Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag och bilder

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-20 11:56

teosig skrev:Satt och skummade igenom tråden för uppgradering till OA50LE och blev lite nyfiken på var man hittar elementen idag.

Seas basen verkar inte vara några problem men diskanten Vifa D27TG-05-06 , var kan man hitta den idag nådens år 2022 ? nån som vet eller om det finns en likvärdig ersättare ?


Enl http://www.carlssonkult.se så heter Vifa D27TG numera ScanSpeak D2606/920000 och finns fortfarande hos hifikit.se. Carlssonkult redovisar även hur OA-50-LE-filtret ser ut. Finns ett par OA-50.LE till salu i Lund för 4 800 om det nu inte är "pysslet" som roar; https://hifitorget.se/visa_annons.php/o ... 157838.htm.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav teosig » 2022-07-20 12:00

Kermit116 skrev:
teosig skrev:Satt och skummade igenom tråden för uppgradering till OA50LE och blev lite nyfiken på var man hittar elementen idag.

Seas basen verkar inte vara några problem men diskanten Vifa D27TG-05-06 , var kan man hitta den idag nådens år 2022 ? nån som vet eller om det finns en likvärdig ersättare ?


Enl http://www.carlssonkult.se så heter Vifa D27TG numera ScanSpeak D2606/920000 och finns fortfarande hos hifikit.se. Carlssonkult redovisar även hur OA-50-LE-filtret ser ut. Finns ett par OA-50.LE till salu i Lund för 4 800 om det nu inte är "pysslet" som roar; https://hifitorget.se/visa_annons.php/o ... 157838.htm.


det är så alltså , nästan som jag misstänkte men då kommer nästa fråga vid sökning på hifikit och ScanSpeak D2606 så får man upp två modeller en ScanSpeak D2606/92000000 och en 922000 vilken är den rätta ?

Tack för tips, men jag har redan ett par OA50 så det är dom jag tänker uppgradera när tid och ekonomi står i balans med varandra .
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-20 14:00

teosig skrev:
Kermit116 skrev:
teosig skrev:Satt och skummade igenom tråden för uppgradering till OA50LE och blev lite nyfiken på var man hittar elementen idag.

Seas basen verkar inte vara några problem men diskanten Vifa D27TG-05-06 , var kan man hitta den idag nådens år 2022 ? nån som vet eller om det finns en likvärdig ersättare ?


Enl http://www.carlssonkult.se så heter Vifa D27TG numera ScanSpeak D2606/920000 och finns fortfarande hos hifikit.se. Carlssonkult redovisar även hur OA-50-LE-filtret ser ut. Finns ett par OA-50.LE till salu i Lund för 4 800 om det nu inte är "pysslet" som roar; https://hifitorget.se/visa_annons.php/o ... 157838.htm.


det är så alltså , nästan som jag misstänkte men då kommer nästa fråga vid sökning på hifikit och ScanSpeak D2606 så får man upp två modeller en ScanSpeak D2606/92000000 och en 922000 vilken är den rätta ?

Tack för tips, men jag har redan ett par OA50 så det är dom jag tänker uppgradera när tid och ekonomi står i balans med varandra .


Såvitt jag förstår så är det D2606/920000 om jag läser carlssonkult rätt, https://www.hifikit.se/discovery-d2606-920000.html.

Om Du inte vill kosta på Dig för mycket i ett första steg på väg mot 50-LE och det är första generationens OA-50 (metallhuv och INTE tygspänd huv) som Du har så har ju carlssonkult ett förslag på "budgetuppgradering" där man byter ut orginal Peerless-diskant (som tyvärr ofta låter "sådär" så här cirka 35-40 år senare om dom levt ett hårt liv) mot just den diskanten och några småkomponenter. Berätta gärna här om resultatet om Du ger Dig in på den vägen:

"Budgetvariant med gott resultat
Om man står med originalversionen och ska renovera är det då inte så lätt att bestämma sig. Man kan köpa det som behövs för OA50.Satori och det kostar runt sju tusen, eller möjligen OA50.4 som kostar ungefär häften.

Ett utmärkt budgetalternativ är att reparera baselementen, om det går, och köpa ett par ScanSpeak D2606. De har en rund platta som sticker upp för mycket med den kan helt enkelt sågas av en bit, den är av plast. Om man sedan behåller originalfiltret men fasvänder diskantelementet (blå ledning till minus) och lägger till en spole 0,4mH i serie med baselementet får man en överraskande bra tonkurva och en påtagligt bättre diskant.

Ett sådant filter är naturligtvis inte helt optimalt, delningen hamnar lite högre än i version 2-4 och blir för diskanten lite flackare eftersom elementet är 6 ohm i stället för 8 ohm. Det kompenseras skapligt av det låga värdet på spolen så att baselementet går lite högre i frekvens. Originalelementet kan göra det, men inte den nyare basen. Ändå är det tillräckligt för att dölja baselementets ojämnheter över 2kHz. Resultatet både i tonkurva och distorsion hamnar mycket nära version 3 men till en bråkdel av kostnaden. Om man önskar en lite starkare diskant kan motståndet på filterkortet kortslutas."
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-21 00:30

Av de versioner som finns idag så tror jag att det är bara 50.4 och Satori som låter klart vettigt och då bör man byta ut Satori diskanten emot den här Satori diskanten med bättre spridning. https://www.hifikit.se/satori-tw29dn-b-8.html (behövs kanske justeringar i filtret)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav teosig » 2022-07-21 08:50

Kermit116 skrev:
teosig skrev:
Kermit116 skrev:
Enl http://www.carlssonkult.se så heter Vifa D27TG numera ScanSpeak D2606/920000 och finns fortfarande hos hifikit.se. Carlssonkult redovisar även hur OA-50-LE-filtret ser ut. Finns ett par OA-50.LE till salu i Lund för 4 800 om det nu inte är "pysslet" som roar; https://hifitorget.se/visa_annons.php/o ... 157838.htm.


det är så alltså , nästan som jag misstänkte men då kommer nästa fråga vid sökning på hifikit och ScanSpeak D2606 så får man upp två modeller en ScanSpeak D2606/92000000 och en 922000 vilken är den rätta ?

Tack för tips, men jag har redan ett par OA50 så det är dom jag tänker uppgradera när tid och ekonomi står i balans med varandra .


Såvitt jag förstår så är det D2606/920000 om jag läser carlssonkult rätt, https://www.hifikit.se/discovery-d2606-920000.html.

Om Du inte vill kosta på Dig för mycket i ett första steg på väg mot 50-LE och det är första generationens OA-50 (metallhuv och INTE tygspänd huv) som Du har så har ju carlssonkult ett förslag på "budgetuppgradering" där man byter ut orginal Peerless-diskant (som tyvärr ofta låter "sådär" så här cirka 35-40 år senare om dom levt ett hårt liv) mot just den diskanten och några småkomponenter. Berätta gärna här om resultatet om Du ger Dig in på den vägen:

"Budgetvariant med gott resultat
Om man står med originalversionen och ska renovera är det då inte så lätt att bestämma sig. Man kan köpa det som behövs för OA50.Satori och det kostar runt sju tusen, eller möjligen OA50.4 som kostar ungefär häften.

Ett utmärkt budgetalternativ är att reparera baselementen, om det går, och köpa ett par ScanSpeak D2606. De har en rund platta som sticker upp för mycket med den kan helt enkelt sågas av en bit, den är av plast. Om man sedan behåller originalfiltret men fasvänder diskantelementet (blå ledning till minus) och lägger till en spole 0,4mH i serie med baselementet får man en överraskande bra tonkurva och en påtagligt bättre diskant.

Ett sådant filter är naturligtvis inte helt optimalt, delningen hamnar lite högre än i version 2-4 och blir för diskanten lite flackare eftersom elementet är 6 ohm i stället för 8 ohm. Det kompenseras skapligt av det låga värdet på spolen så att baselementet går lite högre i frekvens. Originalelementet kan göra det, men inte den nyare basen. Ändå är det tillräckligt för att dölja baselementets ojämnheter över 2kHz. Resultatet både i tonkurva och distorsion hamnar mycket nära version 3 men till en bråkdel av kostnaden. Om man önskar en lite starkare diskant kan motståndet på filterkortet kortslutas."


Tackar för fin fina tips, o jag märker direkt en sak, jag vete i tusan vilken modell av OA50 jag har om det är den gen1 eller gen 2 , metallhuv har jag men basarna har gummiupphängning den upphängningen som inte ruttnar, tror bestämt jag lägger upp lite bilder här så får expertisen avgöra, om vad tusan det är jag har, just nu låter det som att jag har en hybrid av nått slag.

Men det sagt tycker jag de låter helt okej, ingen direkt dist i diskanten inte vad jag har märkt under alla år de har varit i min ägo cirka 15år typ , (jeeeez) vad tiden den går.

men men, med det sagt, återkommer med lite bilder.

På återseende.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-21 09:26

FBK skrev:Av de versioner som finns idag så tror jag att det är bara 50.4 och Satori som låter klart vettigt och då bör man byta ut Satori diskanten emot den här Satori diskanten med bättre spridning. https://www.hifikit.se/satori-tw29dn-b-8.html (behövs kanske justeringar i filtret)

Allt beror på tycker jag, ett par friska OA-50 Gen1 (metallhuv, SC165 o Peerless diskant) får du för 4000sek. För dom pengarna så tycker jag det "låter klart vettigt".
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-22 18:33

Kermit116 skrev:
FBK skrev:Av de versioner som finns idag så tror jag att det är bara 50.4 och Satori som låter klart vettigt och då bör man byta ut Satori diskanten emot den här Satori diskanten med bättre spridning. https://www.hifikit.se/satori-tw29dn-b-8.html (behövs kanske justeringar i filtret)

Allt beror på tycker jag, ett par friska OA-50 Gen1 (metallhuv, SC165 o Peerless diskant) får du för 4000sek. För dom pengarna så tycker jag det "låter klart vettigt".

Jag vill att det låter bättre än "klart vettigt" (det du beskriver hoppar jag)för om inte så kan jag lika väl välja en annan högtalare som låter bättre även om det inte låter som en Carlsson :wink: Jag kommer inte låsa mig till Carlsson till "varje pris" även om jag nu har ett par OA50 lådor, då det finns mycket prisvärda högtalare på begagnat marknaden som man skulle kunna leva med. Begagnat marknaden är som en godis butik, enda är att man ibland får ha lite tålamod till att hitta just det som är extra bra för priset. Men jag har tålamod så jag kan vänta länge så ekonomin tillåter en uppgradering och som det ser ut nu så finns inte den möjligheten utan det tar några år. Har ju ett par Spectrum 410 som jag kommer köra med när jag få eget boende så länge tills något annat dyker upp. När man har begränsat med pengar som jag har så får man avvakta och ta det lugnt. Och jag brukar alltid vara sent med det som är poppis då det är bättre att låta andra prova först..... :oops: :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-22 18:49

teosig @
Jag tycker att du även ska titta på:
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html
Det ska vara ett element som låter bättre än https://www.hifikit.se/discovery-d2606-920000.html
Det är ju den ihop med B65oaII i OA50.4 och kostar ju klart mindre än Satori varianten.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav nilsru » 2022-07-22 20:22

Jag fick tag i ett par OA50 original med metallhuv på Tradera för ett tag sedan. Har alltid varit intresserad av dem eftersom de i mitt tycke är de snyggaste av alla Sonab/Carlsson. Lådorna är lite skamfilade och skumkanterna var trasiga, men i övrigt i bra skick. Kantade om dem med ett kit från speakerrepairshop i Holland (deras vattenbaserade kontaktlim rekommenderas för omkantning eftersom man har en chans att justera innan det hugger).

Hade inte särskilt stora förväntningar på ljudkvaliteten eftersom den gängse uppfattningen verkar vara att Peerless-diskanten inte är särskilt bra. Jag har även haft ett par omkantade OA51 för ca 20 år sedan, som jag inte var riktigt imponerad av, men det kan bero på att jag inte kunde placera dem optimalt. Men jag blev mer än positivt överraskad av resultatet med de omkantade OA50. En väldigt välbalanserad och musikalisk högtalare, som inte skäms för sig i jämförelse med mina ATC SCM40 v2. Högtalare som kostar rätt mycket mer än vad OA50 hade kostat idag. Så det känns inte särskilt nödvändigt att uppgradera mina OA50 till någon nyare version som de låter nu. Om Peerless-diskanten låter OK, så är det kanske inte säkert att ett byte leder till bättre ljud. Det finns en anledning till att det valdes från början. Andra element som på pappret har bättre data har förmodligen annan spridningskarakteristik, som gör att helheten blir annorlunda.

Med viss reservation för att jag börjar närma mig 60 och inte hör de högsta frekvenserna över 11-12 kHz längre.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-22 21:00

nilsru skrev:Jag fick tag i ett par OA50 original med metallhuv på Tradera för ett tag sedan. Har alltid varit intresserad av dem eftersom de i mitt tycke är de snyggaste av alla Sonab/Carlsson. Lådorna är lite skamfilade och skumkanterna var trasiga, men i övrigt i bra skick. Kantade om dem med ett kit från speakerrepairshop i Holland (deras vattenbaserade kontaktlim rekommenderas för omkantning eftersom man har en chans att justera innan det hugger).

Hade inte särskilt stora förväntningar på ljudkvaliteten eftersom den gängse uppfattningen verkar vara att Peerless-diskanten inte är särskilt bra. Jag har även haft ett par omkantade OA51 för ca 20 år sedan, som jag inte var riktigt imponerad av, men det kan bero på att jag inte kunde placera dem optimalt. Men jag blev mer än positivt överraskad av resultatet med de omkantade OA50. En väldigt välbalanserad och musikalisk högtalare, som inte skäms för sig i jämförelse med mina ATC SCM40 v2. Högtalare som kostar rätt mycket mer än vad OA50 hade kostat idag. Så det känns inte särskilt nödvändigt att uppgradera mina OA50 till någon nyare version som de låter nu. Om Peerless-diskanten låter OK, så är det kanske inte säkert att ett byte leder till bättre ljud. Det finns en anledning till att det valdes från början. Andra element som på pappret har bättre data har förmodligen annan spridningskarakteristik, som gör att helheten blir annorlunda.

Med viss reservation för att jag börjar närma mig 60 och inte hör de högsta frekvenserna över 11-12 kHz längre.


Välkommen till faktiskt.io och gattis till ett par trevliga högtalare. Till rätt musik tycker jag att dom är mycket trevliga.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav nilsru » 2022-07-22 21:28

Tack för välkomnandet. Jag tycker att de låter bra med all musik jag har kört på dem. Det verkar som rak frekvensgång är välgörande för den mesta musik. Sedan kan det ju ha viss betydelse att jag bor i lägenhet och inte kan/vill/får spela hur högt som helst. Vill man köra hårdrock på livekonsertnivå så är de kanske inte de bästa :-)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-22 22:55

Man kanske ska skruva ur diskanterna i mina OA50 och testa dem hemma hos kompisen då han kör med friska sådan i sina OA52. Då får man ju reda på om de ska kastas eller sparas.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav nilsru » 2022-07-22 23:28

En fördel med Peerless-diskantenten (om jag inte är helt felinformerad) är att den inte har ferrofluid, som har en tendens att torka in med åldern, och då påverka frekvensgången. En av faktorerna till att jag valde ATC för ett par år sedan, då de inte har ferrofluid i sina element. Nackdelen är förstås en sämre effekttålighet, men inte något problem för min del då jag inte spelar tokhögt. Jag behåller gärna mina OA50 i originalskick för då är de, för att citera en New Order-låt, ”Touched by the hand of God” :-)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-23 00:05

Dina ATC är ju en bra högtalare och jag har svårt att se att OA50 original rår på dem...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav nilsru » 2022-07-23 00:21

Naturligtvis är mina ATC bättre, framförallt i mellanregistret med dess 3 tums dome, och det bör de göra med tanke på deras pris, men för att vara en tvåvägare är OA50 inte alls dumma, bland de bästa 2-vägare jag hört tillsammans med Rauna Leira Mk 3. Och tar man prisskillnaden i beaktande så är OA50 ett fynd. Jag hade kunnat leva med bara dem. Stig var ett geni: ett par ordinära element i en 20-literslåda med ett minimalt delningsfilter som låter så makalöst bra i ett vanligt vardagsrum. Jag har inte hört OA50.2 så jag vet inte om de låter ännu bättre, men jag gillar originalen med metallnätshuven bättre utseendemässigt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-23 00:33

Något som jag verkligen undrar över är hur bra B65oaII egentligen är emot Satori MW16P-8.... ? Enligt Carlsson Kult å ska inte B65oaII vara mycket bättre än originalbasen i OA12..... :o Och jag har varit med när vi bytte originalbasen i OA12 EMOT Satori MW16P-8 och det var en ENORM skillnad. Hela ljudbilden blev annorlunda till det bättre. Så man undra verkligen om det verkligen är denna enorma skillnad eller om det var något som vi bara upplevde/inbillade oss ? Är det denna skillnad så skulle inte jag rekommendera B65oaII till någon. Men vi hade inte gjort några ändringar på filtret utan bara stoppat i det andra elementet och jag kan inte filter pyssel och hur mycket det kan påverka.... ? Men detta skulle vara givande att få hur det verkligen ligger till då det är helt olika ståndpunkter vad som är bra när man knarkar trådar så var säger vanligt folk som testat själva på forumet .... :?: Detta verkar vara en lite känslig fråga på forumet då det stod två tungviktare i varsitt hörn och hade två olika synpunkter så därför undra jag om någon vanlig medlem testat och jämfört...
Jag kan liksom inte låta bli att fundera på detta och jag har inte lyckats hitta någon som har B65oaII och Scan-Speak Discovery D2608 i ett par OA50. Finns ju några som kör med Satori rakt igenom, men har då diskanten med dålig spridning :? när det finns nästan samma med bra spridning. Men det skiljer ju mycket i pris där av funderingen på B65oaII och Scan-Speak Discovery D2608. För egen del så skulle jag vilja ha ett baselement i OA50 som spelade så tung bas som det går och en diskant funkar bra ihop. Jag tycker tex att OA51N spelar bra bas för storleken och något liknande nivå skulle vara skit kul i OA50. -
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav petersteindl » 2022-07-23 02:13

Jag är av den uppfattningen att ni hörd rätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-23 03:43

petersteindl skrev:Jag är av den uppfattningen att ni hörd rätt.

Då är uppenbart Satori basen en riktigt bra bas, enda nackdelen är priset, 3695kr för ett par. Sedan har vi det där med diskant. Satori diskanterna kostar ju runt 3000kr paret..... Kan man inte stoppa ditt någon annan diskant som tex Scan-Speak Discovery D2608 som bara kostar runt 2000kr paret Satori filter till basen och OA50.4 filter till diskanten. OBS. jag kan inget om filterbygge så detta kanske inte går. Men det skulle vara bra om det gick.
OBS: Allt detta är bara spånande ifrån min sida.... :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Emanuelgbg » 2022-07-23 11:36

Kolla blocket å åk till Jönköping så kan du ev få ett billigt exemplar å renovera...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav petersteindl » 2022-07-23 12:29

FBK skrev:
petersteindl skrev:Jag är av den uppfattningen att ni hörd rätt.

Då är uppenbart Satori basen en riktigt bra bas, enda nackdelen är priset, 3695kr för ett par. Sedan har vi det där med diskant. Satori diskanterna kostar ju runt 3000kr paret..... Kan man inte stoppa ditt någon annan diskant som tex Scan-Speak Discovery D2608 som bara kostar runt 2000kr paret Satori filter till basen och OA50.4 filter till diskanten. OBS. jag kan inget om filterbygge så detta kanske inte går. Men det skulle vara bra om det gick.
OBS: Allt detta är bara spånande ifrån min sida.... :oops:


Är inte så förtjust i D2608. Jag vet att Stig aldrig hade valt att använda det elementet. Jag gillar SB 26 CDC. Vet dock inte om känsligheten räcker till.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-23 13:38

petersteindl skrev:
FBK skrev:
petersteindl skrev:Jag är av den uppfattningen att ni hörd rätt.

Då är uppenbart Satori basen en riktigt bra bas, enda nackdelen är priset, 3695kr för ett par. Sedan har vi det där med diskant. Satori diskanterna kostar ju runt 3000kr paret..... Kan man inte stoppa ditt någon annan diskant som tex Scan-Speak Discovery D2608 som bara kostar runt 2000kr paret Satori filter till basen och OA50.4 filter till diskanten. OBS. jag kan inget om filterbygge så detta kanske inte går. Men det skulle vara bra om det gick.
OBS: Allt detta är bara spånande ifrån min sida.... :oops:


Är inte så förtjust i D2608. Jag vet att Stig aldrig hade valt att använda det elementet. Jag gillar SB 26 CDC. Vet dock inte om känsligheten räcker till.

Läste bara på CarlssonKult att den skulle låta bra, har ingen anings själv. Utan man vill ju ha en diskant som inte kostar lika mycket som Satori, men som låter bra. N diskanten som sitter i OA51.N låter bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-23 13:42

petersteindl skrev:
FBK skrev:
petersteindl skrev: "... Jag gillar SB 26 CDC. Vet dock inte om känsligheten räcker till.


Gillar Du även SB26ADC (som används i 51 och 52.N) i den här typen av högtalare, den har ju marginellt högre känslighet?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3640
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-23 13:48

FBK skrev:
petersteindl skrev:
FBK skrev:Då är uppenbart Satori basen en riktigt bra bas, enda nackdelen är priset, 3695kr för ett par. Sedan har vi det där med diskant. Satori diskanterna kostar ju runt 3000kr paret..... Kan man inte stoppa ditt någon annan diskant som tex Scan-Speak Discovery D2608 som bara kostar runt 2000kr paret Satori filter till basen och OA50.4 filter till diskanten. OBS. jag kan inget om filterbygge så detta kanske inte går. Men det skulle vara bra om det gick.
OBS: Allt detta är bara spånande ifrån min sida.... :oops:


Är inte så förtjust i D2608. Jag vet att Stig aldrig hade valt att använda det elementet. Jag gillar SB 26 CDC. Vet dock inte om känsligheten räcker till.

Läste bara på CarlssonKult att den skulle låta bra, har ingen anings själv. Utan man vill ju ha en diskant som inte kostar lika mycket som Satori, men som låter bra. N diskanten som sitter i OA51.N låter bra.


Som diskant i sig är den absolut välljudande ( jag hade den i ett par OA52 kloner en gång) men spridningen är inte tillräcklig.
Det är nog på håret att SB26adc/cdc kan fungera gällande känslighet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav petersteindl » 2022-07-23 13:52

Kermit116 skrev:
petersteindl skrev:
FBK skrev:


Gillar Du även SB26ADC (som används i 51 och 52.N) i den här typen av högtalare, den har ju marginellt högre känslighet?


Den är helt ok och kanske marknadens mest prisvärda diskant.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-23 13:59

petersteindl skrev:
Kermit116 skrev:
petersteindl skrev:


Gillar Du även SB26ADC (som används i 51 och 52.N) i den här typen av högtalare, den har ju marginellt högre känslighet?


Den är helt ok och kanske marknadens mest prisvärda diskant.

Tack, då vet jag.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-23 20:23

juanth skrev:
FBK skrev:
petersteindl skrev:
Är inte så förtjust i D2608. Jag vet att Stig aldrig hade valt att använda det elementet. Jag gillar SB 26 CDC. Vet dock inte om känsligheten räcker till.

Läste bara på CarlssonKult att den skulle låta bra, har ingen anings själv. Utan man vill ju ha en diskant som inte kostar lika mycket som Satori, men som låter bra. N diskanten som sitter i OA51.N låter bra.


Som diskant i sig är den absolut välljudande ( jag hade den i ett par OA52 kloner en gång) men spridningen är inte tillräcklig.
Det är nog på håret att SB26adc/cdc kan fungera gällande känslighet.

Nu blir det rörigt, är det dålig spridning på D2608 också ? eller talar du om Satori diskanten som rekommenderar på Carlsson Kult ? Det vi vet är ju att Satori basen funkar i OA50. Sedan gäller det att hitta en diskant som då gärna inte kostar över 1500kr som de Satori med bra spridning gör utan en billigare, men bra diskant...... Och sedan är det ju filter bygget till diskanten om det är en helt nya modell som inte redan finns färdigt filterbygge till och därav tog jag upp D2608. Någon som kan beskriva ljudet ifrån den diskanten ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3640
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-23 20:34

FBK skrev:
juanth skrev:
FBK skrev:Läste bara på CarlssonKult att den skulle låta bra, har ingen anings själv. Utan man vill ju ha en diskant som inte kostar lika mycket som Satori, men som låter bra. N diskanten som sitter i OA51.N låter bra.


Som diskant i sig är den absolut välljudande ( jag hade den i ett par OA52 kloner en gång) men spridningen är inte tillräcklig.
Det är nog på håret att SB26adc/cdc kan fungera gällande känslighet.


Nu blir det rörigt, är det dålig spridning på D2608 också ? eller talar du om Satori diskanten som rekommenderar på Carlsson Kult ? Det vi vet är ju att Satori basen funkar i OA50. Sedan gäller det att hitta en diskant som då gärna inte kostar över 1500kr som de Satori med bra spridning gör utan en billigare, men bra diskant...... Och sedan är det ju filter bygget till diskanten om det är en helt nya modell som inte redan finns färdigt filterbygge till och därav tog jag upp D2608. Någon som kan beskriva ljudet ifrån den diskanten ?


D2608 har inte den spridning off axis som behövs i OA50 (samt lite hyss för sig vid 5-7 kHz) ,jämför med tex SB26adc över 10 kHz 30 & 45 grader. SB26 är smått enastående iofs men 2608 är alltför långt efter.

Om inte SB26adc eller cdc har tillräckligt hög känslighet ihop med basen i OA50 så kan det här vara ett alternativ: https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... b-dxt.html

Jag har aldrig hört den eller så men den ser bra ut i specen.
Senast redigerad av juanth 2022-07-23 22:34, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-23 21:15

juanth skrev:
FBK skrev:
juanth skrev:
Som diskant i sig är den absolut välljudande ( jag hade den i ett par OA52 kloner en gång) men spridningen är inte tillräcklig.
Det är nog på håret att SB26adc/cdc kan fungera gällande känslighet.


Nu blir det rörigt, är det dålig spridning på D2608 också ? eller talar du om Satori diskanten som rekommenderar på Carlsson Kult ? Det vi vet är ju att Satori basen funkar i OA50. Sedan gäller det att hitta en diskant som då gärna inte kostar över 1500kr som de Satori med bra spridning gör utan en billigare, men bra diskant...... Och sedan är det ju filter bygget till diskanten om det är en helt nya modell som inte redan finns färdigt filterbygge till och därav tog jag upp D2608. Någon som kan beskriva ljudet ifrån den diskanten ?


D2608 har inte den spridning off axis som behövs i OA50, jämför med tex SB26adc över 10 kHz 30 & 45 grader. SB26 är smått enastående iofs men 2608 är alltför långt efter.

Men det är ju den som Anders tar upp på CarlssonKult, dvs andra diskanten med dålig spridning..... Förstår inte hur Anders tänker då han kan detta. :? 2606 som rekommenderas i OA50.3 och som ska vara sämre än 2608 har den också dålig spridning ? Men den är ju rekommenderad av Carlsson Planet i sin tur. Mycket konstigt är det och man kan inte lita på något verkar det som.... :? :roll: :(
Slutsats är Satori versionen med Satori diskant med dålig spridning, allt annat i sophinken. :( Då SB26 inte har tillräcklig känslighet..... :?
Ps. Satori basen med diskanten Vifa metaldomen som sitter i OA52.2, dvs en blandning av Satori och OA50.2 kanske går att kombinera.... :?
Allt för invecklat är det hur som helst för min del så jag ska nog inte spåna mer... :oops: Ska låta andra sköta detta och bara låta OA50 lådorna stå tills någon med hjärna förhoppningsvis har löst detta i framtiden.
Har tillräckligt med problem här hemma då väggarna äter bass så jag får försöka få en förbätring.
Ps. Ska erkänna att jag tappar hoppet en hel del av det man nu läst så att detta ska lösa sig till slut då det verkar en hel del komplicerade hinder och OA50 har ju inte fått så många positiva ordalag då alla höjjer OA52 och OA51 som såååå mycket bättre, men det är ju i originalskick..... "Och ingen med kunskap har labbat ordentligt med ett par OA50 av vad jag hittat" Och vi kan ju inte hänga upp allt på att AVR7000 ska hinna med att hinna ta fram en byggsats till OA50 då han jobbar dygnet runt mer eller mindre.... :o Tålamod är det ju det sista som överger en så vi får se hur många år de får stå. Men lite :( känner man sig när man läser allt "dåligt" om dem. Folk verkar ha gett "upp hoppet" om att få bra ljud ur ett par OA50 och det finns inget engagemang till det, något som jag blir :( av och som jag har svårt att förstå. Borde ju finnas massor av OA50 ute i stugorna
'Jag får helt enkelt vara realist och öppna ögonen och öronen för andra högtalare igen på begagnat marknaden för att se vad det kan bli i nästa boende. Ett par OA12 som surroundhögtalare blir det nog hur som helst då jag tror det kan bli bra.
Senast redigerad av distad 2022-07-23 22:11, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav avr7000 » 2022-07-23 21:35

När nu SB26adc (och även SB26cdc) kommit till tar man dem alla dar i veckan om man får till det med känslighet (matchning mot bas/mellan).
De är löjligt bra och mer än löjligt prisvärda.

Däremot tycker jag inte att D2608 är så dålig... den låter väldigt trevligt och "upplöst".
Den var väl ett beställningsjobb från Peerless från tidigare Scan-Speak-anställd för att få något som liknade Scan-Speak 9700 (9500).
Den har dessutom inte mycket sämre frekvensgång m a p spridning jämfört med den Aluminium Vifa som Stig satte i OA52.2.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav avr7000 » 2022-07-23 21:41

Jag har kört denna i ett OA projekt och den lät väldigt bra!

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462

De är dock dyrare än SB Acoustics aluminiumdome
https://www.soundimports.eu/en/seas-27tacgb.html

Låg känslighet dock...¨

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth, Kalejdokom och 3 gäster