Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag och bilder

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-29 14:53

teosig skrev:Spännande läsning o väldigt spännande att det spånas på ytterligare uppgraderings kit,

Satt och letade efter ett ersättnings element till en annan högtalare och kom över denna diskant,

http://www.hiquphon.dk/page4.html

Vad tror den samlade expertisen om att montera den i en OA50, om man läser texterna på sidan så verkar det va en väldigt bred i stereoperspektivet
data och grafer och kurvor överlåter jag till de som kan sånt.

Sen är det mycket möjligt att diskanten är snordyr då det inte finns nått pris på sidan, men hade bara varit kul o veta om ovan diskant passar i oa50.

Ha en fortsatt trevlig helg.


Svårt att säga något om då det inte visas några off-axis-mätningar. Spridning i 0, 30 & 45 grader är inte bara önskvärt utan nödvändigt för att kunna bedöma användbarhet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-29 16:00



Om den mätningen stämmer så ser det riktigt bra ut. Endast 5dB ner vid 20 kHz vid 30 grader. Det är i paritet eller något bättre än SB26adc. Nästan för bra för att vara sant… :!:
Lite låg känslighet men det beror på vad man kombinerar den med i basväg.

De säljer även några känsligare diskanter.

http://www.hiquphon.dk/page1.html
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Maccis » 2022-08-01 22:00

Någon som vet vilka kanter som skall användas till originalbasen - SC165-III ?

Skall plocka ut elementen imorrn o kolla om de går att använda eller om spindeln är helt obrukbar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav teosig » 2022-08-19 11:03

Maccis skrev:Någon som vet vilka kanter som skall användas till originalbasen - SC165-III ?

Skall plocka ut elementen imorrn o kolla om de går att använda eller om spindeln är helt obrukbar.


antar att du redan läst på carlssonkult om SC165-III om inte så har jag lånat stycket nedan

Kod: Markera allt
SC165-III
8 ohm. Satt enbart i OA50, första versionen från 1984. Fortfarande skumkant men dammkåpan är nu av textil och utan tryck. Konen är av mjukare material. Inga etiketter med typbeteckningar men alla har "3588" stämplat på konen. Peerless interna produktid var KP65WFX-S-PC. Talspole och magnet som typ II. Impedanskurvan mycket lik tidigare. Samma rörliga massa.



Detta ska va en passande skumkant enligt carlssonkult dock blir jag inte riktigt klok på om det är till alla sc165 eller bara sc165-I https://www.speakerworks.com/6-1-2-inch-speaker-repair-kit-p/swk65.htm
Eller kanske kolla med https://hogtalarservice.se/service

*edit ändrade länk till speakerworks
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-22 22:27

Har ju läst om https://www.hifikit.se/sb17nbac35-8.html i en annan tråd och det borde passa i hållet på OA12 och OA50. Tror det är det elementet som en kompis har pratat om som bra.
Ett diskant element som nämns på CarlssonKult som bra är detta https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html Är det bra, eller finns det bättre och billigare element nu som skulle passa i OA50 ?
Kostar ju betydligt mindre än Satori modellerna. Någon som testat något annat ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-08-23 02:28

FBK skrev:Har ju läst om https://www.hifikit.se/sb17nbac35-8.html i en annan tråd och det borde passa i hållet på OA12 och OA50. Tror det är det elementet som en kompis har pratat om som bra.
Ett diskant element som nämns på CarlssonKult som bra är detta https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html Är det bra, eller finns det bättre och billigare element nu som skulle passa i OA50 ?
Kostar ju betydligt mindre än Satori modellerna. Någon som testat något annat ?


Det är en mycket bra diskant. Sitter i Larsen 8 & 6.2.
Billigare och snäppet bättre distorsionsmässigt är SB26adc….. från 51.N
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-23 21:38

Ja, vem skulle säga nej till SB26adc i ett par OA50 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-08-23 22:03

STDI och jag har i angränsande tråd konstaterat att T22:or blivit väldigt dyra, bara diskantelementen i ett par OA-2212 landar på totalt närmare 12papp om man ska göra en fullständig uppgradering.

Att uppgradera OA-50 med Sb26cdc och Sb17nbac framstår i sammanhanget som ett av de vettigaste budgetprojekt man kan ge sig på.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-23 23:15

Kermit116 skrev:STDI och jag har i angränsande tråd konstaterat att T22:or blivit väldigt dyra, bara diskantelementen i ett par OA-2212 landar på totalt närmare 12papp om man ska göra en fullständig uppgradering.

Att uppgradera OA-50 med Sb26cdc och Sb17nbac framstår i sammanhanget som ett av de vettigaste budgetprojekt man kan ge sig på.

Ja visst är det lockande.... det är bara det med filterbygge.... :? Det behövs någon med en bra hjärna mellan öronen och en så bra har inte jag på långa vägar. :mrgreen:
Får snart börja spara, och med min ekonomi kommer det ta låååång tid. Men det kommer det vara värt för jag kommer vara Sveriges lyckligaste OA50 ägare om jag får bra ljud ur dem still slut, men det kommer ta flera år att spara. Men väntar man på något gott så kan man inte vänta för länge. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-24 08:40

FBK skrev:, men det kommer ta flera år att spara. Men väntar man på något gott så kan man inte vänta för länge. :)


Man kan kanske vinna en del genom att köpa härifrån. Jag har dock ingen egen erfarenhet (och hoppas att jag inte missat något):

Sb26cdc:
https://www.audiohobby.eu/en/speaker-dr ... &results=4

Sb17nbac:
https://www.audiohobby.eu/en/speaker-dr ... &results=3

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Maarten » 2022-08-24 13:18

Hörni FBK, Kermit m.fl,, om någon sätter i elementen (sb17nbac och sb26adc/cdc) i en OA50 och mäter impedans samt respons i några riktningar (0 grader mot lyssnaren, samt +-30 och +-60 hor och ver) på 1m avstånd och minst 1m till närmaste vägg/golf/tak (helst mer, trädgård = bra), samt en mätning nära lyssningspos med OA50 placerad såsom tänkt och lägger upp så bör det finnas ett antal krafter här som kan simulera fram filter att testa och modifiera. Eller vad tror ni?

(Kermit hörde av sig och erbjöd att låna ut en låda men mitt egna bygge har tagit den tiden jag har tillgodo. Vore annars lockande).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav petersteindl » 2022-08-24 14:17

Maarten skrev:Hörni FBK, Kermit m.fl,, om någon sätter i elementen (sb17nbac och sb26adc/cdc) i en OA50 och mäter impedans samt respons i några riktningar (0 grader mot lyssnaren, samt +-30 och +-60 hor och ver) på 1m avstånd och minst 1m till närmaste vägg/golf/tak (helst mer, trädgård = bra), samt en mätning nära lyssningspos med OA50 placerad såsom tänkt och lägger upp så bör det finnas ett antal krafter här som kan simulera fram filter att testa och modifiera. Eller vad tror ni?

(Kermit hörde av sig och erbjöd att låna ut en låda men mitt egna bygge har tagit den tiden jag har tillgodo. Vore annars lockande).


Mäter man för att få fram direktljud så bör =OA50 placeras på golv mot 1 vägg, såsom de är tänkta att placeras då de skall användas. Även om man mäter +-30 och +-60 hor och vertikalt. Jag rekommenderar att mäta +-45 grader och även +-15 grader.

Egentligen blir direktljudsvinkeln vertikalt inte 0 grader i förhållande till rummet. Öronens höjd ovan golv är normalt 0,9 - 1 meter och högtalarelementen är närmare golv, kanske 40-50 cm.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-24 15:03

Maarten skrev:Hörni FBK, Kermit m.fl,, om någon sätter i elementen (sb17nbac och sb26adc/cdc) i en OA50 och mäter impedans samt respons i några riktningar (0 grader mot lyssnaren, samt +-30 och +-60 hor och ver) på 1m avstånd och minst 1m till närmaste vägg/golf/tak (helst mer, trädgård = bra), samt en mätning nära lyssningspos med OA50 placerad såsom tänkt och lägger upp så bör det finnas ett antal krafter här som kan simulera fram filter att testa och modifiera. Eller vad tror ni?

Finns det någon som känner för att göra det så gör den personen en "mycket stor gärning" för alla Carlsson OA50 ägare över hela Sverige. Lär finnas många OA50 där ute, även om de inte vågar träda fram då storebror OA52 tar all plats. :roll: Eller hur hifikg :mrgreen: Det kitt som finns utprovat var lite dyrt och klart för dyrt "nu" så jag tror många blir avskräckta pga. detta. Och nu finns det ju SB element som mäter bättre till lägre kostnad.... Och det petersteindl skriver stämmer säkert då han kan Carlsson. Att de ska stå emot vägg vet jag också... :D
Ps. Det enda som behövs bestämma om detta sker är väl val av diskant ? Och jag röstar på N diskanten Tror det är denna. https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html juanth får rätta mig i så fall. Om det nu inte finns någon lika bra och billigare eller bättre till samma kostnad... Eller någon annan av annan orsak. Den här ska ju vara bra enligt CarlssonKult, men kostar lite mer. https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html Sämre eller bättre än SB diskanten ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-08-24 15:08

Ja alltså, AVR7000 (Stefan) har tidigare sagt att han tänker ordna ett filter till OA50. Kanske bäst att höra med honom först hur långt det är kommet. Det är ju synd att ta fram två kit…

Beroende på hur det ligger till eller går i Trollhättan så kan jag tänka mig att utföra mätningar och kommunicera allt här som ett alla hjälps åt projekt. Jag vill dock inte köra parallellt med någon som redan börjat med det hela. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-24 15:22

juanth skrev:Ja alltså, AVR7000 (Stefan) har tidigare sagt att han tänker ordna ett filter till OA50. Kanske bäst att höra med honom först hur långt det är kommet. Det är ju synd att ta fram två kit…

Beroende på hur det ligger till eller går i Trollhättan så kan jag tänka mig att utföra mätningar och kommunicera allt här som ett alla hjälps åt projekt. Jag vill dock inte köra parallellt med någon som redan börjat med det hela. :)

Låter mycket vettigt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-24 15:40

Kermit116 skrev:Att uppgradera OA-50 med Sb26cdc och Sb17nbac framstår i sammanhanget som ett av de vettigaste budgetprojekt man kan ge sig på.

Och det borde låta mycket bra, om filtret blir lika bra som elementen..... :P Budgetprojekt, pyttsan.. 52.2 killer...... 8O :lol: "Skojar" :mrgreen: :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-08-24 16:03

Jag har tomma OA-50 avsedda för detta projekt.

Berätta för mig exakt vilken SB17nbac35 (4 el 8ohm) och vilken SB26 (adc, eller hur?) det ska vara så håller jag med hårdvara.
(Den aktuella diskanten är, till dess forskningens framkant säger annat, samma som i OA-51.N, d v s SB26ADC-C000-4, billigare än CDC och sannolikt inte sämre, har enl spec 1db högre känslighet.).

(Finns det inga gravade hundar i erbjudandet från den estniska firman som Orfeus76 länkar till så kan jag vara med på ett gemensamt köp för att få ned frakten. Passerar Västerås ofta. Är det inte mer än någon enstaka hundralapp per element så kan jag ibland tycka att det finns en poäng i att den lokale handlaren får leva och då kan jag ta mig t Hifikit och köpa grejorna där.)

Filterprojekt tror jag som Juanth skriver att avr7000 och Magnus2 jobbar med, men dom har väl säkert även andra projekt (och arbete, och familj etc) och jag vet inte hur högt detta är prioriterat.

Berätta vad jag ska köpa så fixar jag!

Marten,
Finns kanske t o m något ytterligare par OA-50 gömt här eller där att kladda i om det skulle klia i fingrarna på Dig. :-) (Dessa skall dock på sikt kunna återställas till orginal och Du får hålla med element själv.).

(Edit: Efter samtal m Juanth ändrat i fråga om diskanten.)
Senast redigerad av Kermit116 2022-08-24 17:32, redigerad totalt 1 gång.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-24 16:14

Mina är naturligtvis också tillgängliga om det behövs tomma lådor att använda vid testning, men jag har inga pengar att lägga på element nu.
Jag bor i Stockholm.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-24 16:16

Kermit116 skrev:Filterprojekt tror jag som Juanth skriver att avr7000 och Magnus2 jobbar med, men dom har väl säkert även andra projekt (och arbete, och familj etc) och jag vet inte hur högt detta är prioriterat.

Det kommer vi få svar på då avr7000 är kontaktad.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Maarten » 2022-08-24 18:23

petersteindl skrev:
Maarten skrev:Hörni FBK, Kermit m.fl,, om någon sätter i elementen (sb17nbac och sb26adc/cdc) i en OA50 och mäter impedans samt respons i några riktningar (0 grader mot lyssnaren, samt +-30 och +-60 hor och ver) på 1m avstånd och minst 1m till närmaste vägg/golf/tak (helst mer, trädgård = bra), samt en mätning nära lyssningspos med OA50 placerad såsom tänkt och lägger upp så bör det finnas ett antal krafter här som kan simulera fram filter att testa och modifiera. Eller vad tror ni?

(Kermit hörde av sig och erbjöd att låna ut en låda men mitt egna bygge har tagit den tiden jag har tillgodo. Vore annars lockande).


Mäter man för att få fram direktljud så bör =OA50 placeras på golv mot 1 vägg, såsom de är tänkta att placeras då de skall användas. Även om man mäter +-30 och +-60 hor och vertikalt. Jag rekommenderar att mäta +-45 grader och även +-15 grader.

Egentligen blir direktljudsvinkeln vertikalt inte 0 grader i förhållande till rummet. Öronens höjd ovan golv är normalt 0,9 - 1 meter och högtalarelementen är närmare golv, kanske 40-50 cm.

MvH
Peter

Bra input!

Juanth m-fl, om AVR7000 är på G så är det bara bra!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-08-30 21:22

Jag säger bara så här, ni som har OA50 håll mycket hårt i dem :!: :) Detta var en mycket rolig upplevelse då det var första gången som jag har varit med om att lyssna på olika element, jisses vad det mixtrades och mättes. Och Idag har jag hört så bra ljud ur dem så jag blev förvånad..... :o även om jag hade en "stor tro" på att det gick att få bra ljud ur dem :D Juanth får förklara mer då han kan beskriva det bättre än jag. Det var Juanth och Micke, mer känd som "Blomman" på Hififorum.nu som stod för jobbet som de gjorde lysande, jag lyssnade bara.... :oops: :oops:
Med dagens elementkostnad så hamnar elementen som tyckte jag lät bäst på 3820kr, sedan är det ju filter ovanpå det.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-31 15:32

FBK skrev:Jag säger bara så här, ni som har OA50 håll mycket hårt i dem :!: :) Detta var en mycket rolig upplevelse då det var första gången som jag har varit med om att lyssna på olika element, jisses vad det mixtrades och mättes. Och Idag har jag hört så bra ljud ur dem så jag blev förvånad..... :o även om jag hade en "stor tro" på att det gick att få bra ljud ur dem :D Juanth får förklara mer då han kan beskriva det bättre än jag. Det var Juanth och Micke, mer känd som "Blomman" på Hififorum.nu som stod för jobbet som de gjorde lysande, jag lyssnade bara.... :oops: :oops:
Med dagens elementkostnad så hamnar elementen som tyckte jag lät bäst på 3820kr, sedan är det ju filter ovanpå det.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html


Klart rimlig elementkofiguration. :P Däremot kan filtret behöva tänkas igenom ordentligt så att skrufset över 4 kHz dämpas ordentligt från boomern. Boomern är väldigt direktiv där.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav Morello » 2022-08-31 15:39

De två elementen med lämplig delningsfrekvens och tillräcklig flankdämpning medför THD-prestanda(exklusive basregistret) i toppklass - bättre än vad de flesta på forumet njuter av hemma!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav Kermit116 » 2022-08-31 15:54

OA-50 Gen1 med friska lådor o raka stålburar, men med murkna el "diverse" basar, har fram till idag gått att plocka upp för cirka 2500sek. Tillkommande komponentkostnader om, säg, 4500sek ger en totalkostnad på cirka 7000sek.

Ska vi gissa att friska lådor blev dyrare idag?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3635
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav juanth » 2022-08-31 16:33

623F8B4B-C696-4C85-80CE-8C4128C67604.jpeg
623F8B4B-C696-4C85-80CE-8C4128C67604.jpeg (1.81 MiB) Visad 3187 gånger
623F8B4B-C696-4C85-80CE-8C4128C67604.jpeg
623F8B4B-C696-4C85-80CE-8C4128C67604.jpeg (1.81 MiB) Visad 3187 gånger
Ja det var en fröjd att testa NBAC i OA50.

Vi hade begränsat med tid och ville prova ett par andra element utöver SB17NBAC35-4
Det första filtret som gjordes visade sig bli rätt så lyckat med en gång.
2:a ordningen i båda flankerna. Fasvänd diskant.
Det ser ut enligt bild.

Som Johan säger så är det nog bäst att hålla sig en bit ifrån 4kHz uppbrytningen. Om delningen läggs som på bilden så tycker jag nog att den är på behörigt avstånd. Ca 20 dB ner vid 4 kHz med den första delningen. Det är nog klokt att lägga delningen där eller något lägre.

Eftersom vi hade tidsbrist så slängdes ett 1,5 ohms motstånd in i serie med diskanten för att ta ned den något i amplitud, vilket resulterade i klart bättre nivå på diskanten men en förskjutning av delningsfrekvensen upp mot 2,8 KHz vilket är för högt men det dög att lyssna på för utvärdering.

Kombinationen av de här elementen lät riktigt bra. Fantastisk rent.
Någon större finjustering mer än något brantare delning i diskanten hanns inte med men det stod helt klart att det går att få till något riktigt bra förhållandevis enkelt.

NBAC är ett fantastiskt element men om det var något som jag skulle vilja ändra på så är det att kika på avstämning av lådan. Den ligger på 35 Hz men kanske så skulle elementet må bra av några Hz högre avstämning.
Vi tog ut en del dämpmaterial i första kammaren och basen blev bättre, mer stuns.

Sista bilden är mätt på ca 2 meter och är med sänkt diskantnivå.

Något som var extra trevligt var att de problem med låg ljudbild som upplevdes med Wavecor i 52.N i vissa filterkonfigurationer, och på vissa inspelningar saknades. :)

Jo, just det.. den berömda filtkringlan som är med i original tyckte alla närvarande behövdes i konstruktionen. Presentation en upplevdes som betydligt mer homogen och tydligt med den. Jag har för egen del plockat bort den i flera Carlssonkonstruktioner men här gjorde den helt klart nytta.

AVR7000 har fått ta del av detta och han hälsar att nu blev han sugen på att sätta fart. :mrgreen:
Bilagor
3CC7ABD7-3A18-48BC-AE17-8E9FAECC6D0D.jpeg
3CC7ABD7-3A18-48BC-AE17-8E9FAECC6D0D.jpeg (1.17 MiB) Visad 3187 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav hifikg » 2022-08-31 18:03

Applåder o visslingar från lyssningsfåtöljen!
Sitter nöjd :)

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-31 18:15

Bravo! Så kul att läsa om! :D

Jag har aldrig tyckt att mina OA50 spelar klassiskt speciellt bra. Det lyfter inte. Så jag ser med stor förtjusning fram emot vart detta leder!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav hifikg » 2022-08-31 18:18

Orfeus76 skrev:Bravo! Så kul att läsa om! :D

Jag har aldrig tyckt att mina OA50 spelar klassiskt speciellt bra. Det lyfter inte. Så jag ser med stor förtjusning fram emot vart detta leder!


Spela starkare!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag!!!!

Inläggav distad » 2022-08-31 18:26

hifikg skrev:
Orfeus76 skrev:Bravo! Så kul att läsa om! :D

Jag har aldrig tyckt att mina OA50 spelar klassiskt speciellt bra. Det lyfter inte. Så jag ser med stor förtjusning fram emot vart detta leder!


Spela starkare!

Bra att du döp upp... :) Nu kan man spela så starkt, i alla fall i lägenhet för att få grannar att gå i taket, det kan jag lova. :D Och det låter så bra så jag tror att du kan bli överraskad , även om du nu har världens bästa högtalare :mrgreen: :wink: Men undra om inte dina distar mer...... :o :? :wink:
Senast redigerad av distad 2022-08-31 18:29, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PerStromgren och 7 gäster