.
Dels så är det synd att låta ett så kapabelt element sitta i en tvåvägshögtalare och tvingas spela både bas och mellanregister. Fast det är mer tvåvägshögtalarens dilemma förstås. Enbart en sån vill jag inte ha då SBIR ger svacka i värmeregistret som förtar upplevelsen av riktig fullregisterhögtalare.
Om jag vill dela av till basmoduler så känns det onödigt att bara låta Purifi spela från delning och uppåt.
Konceptet med basstöd och Bliesma däremot tickar i alla boxar..för den som vill lägga de pengarna. Det finns inget bättre sätt att utnyttja 4 x Purifi 6.5” ingen SBIR-svacka och hysteriskt bra kapacitet. Är man intresserad av detta så vänder man sig lämpligen till AVR7000
Lite komiskt är det att i princip den enda högtalaren i världen som det går att använda Purifi 6.5” med basreflex är just en åttiotalskonstruktion vid namn Carlsson. Alla andra får problem med att få plats med röret och är hänvisade till slavbasar då de passar bäst i kring 16 liter volym. Med en vanlig stående boxhögtalare blir det på flera sätt knepigt att få plats med reflexrör.
Så lyssningen då? Jo det var trivsamt och trevligt.
Eftersom jag har en MiniDSP flex eight så blev det en del experimenterande med peq och vi fyllde i värmeregistret till det var lagom varmt och då kom elements fulla potential fram.
Enligt Johan Lindroos så var det den första Carlssonhögtalaren han inte tyckte lät vasst.
Kanske han kommer att skriva något om detta..
oa51 & radelius var även de här med sina öron.
juanth skrev: ----
Lite komiskt är det att i princip den enda högtalaren i världen som det går att använda Purifi 6.5” med basreflex är just en åttiotalskonstruktion vid namn Carlsson. Alla andra får problem med att få plats med röret och är hänvisade till slavbasar då de passar bäst i kring 16 liter volym. Med en vanlig stående boxhögtalare blir det på flera sätt knepigt att få plats med reflexrör.
-----
juanth skrev:
Enligt Johan Lindroos så var det den första Carlssonhögtalaren han inte tyckte lät vasst.
Kanske han kommer att skriva något om detta..
Imperial-Blomman skrev:Tack för en trevlig em.
Intressanta personer å intressant musik.
Ja tappa alla mina reference ramar hur en 6,5" ska låta i basen på Elsinger plattan.
De får ju helt klart bl radhusbiff å stuvade makarone å falukorv ett ta
Ja har en pln...
oa51 skrev:Lät klart bättre än Larsen 9 på mässan.
jonasz skrev:Första gången jag ser spehgelvända filter tror jag, måste ju förbättra kanalseparationen eller nåt!
RogerGustavsson skrev:Med tanke allt mekande med dessa högtalare kan det väl vara idé att ha filtren utanför högtalarna.
oa51 skrev:Som tutankhamuns grav.....
avr7000 skrev:RogerGustavsson skrev:Med tanke allt mekande med dessa högtalare kan det väl vara idé att ha filtren utanför högtalarna.
Just detta par har en ägare som vill att vi möjligtvis filar lite till men att lådorna sedan "försluts" och avnjutes i lugn och ro...
Kermit116 skrev:avr7000 skrev:RogerGustavsson skrev:Med tanke allt mekande med dessa högtalare kan det väl vara idé att ha filtren utanför högtalarna.
Just detta par har en ägare som vill att vi möjligtvis filar lite till men att lådorna sedan "försluts" och avnjutes i lugn och ro...
Om jag förstått ägaren rätt så avses med "filar lite till" filtret och inte lådorna.
(Sägs att Stigs ande kan framkalla åska som slår ner i kåken om man filar i lådorna.)
Kermit116 skrev:avr7000 skrev:RogerGustavsson skrev:Med tanke allt mekande med dessa högtalare kan det väl vara idé att ha filtren utanför högtalarna.
Just detta par har en ägare som vill att vi möjligtvis filar lite till men att lådorna sedan "försluts" och avnjutes i lugn och ro...
Om jag förstått ägaren rätt så avses med "filar lite till" filtret och inte lådorna.
(Sägs att Stigs ande kan framkalla åska som slår ner i kåken om man filar i lådorna.)
avr7000 skrev:En kompis (som var med och konstruerade OA51.N) har beställt bliesma 25 Beryllium så vi kommer senare när de kommer kunna få en uppfattning om hur den låter i jämföelse med annat.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:juanth skrev:Edit: SB26CDC heter de och är keramikelement annars snarlika SB26ADC. Samt Purifi långslagig 6.5 bas. Allt sittandes i OA51 och drivs med Nad 208 och Minidsp flex eight som försteg/Dac
Nu på söndag dropin: kl 14-16, slut 17.00.
Pm för adress.
Får vi några intryck från sammankomsten?
Hörde "ryktet" att det lät "okej"....
avr7000 skrev:Nu för tiden fräser man i lådorna...
Att med min fräsmall öppna upp hålet för bliesma diskanten är en så liten åtgärd (2-3 mm på radien) att man måste vara Carlssonproffs med skjutmått för att se/hitta det.
Det orsakar inte heller några problem om man skulle stoppa i orginaldiskant eller annan OA51 variant på diskant efteråt.
RogerGustavsson skrev:avr7000 skrev:Nu för tiden fräser man i lådorna...
Att med min fräsmall öppna upp hålet för bliesma diskanten är en så liten åtgärd (2-3 mm på radien) att man måste vara Carlssonproffs med skjutmått för att se/hitta det.
Det orsakar inte heller några problem om man skulle stoppa i orginaldiskant eller annan OA51 variant på diskant efteråt.
Så tiden med hålmodifiering med motorsåg är förbi?
FBK skrev:Jag skulle vilja se den som vågar lägga upp en bild på en motorsåg i en Carlsson låda idag........ Nu får man ju inte ens stoppa Blisma i dem enligt en del.....
pLudio skrev:FBK skrev:Jag skulle vilja se den som vågar lägga upp en bild på en motorsåg i en Carlsson låda idag........ Nu får man ju inte ens stoppa Blisma i dem enligt en del.....
Jag tror du blandar ihop BlieSMa med Biltema.
pLudio skrev:FBK skrev:Jag skulle vilja se den som vågar lägga upp en bild på en motorsåg i en Carlsson låda idag........ Nu får man ju inte ens stoppa Blisma i dem enligt en del.....
Jag tror du blandar ihop BlieSMa med Biltema.
FBK skrev:pLudio skrev:FBK skrev:Jag skulle vilja se den som vågar lägga upp en bild på en motorsåg i en Carlsson låda idag........ Nu får man ju inte ens stoppa Blisma i dem enligt en del.....
Jag tror du blandar ihop BlieSMa med Biltema.
FBK skrev:FBK skrev:pLudio skrev:Jag tror du blandar ihop BlieSMa med Biltema.
Oj, ett stavfel ja det var viktigt att påpeka. Jag hade fått för mig att den hette Blisma.
pLudio skrev:FBK skrev:FBK skrev:
Oj, ett stavfel ja det var viktigt att påpeka. Jag hade fått för mig att den hette Blisma.
Jag noterade inte ditt stavfel förrän du påpekade det.
FBK skrev:pLudio skrev:FBK skrev:Oj, ett stavfel ja det var viktigt att påpeka. Jag hade fått för mig att den hette Blisma.
Jag noterade inte ditt stavfel förrän du påpekade det.
Okej, så kan det också vara. Hoppas att få höra något bygge med den där diskanten.
Chris71 skrev:FBK skrev:pLudio skrev:Jag noterade inte ditt stavfel förrän du påpekade det.
Okej, så kan det också vara. Hoppas att få höra något bygge med den där diskanten.
Jag tror bestämt det kan finnas ett par i någon form av utveckling på ett ställe som är bekant för dig, skall dock skruvas fast nån skruv eller 2 så skall det nog gå att spela
avr7000 skrev:Någon frågade om komponenter i filter på dessa högtalare som nu är hos Johan...
Det är foliespole till basen och en "fin-konding" till diskanten
avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...
En EQ helt i den digitala domänen som då förhoppningsvis inte påverkar ljudet i nån större utsträckning annat än det man vill göra med just Eq
FBK skrev:avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...
En EQ helt i den digitala domänen som då förhoppningsvis inte påverkar ljudet i nån större utsträckning annat än det man vill göra med just Eq
Den är vettig och låter ju bra och har man problem med rummet så är det ju rena gudagåvan. Men den är ju inte gratis heller, även om de flesta tycker den är billig i förhållande till vad de lägger på annat i riggen.
avr7000 skrev:FBK skrev:avr7000 skrev:Köpte faktiskt en "trollerilåda" i början av veckan av Kalejdokom...
En EQ helt i den digitala domänen som då förhoppningsvis inte påverkar ljudet i nån större utsträckning annat än det man vill göra med just Eq
Den är vettig och låter ju bra och har man problem med rummet så är det ju rena gudagåvan. Men den är ju inte gratis heller, även om de flesta tycker den är billig i förhållande till vad de lägger på annat i riggen.
Min låda är en beg Behringer DEQ2496.
Jag har ett antal Behringer DCX2496 loudspeaker management system (filter liknande den låda som Johan har med digitalt in och analogt ut) men de brusar etc.
Denna digitala EQ bör ha möjlighet att inte "låta" alls då den inte innefattar några AD/DA omvandlingar.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster