Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav olaume » 2022-01-31 22:21

Jag kikade på mups-sidor och tycker inte att de ser ut att vara så väldigt mycket mindre än OD11. Och jag är ingen hempulare, har tummen mitt i handen som inte har hållt i en lödkolv på minst 40 år. Så, nej valet står just nu mellan att ändå knö in OD11:orna eller färdiga små satelliter som Canton https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... -plus-mx3/
En fråga om knö-in-OD11-alternativet: Hur mycket luft till taket kräver de egentligen? Jag tänker att för surroundbruk borde det väl vara bäst att ha högtalarna stående på en liten vägghylla, för att få spridning och undvika punktkänsla. Men hur högt upp kan man i så fall ha dem? Hur mycket luft behöver ljudet för att komma ut någorlunda oförstört? Av estetiska skäl vill jag få upp dem så högt som det bara går. Jag har tidigare haft ett par stående på bokhyllor med knappa tre decimeter från överkant upp till taket, och tja det lät bra. Eller bör man trots allt hellre ha dem liggande/hängande om de ska vara riktigt högt upp?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav paa » 2022-02-01 00:16

Alltså, Mupps modell B är verkligen inte stor!

Bild

Mer info finns i denna tråd:
viewtopic.php?p=1816527
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav bootstrap » 2022-02-01 00:19

Ett bra argument för Canton du länkar till är dom går att köpa :)

Köper du beg. Mupps så är dom färdig byggda. Ang dimensionerna så finns det olika varianter. Dom jag tänker på är mycket mindre än OD11.
Bild
Edit:
http://user.faktiskt.io/vee-eight/hifi/surround/A1%20klon.png

Edit2:
Du blir nog nöjd oavsett vad du väljer men som trådtiteln säger, matchar Carlsson. Då tror jag Mupps och Ino A1 är det som kommer närmast och är små.

Btw här har du en center som jag tror passar, inte för jag har hört den men den är från Larsen. Larsen tycker den ska användas som surround också!
https://www.ljudshopen.se/produkt/larsen-6-sc/
https://www.ljudshopen.se/produkt/larsen-sc-4/

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Ted_B » 2022-02-01 00:47

paa skrev:Alltså, Mupps modell B är verkligen inte stor!

[ Bild ]

Mer info finns i denna tråd:
viewtopic.php?p=1816527


Vilken hemsk måttsättning på den ritningen :(
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav paa » 2022-02-01 01:02

Ted_B skrev:
paa skrev:Alltså, Mupps modell B är verkligen inte stor!

[ Bild ]

Mer info finns i denna tråd:
viewtopic.php?p=1816527


Vilken hemsk måttsättning på den ritningen :(

Jag har inte gjort den ritningen, däremot tusentals andra ritningar, och jag tycker nog man måste nyansera sig lite här.
Är måttsättningen hemsk, eller är den dålig, eller går det kanske inte ens att tillverka lådan med den måttsättningen?
För om ritningen är användbar, så är det en gåva som man fått av en annan forummedlem.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Inläggav Ted_B » 2022-02-01 10:49

Nja, ok då, inte så hemsk och såklart uppskattas det att människor engagerar sig och gör saker som andra får nytta av :oops: :)
Det var bara en spontan reaktion på måttsättningen och skulle jag få ut en sådan ritning att producera efter så skulle jag bli lite bekymrad :)
The World's Mine Oyster

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster