OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav hifikg » 2022-04-14 10:29

Se nu till att innehållet i den här tråden inte sprids utanför vårt eget forum! Jag har alltid tyckt att det är en konstig ordning att allt vi skriver är helt öppet för alla. Utom "öppen diskussion".
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-04-14 11:55

hifikg skrev:Se nu till att innehållet i den här tråden inte sprids utanför vårt eget forum! Jag har alltid tyckt att det är en konstig ordning att allt vi skriver är helt öppet för alla. Utom "öppen diskussion".


Schhhh

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav Kermit116 » 2022-04-14 12:09

Hm, låt oss nu inte vara den sekt som vår käre FBK antydde att vi Carlssonkramare är:

-Öppna era hjärtan: Ropen skalla, Carlsson åt alla!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-04-14 13:36

Kermit116 skrev:Hm, låt oss nu inte vara den sekt som vår käre FBK antydde att vi Carlssonkramare är:

-Öppna era hjärtan: Ropen skalla, Carlsson åt alla!


Vi,åtminstone jag har ju varit öppen och svarat på frågor :lol:

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav AlbertHall » 2022-04-14 19:55

Kermit116 skrev:Hm, låt oss nu inte vara den sekt som vår käre FBK antydde att vi Carlssonkramare är:

-Öppna era hjärtan: Ropen skalla, Carlsson åt alla!


Man måste se Carlssonhögtalarna som ett särintresse.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav hifikg » 2022-04-14 20:12

Ja, så är det självklart, med tanke på hur få som någonsin kommer att få uppleva dem. För de flesta är det som Fantomen, någon man får höra talas om, men som man sällan får stå öga mot öga mot.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav distad » 2022-04-14 23:25

VintageHiFi skrev:När ni lovordar OA52 vad är det då för egenskaper ni uppskattar. Det finns ju rätt många parametrar som dessutom är väldigt
individuella från person till person när man tycker det låter som mest tilltalande. Hur prioriterar nu & varför?

Det första som slog mig var den perfekta ljudbilden, Inga högtalare har en sådan naturlig ljudbild som OA52.2 och .N som jag lyssnat på. Om du blundar, som jag inte brukar göra mer än när jag lyssnar på något nytt så är allt naturligt framför dig. Som om du sitter framför en scen helt enkelt. De är helt unika på sättet som de presenterar ljudet som inga andra högtalare gör. Sedan om jag fick önska något för att få det så håren på ryggen skulle resa sig till viss musik (elektronisk) så vore det 2 st DIY 15-tummare i botten. Just 15-tummare då mina öron älskar ljudet ifrån stora baselement. Men de blir även bra med mindre basar, har jag hört hos två ägare som kopplar på några extra om man har dem behoven. :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav Ted_B » 2022-04-15 01:15

FBK skrev:
VintageHiFi skrev:När ni lovordar OA52 vad är det då för egenskaper ni uppskattar. Det finns ju rätt många parametrar som dessutom är väldigt
individuella från person till person när man tycker det låter som mest tilltalande. Hur prioriterar nu & varför?

Det första som slog mig var den perfekta ljudbilden, Inga högtalare har en sådan naturlig ljudbild som OA52.2 och .N som jag lyssnat på. Om du blundar, som jag inte brukar göra mer än när jag lyssnar på något nytt så är allt naturligt framför dig. Som om du sitter framför en scen helt enkelt. De är helt unika på sättet som de presenterar ljudet som inga andra högtalare gör. Sedan om jag fick önska något för att få det så håren på ryggen skulle resa sig till viss musik (elektronisk) så vore det 2 st DIY 15-tummare i botten. Just 15-tummare då mina öron älskar ljudet ifrån stora baselement. Men de blir även bra med mindre basar, har jag hört hos två ägare som kopplar på några extra om man har dem behoven. :oops:


Det där håller jag med om.
Det enda som saknas för att vara riktigt högklassigt är baskapaciteten, men i min tidigare betonglägenhet tyckte jag basen var rätt ok också :D
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav distad » 2022-04-15 01:33

Ted_B skrev:
FBK skrev:
VintageHiFi skrev:När ni lovordar OA52 vad är det då för egenskaper ni uppskattar. Det finns ju rätt många parametrar som dessutom är väldigt
individuella från person till person när man tycker det låter som mest tilltalande. Hur prioriterar nu & varför?

Det första som slog mig var den perfekta ljudbilden, Inga högtalare har en sådan naturlig ljudbild som OA52.2 och .N som jag lyssnat på. Om du blundar, som jag inte brukar göra mer än när jag lyssnar på något nytt så är allt naturligt framför dig. Som om du sitter framför en scen helt enkelt. De är helt unika på sättet som de presenterar ljudet som inga andra högtalare gör. Sedan om jag fick önska något för att få det så håren på ryggen skulle resa sig till viss musik (elektronisk) så vore det 2 st DIY 15-tummare i botten. Just 15-tummare då mina öron älskar ljudet ifrån stora baselement. Men de blir även bra med mindre basar, har jag hört hos två ägare som kopplar på några extra om man har dem behoven. :oops:


Det där håller jag med om.
Det enda som saknas för att vara riktigt högklassigt är baskapaciteten, men i min tidigare betonglägenhet tyckte jag basen var rätt ok också :D

Ja det är ju ofta det där med betonglägenhet... Undrar vad det är för väggar hos herrarna jag varit hos, det blev jag nyfiken på faktiskt.... Jag "hoppas" att man inte får en lägenhet med stora problem i alla fall, för om den är usel som en varit som jag bott i så är det inte kul... :(
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav Knuttebaloa » 2022-04-16 07:59

Har inte läst alla Carlssontrådarna. Hur stor är chansen att ett par 50 eller 52:or i originalutförande fortfarande är ok? Och vad finns det för möjligheter idag att renovera eller uppgradera? I vissa/flera fall verkar det svårt att få tag på komponenter?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav hifikg » 2022-04-16 09:35

Knuttebaloa skrev:Har inte läst alla Carlssontrådarna. Hur stor är chansen att ett par 50 eller 52:or i originalutförande fortfarande är ok? Och vad finns det för möjligheter idag att renovera eller uppgradera? I vissa/flera fall verkar det svårt att få tag på komponenter?


Det finns många tips på renoveringar på Carlsson-Planet mfl ställen, jag tror vår egen STDI kan vara behjälplig med tips. FBK har studerat de olika varianter som finns ganska ingående, så kunskap finns. Det sägs att det inte finns några original kvar som inte behöver omkantas, så det är nog det minsta man måste göra, om det inte redan är gjort. Personligen skulle jag slå en signal till John o höra om han kan leverera original .2 uppgraderingar eller delar därav. Kanske får man pruta på filten och kanske är diskanterna svåra att få tag i numera, men det finns alternativ enligt planeten.
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav Kermit116 » 2022-04-16 09:58

Knuttebaloa skrev:Har inte läst alla Carlssontrådarna. Hur stor är chansen att ett par 50 eller 52:or i originalutförande fortfarande är ok? Och vad finns det för möjligheter idag att renovera eller uppgradera? I vissa/flera fall verkar det svårt att få tag på komponenter?


Det mesta går att reparera (skumkanter på tidiga Oa50, 51 o 52) eller få tag på ersättningselement till. Hifikit har t ex en egentillverkad i Responseserien som ersätter Peerlessdiskanten använd i de tidiga upplagorna. Den tidigt använda basen ScanSpeak 8542 påstås kunna bytas ut rakt av med 8545 som jag tror fortfarande tillverkas o säljs och som användes i oa52.2. Gissar att orginaldiskanten från Vifa som användes i 52.2 är den enda som är svår att få fatt på. Flera av oss på forumet fångade dock upp element ur ett restparti som gick på ebay i vintras.

Uppgraderingar finns det många exempel på och där medlemmar på faktiskt varit drivande för att få fram mycket välljudande varianter. Även Ingvar Öhman har tagit sig an oa51 o 52 genom uppgraderingar framtagna på SSCs initiativ och som hos Hifikit säljs som oa61-uppgraderingar, påstås låta mycket bra.

Hos http://www.carlssonkult.se finns mycket att läsa även om kommentarer om de allra allra senaste uppgraderingarna (ex vis Purifi o de billiga o bra SB Acousticelementen) saknas.

Finns dom på forat som kan detta långt mycket bättre än jag, dom får fylla på.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav sammel » 2022-07-15 21:57

raderat

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA50 (från: Hifi-fynd du inte bör missa!?)

Inläggav avr7000 » 2022-07-16 16:14

Knuttebaloa skrev:Har inte läst alla Carlssontrådarna. Hur stor är chansen att ett par 50 eller 52:or i originalutförande fortfarande är ok? Och vad finns det för möjligheter idag att renovera eller uppgradera? I vissa/flera fall verkar det svårt att få tag på komponenter?


OA50 orginal låter på svag volym "Carlssonskt".... På starkare volym gör sig tyvärr disten sig påmind och de låter inte speciellt trevlig längre.
OA50 "orginal" kommer ut i cirkulation då och då och då menar jag med orginal peerless diskant, filtret utan spole till basen och omkantade eller till rätt element utbytt baselement.
OA50 kan göras om till OA50.2 om man hittar metall Vifa diskant eller till OA50.LE med element som fortfarande finns i handel (samma som i Larsen4 och Larsen 4.2).
Vi tittar på en annan variant med SB Acoustics element men lovar inget om och när detta kan vara klart...

OA52 låter i detta fall bättre.... Ingen dramatiskt dist om man inte jämför med de bästa element som finns i handel idag.
De låter väldigt "Carlssonskt" och trevligt!
OA52 i dess olika inkarnationer "lider", om man kan säga så, lite av regnbågseffekt, d v s ljud som i inspelingen panoreras ut till höger eller vänster "faller ner" mot högtalaren som är lågt placerad vid golv.
OA52.2, OA52.LE och OA52.N låter i de flestas öron ett antal snäpp upp bättre.

Jag har ett par OA52 orginal som jag tänkte stoppa i Larsen 9 element i...
Ger dock upp den tanken p g a tidsbrist och att jag aldrig kommer att få igen pengarna när jag tröttnat och säljer.
Dessa kommer att gå vidare som de är med OA52.2 element vid sidan av så att någon annan kan lyssna och göra "uppgraderingsresan".
(Se inte detta som nån "annons"... Om och när de blir till salu kommer detta att stå i min medlemstråd).

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster