Edit: OA 50 - endelig ferdig!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
kvaal
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2008-07-11

Edit: OA 50 - endelig ferdig!

Inläggav kvaal » 2022-08-18 20:45

Jeg fikk et par ihjelspilte og misshandlede OA 50 for mange år siden. Nå kan jeg si at dette er høyttalere som imponerer! Men det tok tid og arbeide å komme dit.

Dette har jeg gjort: revet av den ødelagte hvite vinylfolien og malt med hvit maling.. Skaffet nye høyttalerelement (831881) og diskanter fra Dali 5005. Det spilte bra. Så fikk jeg nettopp et par Vifa D25 ag, og det forbedret spredningen hørbart. Forbedret delefilter med å legge inn en 0,7 mH spole på bassene - og paralellresistans på 15 ohm. Spolen har laminert jernkjerne, og det er vesentlig. Jeg prøvde først med 0,7 mH luftspole, men det låt uklart og udefinert. Etter å ha lett på nettet fant jeg spoler med jernkjerne og med tykk ledning, - fra Kina -natuligvis! De lager jo alt for tiden. DCR på ca 0,1 ohm. Det ble noe helt annet! Nye rockwoolplater, som egentlig er laget for tak i kontor- og industribygg.

Nå har jeg klar og utstrakt diskant med riktig spredning, en utrolig godt definert mellomtone og bass. Jeg hører alt som Paul McCartney gjør med sin bassgiter. Basstrommer går sterkt og godt gjennom. Kontrabass er klar og lett å følge. Samtidig tegnes lydbildet opp i rommet på en svært behagelig måte. Detaljrikt og troverdig over hele registeret. De spiller så godt at jeg har sluttet å tenke på Satori.

Vedlagt bilder. Merk at bassene er festet med kabelklemmer fra Biltema.

Diskantene er avslørende! Kvaliteten på elektronikken høres godt.
Bilagor
kasse.JPG
kasse.JPG (27.29 KiB) Visad 247 gånger
filter.JPG
filter.JPG (34.38 KiB) Visad 247 gånger
spole 2.JPG
spole 2.JPG (12.69 KiB) Visad 342 gånger
spole.JPG
spole.JPG (22.81 KiB) Visad 342 gånger
OD 11, OA 12, OA 50.2, OA 52.2 -OA hela natten.

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster