- 623F8B4B-C696-4C85-80CE-8C4128C67604.jpeg (1.81 MiB) Visad 4672 gånger
- 623F8B4B-C696-4C85-80CE-8C4128C67604.jpeg (1.81 MiB) Visad 4672 gånger
Ja det var en fröjd att testa NBAC i OA50.
Vi hade begränsat med tid och ville prova ett par andra element utöver SB17NBAC35-4
Det första filtret som gjordes visade sig bli rätt så lyckat med en gång.
2:a ordningen i båda flankerna. Fasvänd diskant.
Det ser ut enligt bild.
Som Johan säger så är det nog bäst att hålla sig en bit ifrån 4kHz uppbrytningen. Om delningen läggs som på bilden så tycker jag nog att den är på behörigt avstånd. Ca 20 dB ner vid 4 kHz med den första delningen. Det är nog klokt att lägga delningen där eller något lägre.
Eftersom vi hade tidsbrist så slängdes ett 1,5 ohms motstånd in i serie med diskanten för att ta ned den något i amplitud, vilket resulterade i klart bättre nivå på diskanten men en förskjutning av delningsfrekvensen upp mot 2,8 KHz vilket är för högt men det dög att lyssna på för utvärdering.
Kombinationen av de här elementen lät riktigt bra. Fantastisk rent.
Någon större finjustering mer än något brantare delning i diskanten hanns inte med men det stod helt klart att det går att få till något riktigt bra förhållandevis enkelt.
NBAC är ett fantastiskt element men om det var något som jag skulle vilja ändra på så är det att kika på avstämning av lådan. Den ligger på 35 Hz men kanske så skulle elementet må bra av några Hz högre avstämning.
Vi tog ut en del dämpmaterial i första kammaren och basen blev bättre, mer stuns.
Sista bilden är mätt på ca 2 meter och är med sänkt diskantnivå.
Något som var extra trevligt var att de problem med låg ljudbild som upplevdes med Wavecor i 52.N i vissa filterkonfigurationer, och på vissa inspelningar saknades.
Jo, just det.. den berömda filtkringlan som är med i original tyckte alla närvarande behövdes i konstruktionen. Presentation en upplevdes som betydligt mer homogen och tydligt med den. Jag har för egen del plockat bort den i flera Carlssonkonstruktioner men här gjorde den helt klart nytta.
AVR7000 har fått ta del av detta och han hälsar att nu blev han sugen på att sätta fart.