Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav distad » 2022-03-30 22:50

När jag ser dessa så tänker jag OA52 med annan diskant? eller är det originaldiskanten också ? för det är väl originalbasen ? Har inte sett dessa någonstans därav funderingen... :?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... e/99688863
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav hifikg » 2022-03-30 23:05

Ser ut att vara ett bra pris om det inte finns några dolda fel o brister. Ja, då också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav avr7000 » 2022-03-31 00:27

Skulle jag gissa lite från det man ser på bilder är det omkantade orginal 18W8542 och OA52.LE diskanter.
https://www.hifikit.se/discovery-d2608-913000.html
Texten supportar även denna tes lite då det står att element är "utvalda" av Carlssonplanet och jag vet att Per G gillar orginalbasen.
Den som vill veta säkert hör lämpligtvis av sig till säljaren.

Diskanten är bra! låter naturligt och upplöst utan hårdhet.
Omkantade orginalbasar låter lite annorlunda är de 18W8545 som eg. skall sitta i ett par OA52.LE.
Det är lite av en smaksak men jag själv tycker att ett par väl fungerande omkantade Carlsson-orginal 18W8542 låter väl så bra som helhet jmf med ett par 18W8545.
De distar säkert en del mer på stark volym men låter lite "luftigare" typ.

Priset är väl (kanske) OK om man ämnar spela på dem som de är (och det kan vara riktigt bra) men lite dyrt om man är ute efter lådorna för OA52.N eller OA52.2 där man byter ut allt.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav distad » 2022-03-31 03:08

Jag är ingen spekulant utan man undrar när en OA52 är svårsåld.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav hifikg » 2022-03-31 07:01

FBK skrev:Jag är ingen spekulant utan man undrar när en OA52 är svårsåld.


Vi som vet brukar ligga lågt, vi vill inte driva upp priserna, vem vet när vi kan behöva ett reservpar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav Ted_B » 2022-03-31 07:28

De där har legat ute länge, borde vara prutläge på dem, eller så är säljaren inte speciellt intresserad av att sälja dem utan väntar på att få det han begär för dem.
The World's Mine Oyster

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-03-31 08:17

hifikg skrev:
FBK skrev:Jag är ingen spekulant utan man undrar när en OA52 är svårsåld.


Vi som vet brukar ligga lågt, vi vill inte driva upp priserna, vem vet när vi kan behöva ett reservpar?


Schhhhhh,vi pratar inte mer om detta nu va?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav hifikg » 2022-03-31 09:03

Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Jag är ingen spekulant utan man undrar när en OA52 är svårsåld.


Vi som vet brukar ligga lågt, vi vill inte driva upp priserna, vem vet när vi kan behöva ett reservpar?


Schhhhhh,vi pratar inte mer om detta nu va?


Här, i våra slutna rum, har jag en o annan gång nämnt dem, men ska nog ägna mig mer åt att skriva om ESL 63 (Kanske slänga en filt över 52:orna när besökare kommer) framöver. Gissar att det finns fler sådana därute.
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-03-31 14:49

hifikg skrev:
Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:
Vi som vet brukar ligga lågt, vi vill inte driva upp priserna, vem vet när vi kan behöva ett reservpar?


Schhhhhh,vi pratar inte mer om detta nu va?


Här, i våra slutna rum, har jag en o annan gång nämnt dem, men ska nog ägna mig mer åt att skriva om ESL 63 (Kanske slänga en filt över 52:orna när besökare kommer) framöver. Gissar att det finns fler sådana därute.


Jag har ställt undan mina,tar bara fram dem när jag är själv eller när The chosen few är på besök.Snell C/IV har större imp-faktor på den ovetande pöbeln.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav hifikg » 2022-03-31 18:01

Så är det, ska man ragga är det Cerwin Vega eller Snell som gäller, det är sen gammalt, fast jag har varit gift med samma kvinna längre än jag haft mina OA52, så jag behöver inte imponera på det viset ;)
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-03-31 21:52

:lol:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav distad » 2022-04-04 01:39

Ted_B skrev:De där har legat ute länge, borde vara prutläge på dem, eller så är säljaren inte speciellt intresserad av att sälja dem utan väntar på att få det han begär för dem.

Då har jag missat dem, för det är första gången för min del. Men det låg 2 par OA52.3 ute länge för "13," den ena låg även ute för "14" innan sänkning. Så som jag tolkar marknaden så är det det i första hand .2 eller .N som är poppis. Sedan kommer .3 och .L som jag aldrig hört, men läst att det är bra . Sedan långt efter det kommer övriga, och dessa är något hopkok som avr7000 skriver och behöver inte vara dåligt för det men folk verkar vara noga när det gäller Carlsson att det är rätt grejer i rätt modell. Eller vad säger du hifikg, ska vi diy:a dina .2 lite ? :D
Ps. Har förresten en kompis som har ett par OA52 med Satori basen och originaldiskant :o han har visst beställt andra Satori diskanter än de som rekommenderas på Carlsson Kult, med bättre spridning = man är grymt nyfiken på hur det låter.
Han har naturligtvis varit med till Johan och lyssnat på OA51.N som jag anser är den mest välljudande Carlsson modellen. (av de jag hört) Den här killen är allergiskt emot metall diskanter normalt sett, men N diskanten lät förvånande lite metall tyckte han.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav distad » 2022-04-04 02:20

avr7000 skrev:Skulle jag gissa lite från det man ser på bilder är det omkantade orginal 18W8542 och OA52.LE diskanter.
https://www.hifikit.se/discovery-d2608-913000.html
Texten supportar även denna tes lite då det står att element är "utvalda" av Carlssonplanet och jag vet att Per G gillar orginalbasen.
Den som vill veta säkert hör lämpligtvis av sig till säljaren.

Diskanten är bra! låter naturligt och upplöst utan hårdhet.
Omkantade orginalbasar låter lite annorlunda är de 18W8545 som eg. skall sitta i ett par OA52.LE.
Det är lite av en smaksak men jag själv tycker att ett par väl fungerande omkantade Carlsson-orginal 18W8542 låter väl så bra som helhet jmf med ett par 18W8545.
De distar säkert en del mer på stark volym men låter lite "luftigare" typ.

Priset är väl (kanske) OK om man ämnar spela på dem som de är (och det kan vara riktigt bra) men lite dyrt om man är ute efter lådorna för OA52.N eller OA52.2 där man byter ut allt.

Stefan

Ditt inlägg har först nu fått mig att förstå att det är ScanSpeak D2608 I LE och inte Carlsson T12-oa. Fattar ingenting när jag läst texten på Carlsson Kult hur många gånger som helst = tomt i huvudet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav distad » 2022-04-04 02:23

Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:
Hjalmar_Branting skrev:
Schhhhhh,vi pratar inte mer om detta nu va?


Här, i våra slutna rum, har jag en o annan gång nämnt dem, men ska nog ägna mig mer åt att skriva om ESL 63 (Kanske slänga en filt över 52:orna när besökare kommer) framöver. Gissar att det finns fler sådana därute.


Jag har ställt undan mina,tar bara fram dem när jag är själv eller när The chosen few är på besök.Snell C/IV har större imp-faktor på den ovetande pöbeln.

Jag ägde förr Snell Type C/V och jag ångrar att jag sålde dem.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-04-04 07:40

FBK skrev:
Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:
Här, i våra slutna rum, har jag en o annan gång nämnt dem, men ska nog ägna mig mer åt att skriva om ESL 63 (Kanske slänga en filt över 52:orna när besökare kommer) framöver. Gissar att det finns fler sådana därute.


Jag har ställt undan mina,tar bara fram dem när jag är själv eller när The chosen few är på besök.Snell C/IV har större imp-faktor på den ovetande pöbeln.

Jag ägde förr Snell Type C/V och jag ångrar att jag sålde dem.


Mina Snell C IV har fått basarna utbytta till Scanspeak men har fått tag på orginal Vifa-basar som ska göras iordning och stoppas i.De låter bra och spelar med en enorm pondus,verkar inte finnas någon botten på dem,om man gillar att spela högt.
Men de kommer inte upp i riktigt samma liga som OA52LE,de låter bättre på alla sätt o vis helt enkelt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav hifikg » 2022-04-04 07:45

FBK skrev:...vad säger du hifikg, ska vi diy:a dina .2 lite ? :D ...


Nej
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav distad » 2022-04-04 08:04

hifikg skrev:
FBK skrev:...vad säger du hifikg, ska vi diy:a dina .2 lite ? :D ...


Nej

Visste svaret och du gör rätt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Vad är dessa för Carlsson OA52LE ?

Inläggav Kermit116 » 2022-04-04 10:28

De "52LE" som inledde tråden är sedan ngt dygn prissänkta till 8 900sek. Samtidigt utbjuder Reference Audio sedan en tid ett par vita OA52 för 7 000sek och dom är inte heller sålda ännu. Givet att det endast är diskantelementen som skiljer (möjligen filter också) dessa två högtalare åt så gissar jag att det svarta paret ännu inte kommit ned till sitt rätta värde, att vi carlssonkramare tycker att dom aldrig kan komma upp i sitt rätta värde är en annan sak.

Apropå att "diy:a" i ett par Oa52.2 så skriver grafpro/Carlssonkult följande beträffande uppgraderingar av OA52:
"För OA-52.2: Gör ingenting! Spela och njut."
" ... probably the best loud-speaker in the world"


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster