Carlsson OA50......Ja allt om OA50. Lyssning idag och bilder

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-23 22:13

FBK skrev:
juanth skrev:
FBK skrev:
Nu blir det rörigt, är det dålig spridning på D2608 också ? eller talar du om Satori diskanten som rekommenderar på Carlsson Kult ? Det vi vet är ju att Satori basen funkar i OA50. Sedan gäller det att hitta en diskant som då gärna inte kostar över 1500kr som de Satori med bra spridning gör utan en billigare, men bra diskant...... Och sedan är det ju filter bygget till diskanten om det är en helt nya modell som inte redan finns färdigt filterbygge till och därav tog jag upp D2608. Någon som kan beskriva ljudet ifrån den diskanten ?


D2608 har inte den spridning off axis som behövs i OA50, jämför med tex SB26adc över 10 kHz 30 & 45 grader. SB26 är smått enastående iofs men 2608 är alltför långt efter.

Men det är ju den som Anders tar upp på CarlssonKult, dvs andra diskanten med dålig spridning..... Förstår inte hur Anders tänker då han kan detta. :? 2606 som rekommenderas i OA50.3 och som ska vara sämre än 2608 har den också dålig spridning ? Men den är ju rekommenderad av Carlsson Planet i sin tur. Mycket konstigt är det och man kan inte lita på något verkar det som.... :? :roll:
Slutsats är Satori versionen med en annan Satori diskant med bra spridning, allt annat i sophinken. :( Då SB26 inte har tillräcklig känslighet..... :?
Ps. Satori basen med diskanten Vifa metaldomen som sitter i OA52.2, dvs en blandning av Satori och OA50.2 kanske går att kombinera....
Allt för invecklat är det hur som helst för min del så jag ska nog inte spåna mer utan låta andra sköta detta... :oops: Ska låta andra sköta detta och bara låta OA50 lådorna stå tills någon med hjärna har löst detta i framtiden.
Har tillräckligt med problem här hemma då väggarna äter bass


Anders/Carlssonkult har bra koll på det mesta tycker jag, dock så är han inte helt strikt orthoakustisk med tex valet av den diskant han har i Satorimodden som nog sprider lite för dåligt i den meningen. Han nämner det men tycker att vinsten i distorsion är så stor att det väger upp.

Det är ingen som sagt att det ska vara lätt FBK :wink:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-23 22:31

En lösning på känslighetsproblemet skulle kunna vara att ta Purifibas med SB26adc/cdc i ett par OA50
Basen är dyr men går att få ner i pris vid gruppköp och diskanten är då inte dyr….voilá!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-23 22:39

Johan,
Måste Du inte "karva" i hålet för att få ned Purifi-basen? Omöjliggör det inte återställning till orginal?
Vad är det för fel på Sb17nbac i OA-50?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-23 23:01

Kermit116 skrev:Johan,
Måste Du inte "karva" i hålet för att få ned Purifi-basen? Omöjliggör det inte återställning till orginal?
Vad är det för fel på Sb17nbac i OA-50?


Purifi kräver 145 mm hål. Är det inte något liknande för originalelementen i 50?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-24 00:13

Kermit116 skrev:Johan,
Måste Du inte "karva" i hålet för att få ned Purifi-basen? Omöjliggör det inte återställning till orginal?
Vad är det för fel på Sb17nbac i OA-50?

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c35-8.html passar i hållet och bra pris, vad är haken med dessa ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-24 00:14

Purifibas hittar jag inte på nätet....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-24 02:00

A1D78113-3937-4F41-A117-D3C4019B0A16.jpeg
A1D78113-3937-4F41-A117-D3C4019B0A16.jpeg (541.36 KiB) Visad 2787 gånger
FBK skrev:
Kermit116 skrev:Johan,
Måste Du inte "karva" i hålet för att få ned Purifi-basen? Omöjliggör det inte återställning till orginal?
Vad är det för fel på Sb17nbac i OA-50?

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c35-8.html passar i hållet och bra pris, vad är haken med dessa ?


De flesta elements kurvor som visas upp av tillverkare är mätta i en rejält stor baffel, minns inte hur stor den är men väldigt mycket större än något som liknar de högtalare som elementet sedan kan komma att hamna i. (Edit/se bild) Det gör det svårt att bedöma vad som kommer att hända i just ditt eget bygge.

Jag har inte labbat med nämnt element men när det gäller distorsion så är det utmärkt särskilt i förhållande till priset.
Det är inte särskilt hög känslighet men det gör det lättare att välja diskant fritt och samtidigt ha så att säga god justermån i filtret.
AVR/Stefan har kanske hunnit prova det något lite i OA50?
Troligtvis behövs väldigt lite eller ingen alls justering för baffelsteg i OA50 då den är placerad nära vägg.

Jag har sett lite mätningar på elementet i OA51 som inte riktigt övertygade mig om att det är rätt i en sån konstruktion och OA50 har förstås en del likheter som konstruktion. Sen kan det kanske gå att få till ändå på något vis..jag ska inte säga med bestämdhet att det inte är lämpligt.

Det kanske dyker upp någon i tråden som provat?

Här finns finns att läsa om IEC-baffel:
http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_2.htm
Senast redigerad av juanth 2022-07-24 02:20, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3660
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav juanth » 2022-07-24 02:03

FBK skrev:Purifibas hittar jag inte på nätet....


https://purifi-audio.com/ptt6-5m04-nfa-01/
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-24 08:55

Helt rätt Johan, funkar nbac så funkar Purifi, även om det då inte blir den "budgetdräpare" som OA-50 m nbac har förutsättningar för att vara. Skiljer drygt 5 tsek även vid ett gruppköp på baselementen.

Monteringshål:
B65oa-IV: 143,5mm
Purifi PTT6.5M04-NFA-01: 148mm
SB Acoustic SB17nbac35-4: 150mm
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Maccis » 2022-07-24 17:26

Har nu lättat på huvarna på mitt senaste tillskott - vita OA50 - som inköptes ovanligt billigt.

Bild 1 visar omkantade element - från skumkant till gummikant:

oa50-1.jpg
oa50-1.jpg (709.89 KiB) Visad 2721 gånger


Bild 2 visar mässingskruvar i diskanelementet - detta är en "Svalandermodd" som går att läsa mer om på länken under bilden.

oa50-2.jpg
oa50-2.jpg (691.26 KiB) Visad 2721 gånger


Länk: https://svalander.se/tips_fakta/hifi-ti ... /molt8834/
(Scrolla längst ner)

Om mässingskruvarna gör skillnad låter jag vara osagt.
Dock tror jag detta är ganska ovanligt att hitta på ett par OA50.

Standardfilter under filten.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav teosig » 2022-07-24 20:30

teosig skrev:
Kermit116 skrev:
teosig skrev:
det är så alltså , nästan som jag misstänkte men då kommer nästa fråga vid sökning på hifikit och ScanSpeak D2606 så får man upp två modeller en ScanSpeak D2606/92000000 och en 922000 vilken är den rätta ?

Tack för tips, men jag har redan ett par OA50 så det är dom jag tänker uppgradera när tid och ekonomi står i balans med varandra .


Såvitt jag förstår så är det D2606/920000 om jag läser carlssonkult rätt, https://www.hifikit.se/discovery-d2606-920000.html.

Om Du inte vill kosta på Dig för mycket i ett första steg på väg mot 50-LE och det är första generationens OA-50 (metallhuv och INTE tygspänd huv) som Du har så har ju carlssonkult ett förslag på "budgetuppgradering" där man byter ut orginal Peerless-diskant (som tyvärr ofta låter "sådär" så här cirka 35-40 år senare om dom levt ett hårt liv) mot just den diskanten och några småkomponenter. Berätta gärna här om resultatet om Du ger Dig in på den vägen:

"Budgetvariant med gott resultat
Om man står med originalversionen och ska renovera är det då inte så lätt att bestämma sig. Man kan köpa det som behövs för OA50.Satori och det kostar runt sju tusen, eller möjligen OA50.4 som kostar ungefär häften.

Ett utmärkt budgetalternativ är att reparera baselementen, om det går, och köpa ett par ScanSpeak D2606. De har en rund platta som sticker upp för mycket med den kan helt enkelt sågas av en bit, den är av plast. Om man sedan behåller originalfiltret men fasvänder diskantelementet (blå ledning till minus) och lägger till en spole 0,4mH i serie med baselementet får man en överraskande bra tonkurva och en påtagligt bättre diskant.

Ett sådant filter är naturligtvis inte helt optimalt, delningen hamnar lite högre än i version 2-4 och blir för diskanten lite flackare eftersom elementet är 6 ohm i stället för 8 ohm. Det kompenseras skapligt av det låga värdet på spolen så att baselementet går lite högre i frekvens. Originalelementet kan göra det, men inte den nyare basen. Ändå är det tillräckligt för att dölja baselementets ojämnheter över 2kHz. Resultatet både i tonkurva och distorsion hamnar mycket nära version 3 men till en bråkdel av kostnaden. Om man önskar en lite starkare diskant kan motståndet på filterkortet kortslutas."


Tackar för fin fina tips, o jag märker direkt en sak, jag vete i tusan vilken modell av OA50 jag har om det är den gen1 eller gen 2 , metallhuv har jag men basarna har gummiupphängning den upphängningen som inte ruttnar, tror bestämt jag lägger upp lite bilder här så får expertisen avgöra, om vad tusan det är jag har, just nu låter det som att jag har en hybrid av nått slag.

Men det sagt tycker jag de låter helt okej, ingen direkt dist i diskanten inte vad jag har märkt under alla år de har varit i min ägo cirka 15år typ , (jeeeez) vad tiden den går.

men men, med det sagt, återkommer med lite bilder.

På återseende.



Nu har jag tagit lite bilder o som inlägget av Maccis här ovanför , så ser det ju som att mina basar är omkantade , så jag gissar på att jag har OA50 gen1 , för filtret ser lite snikigt ut med...tycker jag.

Bild


Bild


Bild
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav nilsru » 2022-07-24 23:44

Det verkar som om båda paren blivit omkantade med gummi från samma leverantör med tanke på likartad beteckning på dem (RS 142/51). När jag kantade om mina OA50 så var jag inne på att använda gummi istället för skumkanter för livslängden, men läste någonstans att man förändrade elementegenskaperna ganska mycket då, så jag valde skum ändå, även om det innebär att jag får göra om jobbet om 10-15 år igen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav avr7000 » 2022-07-25 12:03

Kan vara så att basarna (gen 1 med skumkant) blivit utbytta till OA50.2 basar (med gummikant) då skumkanter gett upp...
Jag finner det inte osannolikt att t ex en handlare (eller kunden själv) kunnat ringa till John Larsen och fått köpa OA50.2 basar som reservdel till OA50 med ruttna kanter.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav teosig » 2022-07-25 13:24

avr7000 skrev:Kan vara så att basarna (gen 1 med skumkant) blivit utbytta till OA50.2 basar (med gummikant) då skumkanter gett upp...
Jag finner det inte osannolikt att t ex en handlare (eller kunden själv) kunnat ringa till John Larsen och fått köpa OA50.2 basar som reservdel till OA50 med ruttna kanter.



o för att fastställa detta är det bara att öppna upp o kolla ifall elementet har nån modellbeteckning tänker jag.
det blir spännande.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-25 23:15

juanth skrev:
FBK skrev:
juanth skrev:
D2608 har inte den spridning off axis som behövs i OA50, jämför med tex SB26adc över 10 kHz 30 & 45 grader. SB26 är smått enastående iofs men 2608 är alltför långt efter.

Men det är ju den som Anders tar upp på CarlssonKult, dvs andra diskanten med dålig spridning..... Förstår inte hur Anders tänker då han kan detta. :? 2606 som rekommenderas i OA50.3 och som ska vara sämre än 2608 har den också dålig spridning ? Men den är ju rekommenderad av Carlsson Planet i sin tur. Mycket konstigt är det och man kan inte lita på något verkar det som.... :? :roll:
Slutsats är Satori versionen med en annan Satori diskant med bra spridning, allt annat i sophinken. :( Då SB26 inte har tillräcklig känslighet..... :?
Ps. Satori basen med diskanten Vifa metaldomen som sitter i OA52.2, dvs en blandning av Satori och OA50.2 kanske går att kombinera....
Allt för invecklat är det hur som helst för min del så jag ska nog inte spåna mer utan låta andra sköta detta... :oops: Ska låta andra sköta detta och bara låta OA50 lådorna stå tills någon med hjärna har löst detta i framtiden.
Har tillräckligt med problem här hemma då väggarna äter bass


Anders/Carlssonkult har bra koll på det mesta tycker jag, dock så är han inte helt strikt orthoakustisk med tex valet av den diskant han har i Satorimodden som nog sprider lite för dåligt i den meningen. Han nämner det men tycker att vinsten i distorsion är så stor att det väger upp.

Det är ingen som sagt att det ska vara lätt FBK :wink:

Men det ska ju låta orthoakustisk....... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-25 23:18

juanth skrev:En lösning på känslighetsproblemet skulle kunna vara att ta Purifibas med SB26adc/cdc i ett par OA50
Basen är dyr men går att få ner i pris vid gruppköp och diskanten är då inte dyr….voilá!

Dyr.... 8O Det blir det dyraste paret OA50 och bästa :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-25 23:25

FBK skrev:
Kermit116 skrev:Johan,
Måste Du inte "karva" i hålet för att få ned Purifi-basen? Omöjliggör det inte återställning till orginal?
Vad är det för fel på Sb17nbac i OA-50?

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c35-8.html passar i hållet och bra pris, vad är haken med dessa ?

https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html
Vad är skillnaden mellan dessa... :?: Känsligheten skiljer och Monteringshål, vad mer ? Och skulle någon funka i OA50 :?: Om så har vi här ett element som inte kostar skjortan, frågan är hur bra är det ...... :? :?: :?:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-25 23:29

Kermit116 skrev:Helt rätt Johan, funkar nbac så funkar Purifi, även om det då inte blir den "budgetdräpare" som OA-50 m nbac har förutsättningar för att vara. Skiljer drygt 5 tsek även vid ett gruppköp på baselementen.

Monteringshål:
B65oa-IV: 143,5mm
Purifi PTT6.5M04-NFA-01: 148mm
SB Acoustic SB17nbac35-4: 150mm

B65oa-IV är ju inte bra...
Purifi kostar skjortan. Men visst vore det ballt med sådan basar i ett par OA50... 8)
Sedan har vi ett mer realistiskt element,SB Acoustic SB17nbac35-4 frågan hur bra det är jämfört emot tex B65oa-IV (som en del tror är bra)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Maarten » 2022-07-26 12:21

Det finns så mycket bättre element att tillgå idag och sb17nbac är bland de allra bästa. De gamla Carlsson-elementen distorderar faktiskt ganska rejält, se bild nedan. Nu har jag ringa erfarenhet av Carlsson (har hört några samt några Larsen men det var längesedan) och jag antar givetvis att man väljer Carlsson först o främst för ljudbilden. Men idag finns ingen anledning att inte välja bättre element, eftersom man hör mer detaljer och det blir mindre skarpt för öronen med låg distorsion.

Just sb17NBAC, SB17CAC eller SB17NAC är de element med bäst pris/prestanda förhållande som idag går att finna. Kruxet blir att fixa till ett Carlsson-filter men det borde inte vara omöjligt. Jag antar att man som vanligt och enligt vetenskapen (som I-or ofta nämnt) bör tillse både frekvensgång och spridning, här då utifrån OA-principer.
För dessa element bör man dela lite brantare än flertalet filter som redovisas på Carlssonkult.se. (Här blir man också varse att både filter och frekvensgång har varierat mellan olika modeller och versioner). Kanske skulle man kunna utgå från OA-52.LE, eller från OA52.N ?


Själv har jag påbörjat bygge av konventionell högtalare baserat på sb17cac och sb26cdc. Det kommer inte att bli exakt detta filter men något liknande.
För en väggplacerad variant ska man ha klart mindre baffelstegskompensation, samt (för Carlsson) med lutande baffel anpassning av fasläget för direktljud i annan riktning än en konventionell högtalare med baffeln riktad mot lyssnaren.

JohBro01 har byggt något med samma element, tror att det är Carlsson men med aktiv delning. Det verkar dock som att han valt MW16 till basen?
Se även OA50. Hjälp med nya element med aktiv delning



Här är distorsionsjämförelse. Data hämtat från http://carlssonkult.se/basoriginal.aspx samt https://hificompass.com/en/speakers/mea ... -wf182bd03

Som synes ligger både Purifi och SB17NBAC många gånger lägre i distorsion än övriga. Dock är de gamla Peerless-elementen riktigt bra i basen, men där är man ju klart mindre känslig för distorsion.
Seas-element är (med ett dyrt undantag) heller inget vidare, ej heller Satori, se: viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167398


Dist_Carlsson-basar.png
Dist_Carlsson-basar.png (215.04 KiB) Visad 2508 gånger
sb17nbac till alla!

JohBro01
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2019-11-01
Ort: Stockholm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav JohBro01 » 2022-07-26 14:03

Marten

Skulle du även kunna lägga MW16P-8 i ovanstående graf för jämförelse?

Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Johan
OA50.Satori + OA50 med aktiv delning

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Maarten » 2022-07-26 19:06

Yo, Bro, here they are.. on a different scale and only 'da Calzone' ersättningselement.

Den däringa SC165 skulle skjuta upp i stratosfären i nedan graf och därför tog jag ej med de med högre distorsion (alla original Carlsson-element), men som synes finns det fortfarande bara två kategorier av element om man vill ha låg dist, Purifi och SbA 'light metal'. Kanske inte så konstigt att OA51-P fått lovord, för den skiljer sig rejält i detta avseende, likväl som att .N här är bättre än de övriga, men inte nära .P.
Ett par .*AC (dvs NBAC/CAC/NAC) hade kommit nära .P om någon hade fixat ett bra filter till dem.

Dist_Carlsson-ersättningsbasar-annan_skala.png
Dist_Carlsson-ersättningsbasar-annan_skala.png (162.82 KiB) Visad 2450 gånger



Att MW16P-8 inte visar bättre resultat ovan (de har dessutom ganska ojämn frekvensgång) är inte förvånande. I tråden "3: Distorsion, jämförelser mellan element" finns ingen korrelation mellan pris och prestanda. Det är därför extra viktigt med mätningar för att kunna göra bra val.
sb17nbac till alla!

JohBro01
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2019-11-01
Ort: Stockholm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav JohBro01 » 2022-07-26 21:46

Tack Maarten

Det är ju tydligt vilka element som är mycket bra med hänsyn till distorsion.
Jag får överväga att byta från MW16P till SB17NBAC eller P i framtiden. Fördelen jag sett med MW16P-8 är att den passar så bra i befintlig OA50, lådvolym och befintligt basreflexrör. De simuleringar i Basta jag gjort men SB17xxx och P bör basreflexröret ändras. Antingen längden eller diametern. Jag kan ha simulerat fel. Andra som kan dessa simuleringar bättre än mig bör testa.

Med vänlig hälsning,
Johan
OA50.Satori + OA50 med aktiv delning

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-27 03:15

En fråga Johan. Har du dina OA50 Satori hemma i stan eller på landet ? Hör av mig senare i sommar. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

JohBro01
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2019-11-01
Ort: Stockholm

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav JohBro01 » 2022-07-27 08:12

Satori är på landet.
Är där just nu och lyssnar på dom varje dag. Sitter nöjd med Satori.
OA50.Satori + OA50 med aktiv delning

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Kermit116 » 2022-07-27 12:12

Tack Maarten för att Du tar Dig tid och gör "special editions" av distorsionsgraferna för oss carlssonkramare. Din systematik i detta är uppskattad i jakten på det perfekta ljudet.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav Maarten » 2022-07-27 15:44

Vassego Kermit! :)
Carlsson verkar vara intressanta högtalare (var länge sen jag hörde ett par), tar bort SBIR mm genom sin konstruktion och kräver inte massiva akustiska ingrepp.

@YoBro: Dina Satori är säkert rätt bra i jämförelse med t ex SC165 men det finns mer att hämta, om man får till ett bra filter. Som Dr I-or ordinerat, 1; Frekvensgång, 2; Spridning och 3; Distorsion, i den ordningen.

Alla lyssnare är heller inte lika känsliga för distorsion och dessutom är många inspelningar rätt orena, så nyttan av låg distorsion ska inte överdrivas. Samtidigt ger ju detta mer än jakten på bra elektronik! Dessutom, varför inte ge sina byggen bästa förutsättningar? Elementen är ju vad man har att spela med ( :roll: :) ) och kan inte förbättras med annat än man byter element men frekvensgång och spridning kan anpassas med baffel, filter och ekvalisering.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-28 22:27

JohBro01 skrev:Satori är på landet.
Är där just nu och lyssnar på dom varje dag. Sitter nöjd med Satori.

Okej, jag hade hoppats att du hade dem i stan då jag skulle vilja lyssna på ett par med Satori i. Men att de låter bra är vad jag hoppas på för om det inte kommer någon annan billigare kitt-version (som det finns planer på i framtiden någon gång nerifrån landet) så får det bli Satori i mina också även om det kostar ganska mycket.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav distad » 2022-07-29 03:02

Allt detta är intressant läsning så man får se vad som händer, det blir en intressant framtid och vad som slutligen hamnar i mina OA50 får man se. Om man vill så går det ju att stoppa i verkliga dräpare till element och det är ju lite roligt att det går i ett par OA50. 8) Sedan har jag en massa tålamod och inte det minsta bråttom så jag väntar och avvaktar så man får fler intryck ifrån andra byggen och man vet aldrig hur ekonomin ser ut om några år och framåt så det kan bli allt ifrån något mer prisvärt till tokigt.... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav teosig » 2022-07-29 14:10

Spännande läsning o väldigt spännande att det spånas på ytterligare uppgraderings kit,

Satt och letade efter ett ersättnings element till en annan högtalare och kom över denna diskant,

http://www.hiquphon.dk/page4.html

Vad tror den samlade expertisen om att montera den i en OA50, om man läser texterna på sidan så verkar det va en väldigt bred i stereoperspektivet
data och grafer och kurvor överlåter jag till de som kan sånt.

Sen är det mycket möjligt att diskanten är snordyr då det inte finns nått pris på sidan, men hade bara varit kul o veta om ovan diskant passar i oa50.

Ha en fortsatt trevlig helg.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Carlsson OA50......Ja allt om OA50 kan diskuteras här

Inläggav RogerGustavsson » 2022-07-29 14:27

Ett par kostar ca 280 US-Dollar i USA. Möjligen lite för låg känslighet.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster