Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag och bilder

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav distad » 2022-08-31 18:28

hifikg skrev:Applåder o visslingar från lyssningsfåtöljen!

Missade det. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav hifikg » 2022-08-31 22:20

FBK skrev:
hifikg skrev:
Orfeus76 skrev:Bravo! Så kul att läsa om! :D

Jag har aldrig tyckt att mina OA50 spelar klassiskt speciellt bra. Det lyfter inte. Så jag ser med stor förtjusning fram emot vart detta leder!


Spela starkare!

Bra att du döp upp... :) Nu kan man spela så starkt, i alla fall i lägenhet för att få grannar att gå i taket, det kan jag lova. :D Och det låter så bra så jag tror att du kan bli överraskad , även om du nu har världens bästa högtalare :mrgreen: :wink: Men undra om inte dina distar mer...... :o :? :wink:


Isåfall är det dist som Stig implementerat och då ska det vara så. Det är sen gammalt. Blir gärna överraskad emellertid. Mina små OD11 överraskar titt som tätt, häromdagen var det en basgång i en låt som jag inte lagt märke till tidigare. Hela soffan skälvde o jag tänkte att nu drömmer jag... Och kan de små rackarna överraska vad ska då inte ett par OA50 kunna göra!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav distad » 2022-08-31 22:33

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Spela starkare!

Bra att du döp upp... :) Nu kan man spela så starkt, i alla fall i lägenhet för att få grannar att gå i taket, det kan jag lova. :D Och det låter så bra så jag tror att du kan bli överraskad , även om du nu har världens bästa högtalare :mrgreen: :wink: Men undra om inte dina distar mer...... :o :? :wink:


Isåfall är det dist som Stig implementerat och då ska det vara så. Det är sen gammalt. Blir gärna överraskad emellertid. Mina små OD11 överraskar titt som tätt, häromdagen var det en basgång i en låt som jag inte lagt märke till tidigare. Hela soffan skälvde o jag tänkte att nu drömmer jag... Och kan de små rackarna överraska vad ska då inte ett par OA50 kunna göra!?

På den tiden så fanns inte dagens prestanda när det gäller dist... 8) Och OA50.(vad de nu kommer heta, kanske OA50.52 killer 8O :wink: )kommer bli en överraskning för dig.... När den dagen kommer så kan jag ju komma på besök, eller så besöker du Stockholm... :) Men allvarligt så vet jag att jag kommer sitta nöjd, så pass bra var det oavsett hur de andra modellerna låter. För totalpriset så kommer det vara galet bra helt enkelt. Michaela Anne lät grymt bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav hifikg » 2022-08-31 23:22

Så talar en nyfrälst :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-09-01 01:57

FBK skrev:Jag säger bara så här, ni som har OA50 håll mycket hårt i dem :!: :) Detta var en mycket rolig upplevelse då det var första gången som jag har varit med om att lyssna på olika element, jisses vad det mixtrades och mättes. Och Idag har jag hört så bra ljud ur dem så jag blev förvånad..... :o även om jag hade en "stor tro" på att det gick att få bra ljud ur dem :D Juanth får förklara mer då han kan beskriva det bättre än jag. Det var Juanth och Micke, mer känd som "Blomman" på Hififorum.nu som stod för jobbet som de gjorde lysande, jag lyssnade bara.... :oops: :oops:
Med dagens elementkostnad så hamnar elementen som tyckte jag lät bäst på 3820kr, sedan är det ju filter ovanpå det.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html

Skrev en sak fel. Micke, känd som Blomman också heter Imperial på Hififorum.nu så ni vet vem det är.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav distad » 2022-09-01 02:03

hifikg skrev:Så talar en nyfrälst :)

Ja, jag kommer inte sälja mina OA50 lådor i alla fall. Då lever jag hellre på havregrynsgröt.....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav schmutziger » 2022-09-01 12:38

Bra jobbat juanth!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav juanth » 2022-09-01 18:50

Tack. Det var ett nöje då NBAC var lätt att jobba med. Inga konstigheter.
Jag hade gärna labbat lite mer men elementen var lånade och skulle lämnas tillbaka.

Nu får vi vänta på att Stefan & Magnus presenterar ett förfinat filter.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav Maarten » 2022-09-01 19:37

Väldigt kul och bra insats på många sätt Johan m.fl! Kul att FBK gillade dem. Jag har ju lyssnat på elementen mer än 6 mån och de låter verkligen rent (och mäter oöverräffat i förhållande till priset, förutom i basen men det är inte ett lika känsligt register som högre upp i frekvens).

Och HiFi-kg, jag förstår att du darrar nu och preppar med olika affirmationer såsom 'jag sitter nöjd... jag sitter nöjd', för att inte tappa tron :) . Jag tror att el Stigovic hade valt dessa om de hade funnits, eftersom han sedemera valde 8545 som ju har lägre distorsion än t ex 8542 och ffa sc165 (som är rätt usel i detta hänseende). Eller inte, då han ofta valde ganska enkla filter, som ju kräver mjukare avrullning i övre register. Men del Pietro kan här garanterat ge en ofantligt mycket bättre bedömning kring detta spörsmål än undertecknad. De historiska tillbakablickarna är givande att läsa.

Ett tips är följa Johans och Morello's synpunkt att dela brantare, typ 3'e eller 4'e ordningens filter med nånstans mellan 18-24 dB/oktav. Du Johan nämner du 2'a ordn filter och grafen visar också 12 dB/oktav. Det är lite flackt med dessa element men funkar säkert rätt bra det med och rumsmätningen ser fin ut. Filtret kommer att vara avgörande för att få ut max potential. Morello har så rätt i följande:
Morello skrev:De två elementen med lämplig delningsfrekvens och tillräcklig flankdämpning medför THD-prestanda(exklusive basregistret) i toppklass - bättre än vad de flesta på forumet njuter av hemma!

Jag har även funderat kring avstämningen på sb17cac35-4 (som har mycket lika parametrar som sb17ncac35-4) men valt att lägga minst krut här. Jag har t ex ännu inte mätt upp T-S utan valt att köra på fabriksdata.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav distad » 2022-09-01 21:41

Maarten skrev:Väldigt kul och bra insats på många sätt Johan m.fl! Kul att FBK gillade dem. Jag har ju lyssnat på elementen mer än 6 mån och de låter verkligen rent (och mäter oöverräffat i förhållande till priset, förutom i basen men det är inte ett lika känsligt register som högre upp i frekvens).

I vilken låda då ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav juanth » 2022-09-01 23:06

FBK skrev:
Maarten skrev:Väldigt kul och bra insats på många sätt Johan m.fl! Kul att FBK gillade dem. Jag har ju lyssnat på elementen mer än 6 mån och de låter verkligen rent (och mäter oöverräffat i förhållande till priset, förutom i basen men det är inte ett lika känsligt register som högre upp i frekvens).

I vilken låda då ?


I en Räv-L(åda) :D

Räv-L, bästa namnet någonsin på en högtalare!

Jo man skulle kunna dela brantare och verkligen se till så uppbrytningen kring 4 kHz i nollgradersriktningen försvinner helt. (OA50 lyssnas ungefär i 20-25 grader) Nu är den iaf nere 20 dB med delning som i första filtret vid 30 graders-riktningen. Kanske lägga in en lcr-krets och ta den väck.. :idea:

Storlek och avstämning på Räven?

Hur kom namnet Räv-L till? :D
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav Maarten » 2022-09-02 06:16

Räv-L är en halvtöntig anspelning på Revel :D . Har tidvis slökollat på element för självbygge i flera år och fick via Peter, Erik J och I-or i Purifi-tråden upp ögonen för dessa SbA element, som har unikt pris/prestanda-förhållande och är toppklass oavsett pris över 300 Hz. Förstod också via Erin's recensioner och bilder på nätet av Revels performa-serie, att det är liknande element de använder. Erin skrev att:
Erin skrev:Midrange distortion (>200Hz) is really something to behold. -50dB from the fundamental (about 0.30% THD) at 100dB. Very, very clean midrange...
And, as another aside, its worth noting that Revel uses a similar (not the same) transducer in their PerformaBe speakers but the midrange specifically has a thinner surround to increase sensitivity

Detta gjorde att jag ville se om det gick att bygga något som står sig riktigt bra. Jag tror och tycker att jag nog lyckats, här är en enkel jämförelse mellan Räv-L och Revel M106 för 26 laxar.
Kommer att uppdatera och avsluta projektet inom kort. Då kommer fler mätningar och jämförelser.

Så här ser fulingen ut i lite olika prototyper; viewtopic.php?f=3&t=72656&start=420#p2237617



Avstämning är lite låg, på papperet nära 33 Hz men i verkligheten kring 30 Hz. 18 liters låda. Om det längre fram blir en finare och golvstående låda, så kommer port och avstämning justeras upp något.

Räv-L_basta_avstämning.png
Räv-L_basta_avstämning.png (159.35 KiB) Visad 1737 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav distad » 2022-09-15 23:07

Ute på en resa, var då....
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav distad » 2022-09-15 23:15

Till det här rummet för provning av olika basar. Så här såg det ut när vi testade basar i mina ögonstenar, OA50. diskant var SB Acoustics SB26ADC-C000-4 och basarna var SB Acoustics SB17NBAC35-4 och en liknande som jag ej mins namnet på med plastkon för samma slant och Satori. Jag fastnade för SB Acoustics SB17NBAC35-4.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav jonasp » 2022-09-16 08:30

Carlsson och NAD208! Faktiskt hardcore! Härligt, jag gillar det! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav distad » 2022-09-16 14:50

jonasp skrev:Carlsson och NAD208! Faktiskt hardcore! Härligt, jag gillar det! :D

Och det lät bra och då är inte allt färdigt, så detta kommer bli mycket bra till slut. OA50 får äntligen den uppmärksamhet de förtjänar med detta element/filter kitt som kommer att komma.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag och bi

Inläggav distad » 2022-09-16 14:55

Den basen som jag ej mindes namnet på var SB Acoustics SB17MFC35-4
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag och bi

Inläggav DVD-ai » 2022-09-21 15:45

@FBK

När är dina OA50 klara så man får njuta av dom ?! :D

Jag har aldrig hört ett par, Faktiskt... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag och bi

Inläggav distad » 2022-09-21 20:11

DVD-ai skrev:@FBK

När är dina OA50 klara så man får njuta av dom ?! :D

Jag har aldrig hört ett par, Faktiskt... :roll:

Mina kommer vara klara sist av alla då jag inte har ekonomi på länge att köpa element osv. Är arbetslös och sjukskriven så det finns inga marginaler alls för inköp så du lär kunna lyssna hos andra långt innan mina kommer vara klara. Dvs , det kan ta flera år. Kommer själv försöka lyssna hos någon när de har klara par så man får lyssna på det färdiga resultatet efter att Stefan har gjort klart det som är kvar och den är en del och det vet jag inte hur länge det tar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag och bi

Inläggav distad » 2022-10-04 16:59

FBK skrev:
DVD-ai skrev:@FBK

När är dina OA50 klara så man får njuta av dom ?! :D

Jag har aldrig hört ett par, Faktiskt... :roll:

Mina kommer vara klara sist av alla då jag inte har ekonomi på länge att köpa element osv. Är arbetslös och sjukskriven så det finns inga marginaler alls för inköp så du lär kunna lyssna hos andra långt innan mina kommer vara klara. Dvs , det kan ta flera år. Kommer själv försöka lyssna hos någon när de har klara par så man får lyssna på det färdiga resultatet efter att Stefan har gjort klart det som är kvar och den är en del och det vet jag inte hur länge det tar.

Det här inlägget gäller ju inte längre :oops: pga.viewtopic.php?f=11&t=73444 Så vi kan nog fixa lyssning, kanske hos Johan när de är klara. En invigning av nya OA50 :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster