Modifiering av Carlssonalster...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Modifiering av Carlssonalster...

Inläggav avr7000 » 2005-08-16 21:52

Stig visste ju vad han höll på med... men vi har ju sett vilka förbättringar som går att åstadkomma m h a nyutvecklade element (t ex T11, CT62) och nya infallsvinklar m a p filter design (.3 varianter av OA50-serien...) o s v.

Jag tänkte därför att en tråd för ev. moddningar av Carlssonhögtalare kunde vara på sin plats i denna forumdel.

Det skulle vara väldigt trevligt om ni kunde beskriva vad ni gjort och vad resultatet blev... -och inte minst varför ni gjorde det!

"Varför" kan ju vara allt ifrån,
"-jag hade inte råd med nya element så jag stoppade i pappas gamla bilhögtalare..."
till
"- jag gillar inte den typ av talspoletråd som sitter i SC165 typII"

Själv håller jag på med ett projekt där jag monterar aluminiumbasar i ett par OA50 och till detta aluminiumdomar från seas... (elementen som sitter i JPW Ruby)

Bild

Det är inte klart ännu så jag får återkomma med intryck av modden lite senare...

Anledningen att jag gör det är att jag inte riktigt gillar ljudet av SC 165 (jämfört med SS18W8545, prisskillnad jag vet...) Jag tycker att aluminiumkoner kan låta trevligt ( t ex Acoustic Energy AE1) samt att jag har elementen liggande...

Jag har även ett par OA14 som skall upp på bänken för någon typ av åtgärd...
Jag har haft 2 par OA14.2 och inget par har fungerat optimalt i mitt rum, därav önskan att prova något nytt med denna burk...

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-08-22 21:23

ja jag kommer försöka lägga upp en "hade inte råd med nya element" historia här så fort jag får tillbax mina nu nylackerade oa14 lådor som jag hittade i en container brevid en porrklubb....

eftersom jag inte på något sätt alls är gjord av pengar så skall jag monter enbart en diskant per högtalare (ct62) är det tänkt... i samma position som od11...

detta kommer bli mitt första projekt helt utan fysisk hjälp av utomstående (tack erik) så ni får ha lite överseende med utförandet skulle jag tro.

hoppas på att mina oa11 kommer låta iaf dugligt på sin höjd :)
dann .]-

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-22 22:48

Jag tänker mig något liknande med mina OA14...

Scanspeak 8542 (moddade) och .2 aluminiumdiskanten (alt. T11) så att det blir en "OA11"

Hade du inte ett par .3 uppgraderade OD11 oxå??
Kan ju i så fall vara kul att jämföra med...

/Stefan

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-08-23 08:04

od11.3 har jag inte kvar men det är en av bästa polarna som har dom hos sig så jämförelse är INGA problem att fixa iaf.
dann .]-

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-28 17:01

Jag har 5 par OA51...

3 uppgraderade till OA51.3, 1 par några hembrygda steg till (aktiv drivning, Scanspeak 9500 diskant etc.)

Så när jag nu skulle ta mig an det sista paret så kändes det väl lyxigt att kosta på dem en full .3 uppgradering, Jag använder 4 av paren som surroundhögtalare...

Det sista paret var i perfekt orginalskick (orginal element etc.) så det vär intressant att jämföra ljudet från dessa med ett par OA51.3...

Uppgraderingen är utan minsta tvivel värd sina pengar då ljudet är ett antal klasser bättre i den uppgraderade utgåvan...

Det jag då gjorde var att göra en snikuppgradering där jag bytte till den nya T11 diskanten, filter i .3 utförande...
-men baselementet fick bli ett moddat orginalelement SS18W8542 (.3 har alltså SS18W8545)

Elementet har fått en ny kantupphängning i gummi från 8545 element ( denna är väldigt mjuk och ger förmodligen t o m mindre motstånd än den foamkant som sitter orginal....)

Elementet har fått ett par lager coating med Visaton LTS50 coatingvätska...

Resultatet är faktiskt ganska överraskande... Elementen låter markant olika (orginal 8542 och moddat 8542 alltså) om man spelar dem lösa på arbetsbänken utan låda...

Både orginal 8542 och det moddade 8542 har en otrevlig puckel/höjning, typ från 800 hz och upp till delningsfrekvensen en bit ovanför 2000...

Denna har korrigerats lite i filtret med en sugkrets... och diskanten är dämpad med ett 2 Ohms motstånd jmf orginal OA51.3 filter för att möta basen/mellanreg på en korrekt nivå...

Jag har inte hunnit lyssna så mycket ännu men resultatet verkar lovande... Tyvärr har jag ju nu inga OA51 orginal kvar att jämföra med... men denna vinner ju i alla fall (i kraft av sin nya t11 diskant) stort över dessa...

Då jag klonar OA51 : orna framöver så skall jag se till att peta ihop ett par med orginalelement/orginalfilter att ha som kuriosa

Jag har jämfört dem med "riktiga" OA51.3 och skillnader finns där... men faktiskt inte så stora... det är lite fylligare ljud med SS8545...

Lite bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

OA50 lådorna står fortfarande o väntar på lack... :roll:

/Stefan

Återgå till Carlsson Illuminati