Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-20 18:02

Hej!

Jag är ny här och tänkte fråga lite om basar till 70-talsserien.

Jag har precis fått hem ett par OA-12or, där den ena basen var ersatt av något skumt element (som dessutom var trasigt). Det var fastsatt med något silikonliknande och så hade de fått skarva lite på plasten. Lätt inte värt det, för elementet såg väldigt enkelt ut. Den andra hade en Monacor SPH-165, som såg helt okej ut.

Jag vet inte riktigt hur deras framtid ska se ut, men tillvidare ska jag slänga in en Monacor även på andra sidan. Men nu saknas monteringsblecken.
Tydligen finns de inte att köpa löst. Är det någon har någon smart lösning?

Sen skulle det vara kul att höra vad ni har för tankar om Monacor-elementen. Jag tycker överlag att de spelar helt okej, utan att ha jämfört med samma högtalare. Men anses de långt efter? Och kan man få dem klinga som tänkt i en Carlsson med någon filteruppdatering?
Jag har ju heller aldrig hört någon B65 spela klassiskt speciellt bra (som jag ofta lyssnar på). De lyfter liksom inte, så därför blir det Satori på mina andra (OA-14).

Sedan tänkte jag också fråga om någon har köpt element eller har erfarenheter från audiohobby.eu?
Det är en firma som verkar hålla till i Tallinn. Jag tänkte nämligen köpa ett par Satori-element till mina OA-14 (och kanske ta ena Moncatoren till OA-12an). De kostar ca140euro, dvs några hundra billigare än Hifikit (som i och för sig också tycks ha helt okej priser om man kikar runt).

----
Jag kan ju passa på att skriva lite om mig, eftersom jag är ny här också.

Jag har musiken som ingång i mitt Hifi-intresse. Jag är musiklärare och har alltid tyckt om att köpa CD-skivor och jämföra olika inspelningar och så. Det är mest klassiska inspelningar, men det har väl med åren blivit att jag lyssnat bredare.

Jag och en studiekompis köpte högtalare ungefär samtidigt för ca.20 år sedan. Jag köpte Dali och han OA52.3. Han saknade klarhet i mina och jag saknade "att det kändes i köttet" av hans. Men 52orna spelade väldigt fint!

Mitt nästa köp gjorde jag för 5-6 år sedan då jag köpte en seriös anläggning med Primare och Audiovector. Jag tycker mycket om den anläggningen och har både klarhet och "känns i köttet". Men när jag fick barn såg jag framför mig hur vår lilla son körde leksaksbilar in i sidorna på den och hur de kanske skulle välta över honom. Svärfar hade då ett par OA50 som jag sneglade lite på, så jag köpte ett par likadana.
Sen började jag kika på Carlssonkult och så, och det slutade att jag fick hjälp av en kompis att bygga nytt filter och så uppgraderade vi dem till 50.3. Riktigt kul och jag fick lite blodad tand.

Sen ville min bonusson ha en anläggning på sitt lilla rum. 'Hmm, OD-11 skulle väl sitta fint där', tänkte jag och hittade ett par. Där fick jag hjälp att omkanta basarna och minns fortfarande när jag provspelade dem första gången. Jag tänkte att 'jag börjar såhär med orginalutförande' och lite kassa kablar och så, sen får jag väl ta resten sen. 'De låter väl lite sådär nu i början'. Men jag vart helt golvad och de lät klart över förväntan (och de är fortfarande orörda, förutom att jag renoverat lådan).

Sen var jag fast! Nästa par blev ett par OA-14 som jag kom över. Också med Monacor element. Här renoverade jag också lådan och nu har jag tänkt att sätt in ett par Satoribasar i dem. Vardagsrummet är lite svårt - det är ganska smält och högtalarna står bara någon meter ifrån varandra på långsidan (de kan inte stå på något annat sätt). Så jag var i valet och kvalet om jag skulle satsa på dessa OA14 eller OA50, men kom fram till att OA14 nog skulle ta ett svårt rum bättre.

Så nu har det också blivit ett par OA12 som behöver lite kärlek! Men har också ett par som fungerar, och tycker de spelar jättefint (trots Monactor). Men de fungerande paret kommer jag nog sälja så småningom.

Så jag är inte så van som många av er andra med elektronik och teorin bakom. Så kanske kommer det lite frågor på lägre nivå härifrån ibland, men jag kommer nog än mer i tänket ju mer jag håller på. Min pappa var elektriker (hifi och tv) i början av 60-talet, så ibland kan jag få lite support därifrån - även om det ofta blir tydligt hur olika de tänkte på den tiden. Nu har jag i varje fall tänkt att själv bygga en Satorifilterbyggsats nu under hösten. Jag är inte helt säker på vad jag gett mig in på, men det ska väl gå.

Men det är jättekul med Carlssonhögtalarna i varje fall och jag har blivit helt frälst!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav hifikg » 2022-08-20 18:32

Välkommen till forat! Ett tips är att lägga din presentation i avdelningen Medlemspresentationer. Annars är det hur coolt som helst att ramla rakt in i Carlsson illuminati. Svar på dina frågor kommer du säkert att få!
I min medlemspresentation finns ett o annat om Carlsson. Skaffade, för inte så längesen, ett nytt par OD11. Vart mitt första par tog vägen finns att läsa i presentationen, men skjut mig inte!
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Kermit116 » 2022-08-20 18:39

Välkommen tii faktiskt.io. Gillar Du Carlsson så kommer du finna många likasinnade här.

Jag har ingen erfarenhet av Monacorelementen men du har ju hittat till carlssonkult.se och där finns mycket matnyttigt. Orginalelementen, sc165, har ju med dagens mått lite hög distorsion, Satori och T22 i ett par oa-12 blir en välljudande högtalare.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-20 20:44

Tack så mycket och tack för välkomnande!

Jo, jag har läst om kombon med T22 och Satori. Det blir nog den så småningom i mina OA-14. Men till en början får MT20 sitta kvar. Kombinationen hyfsat stor familj. musiklärarlön och planerad sommarsemester gör att man måste spara ett tag på varje uppgradering. Men det är samtidigt en del av tjusningen - man får jobba lite för varje steg uppåt.

Sen hur jag gör med mina OA12or vet jag inte än. Det ligger i så fall en bit fram i tiden. Men läste jag i tråden om OA50 med stort intresse om andra möjliga basar, som SB17NBAC35-4. På sidan jag nämnde tidigare kostar elementet bara 67euro. Nu har jag inte kunskaper själv om att snickra ihop ett filter, men kanske är det fler som intresserar sig för andra element än B65 och Satori så kommer kanske alternativa filter utvecklas.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Kermit116 » 2022-08-21 10:19

Sb17nbac är ett på forat omtalat och omtyckt element, finns mycket skrivet om du söker. Läs schmutzigers tråd om hur han tryckt ner ett par såna i oa-14. Vi väntar många på att skånepågarna ska få ordning på logistik o almanackor o att vi får intryck från jämförande lyssning.

Vore jag Du petade jag ned Satorielementen i OA-12orna istället och kostade på mig, när tillfälle ges, T22or o nytt filter. Kombon är ett beprövat kort och OA-12 är en liten trevlig högtalare som i rätt sammanhang t o m har WAF, något som är ovanligt vad avser välljudande högtalare, och som sålunda bestyckade kan överraska. Bara hälften så många t22or att köpa jmf m oa-14.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-21 10:24

Kermit116 skrev:Sb17nbac är ett på forat omtalat och omtyckt element, finns mycket skrivet om du söker. Läs schmutzigers tråd om hur han tryckt ner ett par såna i oa-14. Vi väntar många på att skånepågarna ska få ordning på logistik o almanackor o att vi får intryck från jämförande lyssning.

Vore jag Du petade jag ned Satorielementen i OA-12orna istället och kostade på mig, när tillfälle ges, T22or o nytt filter. Kombon är ett beprövat kort och OA-12 är en liten trevlig högtalare som i rätt sammanhang t o m har WAF, något som är ovanligt vad avser välljudande högtalare, och som sålunda bestyckade kan överraska. Bara hälften så många t22or att köpa jmf m oa-14.


Tack för tipsen! :)
Ska jag absolut kolla upp!

Jag ska också fundera vidare på tipset om att peta ner filtret i OA12! Nu har jag i och för sig redan köpt filterbyggsatsen och hade bestämt mig, men OA12orna har tagit mig med storm! De är rätt nya för mig och överraskade verkligen! Så - här ska kluras ;-)

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Kermit116 » 2022-08-21 10:36

Har Du köpt på Hifikit o har obrutna förpackningar samt kvitton så har jag upplevt att dom är hyggliga att byta om man haft för bråttom eller tänkt fel vid något inköp.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav mangrove » 2022-08-21 22:44

Orfeus76 skrev:Men nu saknas monteringsblecken.
Tydligen finns de inte att köpa löst. Är det någon har någon smart lösning?


Jag blev tipsad av Henriksch här på forumet om denna metod:
Köp fästklamrar
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-411652/
(De behöver dremlas/slipas/klippas till för att passa i urtagen)

Köp sedan kapellstropp
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ar-389004/
eller annat lämpligt gummimaterial, skär till, och kläm till med tång så gummit sitter hjälpligt fast (behövs inte mycket). Sedan kan de monteras.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav distad » 2022-08-21 23:13

Kermit116 skrev:Sb17nbac är ett på forat omtalat och omtyckt element, finns mycket skrivet om du söker. Läs schmutzigers tråd om hur han tryckt ner ett par såna i oa-14. Vi väntar många på att skånepågarna ska få ordning på logistik o almanackor o att vi får intryck från jämförande lyssning.

Vore jag Du petade jag ned Satorielementen i OA-12orna istället och kostade på mig, när tillfälle ges, T22or o nytt filter. Kombon är ett beprövat kort och OA-12 är en liten trevlig högtalare som i rätt sammanhang t o m har WAF, något som är ovanligt vad avser välljudande högtalare, och som sålunda bestyckade kan överraska. Bara hälften så många t22or att köpa jmf m oa-14.

Problemet med Satori är att de börjar bli hutlöst dyra, därav har jag lagt dessa element på hyllan för uppgradering av mina OA50 även om de låter bra. Att stoppa Satori bas OA12 låter galet bra, men kostar klart för mycket. Det bör finnas lika bra grejer för billigare peng, men jag kan inte detta området så jag väntar på att andra tar fram nya kitt. Och angående OA50 så kan det bli eget bygge då jag har en kompis som kan sånt här om det tar evigheter. OA50 är ju en bortglömd modell bland alla andra som det finns uppgraderingar till. Vilka modeller passar Sb17nbac i hålet ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav juanth » 2022-08-21 23:29

mangrove skrev:
Orfeus76 skrev:Men nu saknas monteringsblecken.
Tydligen finns de inte att köpa löst. Är det någon har någon smart lösning?


Jag blev tipsad av Henriksch här på forumet om denna metod:
Köp fästklamrar
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-411652/
(De behöver dremlas/slipas/klippas till för att passa i urtagen)

Köp sedan kapellstropp
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ar-389004/
eller annat lämpligt gummimaterial, skär till, och kläm till med tång så gummit sitter hjälpligt fast (behövs inte mycket). Sedan kan de monteras.


Bra tips! Tack mangrove
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-22 14:17

FBK skrev:Problemet med Satori är att de börjar bli hutlöst dyra

Jag har ingen koll på vad de brukar kosta, men just nu har HiFi-Kit 30% rabatt på Satori.

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-22 18:07

Tack för bra tips om monteringsbleck! :)
Skönt att det finns en väg framåt. Jag köpte precis en ny fot till OA12 på Tradera, så kanske kommer även fler efterlängtade delar över tid.

Jag tror att Satori har kostat omkring 1800kr ett tag på Hifikit. Men på den estniska sidan kostar de omkring 140euro, så där kan man ju vinna några hundralappar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav petersteindl » 2022-08-22 19:34

Vilka Satori gäller det? Typbeteckning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav distad » 2022-08-22 20:52

petersteindl skrev:Vilka Satori gäller det? Typbeteckning.

https://www.hifikit.se/satori-mw16p-8.html
Till OA50 denna diskant Satori TW29R-4 som du sågat, dålig spridning. En kompis har provat med denna istället https://www.hifikit.se/satori-tw29dn-b-8.html och det låter bra.
Jag tycker personligen att detta är för dyrt att stoppa i ett par OA50. Bara basarna i OA12, okej då diskanternas är billiga.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-22 21:08

Hur är egentligen Sb17nbac?
Har det lite samma karaktär som Satori och blir det lite "Satori-light"?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav juanth » 2022-08-22 21:49

Orfeus76 skrev:Hur är egentligen Sb17nbac?
Har det lite samma karaktär som Satori och blir det lite "Satori-light"?


Snarare Satori de luxe då det har lägre distorsion. Mycket märkligt då båda kommer från samma tillverkare och skiljer mycket i pris men så är det.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav distad » 2022-08-22 21:54

Återkommer min fråga, vilka modeller har hål som passar Sb17nbac ?
Vad jag kan se på Hifikit så har SB större yttermått och monterings hål även om det bara är en 6-tummare
Så då går det att stoppa i OA12 och OA50 eller ?
Kompisen pratade om något element med aluminiumkon som skulle vara bra, måste vara detta.
Priset är också positivt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-23 14:19

juanth skrev:
Orfeus76 skrev:Hur är egentligen Sb17nbac?
Har det lite samma karaktär som Satori och blir det lite "Satori-light"?


Snarare Satori de luxe då det har lägre distorsion. Mycket märkligt då båda kommer från samma tillverkare och skiljer mycket i pris men så är det.


Det var tusan, att det är på den nivån! Och som jag förstod det i OA-14 tråden behöver man inte byta filter heller (även om den ser ut att vara lite meckig att få på plats ). Låter ju som ett riktigt kap!

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Kermit116 » 2022-08-23 17:31

Nja, i princip skriver väl schmutziger att det spontant låter bra utan att han har något att jämföra med. Spanar Du in hans tråd så ser Du att han börjat mäta också men att han verkar ha lite kvar där då jag tror det var Juanth som hade förslag på en alternativ mätmetod.

Å sen ska det lyssnas också, gärna mot ett par OA-14 orginal och då givetvis genom dubbelblindtest och efter konstens alla regler. :-) :D :mrgreen: Men det låter i alla fall och man slipper distorsionen som man annars får gratis med de gamla SC165-elementen.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav petersteindl » 2022-08-23 17:51

Jag tror det är svårt att montera Sb17nbac i OA-modellerna från 70-talet. Hålet i högtalarna behöver göras större om jag inte missminner mig.

I städning av mitt förråd har jag i gömmorna hittat 1 par Satori MW16P4. Om de är av intresse skicka PM.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-23 18:21

Orfeus76, nästan samma sak har diskuterats bara några trådar ner i Carlsson-Illuminati-forumet, dessutom i dessa dagar:

viewtopic.php?f=17&t=73310

Vad jag vet är OA-14 ganska lika OA-12, mest att OA-12 har två diskanter och OA-14 har fyra. Fast lådan på OA-12 är ganska mycket mindre (egentligen för liten låda?). Baffelutformningen har liknande drag men OA-14 har lite mer lutande boomerelement.

Eftersom du är nu på forumet så hälsar jag dig välkommen! Mer information om de olika Carlssonmodellerna kan du hitta här:
https://www.carlssonplanet.com/
och här:
http://www.carlssonkult.se/
(ifall du inte redan visste)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav juanth » 2022-08-23 19:44

Orfeus76 skrev:
juanth skrev:
Orfeus76 skrev:Hur är egentligen Sb17nbac?
Har det lite samma karaktär som Satori och blir det lite "Satori-light"?


Snarare Satori de luxe då det har lägre distorsion. Mycket märkligt då båda kommer från samma tillverkare och skiljer mycket i pris men så är det.


Det var tusan, att det är på den nivån! Och som jag förstod det i OA-14 tråden behöver man inte byta filter heller (även om den ser ut att vara lite meckig att få på plats ). Låter ju som ett riktigt kap!


Jag tror att SB-elementet har nån dB lägre känslighet än originalet så troligen behöver diskantnivån justerar/sänkas något. Dvs filtret behöver ändras något. Sedan behöver man nog undersöka hela filterfunktionen noggrannare innan det går att säga att det går att köra med samma. Men det såg lovande ut i tråden.

Jag har hört båda elementen fast i olika konstruktioner. Båda låter fint men det billigare mäter bättre än dyra Satori..
om det får plats rakt av verkar tveksamt enligt schmutzigers tråd. Han bygger en adapterplatta. Kanske kan det räcka att skära lite i baffeln eller fila bort lite på elementet.

viewtopic.php?f=17&t=73310
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-23 22:07

Tack för input! :)
Ja, jag får nog läsa lite mer noga (och så hade det tillkommit en del sen jag läste sist). Men jag följer tråden med stort intresse!

Hur som helst så är det en Satoriuppgradering som är i tratten nu för mig. Jag hade ju tänkt ta mina OA-14, men har väl fått lite andra tankar. Men jag måste fråga såhär:

Mitt rum är lite svårt. Högtalarna står på långsidan i ett rum, som kanske är tre meter rakt över (kanske fem meter långt). De står där i en inbuktning i väggen (säger man så? - det är räta vinklar), som är ca en 1-0-1.5 meter - så högtalarna står någon meter från nära varandra. Och tyvärr har jag inga alternativ i rummet.

Jag har upplevt att min OA-50 haft det svårt att komma till sin rätt där, men inbillat mig att OA-14 skulle göra det bättre. Spontant tänker jag att flera diskanter får det lättare att komma till sin rätt i ett svårt rum. Så där ligger väl min tveksamhet att istället slänga in mina kommande Satori i mina OA-12, då de har färre dikanter helt enkelt.
Ligger det något i mitt resonemang? Eller skulle OA-12orna klara rummet lika bra?

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Kermit116 » 2022-08-23 22:36

"från nära..."? menar Du "för nära..."??

Jag är jättedålig på akustik men så här skulle jag göra om jag hade ett par fungerande OA-50 och en omgång fungerande basar till OA-12/14:
- OA-50 påstås vara känsliga för placering, står dom för tätt så vinkla ut dom något lite till dess du upplever en "luftig" och någorlunda bra ljudbild.
- Peta ned de fungerande basarna i oa-14. Ställ bredvid oa-50 och vrid försiktigt på dom till dess du är nöjd. Jämför då och då med oa-50 (jag har en förstärkare med dubbla högtalarutgångar o fjärrkontroll när jag håller på med liknande övningar). Bestäm dig för hur, eventuellt, mycket bättre oa14 låter jmf m 50.
- Flytta över de fungerande basarna t OA-12. Lyssna och jämför på motsvarande sätt med OA-50.

Låter OA-14 bättre hos dig än OA-12 (med 50 som referens) så är det givetvis dessa Du ska lägga mest pengar på, men jag TROR att OA-12 anses ha större potential än 14. Och ska Du löpa linan ut med nya diskanter så är det ytterligare 2papp med ett par OA-14 jmf m OA-12.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-24 08:27

Kermit116 skrev:"från nära..."? menar Du "för nära..."??
.


'från varandra', tänkte jag nog. Men det smög sig nog in ett ord för mycket när jag redigerade.

Jag ska prova sen längre fram. Men jag kan redan konstatera att 12orna fixar Moncacor elementen bättre än OA14. Särskilt i den klassiska musiken hade OA14 klara brister med sina nuvarande element (Monacor , MT20). 12orna har jag inte haft mer än några veckor, men är imponerad av dem!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-25 12:09

Gällande alternativa basar till OA12, så kan man ju välja ett mindre element också. :D
Om jag hade ett par OA12-lådor hade jag satt i en Scanspeak Revelator 5,5 tum - den passar perfekt i 18 liter med befintlig avstämning. Bara att fräsa till en adapterring för montage.

Jag har ju en liknande variant i dessa hemmabyggen - och de spelar fantastiskt djupt och kontrollerat:

Bild

Hela byggtråden, med div mätningar finns här:
viewtopic.php?f=3&t=65886

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-08-26 17:14

Kalejdokom skrev:Gällande alternativa basar till OA12, så kan man ju välja ett mindre element också. :D
Om jag hade ett par OA12-lådor hade jag satt i en Scanspeak Revelator 5,5 tum - den passar perfekt i 18 liter med befintlig avstämning. Bara att fräsa till en adapterring för montage.

Jag har ju en liknande variant i dessa hemmabyggen - och de spelar fantastiskt djupt och kontrollerat:

[ Bild ]

Hela byggtråden, med div mätningar finns här:
viewtopic.php?f=3&t=65886


Tack för tipset!
Och kul med något annat. Scanspeak har väl också lång historia med Carlsson

Orfeus76
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2022-08-20
Ort: Västerås

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Orfeus76 » 2022-12-03 18:34

Nu har jag lite nya frågor.

Nu satsar jag på mina OA-12or!
Än så länge har jag monterat ett par Satoribasar och lite T22 och filterdelar ligger här hemma. Men jag är lite ovan vid filterbygget, så jag kanske inte kommer igång riktigt än.

Hur som helst undrar jag:

1. Vad heter de små kontakterna, som finns på T22 som ser ut som kabelskor fast de är mindre?
Jag har letat på Biltema efter dem, men hittar bara kabelskorna. Så var köper man dessa små?

2. Till dessa OA12or fanns det bara två fästen till basarna. Tidigare i tråden fanns det ju ett knep att bygga egna, men just nu sitter det bara två på varje bas. Räcker inte det?

3. Fanns det någon instruktionsbok till OA12, där det står beskrivet hur tonbyglarna ska användas?
Mina är bara i mitten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-03 18:51

Orfeus76 skrev:1. Vad heter de små kontakterna, som finns på T22 som ser ut som kabelskor fast de är mindre?
Jag har letat på Biltema efter dem, men hittar bara kabelskorna. Så var köper man dessa små?


Finns olika storlekar på flatstiftshylsor, 2.8, 4.8 och 6.35 mm, kanske något mer. Biltema har 2.8 och 6.35 mm breda. Kjell&Co har 4.8 mm.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Frågor om basar till OA12. Ny medlem här

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-11 13:06

Tjenare!

Välkommen hit!

Jag letar efter ett par OA-50 typ1.
Är det sådana du har å i så fall, vill du sälja dom?
Ja e mest intresserad av tom kabinett.
Men ere element i så går de åxå.

Ja bara undrar utifall då du lägger krutet på OA-12/14.

Jo OA-12 å 14 e lite mindre placerings känsliga
å dom har vettiga filter ifrån början.
Där ere lite si å så m i OA-50.


Mvh...
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster