Metallfront på OA52.2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-15 13:58

Efter tidigare äventyr med OD-11 ska jag nu ge mig på att laga ett par OA52.2. Det ena diskantelementet var tyst vilket ledde till att jag nyss har bytt 4 uF-kondingen som hade gått av - jag bytte förstås i både vänster och höger högtalare. Diskantelementet är dock fortfarande tyst och verkar helt enkelt vara trasigt men som tur är har jag ett par i reserv. Jag behöver nu information om hur jag avlägsnar metallskyddet framför elementen eftersom jag inte hittar någon infästning och inte vet hur mycket kraft jag vågar lägga på att dra i skyddet. Jag är tacksam om någon har tips!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav STDI » 2022-01-15 14:18

Skyddet sitter med tre piggar. En nära spetsen på gallret och två på den "vertikala" sidan, alltså yttersidan. Dra i spetsen rakt ut så lossar den. Sen skjuter du gallret i sidled.
Jag bifogar en bild på höger galler tagen från elementsidan. Där ser du piggarna.
Galler OA52 höger bakifrån.jpg
Galler OA52 höger bakifrån.jpg (1004.09 KiB) Visad 2286 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-15 14:28

Aha! Ja, det lossnade av sig självt när den första piggen åkte ut. Stort tack!

Nog är det klokt att byta båda diskantelementen när jag ändå är igång?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav STDI » 2022-01-15 14:32

Eftersom du har ett par i reserv är det väl bäst att byta båda så att de är likvärdiga. Det hela som du plockar bort behåller du naturligtvis som reserv.

Mät också upp det "trasiga" elementet. Jämför resistensen med det hela. Då kan du kolla om det verkligen är trasigt eller om det trots allt är något annat. Mät först efter att anslutningarna tagits bort.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav Kralle » 2022-01-15 14:37

PekkaJohansson skrev: 4 uF-kondingen som hade gått av

Jo - spelar man mycket Gyllene Tider så går kondensatorerna av.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav STDI » 2022-01-15 14:41

Jag köpte ett par fabrikstillverkade OA52.2 av en herre som haft dem sen de var nya. När jag inspekterade dem tog jag av gallret. Under det var det fullt av damm. Ägaren såg vad jag gjorde och sa: "Jaså man kan ta av det." Det tyckte jag var bra för då var jag övertygad om att högtalarna aldrig blivit rörda och var helt i original. De högtalarna finns nu hos en annan nöjd faktisktian.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-15 14:59

He he! Ja, sådan tur hade nog inte jag. Jag fick knipsa bort ett litet skatbo från ingångsterminalerna som för övrigt saknade tätningslist. I brist på sådan satte jag dit ett tunt gummiband innan jag skruvade tillbaka dem. Ska också se till att försiktigt rengöra gallren och högtalarnas in- och utsida när jag ändå skruvar. Sedan kan det förhoppningsvis bli Gyllene Tider - men jag startar nog med Jennifer Warnes.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-15 15:30

20220115_142338_resized.jpg
20220115_142338_resized.jpg (1.25 MiB) Visad 2259 gånger

20220115_142410_resized.jpg
20220115_142410_resized.jpg (1.11 MiB) Visad 2259 gånger


Ny fråga: det gamla och det nya diskantelementen är inte identiska. Är det bara utseendet som ändrats? Ska behöva karva bort plast längst ned på den nya frontplattan eller byter jag och behåller den gamla frontplattan? Hur bör jag göra med plastpluppen i mitten som har knipsats på det gamla elementet? Puh, det här blev mer komplicerat än jag hade hoppats.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav Kermit116 » 2022-01-15 15:50

STDI skrev:Jag köpte ett par fabrikstillverkade OA52.2 av en herre som haft dem sen de var nya. När jag inspekterade dem tog jag av gallret. Under det var det fullt av damm. Ägaren såg vad jag gjorde och sa: "Jaså man kan ta av det." Det tyckte jag var bra för då var jag övertygad om att högtalarna aldrig blivit rörda och var helt i original. De högtalarna finns nu hos en annan nöjd faktisktian.

:)
Sitter nöjd! (Försöker lära mig av kg)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav STDI » 2022-01-15 16:59

PekkaJohansson skrev:
Bilagan 20220115_142338_resized.jpg finns inte längre

Bilagan 20220115_142410_resized.jpg finns inte längre


Ny fråga: det gamla och det nya diskantelementen är inte identiska. Är det bara utseendet som ändrats? Ska behöva karva bort plast längst ned på den nya frontplattan eller byter jag och behåller den gamla frontplattan? Hur bör jag göra med plastpluppen i mitten som har knipsats på det gamla elementet? Puh, det här blev mer komplicerat än jag hade hoppats.

Med vänlig hälsning

Pekka

Klipp inte bort plastpluppen.
Den gamla diskanten är kapad av någon anledning. Men den nya får väl plats utan kapning. Låt den då vara hel. Och se till att vända den rätt, alltså med benen i kl12, kl4 och kl8.
Så här ser mina OA52.N ut med okapad diskant.
OA52.N.jpg
OA52.N.jpg (847.78 KiB) Visad 2242 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav petersteindl » 2022-01-15 17:35

Jag är inte säker på att det går att montera diskanten med den runda frontplattan. Det kan möjligtvis vara skillnad på OA52 och 52.2? Då man köpte dessa diskanter så kunde man välja frontplatta. Det bör kunna gå ganska enkelt att skruva av frontplattorna och byta dem sinsemellan.
Man får vara försiktig då man avlägsnar frontplattan så att själva domen inte fastnat i frontplattan och följer med. Det känner man då man håller på.

OBS! Det är TORX som gäller på dessa skruvar. Tror det kan vara TORX-10 eller motsvarande närliggande med tum.

Jag ser nu att någon avlägsnat den detalj framför domen som ser ut som ett Mercedesmärke. Låt denna vara kvar! På den tiden var ett SEAS-element populärt som heter H535 och på den var det en fördel att ta bort den frontdetaljen. Så var inte fallet med Vifa-diskanten. Stig gjorde en del mätningar även på SEAS och valde att inte använda SEAS i sina högtalare. Jag vet att IÖ förordade SEAS framför Vifa. Det är väl SEAS i LTS-högtalarna, åtminstone i någon modell om jag minns rätt? Jag själv var kluven i frågan och skulle inte använda SEAS H535 i Carlssonhögtalare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav STDI » 2022-01-15 18:20

Vifa-diskanten är ca 105 mm i diameter. OA52.N diskanten som syns på min bild ovan är ca 100 mm i diameter. Det finns säkert plats till Vifa-diskanten utan att kapa den.

Jag kan också tillägga att Pekkas par inte är fabrikstillverkade OA52.2. Så någon har monterat diskanterna i efterhand. Ev var diskanterna då beg och kanske hade suttit på OA50 och då måste de kapas. Eller så har de kapats av annan anledning. Men de får säkert plats hela.

Här är bild på mina (numera tillhörande Kermit116) Visserligen ser man inte ovankanten av diskanten bakom mustaschen men jag är övertygad om att den inte är kapad.
20180416_134300 liten.jpg
20180416_134300 liten.jpg (313.67 KiB) Visad 2216 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-15 20:58

Tack för ytterligare respons!

Jag färdigställde renoveringen under eftermiddagen. Några reflektioner utifrån det ovan skrivna kommer här.

De gamla frontplattorna är inte kapade utan gjutna med två raka sidor - tror jag eftersom de på baksidan har "uttag" för spetsen kl 12 på bakomliggande platta. De nya frontplattorna – ca 103 mm i diameter – kunde inte monteras utan att bearbetas. För att undvika mekaniskt arbete i plast behöll jag de gamla elementfronterna och skruvade de nya elementen i dem. Det blev en smula dramatiskt innan jag upptäckte att frontplattorna var limmade i själva elementen. Lösningen var att hålla fast i varje spets på triangeln undertill och försiktigt dra loss en tredjedel av plattan i taget. Ser nu att Peter varnar för detta men det hade jag alltså inte läst innan!

Spetsen på element/anslutningstriangeln kl 12 visade sig vara större på de nya diskanterna så jag fick karva bort lite plast på baksidan av de gamla fronterna. Bytet innebär alltså att jag inte heller nu har den lilla täckplattan framför domen.

Skylten om Carlsson, Lallerstedt och Larsen som konstruktör, designer respektive montör finns på baksidan under terminalen med dubbla anslutningar så jag antar att högtalarna har levererats från fabrik. Jag känner inte högtalarnas historia och har inte gjort omfattande efterforskningar annat än att säkerställa att det är generation 52.2 (förhoppningsvis!). Jag inser förstås att det kan ha gjorts en del ändringar och hemmapul på dessa högtalare genom åren.

Jag passade på att rengöra grundligt och avlägsna några decenniers samlade dammkorn när jag ändå plockade isär högtalarna. Upptäckte på så sätt att baffeln är svart och inte grå! Någon dag kanske jag lossar baselementen och undersöker tillståndet i basreflexdelen och filtrets lågpassdel.

Oavsett allt detta - jag har placerat OA52 på OD-11-ornas gamla plats och de är överlägsna småkuberna. Sambon kommenterade: ”De låter klart bättre – synd att de är så fula!”.

Jag avser att ha OA52 för relativt okritisk användning i vardagsrumsmiljö. Har hittills lyssnat på två plattor. En vokaljazzplatta från 1950-talet (Lucy Ann Polk) är riktigt välljudande och lyssningsfåtöljernas närhet till murad vägg med Treetex kompenserar i basområdet i någon mån avsaknaden av väggstöd för högtalarna. Storbandsjazz från 1980-talet (Count Basies orkester) klingar måhända en smula ljust och jag sänkte volymen undan för undan på denna dynamiska inspelning. Överlag spelades det betydligt starkare än med OD-11 och lyssning i mer efterklangsrik vardagsrumsmiljö blir förr eller senare ansträngande oavsett anläggning. Vidare provning vidtar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav STDI » 2022-01-15 21:42

Jag tyckte mig se tecken på att det var uppdaterade OA52 du hade men har de dubbla terminaler och skylt med OA52.2 så är de säkert fabrikstillverkade. Bra att utbytet av diskanterna gick bra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav hifikg » 2022-01-15 21:57

PekkaJohansson skrev:...Sambon kommenterade: ”De låter klart bättre – synd att de är så fula!”. ...


De första 22 åren kanske, men sen kommer ni att älska dem. Troligen mycket tidigare än så. Jag har aldrig tänkt på att de skulle vara "fula". Sedan jag hörde dem på KAK-huset har jag inte haft begär efter något annat, även om jag vänstrat lite med Quad, tycker om äggen och skulle ha kunnat leva med Apogeerna o säkert någon fet modell från MBL. Om jag inte hade mött Carlsson.

Jag avser att ha OA52 för relativt okritisk användning i vardagsrumsmiljö.


Vi får väl se, vi får väl se... grattis!
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-15 23:04

Framtiden får utvisa! Jag blev i alla fall fast framför OA-52 med några gamla favoriter i form av Ray Conniffs orkester och kör, "Elvis is back!" och Cornelis "Grimascher och telegram". Riktigt kul och ljudmässigt högst nöjaktigt även om djupbas saknas på grund av få begränsningsytor. Höjde därför baskontrollen 6 dB på min lilla Denon-receiver. Huvudintrycket av kvällens lyssning är i alla fall positivt och det känns bra att ha kommit till skott efter två eller tre års startsträcka - men nu är det dags att äntra musikrummet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav STDI » 2022-01-16 15:24

PekkaJohansson skrev:Framtiden får utvisa! Jag blev i alla fall fast framför OA-52 med några gamla favoriter i form av Ray Conniffs orkester och kör, "Elvis is back!" och Cornelis "Grimascher och telegram". Riktigt kul och ljudmässigt högst nöjaktigt även om djupbas saknas på grund av få begränsningsytor. Höjde därför baskontrollen 6 dB på min lilla Denon-receiver. Huvudintrycket av kvällens lyssning är i alla fall positivt och det känns bra att ha kommit till skott efter två eller tre års startsträcka - men nu är det dags att äntra musikrummet!

Med vänlig hälsning

Pekka

Vad är det för utrustning du spelar på i musikrummet? Det kanske framgår i någon annan tråd du kan hänvisa till eller beskriva här. Jag är nyfiken eftersom du nu kan jämföra med OA52.2 och hur det då utfaller.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-16 20:11

Hur det ser ut i musikrummet har jag inte beskrivit på forumet. Rummet har förändrats genom åren men jag har alltid strävat efter stor ljudtryckskapacitet, låg distorsion, jämn frekvenskurva och kontroll över reflexer och efterklang i hela registret - kort sagt så optimal återgivning som möjligt. Den korta jämförande lyssning jag gjorde i går kväll - Cornelis-skivan med Jan Johansson som nämns ovan - gav förväntade resultat gentemot OA-52.2: kortare efterklang, något lättare att höra långt in i inspelningen och frekvensmässigt jämnare återgivning ända längst ned i basregistret.

De nämnda skillnaderna var väntade. Däremot har jag lätt att uppskatta Carlsson-högtalarna i sällskapsmiljö. När detta skrivs lagar jag söndagsmiddag och sitter åter framför OA-52.2 som just nu spelar Lee Morgans "Sidewinder". Mitt intryck är, efter förvisso bara fyra-fem skivor, att OA-52 i den här icke-optimala miljön excellerar med välgjorda tidiga jazzinspelningar. Det har för övrigt även OD-11 och de små traditionella tvåvägarna Goodmans Maxim 2 gjort.

Jag ska vid tillfälle prova att utsätta OA-52 för mer komplexa produktioner och både klassiskt och elektronika med stort frekvensomfång. Eventuellt får jag också möjlighet att vända på rummet och ställa högtalarna framför vägg. Det verkar också vettigt att ta fram ryamattorna. Vem vet, kanske får de så småningom också gästspela i musikrummet?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav hifikg » 2022-01-16 22:11

Det e kört Pekka, bara att acceptera! Du är en av oss nu.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-16 22:18

:D

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-01-16 23:51

hifikg skrev:Det e kört Pekka, bara att acceptera! Du är en av oss nu.


:lol: :lol:

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-21 00:52

Fick en stund för mig själv i dag och passade på att för första gången spela mer gängse popmusik med OA-52.2, det vill säga sådant som brukar snurra i mina cd-spelare. Började med några låtar från 1969 (Peter Sarstedt, David McWilliams, Fifth Dimenson - bra årgång!) och fortsatte med Marie Fredriksson från Taube-samlingen 1990 och avslutningsvis hela musikaluppsättningen av "Sound of music" från 1959. Det blev också några spår från samlingen "Hits 1978/1979" med Abba och Jeanette.

Numera undviker jag nästan per automatik att spela sådant som låter påfallande illa men det var ändå en lättnad att konstatera att allting fungerade utmärkt. OA52.2 är som sagt djupbassvaga med nuvarande placering men diskanten verkar vara utmärkt proportionerlig - känslan av aningen ljus klang/lätt orenhet vid inkopplingen får nog skyllas på en av inspelningarna. Det var inga problem att höja volymen men inspelningar och rum sätter en gräns. En ytterst kort provning med damkören Salt ger vid handen att mer finns att hämta - kanske med hjälp av mer kraftfulla stärkardoningar.

Under dagens spelning drogs en gardin för och planen att lägga ytterligare matta mellan högtalare och lyssnare ska verkställas inom kort. Vid nästa tillfälle ska jag också prova att plocka bort gallren från bafflarna. Dessutom har jag läst och läst om ett helt gäng artiklar om Stig Carlsson samt spelat och beställt ett par plattor som har nämnts i litteraturen. I en intervju spelade Stig "Live is life" med Dompan så den åkte på. Det pratas i en text varmt om Stigs monoinspelningar på vinyl men jag vill minnas att jag gjorde mig av med dem för att de lät mindre bra - eller så är de kvar och jag kan prova igen.

Under alla omständigheter är det riktigt roligt, det här!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav hifikg » 2022-01-21 00:57

Vad var det jag sa :)

Fast gallren vinner du inget på att ta bort, låt dem sitta kvar du, Stig visste vad han gjorde när han lät montera dem, var så säker. Några mattor skadar däremot inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3352
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav eljulio » 2022-01-21 16:51

hifikg skrev:Vad var det jag sa :)

Fast gallren vinner du inget på att ta bort, låt dem sitta kvar du, Stig visste vad han gjorde när han lät montera dem, var så säker. Några mattor skadar däremot inte.


Det går ju också bra med 3D8... :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-21 17:00

hifikg skrev:Vad var det jag sa :)

Fast gallren vinner du inget på att ta bort, låt dem sitta kvar du, Stig visste vad han gjorde när han lät montera dem, var så säker. Några mattor skadar däremot inte.


Fast med OA-51 och deras skumfronter blev det inte så bra... Där var det skillnad med och utan skummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav hifikg » 2022-01-21 17:12

eljulio skrev:
hifikg skrev:Vad var det jag sa :)

Fast gallren vinner du inget på att ta bort, låt dem sitta kvar du, Stig visste vad han gjorde när han lät montera dem, var så säker. Några mattor skadar däremot inte.


Det går ju också bra med 3D8... :)


Absolut, de utgör en fullgod ersättning för ett par bra 52:or, men nu har ju Pekka redan ett par av Världens Bästa Högtalare och kan således sitta nöjd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Metallfront på OA52.2

Inläggav hifikg » 2022-01-21 17:12

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Vad var det jag sa :)

Fast gallren vinner du inget på att ta bort, låt dem sitta kvar du, Stig visste vad han gjorde när han lät montera dem, var så säker. Några mattor skadar däremot inte.


Fast med OA-51 och deras skumfronter blev det inte så bra... Där var det skillnad med och utan skummet.


Skumt
Sitter nöjd :)


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster