OA51-Purifi

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51-Purifi

Inläggav juanth » 2023-01-07 22:21

avr7000 skrev:
Chris71 skrev:
juanth skrev:
Om man behöver välja så skulle jag med tillgång till basmoduler välja SB17NBAC med Bliesma Alu då jag helt enkelt inte behöver Purifis show off i basen. Men det är ett remarkabelt element, verkligen, och inte enbart i lägsta basen med sin enorma slaglängd. Men det är även de andra två nämnda. Remarkabla.


Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer :)


Jag har ju SB17NBAC hemma i OA50 men har inte lyssnat tillräckligt på den ännu...
Men.... Även om den på papper mäter bättre (dist kanske) än Purifi över 200 Hz så tror jag inte att den har en chans ljudkvalitémässigt mot Purifi.
Det är något med Purifi som är alldeles enastående.
När vi började lyssna på den trodde vi först att något var "fel"... -upplösning i mellanreg etc. lät på ett sätt som jag aldrig tidigare hört.
Då har jag ju lyssnat väldigt mycket i flera år på Scan-Speak Revelator och Illuminator som oxå är välljudande element.

Wavecor-basen i OA51.N Saknar i jämförelse en väldans massa upplösning men har å andra sidan en kropp och ett "kött" i ljudet som gör att nästan allt låter bra!
Den är osedvanligt lyckad i OA51 (Som ju salig Anders sa när han hittade den)
(Och denna är som sagt mycket bättre än Scan-Speak 18W8545 som satt i Carlsson innan).

En ensam Purifi i en OA51 har naturligtvis inget att hämta mot en högkvalitativ lite större bas/subbas när det kommer till dist.

OA51.P med OA51.P basstativ passivt delade och drivna av en kraftig högkvalitativ förstärkare ger dock en homogenitet i återgivning av bas som inte kommer gratis med ett delat system med bas/subbas.



Mmm jag har möjligen inte utvärderat färdigt med Purifi men det jag skrev innefattar till viss del även en ekonomisk faktor.
Där ligger Purifi i lä vad det gäller välljud per krona. Tar man med effekttålighet så blir det ett stort plus till Purifi förstås.

Mitt resonemang var mest en högst personligt kalkyl.

Jag funderar nu på om det i ett aktivt system går att få till något som liknar basstöd eller om det krävs passiva komponenter. Den homogenitet som det ger med basstöd är verkligen enastående. Det är så alla högtalare borde byggas.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51-Purifi

Inläggav juanth » 2023-01-07 22:22

Chris71 skrev:
juanth skrev:
avr7000 skrev:För övrigt håller jag med Zten...

Om jag skulle vara tvungen att välja bort antingen Purifi eller Bliesma skulle jag nog låta Purifi stanna....


Om man behöver välja så skulle jag med tillgång till basmoduler välja SB17NBAC med Bliesma Alu då jag helt enkelt inte behöver Purifis show off i basen. Men det är ett remarkabelt element, verkligen, och inte enbart i lägsta basen med sin enorma slaglängd. Men det är även de andra två nämnda. Remarkabla.


Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer :)


:D

Apropå din nya tråd Chris71 så är det nog så att de Purifi med Bliesma & basstöd som Stefan konstruerat bockar i listan på alla punkter, och några till… Jag skriver det här istf att sabotera den tråden. :roll: :wink: :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51-Purifi

Inläggav Chris71 » 2023-01-07 22:41

juanth skrev:
Chris71 skrev:
juanth skrev:
Om man behöver välja så skulle jag med tillgång till basmoduler välja SB17NBAC med Bliesma Alu då jag helt enkelt inte behöver Purifis show off i basen. Men det är ett remarkabelt element, verkligen, och inte enbart i lägsta basen med sin enorma slaglängd. Men det är även de andra två nämnda. Remarkabla.


Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer :)


:D

Apropå din nya tråd Chris71 så är det nog så att de Purifi med Bliesma & basstöd som Stefan konstruerat bockar i listan på alla punkter, och några till… Jag skriver det här istf att sabotera den tråden. :roll: :wink: :)


Att ställa allt på huvudet är precis syftet med den tråden så kludda på för allt vad hjärtat förmår.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-07 22:52

juanth skrev:
avr7000 skrev:
Chris71 skrev:
Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer :)


Jag har ju SB17NBAC hemma i OA50 men har inte lyssnat tillräckligt på den ännu...
Men.... Även om den på papper mäter bättre (dist kanske) än Purifi över 200 Hz så tror jag inte att den har en chans ljudkvalitémässigt mot Purifi.
Det är något med Purifi som är alldeles enastående.
När vi började lyssna på den trodde vi först att något var "fel"... -upplösning i mellanreg etc. lät på ett sätt som jag aldrig tidigare hört.
Då har jag ju lyssnat väldigt mycket i flera år på Scan-Speak Revelator och Illuminator som oxå är välljudande element.

Wavecor-basen i OA51.N Saknar i jämförelse en väldans massa upplösning men har å andra sidan en kropp och ett "kött" i ljudet som gör att nästan allt låter bra!
Den är osedvanligt lyckad i OA51 (Som ju salig Anders sa när han hittade den)
(Och denna är som sagt mycket bättre än Scan-Speak 18W8545 som satt i Carlsson innan).

En ensam Purifi i en OA51 har naturligtvis inget att hämta mot en högkvalitativ lite större bas/subbas när det kommer till dist.

OA51.P med OA51.P basstativ passivt delade och drivna av en kraftig högkvalitativ förstärkare ger dock en homogenitet i återgivning av bas som inte kommer gratis med ett delat system med bas/subbas.



Mmm jag har möjligen inte utvärderat färdigt med Purifi men det jag skrev innefattar till viss del även en ekonomisk faktor.
Där ligger Purifi i lä vad det gäller välljud per krona. Tar man med effekttålighet så blir det ett stort plus till Purifi förstås.

Mitt resonemang var mest en högst personligt kalkyl.

Jag funderar nu på om det i ett aktivt system går att få till något som liknar basstöd eller om det krävs passiva komponenter. Den homogenitet som det ger med basstöd är verkligen enastående. Det är så alla högtalare borde byggas.


I mina resonemang har jag som sagt inte tagit med prisskillnader!


En liknande lösning är ju Ino Pi60 och BS60.

En aktiv variant skulle kunna vara (för exemplets skull) en OA51.N och en baslåda (I InoBS60 fallet är det inte samma element som i "toppen" och det går ju bra) med ett annorlunda eller ett som toppen likandant element.

Separata slutsteg till toppar och basar.

Basarna delas low pass t ex 6 dB/oktav vid 100 Hz eller kanske 12 dB/oktav 200 Hz.

Topparna förses med ett negativt low shelving filter vid antingen 100 Hz 6dB/oktav eller 200 Hz 12dB/oktav.
Topparna dämpas 6dB typ under low shelving brytpunkt (- 6 dB)
Basarna ställs in så de spelar på 6 dB lägre nivå vid typ 70 Hz än vad topparna hade helt själva.

Basar och toppar spelar "samma sak" parallellt tillsammans i basen och konutslag och distorsion begränsas.
Totalt ljudtryck skall bli detsamma, flera utstrålningspunkter, mer konarea....

Vill man spela väldigt starkt men har fattat tycke för hur en sådan här lösning låter OCH om man har basar som har större kapacitet än topparna (lknande Ino) kan man ju lägga till ytterligare shelving-filter där man låter toppen strypa av 6dB/oktav HP vid 40 Hz och basarna hissas med ett 6dB/oktav low shelving filter vid 40 Hz...
Vid 40 Hz sker alltså ytterligare en shift där basarna tar lite mer (hissas 6 dB) under 40 Hz... (eller liknande lösning ma p värden).
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-07 22:53

Chris71 skrev:
juanth skrev:
Chris71 skrev:
Något säger mig att det finns material alldeles i din närhet för en sådan jämförelse irl och se om den teorin stämmer :)


:D

Apropå din nya tråd Chris71 så är det nog så att de Purifi med Bliesma & basstöd som Stefan konstruerat bockar i listan på alla punkter, och några till… Jag skriver det här istf att sabotera den tråden. :roll: :wink: :)


Att ställa allt på huvudet är precis syftet med den tråden så kludda på för allt vad hjärtat förmår.


Jag tittade på din tråd och tänkte Purifi och Bliesma upptill och 2 st potenta 8" eller 10" under detta :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA51-Purifi

Inläggav hifikg » 2023-01-07 23:33

Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51-Purifi

Inläggav juanth » 2023-01-07 23:37

hifikg skrev:Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?


https://purifi-audio.com/vare/ptt6-5x0z-nfa-01/

Danska kronor

kr.2,675.00 excl. VAT

kr.3,343.75 incl. VAT

Bliesma ca 600 Euro för ett par. (Aluminium)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-07 23:44

hifikg skrev:Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?



Purifibasarna som används här kostar 4700 kr st (minst 2 st och 4 st om du har basstöden)

Bliemadiskanterna det talas om kostar strax 7600 kr för ett par (prishöjning på G)

Filter typ 4000 kr...

Man hamnar på 30000 kr i bara element och filterkostnad för de högtalare vi demade i Jönköping.

Sen finns det dyrare alternativ med aluminiumbasar och berylliumdiskanter...


De vita SB acousticsdiskanter som sitter i lådorna hos Johan är rimligare i pris... 607 kr /st
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51-Purifi

Inläggav distad » 2023-01-08 06:12

avr7000 skrev:
Wavecor-basen i OA51.N Saknar i jämförelse en väldans massa upplösning men har å andra sidan en kropp och ett "kött" i ljudet som gör att nästan allt låter bra!
Den är osedvanligt lyckad i OA51 (Som ju salig Anders sa när han hittade den)
(Och denna är som sagt mycket bättre än Scan-Speak 18W8545 som satt i Carlsson innan).

Därav så är den "min referens" och den kostar inte en massa som allt annat ni pratar om i den här tråden. Jag gillar det där köttet och kroppen.
Precis som i OA 5xx.XXL aka Storebror som är ännu mer en fullregisterhögtalare som kostar lite mer pga extra slutsteg,baslåda och filter, även om OA50 lådan är billig i inköp. viewtopic.php?f=17&t=73542&start=60
Carlsson ljud för dem utan den där stora plånboken. Min som är jätteliten får nöja sig med enbart OA50.SB :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA51-Purifi

Inläggav Maarten » 2023-01-08 09:50

zten skrev:...Här är vitt diskantelement riktigt snyggt, i en låda lika fin som din/Johans...?
Jag håller med om att det finns något i diskanten som är vasst, som på vissa spår framträder, nu har jag spelat in diskanten (öronen!) under hösten och måste säga att det låter fantastiskt bra trots att det "bara" är en halv OA51.P och visst kan man leva med denna, liksom man kan leva med en OA51.N som också låter enastående, men denna halva .P är för att använda Stefans utryck "löjligt" bra i basen/midbasen även utan basstöd.
Att välja Purifi över Bliesma, eller tvärtom, jag skulle inte byta Purifi elementet, dess renhet är det bästa jag hört, däremot har diskanten möjligen något mer att önska.
Följer med intresse lyssningsintrycken från flera.,,,

Ett förslag är att dämpa ner toppen 5-7 KHz som SB26CDC/ADC uppvisar i flera mätningar. Det, eller den stora spridningen under 7 KHz, har jag upplevt vara orsak till att den ibland kan låta vasst. Dämpar man den så försvinner problemet till allra största delen. Jag har ännu inte sett några andra göra så, varför jag tror att detta är det hetaste spåret.

Från: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=90#p2217678
Se egen mätning i halvsfär, ej försänkt inkl skyddskonding överst och en annan från nätet nederst:
Bild

Datablad:
Bild


I-or skrev:Dessa två diskantelement har ganska olika frekvensgång. Hade ni kompenserat för detta vid lyssningen? Jag undrar eftersom Bliesman har en betydligt mer förlåtande karaktär, vilken kan ge precis de ljudande skillnader som beskrivs ovan.

Distorsionen är som tidigare nämnts lägre för SB åtminstone upp till 100 dB och elementet är här långt ifrån att närma sig lavinområdet också (dominansen av andraton medför mest att ljudet blir lite grynigare och mer uddlöst).
viewtopic.php?f=10&t=71151&hilit=Bliesma&start=90#p2226676

Sen var det detta med termisk kompression:
I-or skrev:Både Sba och BliesMa diskanterna uppvisar låg distorsion, men SB har bäst egenskaper här. Jag skulle därför tro att de ljudande skillnaderna vid pådrag till Bliesmas fördel snarast beror på termisk kompression. Det blir en klart hörbar skillnad i frekvensgången efter en liten stunds spelande med faktiska medeleffekter om 5-10 W för SB. Bliesma, som endast behöver hantera runt 1-2 W vid samma ljudtrycksnivåer, har betydligt bättre förutsättningar.

Termisk kompression är en ofta bortglömd del av problemen för element med låg verkningsgrad (OBS, ej detsamma som känslighet) och begränsad kylning, men visar sig bara tydligt vid höga medeleffekter.
viewtopic.php?f=10&t=71151&p=2226602&hilit=Bliesma#p2226602
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51-Purifi

Inläggav juanth » 2023-01-08 10:26

945E4D86-3B89-4B2A-8CB9-57084BF35886.jpeg
945E4D86-3B89-4B2A-8CB9-57084BF35886.jpeg (350.93 KiB) Visad 1988 gånger
Ja Maarten, allt det du har samlat ihop är kloka insikter.
Toppen kring 5-6 kHz är något som alltid är närvarande vid filterbygge och mätningar när SB26ADC eller CDC används.
Det går att styra till viss del med konjugatlänk (som används för att styra frekvensgång mer än att justera impedans) Då kan man höja kring 2 KHz vilket minskar toppen kring 5 kHz proportionellt.

I 30 grader off axis förbättras det något, (tonkurvan förbättras) vilket betyder on axis i tex OA51. Jag har även justerat tonkurvan aktivt med MiniDSP flex eight men egentligen utan hörbar framgång. (Något bättre möjligen)
Jag tror att det med termisk kompression nog kan vara en möjlig orsak. Iaf upplever jag att problemet förvärras med högre volymer.
Möjligen har jag inte dämpat tillräckligt kring 5 kHz..

Vad det gäller SB26ADC jämfört med SB26CDC så upplever jag att den sistnämnda är mer benägen till att ge ESS-ljud i röster. (Trots samma eller snarlikt filter och sittandes i samma låda)

Edit: se bild för jämförelse mellan Bliesma & SB26ADC. Det är verkligen en hel del som skiljer i nivå efter 3 KHz. Blå kurva adc, Svart: Bliesma (respektive off axis har jag försökt försvaga för bättre tydlighet.)

I jämförelsen ligger de lika vid 2-3 kHz, där diskanten så att säga börjar efter delningen.

Detta är gjort på en iPhone och skalan i amplitud är inte helt exakt men good enough. Det är ca 2-3 dB som skiljer i merparten av de båda diskanternas område 5-15 kHz
Senast redigerad av juanth 2023-01-08 11:25, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA51-Purifi

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-08 11:17

Jag som tittar från sidan på era olika versioner av OA-51 undrar lite om ni störs av de lite olika spridningar som diskanterna tycks ha?

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA51-Purifi

Inläggav Maarten » 2023-01-08 12:15

Bra funderingar, Johan och Roger!
Jag tror att det är svårt att dra några slutsatser kring inneboende skillnader mellan diskanterna, så länge frekvensgång och spridning skiljer sig såpass mycket dem emellan och detta inte med säkerhet beaktas i hela OA-högtalaren inkl. filter. Man skulle kanske kunna säga att Bliesma är lättare avseende filter?
Om ni lyckas ekvalisera båda till i princip samma frekvensgång och upplevelse av skillnad kvarstår, så torde skillnad i kompression vara en god förklaring.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA51-Purifi

Inläggav hifikg » 2023-01-08 15:46

avr7000 skrev:
hifikg skrev:Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?



Purifibasarna som används här kostar 4700 kr st (minst 2 st och 4 st om du har basstöden)

Bliemadiskanterna det talas om kostar strax 7600 kr för ett par (prishöjning på G)

Filter typ 4000 kr...

Man hamnar på 30000 kr i bara element och filterkostnad för de högtalare vi demade i Jönköping.

Sen finns det dyrare alternativ med aluminiumbasar och berylliumdiskanter...


De vita SB acousticsdiskanter som sitter i lådorna hos Johan är rimligare i pris... 607 kr /st
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html


Går de att klämma in i OA52 också? Återställningsbart? Frågar åt en kompis :mrgreen:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-08 15:51

hifikg skrev:
avr7000 skrev:
hifikg skrev:Vad kostar elementen som diskuteras? Eller måste man googla?



Purifibasarna som används här kostar 4700 kr st (minst 2 st och 4 st om du har basstöden)

Bliemadiskanterna det talas om kostar strax 7600 kr för ett par (prishöjning på G)

Filter typ 4000 kr...

Man hamnar på 30000 kr i bara element och filterkostnad för de högtalare vi demade i Jönköping.

Sen finns det dyrare alternativ med aluminiumbasar och berylliumdiskanter...


De vita SB acousticsdiskanter som sitter i lådorna hos Johan är rimligare i pris... 607 kr /st
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html


Går de att klämma in i OA52 också? Återställningsbart? Frågar åt en kompis :mrgreen:


Att få i Purifi och en SB Acoustics-diskant i OA52 på ett sätt som går att återställa efteråt är inga problem...
Skall man använda Bliesma får man fräsa upp hålet för diskant i låda, kapa i den dyra diskantens frontplatta och modifiera MDF mellanbiten som sitter mellan bas och diskant (eller tillverka en ny i rätt mått).
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA51-Purifi

Inläggav STDI » 2023-01-08 19:19

avr7000 skrev:
hifikg skrev:
avr7000 skrev:

Purifibasarna som används här kostar 4700 kr st (minst 2 st och 4 st om du har basstöden)

Bliemadiskanterna det talas om kostar strax 7600 kr för ett par (prishöjning på G)

Filter typ 4000 kr...

Man hamnar på 30000 kr i bara element och filterkostnad för de högtalare vi demade i Jönköping.

Sen finns det dyrare alternativ med aluminiumbasar och berylliumdiskanter...


De vita SB acousticsdiskanter som sitter i lådorna hos Johan är rimligare i pris... 607 kr /st
SB Acoustics SB26CDC-C000-4
https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html


Går de att klämma in i OA52 också? Återställningsbart? Frågar åt en kompis :mrgreen:


Att få i Purifi och en SB Acoustics-diskant i OA52 på ett sätt som går att återställa efteråt är inga problem...
Skall man använda Bliesma får man fräsa upp hålet för diskant i låda, kapa i den dyra diskantens frontplatta och modifiera MDF mellanbiten som sitter mellan bas och diskant (eller tillverka en ny i rätt mått).

Och sen ska rätt filter skapas också. Och eventuella "justeringar" i dämpning mm göras.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-08 20:00

STDI skrev:
avr7000 skrev:
hifikg skrev:
Går de att klämma in i OA52 också? Återställningsbart? Frågar åt en kompis :mrgreen:


Att få i Purifi och en SB Acoustics-diskant i OA52 på ett sätt som går att återställa efteråt är inga problem...
Skall man använda Bliesma får man fräsa upp hålet för diskant i låda, kapa i den dyra diskantens frontplatta och modifiera MDF mellanbiten som sitter mellan bas och diskant (eller tillverka en ny i rätt mått).

Och sen ska rätt filter skapas också. Och eventuella "justeringar" i dämpning mm göras.


Japp..... men inte jag.... Jag skall aldrig mera röra ett par OA52 :) :) :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA51-Purifi

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-09 13:29

juanth skrev:Edit: SB26CDC heter de och är keramikelement annars snarlika SB26ADC. Samt Purifi långslagig 6.5 bas. Allt sittandes i OA51 och drivs med Nad 208 och Minidsp flex eight som försteg/Dac

Nu på söndag dropin: kl 14-16, slut 17.00.
Pm för adress.


Får vi några intryck från sammankomsten?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51-Purifi

Inläggav distad » 2023-01-09 15:05

RogerGustavsson skrev:
juanth skrev:Edit: SB26CDC heter de och är keramikelement annars snarlika SB26ADC. Samt Purifi långslagig 6.5 bas. Allt sittandes i OA51 och drivs med Nad 208 och Minidsp flex eight som försteg/Dac

Nu på söndag dropin: kl 14-16, slut 17.00.
Pm för adress.


Får vi några intryck från sammankomsten?

Hörde "ryktet" att det lät "okej".... :roll: 8O :lol: :mrgreen: :D :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1154
Blev medlem: 2022-11-10

Re: OA51-Purifi

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-09 15:20

Tack för en trevlig em.
Intressanta personer å intressant musik.

Ja tappa alla mina reference ramar hur en 6,5" ska låta i basen på Elsinger plattan.

De får ju helt klart bl radhusbiff å stuvade makarone å falukorv ett ta


Ja har en pln...
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51-Purifi

Inläggav Chris71 » 2023-01-09 22:54

Måste säga att det var ett svagt utfall av intryck här, eller är det så att alla håller på och letar efter den tappade hakan?

Lite mer hade man ju kunnat hoppas på att få läsa :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51-Purifi

Inläggav juanth » 2023-01-10 01:41

För egen del så anser jag att Purifi har producerat den bästa 6,5” som går att finna. Makalös kapacitet och extremt låg distorsion i kombination med den brutala slaglängden.
Dock så är det väl dyrt och i en anläggning jag kan tänka mig så känns den lite onödig på grund av priset.

Dels så är det synd att låta ett så kapabelt element sitta i en tvåvägshögtalare och tvingas spela både bas och mellanregister. Fast det är mer tvåvägshögtalarens dilemma förstås. Enbart en sån vill jag inte ha då SBIR ger svacka i värmeregistret som förtar upplevelsen av riktig fullregisterhögtalare.
Om jag vill dela av till basmoduler så känns det onödigt att bara låta Purifi spela från delning och uppåt.

Konceptet med basstöd och Bliesma däremot tickar i alla boxar..för den som vill lägga de pengarna. Det finns inget bättre sätt att utnyttja 4 x Purifi 6.5” ingen SBIR-svacka och hysteriskt bra kapacitet. Är man intresserad av detta så vänder man sig lämpligen till AVR7000

Lite komiskt är det att i princip den enda högtalaren i världen som det går att använda Purifi 6.5” med basreflex är just en åttiotalskonstruktion vid namn Carlsson. Alla andra får problem med att få plats med röret och är hänvisade till slavbasar då de passar bäst i kring 16 liter volym. Med en vanlig stående boxhögtalare blir det på flera sätt knepigt att få plats med reflexrör.

Så lyssningen då? Jo det var trivsamt och trevligt.
Eftersom jag har en MiniDSP flex eight så blev det en del experimenterande med peq och vi fyllde i värmeregistret till det var lagom varmt och då kom elements fulla potential fram.

Enligt Johan Lindroos så var det den första Carlssonhögtalaren han inte tyckte lät vasst.
Kanske han kommer att skriva något om detta..

oa51 & radelius var även de här med sina öron.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA51-Purifi

Inläggav Chris71 » 2023-01-10 02:08

juanth skrev:För egen del så anser jag att Purifi har producerat den bästa 6,5” som går att finna. Makalös kapacitet och extremt låg distorsion i kombination med den brutala slaglängden.
Dock så är det väl dyrt och i en anläggning jag kan tänka mig så känns den lite onödig på grund av priset.

Dels så är det synd att låta ett så kapabelt element sitta i en tvåvägshögtalare och tvingas spela både bas och mellanregister. Fast det är mer tvåvägshögtalarens dilemma förstås. Enbart en sån vill jag inte ha då SBIR ger svacka i värmeregistret som förtar upplevelsen av riktig fullregisterhögtalare.
Om jag vill dela av till basmoduler så känns det onödigt att bara låta Purifi spela från delning och uppåt.

Konceptet med basstöd och Bliesma däremot tickar i alla boxar..för den som vill lägga de pengarna. Det finns inget bättre sätt att utnyttja 4 x Purifi 6.5” ingen SBIR-svacka och hysteriskt bra kapacitet. Är man intresserad av detta så vänder man sig lämpligen till AVR7000

Lite komiskt är det att i princip den enda högtalaren i världen som det går att använda Purifi 6.5” med basreflex är just en åttiotalskonstruktion vid namn Carlsson. Alla andra får problem med att få plats med röret och är hänvisade till slavbasar då de passar bäst i kring 16 liter volym. Med en vanlig stående boxhögtalare blir det på flera sätt knepigt att få plats med reflexrör.

Så lyssningen då? Jo det var trivsamt och trevligt.
Eftersom jag har en MiniDSP flex eight så blev det en del experimenterande med peq och vi fyllde i värmeregistret till det var lagom varmt och då kom elements fulla potential fram.

Enligt Johan Lindroos så var det den första Carlssonhögtalaren han inte tyckte lät vasst.
Kanske han kommer att skriva något om detta..

oa51 & radelius var även de här med sina öron.


Intressant och kul läsning, tyvärr tickar det i en del andra boxar som borde fått vara tomma ett tag till, men vem vet, nån dag så kanske OA5:orna sitter på väggen och storebror väntar på att bli inbjuden till ett party och då skall vi väl ha något att slita våra grå över då oxå.
Jag tror att jag fått vatten på en liten kvarn, skall bli intressant att se vad det kan leda till.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-10 10:58

juanth skrev: ----

Lite komiskt är det att i princip den enda högtalaren i världen som det går att använda Purifi 6.5” med basreflex är just en åttiotalskonstruktion vid namn Carlsson. Alla andra får problem med att få plats med röret och är hänvisade till slavbasar då de passar bäst i kring 16 liter volym. Med en vanlig stående boxhögtalare blir det på flera sätt knepigt att få plats med reflexrör.

-----


Man kan tillägga till detta att en OrthoAkustisk högtalare med sin väggnära placering också är den enda högtalaren som inte behöver elda för kråkorna lika mycket som en "vanlig" högtalare varvid man därmed utnyttjar så mycket som möjligt av elementets tyvärr ganska låga "känslighet".
-En vanlig högtalare har i större utsträckning ett "baffel step" -fall i output som måste tas om hand varvid man får offra systemkänslighet.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51-Purifi

Inläggav distad » 2023-01-10 12:46

juanth skrev:
Enligt Johan Lindroos så var det den första Carlssonhögtalaren han inte tyckte lät vasst.
Kanske han kommer att skriva något om detta..

Vad är det för skillnad på N diskanten och denna med keramik ? Eller han ni mixtrat i filtret med "dyra" kondingar... 8O :wink: För han tyckte att Ni diskanten kunde vara vass, när ni hade tävling. Jag upplever inte N diskanten som vass om man inte då kör typiska dåliga inspelningar men då brukar många högtalare ha problem. .2 klara "bara" bra inspelningar innan den låter illa. Det här blir man ju nyfiken på vad som skett där nere i Trollhättan.... :? . Det skiljer ju inte mycket i pris.... Är keramikdiskanten så pass mycket bättre så varför inte den i OA50 ? Om det nu inte stoppats i "dyr kondingar" i filtret, de kan ju vara mycket bättre.... :) :wink: För det är väl inte internkablaget som gjort skillnaden.. *host host* :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA51-Purifi

Inläggav distad » 2023-01-10 14:01

Imperial-Blomman skrev:Tack för en trevlig em.
Intressanta personer å intressant musik.

Ja tappa alla mina reference ramar hur en 6,5" ska låta i basen på Elsinger plattan.

De får ju helt klart bl radhusbiff å stuvade makarone å falukorv ett ta


Ja har en pln...

Det kommer bli Purifi och även Blisma för dig i framtiden , var så säker.... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: OA51-Purifi

Inläggav oa51 » 2023-01-10 14:53

Nu har jag hämtat mig efter lyssningen 8) Vill först tacka Juanth för en trevlig eftermiddag med goda hembakta kakor.
Med AVR7000:s alster från Jönköpingsmässan i minnet var förväntningarna höga.... Trodde först att basmodulerna (Bremen) var inkopplade men de var de inte. Basen var OTROLIG för ett så litet element.Djup och torr, men det jag slås av jämfört med mina OA 51.2 och .3 är värmen lite högre upp vilket gjorde röster mycket njutbara och inte tunna och bitvis skrikiga som hos mig. Trots basmoduler delade högt upp har jag aldrig fått till det i det registret. Rent och njutbart på många olika sorters musik var intrycket!
Ska man invända mot något tyckte jag mig ana en viss kortvarig vasshet i vissa fortepartier ffa hörbart på röster, något jag aldrig blev varse i Jönköping där Bliesmadiskanten spelade, bitvis mkt högt. Dock skulle jag kunna leva med detta.
Lyssningen gav mersmak, kanske jag gör mig av med mina Ino framöver :oops:

En intressant pryl var MiniDsp- burken med Dirac- funktionalitet, ger ju möjlighet till många högkvalitativa funktioner i samma skal. Jag saknade dock analog in....

De OA51-or jag tror mest på framöver är Stefans Purifi- variant ( mycket pengar men tänk på att du sparar in både delningsfilter och slutsteg och slipper sladdhärvor emellan.) Enkelt, snyggt och med oslagbar integration basarna emellan. Lät klart bättre än Larsen 9 på mässan. Det andra (snik) alternativet är Bliesma- diskanten kombinerat med basen från 51.N samt separata basmoduler.Sedan kan man ju inte komma ifrån att undra hur bliesmas entummare låter?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-10 17:07

En kompis (som var med och konstruerade OA51.N) har beställt bliesma 25 Beryllium så vi kommer senare när de kommer kunna få en uppfattning om hur den låter i jämföelse med annat.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OA51-Purifi

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 17:09

oa51 skrev:Lät klart bättre än Larsen 9 på mässan.


Det var väldigt olika rum med avsevärda skillnader i akustik, inte minst när det var fullpackat i OA51-rummet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51-Purifi

Inläggav avr7000 » 2023-01-10 17:54

Någon frågade om komponenter i filter på dessa högtalare som nu är hos Johan...
Det är foliespole till basen och en "fin-konding" till diskanten
Bilagor
filter.jpg
filter
filter.jpg (405.04 KiB) Visad 1521 gånger
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 8 gäster