Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav olaume » 2022-01-05 22:58

Jag har flyttat till mindre lägenhet, och då tvingas man till smärtsamma uppoffringar. Mina OA116 lyckas jag klämma in. Värre är det med OD11:orna som jag har haft som sido- och bakhögtalare. De är naturligtvis bäst i klassen för det, men å andra sidan kan jag ibland undra om man verkligen behöver ha så bra högtalare där, eller om det är att elda för kråkorna. Nå, jag får i vilket fall offra dem. Kan någon tipsa om några andra för ändamålet nästan lika bra men mycket mindre högtalare till rimligt pris som pratar bra med O116?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav paa » 2022-01-05 23:30

Hörseln funkar helt annorlunda bakåt mot framåt, därför kan även högtalarna skilja sig ganska mycket utan att det uppstår problem. Inos minsta surroundhögtalare eller andra lådor med goda 3.5-5" bredbandselement bör kunna ge ett utmärkt resultat, helst med 2-4 st högtalare per bakkanal. Detta gör att högtalarna bak inte så lätt blir lokaliserade av hörseln som punktkällor, vilket lätt kan hända om det bara är en högtalare per kanal.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav bootstrap » 2022-01-05 23:46

Jag hade OD11 på väggen som surround. Det funkade bra.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-01-08 21:42

Får du plats med Martin Perssons MP-1?
Liten trevlig högtalare som låter bra.
Har ett par som jag brukar ta fram när jag spelar rullband på min B&O Beocord,den har en liten inbyggd förstärkare,låter mkt trevligt ihop.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav mangrove » 2022-01-09 03:05

paa skrev:Hörseln funkar helt annorlunda bakåt mot framåt, därför kan även högtalarna skilja sig ganska mycket utan att det uppstår problem.


Jag håller helt med, i alla fall om det gäller filmlyssning. Det är ju främst effekt/ambiensljud ändå, dessutom oftast i mellanregister/diskant.
Jag har ett par Audio Pro Evidence E.1 som höger/vänster bak, och jag märker ingen skillnad i "klang" alls när rymdskeppen swooshar runt mig.
Centern är betydligt viktigare, och där har jag en Audio Pro Evidence E.2 som är matchad med bakkanalerna men sannerligen inte med mina OA-14 (den låter alldeles för tunt och "placerande" i ljudbilden). Den skulle jag egentligen vilja byta ut, oklart mot vad dock.
(Sen har jag en ännu skabbigare centerbakkanal men den vill jag inte ens diskutera för då skulle jag nog pryglas här :oops:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav paa » 2022-01-09 10:38

mangrove skrev:
paa skrev:Hörseln funkar helt annorlunda bakåt mot framåt, därför kan även högtalarna skilja sig ganska mycket utan att det uppstår problem.


Jag håller helt med, i alla fall om det gäller filmlyssning. Det är ju främst effekt/ambiensljud ändå, dessutom oftast i mellanregister/diskant.
Jag har ett par Audio Pro Evidence E.1 som höger/vänster bak, och jag märker ingen skillnad i "klang" alls när rymdskeppen swooshar runt mig.
Centern är betydligt viktigare, och där har jag en Audio Pro Evidence E.2 som är matchad med bakkanalerna men sannerligen inte med mina OA-14 (den låter alldeles för tunt och "placerande" i ljudbilden). Den skulle jag egentligen vilja byta ut, oklart mot vad dock.
(Sen har jag en ännu skabbigare centerbakkanal men den vill jag inte ens diskutera för då skulle jag nog pryglas här :oops:)

Har du provat om det blir bättre eller sämre om du kör utan center? Ett förslag annars vore två st OA12 tillsammans tätt ihop, som center.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav olaume » 2022-01-09 23:20

Rent fysiskt går OD11:orna iofs att klämma in. Men man kan fråga sig hur vettigt det är med tanke på ljud och estetik. Det man i så fall kan göra är att sätta dem på vägghyllor (Ikea har en Lack-hylla som passar bra) någon decimeter under taket. Kruxet är att bakhögtalarna då hamnar på samma bakvägg som soffan står mot, dvs man får dem snett ovanför lyssnaren. Sidohögtalarna är ännu knepigare. Antingen blir de på väggen rakt ovanför OA116-frontarna, eller så får man på ena sidan knö in den alldeles under taket ovanför fönstret. Hur lyckat skulle det bli? Jag inbillar mig att det i regel är bättre att ha OD11 med gallret uppåt, särskilt för surroundbruk, för att undvika upplevelsen av punktstrålande ljud. Men hur nära taket kan man i så fall sätta dem?

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav bootstrap » 2022-01-10 02:33

Så här gjorde jag. Jag hade en diffusor bakom soffan, ca 20 cm djup. Dvs soffan var omkring 20 cm från väggen.
Mina hängde nära taket. Jag var nöjd med mitt ljud. Men har idag bättre surrounder och 8 st av dem :)

Du har ju od11 redan, du kanske kan testa?


Bild

Bild
På väggen skruvade jag upp en metallplatta med 2 skruv som var böjd lätt utåt som jag hängde högtalaren på.

Så här ser original fästet ut för vägghängning.
Bild

Här har du mer info om alternativa placeringar. Här finns en hyllplacering, nära tak som är nästan som jag gjort.
http://user.faktiskt.io/schmutziger/sonab%20reklam/liten%20OD11%20Manual%20Sve%20Eng%20De%20Fra.pdf

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav mangrove » 2022-01-10 18:05

paa skrev:Har du provat om det blir bättre eller sämre om du kör utan center? Ett förslag annars vore två st OA12 tillsammans tätt ihop, som center.


Det är den utprovningen som pågår ;)

2xOA12 blir för stort, tillika ambitiöst. Jag kan tänka mig att en OD-11, däremot, skulle fungera ypperligt om man vänder den 45 grader. Nån som har en uddalåda utan element de vill bli av med? ;)

Ännu finare vore en variant med nyskapad baffel som riktar elementen rakt, men ska man använda Carlssonska principer måste man konstruera en ny skovel ner i lådan som pressar på ullen och skapar flödesmotstånd också... och det är nog överkurs.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav paa » 2022-01-12 12:59

När det gäller center så säljer ju Cody sin Larsen-center som verkar vara prototypen som Naqref gjorde.
Kolla Cody's tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Glebster » 2022-01-12 20:03

Audio pro Qube är hyfsat små och fungerar förträffligt som surrounder. Finns dock bara på begagnatmarknaden.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav STDI » 2022-01-12 21:09

Glebster skrev:Audio pro Qube är hyfsat små och fungerar förträffligt som surrounder. Finns dock bara på begagnatmarknaden.

OD11 som TS redan har är 260x260x260 mm.
Audio Pro Qube är 250x355x250 mm. 355 är höjden.
Alltså bredd och längd är vardera 10 mm mindre än OD11. Troligen inte skäl nog för att gå från OD11 till Audio Pro Qube.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav olaume » 2022-01-28 00:14

Någon som har erfarenhet av Cantons surroundhögtalare? Fungerar de ihop med Carlsson? Storleken och priset är riktigt bra https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... -plus-mx3/

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-01-28 08:45

olaume skrev:Någon som har erfarenhet av Cantons surroundhögtalare? Fungerar de ihop med Carlsson? Storleken och priset är riktigt bra https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... -plus-mx3/


Jag har haft Canton Plus X som bak och höjdhögtalare i min fd hemmabio.
De gjorde sitt jobb för ändamålet,bra byggkvalité.Vill minnas att de hade aluminium kona på elementet?

Prisvärda och rekomenderas.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Kraniet » 2022-01-28 09:49

Inoas A1 borde funka bra.

Eller några egenbyggda mupps.

Gjordes ju en mupps OA51 lookalike också :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav olaume » 2022-01-29 01:04

Var får man tag på Ino A1?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav STDI » 2022-01-29 09:53

Kraniet skrev:Inoas A1 borde funka bra.

Eller några egenbyggda mupps.

Gjordes ju en mupps OA51 lookalike också :)

Om jag förstår det rätt har olaume tidigare kört med ett par OD11 som surroundhögtalare. Såvida olaume inte planerar att utöka antalet så undrar jag om Ino A1 är bättre än andra små surroundhögtalare? Ino A1 används väl normalt seriekopplade i ett större antal för att få "omslutningen" av ljudet. Det är kanske ett alternativ här också men som sagt, är det bättre, eller t o m sämre, än andra om man bara har ett par?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Maarten » 2022-01-29 11:30

Tipsar om TC9FD18-08 som är så omskrivna här på faktiskt och på nätet överlag för dess höga prestanda/prisförhållande.
Se t ex: viewtopic.php?f=3&t=72035&p=2178573&hilit=TG9fd#p2178570
Låg dist: viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167453

Känns som en given kandidat- Då handlar frågan mer om hur många, placering och lådstorlek.
sb17nbac till alla!

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav bootstrap » 2022-01-29 11:52

mangrove skrev:
paa skrev:Har du provat om det blir bättre eller sämre om du kör utan center? Ett förslag annars vore två st OA12 tillsammans tätt ihop, som center.


Det är den utprovningen som pågår ;)

2xOA12 blir för stort, tillika ambitiöst. Jag kan tänka mig att en OD-11, däremot, skulle fungera ypperligt om man vänder den 45 grader. Nån som har en uddalåda utan element de vill bli av med? ;)

Ännu finare vore en variant med nyskapad baffel som riktar elementen rakt, men ska man använda Carlssonska principer måste man konstruera en ny skovel ner i lådan som pressar på ullen och skapar flödesmotstånd också... och det är nog överkurs.


Om du kollar länken ovan så ser du att Herr Carlsson tyckte att 2st OD11 kan kombineras och användas som en monohögtalare.
Jag har testat 1st OD11 och 2 st OD11 sen på skoj testade jag 4st OD11. Kamfilter-människorna hatar det men jag tyckte det var så pass gött att dom fick stå kvar :)
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav paa » 2022-01-29 12:38

olaume skrev:Var får man tag på Ino A1?

Antingen på begagnatmarknaden eller av Ingvar på ino i Täby.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav olaume » 2022-01-30 19:52

Jag kör 7.1 och har alltså två par OD11 att spela med (dessutom ytterligare ett par i sovrummet, behöver kanske inte tillägga att jag tycker att OD11 är en smått genialisk högtalare). Teoretiskt går det iofs att trycka in bägge paren, men frågan är om det är värt det eller om man kan uppnå något - nästan - lika bra med alternativ som ger plats för annat än högtalare i vardagsrummet. Vilka krav är egentligen relevanta för satelliter? Spelar med Denon AVR2807 i Matrix-läge (ambiofoni).

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Kraniet » 2022-01-31 11:03

STDI skrev:
Kraniet skrev:Inoas A1 borde funka bra.

Eller några egenbyggda mupps.

Gjordes ju en mupps OA51 lookalike också :)

Om jag förstår det rätt har olaume tidigare kört med ett par OD11 som surroundhögtalare. Såvida olaume inte planerar att utöka antalet så undrar jag om Ino A1 är bättre än andra små surroundhögtalare? Ino A1 används väl normalt seriekopplade i ett större antal för att få "omslutningen" av ljudet. Det är kanske ett alternativ här också men som sagt, är det bättre, eller t o m sämre, än andra om man bara har ett par?


Jag har liknande högtalare och det funkar bra med en per kanal. Men fler är antagligen att föredra.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Kraniet » 2022-01-31 11:07

olaume skrev:Jag kör 7.1 och har alltså två par OD11 att spela med (dessutom ytterligare ett par i sovrummet, behöver kanske inte tillägga att jag tycker att OD11 är en smått genialisk högtalare). Teoretiskt går det iofs att trycka in bägge paren, men frågan är om det är värt det eller om man kan uppnå något - nästan - lika bra med alternativ som ger plats för annat än högtalare i vardagsrummet. Vilka krav är egentligen relevanta för satelliter? Spelar med Denon AVR2807 i Matrix-läge (ambiofoni).


Designen på A1 är perfekt och rekommenderad placering gör underverk.

Designen och placeringen gör så att du får mindre direktljud ju närmare högtalaren du befinner dig. Det gör att man uppnår bättre balans mellan höger och vänster sida.
Andelen diffusljud är också hög vilket hjälper till med känslan av rymd och omfång. Men det är tillräckligt mycket direktljud för att ge rätt surroundkänsla.
Dessutom skalar det väldigt bra. Funkar bra med en högtalare per kanal men blir bättre med fler.
Mvh
Magnus

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav bootstrap » 2022-01-31 12:38

Små satelliter så är det nog Ino A1 eller mupps som jag tror passar bäst. Ibland kan man hitta begagnade mupps riktigt billigt.
Doofus här på forumet använde Cambridge WS30 med oa51.
Jag tyckte det funkade bra.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav olaume » 2022-01-31 14:10

Kraniet skrev:
olaume skrev:Jag kör 7.1 och har alltså två par OD11 att spela med (dessutom ytterligare ett par i sovrummet, behöver kanske inte tillägga att jag tycker att OD11 är en smått genialisk högtalare). Teoretiskt går det iofs att trycka in bägge paren, men frågan är om det är värt det eller om man kan uppnå något - nästan - lika bra med alternativ som ger plats för annat än högtalare i vardagsrummet. Vilka krav är egentligen relevanta för satelliter? Spelar med Denon AVR2807 i Matrix-läge (ambiofoni).


Designen på A1 är perfekt och rekommenderad placering gör underverk.

Designen och placeringen gör så att du får mindre direktljud ju närmare högtalaren du befinner dig. Det gör att man uppnår bättre balans mellan höger och vänster sida.
Andelen diffusljud är också hög vilket hjälper till med känslan av rymd och omfång. Men det är tillräckligt mycket direktljud för att ge rätt surroundkänsla.
Dessutom skalar det väldigt bra. Funkar bra med en högtalare per kanal men blir bättre med fler.


Dessa A1 verkar ju helt rätt. Måste de beställas av Ingvar Ö? Vad går de loss på? Vad är Mupps för högtalare?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Kraniet » 2022-01-31 14:46

olaume skrev:
Kraniet skrev:
olaume skrev:Jag kör 7.1 och har alltså två par OD11 att spela med (dessutom ytterligare ett par i sovrummet, behöver kanske inte tillägga att jag tycker att OD11 är en smått genialisk högtalare). Teoretiskt går det iofs att trycka in bägge paren, men frågan är om det är värt det eller om man kan uppnå något - nästan - lika bra med alternativ som ger plats för annat än högtalare i vardagsrummet. Vilka krav är egentligen relevanta för satelliter? Spelar med Denon AVR2807 i Matrix-läge (ambiofoni).


Designen på A1 är perfekt och rekommenderad placering gör underverk.

Designen och placeringen gör så att du får mindre direktljud ju närmare högtalaren du befinner dig. Det gör att man uppnår bättre balans mellan höger och vänster sida.
Andelen diffusljud är också hög vilket hjälper till med känslan av rymd och omfång. Men det är tillräckligt mycket direktljud för att ge rätt surroundkänsla.
Dessutom skalar det väldigt bra. Funkar bra med en högtalare per kanal men blir bättre med fler.


Dessa A1 verkar ju helt rätt. Måste de beställas av Ingvar Ö? Vad går de loss på? Vad är Mupps för högtalare?


Ja IÖ är ju lite speciell med hur man får köpa grejor. I grunden vill han bara sälja till dig personligen på plats hemma hos honom.
Men mindre grejor som A1 (i byggsats) kan han kanske sälja via ombud som åker dit och hämtar.

Men A1 kostar ju en slant så frågan är ju om du tycker det är värt? Bara elementet kostar ca 1500 kr st
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav jockewe » 2022-01-31 15:11

Ursäkta att jag kastar in något HELT ovetenskapligt men förvånande, jag stoppade elementen och filtren från OA 50 (när jag uppgraderade till 50.2) i ett par LTS2v-v1 och resultatet är helt ok som surrounder!!

Jag har B&W 801 matrix series 3 som front, HTM1 som center, matrix 802 series 3 som bak och LTS alltså som surround extra.

Har du element liggandes så är det ju bara att prova :)

Vill nå'n mäta etc och bor i sthlmstrakten så kan jag låna ut LTS ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav paa » 2022-01-31 15:29

Det finns ju massor med högtalare som kan funka bra, men väldigt få som är både tillräckligt bra och tillräckligt små för att passa trådskaparen behov. 6.5" element verkar ge för stora lådor när man betraktar platsbegränsningen. A1 är väldigt små och har fördelen av att ha ganska hög impedans, så man kan parallellkopla några st utan att förstärkaren mår dåligt.
Mupps är ett diy-projekt beskrivet i MoLT och på detta forum, det är bara att använda sökfunktionen. Den slutna varianten är väl det som kan vara aktuellt i detta fall. Men om man fortfarande kan hitta elementen som ska vara till Mupps vet jag inte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav bootstrap » 2022-01-31 15:33

olaume skrev:Dessa A1 verkar ju helt rätt. Måste de beställas av Ingvar Ö? Vad går de loss på? Vad är Mupps för högtalare?


Mupps är DIY högtalare. Jag vet inte om elementet finns fortfarande men som sagt ibland händer det att någon säljer och då brukar det vara billigt :)
Om du söker på forumet så hittar du massor. Här är en tråd:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=42815&p=1124251&hilit=mupps#p1124251

Jag har hört Mupps som surround med en Ino rigg och det låter okej. Fattas lite i diskanten men inget man tänker på när man ser på film, låter bra i övrigt. Att dom är billiga bra eftersom du kan ha fler högtalare per kanal, t.ex. 8 st.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav paa » 2022-01-31 15:38

Om man parallellkopplar högtalarna två och två och seriekopplar dom paren så har man fyra st med samma impedans som en, vilket eliminerar impedansproblemen. Dessa Mupps-element låter kanske inte lika bra som ino A1 men dom är långt ifrån dåliga.
Själv har jag denna anläggning i sovrummet med samma element som Mupps, och det låter rent och bra, även om det saknas lite av yttre delarna av frekvensregistret, men detta vore inget problem för surroundljud, basen tar ju subben eller huvudhögtalarna hand om, och de högre frekvenserna är inte så viktiga för örat när de kommer bakifrån.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 12 gäster