Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?"

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-26 22:25

Morello skrev:Jag tycker inte att jämförelsen är rimlig - Peter Walkers insatser var helt banbrytande - Carlsson implementerade konventionella element i ganska enkla kabinett avsedda för massproduktion.


I viss mån håller jag med.
ESL-63 står sig fortfarande mycket väl i många avseenden och jag skulle säga att den presterar bättre än vilken Carlsson som helst med avseende på renhet och transparens. Så länge man håller sig inom dess begränsningar när det gäller ljudtryck.

Jag vill nog inte säga att "Carlsson låter bättre", men de passar bättre i många sammanhang, javisst. Verkligen äpplen och päron.

Ingen som har ett par ESL-63 i gott skick att sälja som jag kan ha i gästrummet, av historiska & nostalgiska skäl :D ?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav hifikg » 2022-01-26 22:34

BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:Jag tycker inte att jämförelsen är rimlig - Peter Walkers insatser var helt banbrytande - Carlsson implementerade konventionella element i ganska enkla kabinett avsedda för massproduktion.


I viss mån håller jag med.
ESL-63 står sig fortfarande mycket väl i många avseenden och jag skulle säga att den presterar bättre än vilken Carlsson som helst med avseende på renhet och transparens. Så länge man håller sig inom dess begränsningar när det gäller ljudtryck.

Jag vill nog inte säga att "Carlsson låter bättre", men de passar bättre i många sammanhang, javisst. Verkligen äpplen och päron.

Ingen som har ett par ESL-63 i gott skick att sälja som jag kan ha i gästrummet, av historiska & nostalgiska skäl :D ?


Hmm... jag har ett par, som jag nästan aldrig spelar på, hade tänkt ha dem ett kort tag o sedan byta till något annat jag är nyfiken på, de har stannat i tio år nu... hur långt bort ligger ditt gästrum?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-26 23:18

hifikg skrev:Hmm... jag har ett par, som jag nästan aldrig spelar på, hade tänkt ha dem ett kort tag o sedan byta till något annat jag är nyfiken på, de har stannat i tio år nu... hur långt bort ligger ditt gästrum?


Vad har jag sagt nu hahaha... :D
Mitt gästrum ligger i Stockholm. Om din nick stämmer (Hallstahammar) så kan jag ju svänga förbi vid tillfälle när jag tittar till landstället i Eskilstuna.
Återkommer via pm.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav Morello » 2022-01-27 21:57

anoden skrev:
Morello skrev:
hifikg skrev:Finns det något annat som förtjänar det?
Kan tänka mig att det finns en o annan Quad-kramare i England.


Carlsson implementerade konventionella element i ganska enkla kabinett avsedda för massproduktion.


Hoppas det inte Jante som gläntar på dörren.


Inte i något avseende. Jag menar bara att Walker stod för en helt annan teknisk höjd och nivå av
innovation.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav hifikg » 2022-01-27 22:34

Morello skrev:
anoden skrev:
Morello skrev:
Carlsson implementerade konventionella element i ganska enkla kabinett avsedda för massproduktion.


Hoppas det inte Jante som gläntar på dörren.


Inte i något avseende. Jag menar bara att Walker stod för en helt annan teknisk höjd och nivå av
innovation.


Även om du inkluderar Stigs 80-talare och framåt? Hmm... har ju både ESL 63 och OA52.2 i lyssningsrummet och vet vad jag föredrar, även om ESL 63 hade varit fullständigt utståbara om jag aldrig mött Carlsson. Och sitter jag duktigt på rätt plats är det strid på kniven, men ändå...
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav Kermit116 » 2022-02-01 23:29

" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Kermit116 » 2022-05-29 23:10

STDI skrev:
Kermit116 skrev:Juanth har en poäng. Fast nu är det ju inte fler än 12-1300 byggda så problemet med just Oa52 är ju begränsat.

Generella problemet är ju den begränsade WAF som är relaterad t hifi. Vi som har partners som accepterar att vi belägrar gillestugan (el annat rum) för att ägna oss åt vårt intresse är lyckligt lottade. Ni som har partners som delar ert ljud- och musikintresse har min avund.

Min sambo låter mig t o m belägra gillestugan med DINA högtalare. Fast det står lugnt och väntar under trappan.


Nu tagit med Fru Kermit, alias Designavdelningen, till den gode STDI i Helsingborg och dels levererat gods insamlat i 08-området, dels hämtat oa50-orna som gömts under STDI's gillestugetrapp. Samt inte minst fått en rundvandring i Ramlösaparken och en god kopp kaffe men framförallt fått Fru K att förstå att det finns dom som drabbats värre av Carlssonbacillen än Herr Kermit själv. "-Dom där var väl jättesöta och små", sa Fru K pekandes på ett par oa12. "-Tja, det kan vi väl ordna", sa K, "det står ett par såna under skrivbordet på mitt kontor". Några dagar senare, efter ytterligare ett besök i Helsingborg, dracks ännu en god kopp kaffe hos STDI och hämtades då de oa52.1,5 som också gömts undan.

Väl åter i det införskaffade kryp-inet i de södra provinserna var Fru K snabb att välja oa50 framför oa52.1,5. Till skillnad från faktiskianer så väljer Fru K inte högtalare efter blindtester utan snarare efter "dövtester". Kermit själv väljer sina strider och protesterar inte då alternativet hade varit några vita, små "Bose-liknande" tingestar upptryckta vid taklisterna. Nu när vardagsrummet i krypinet är nymålat, "vitt o fräääscht" (väggar S-0500, tak S-0300. Sååå unikt för några från 08!) så gör sig oa50 väldigt väl. Fru K har t o m bestämt sig för att hon gillar dom, faktiskt.

Har bedyrat för Fru K att jag inte har fler högtalare utplacerade hos forumvänner i landet (AVR7000 - hon vet sedan tidigare om dom som står hos Dig), vilket formulerat på exakt det sättet gjorde att jag inte behövde berätta om de 50:or med ruttna basar som jag stuvat undan på garagevinden.

Slutet gott, allting gott. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav avr7000 » 2022-05-30 21:14

OA51 hos mig är ju i Valnöt....
Ingen kan motstå ett par OA51 i Välnöt!
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116
 
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav Kermit116 » 2022-05-30 21:52

Jag vet, jag vet, men inte hon. Än! :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav hifikg » 2022-05-30 22:07

Kermit116 skrev:Jag vet, jag vet, men inte hon. Än! :-)


Hur många lyssningsrum har du? :)
Jag har ett i grottan, numera anständigt ljud i vardagsrummet och så har jag en MBL-anläggning i grannbyn, fast killen som bor där tror att det är hans :)
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlssonprat flyttat ur "Re: Hifi-fynd du inte bör missa

Inläggav Kermit116 » 2022-05-30 22:34

hifikg skrev:
Kermit116 skrev:Jag vet, jag vet, men inte hon. Än! :-)


Hur många lyssningsrum har du? :)
Jag har ett i grottan, numera anständigt ljud i vardagsrummet och så har jag en MBL-anläggning i grannbyn, fast killen som bor där tror att det är hans :)


Gillestugan är väl mitt egentliga lyssningsrum. Vardagsrummet "på andra sidan skogen" nyttjas mer sporadiskt då jag i regel är så trött efter dagarna där att jag somnar innan jag hinner sitta och njuta (f ö tycker STDI att det var det i särklass sämsta lyssningsrum han var i under hela höstturnén 2021). Alla andra högtalare används för att sprida dräglig ljud vid matlagning och fredagsmys. Jag borde inte ha köpt dom där 51orna i valnöt men kunde inte motstå dom. Borde lagt pengarna på mattor i stället så att jag inte blir hudflängd av STDI nästa gång han kommer till "på andra sidan skogen".
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster