Var ställer man sig och spanar för att säkrast hitta ....

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Var ställer man sig och spanar för att säkrast hitta ....

Inläggav n3mmr » 2005-08-17 14:57

... nåt Carlsson-par att renovera?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Var ställer man sig och spanar för att säkrast hitta ...

Inläggav Bill50x » 2005-08-17 15:04

n3mmr skrev:... nåt Carlsson-par att renovera?

CarlssonPlanet

Här på Faktiskt

Hifimagasinet

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-17 15:09

Man kan också skriva en köpes-annongs till de större tidningarna, typ GP, DN, Sydsvenskan etc.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-08-18 10:43

Secondhandbutiker, loppmarknader eller på den lokala soptippen (jodå).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-08-18 10:49

Soptippen funkar faktiskt,har släpat hem ett par oa14,
två par oa12 och ett par oa116 :D

men dom har jag inte kvar nu :cry:

/stefan 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-18 12:48

Rent statistiskt (undersökt mellan tummen och knäskålen) så har stor andel "fynd" hittats i soprum, så där skall man titta också. Sen skall man också tänka på när man renoverar ett gammalt par Carlsson, att man skall bestämma sig vad man vill göra med dem. Antingen är man nostalgiker, eller så är man audiofil. Finns kanske gråzoner däremellan. Är man nostalgiker så kan det ju vara värt att renovera vad som hellst, spelar ingen roll. Men är man audiofil så skall man nog titta över vad kostnaden för renoveringen går upp till, om det är orthoakustik man söker.

Personligen tycker jag (obs, får ej tas som tråkig sanning) att carlsson i princip började göra högtalare iom oa12, men 80-talsserien (oa50, 51 och 52) är ett mäktigt steg uppåt. OA58 borde kunna räknas till 80-talarna, ljudmässigt. Och OA52.3 finns ju också den i produktion.,

Så man bör fundera över sitt fyndande...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-18 12:59

Vee-Eight skrev:Så man bör fundera över sitt fyndande...

Rätt. Jag började i nostalgi-änden och köpte ett par OA5-2. Men efter mer läsning och och information om vilka element som går att få tag på, gav jag bort femmorna och inhandlade ett par OA14 istället. Jag har handlat element, delningsfilterkomponenter och färg för ungefär 4.000:-, högtalarna gav jag 900:- för. Slutnotan blir ca 5.000:-, steget upp till en OA58 är inte lång och innebär ingen arbetsinsats.

Jo, man bör fundera över vad det är man vill :-)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-18 14:07

Bill50x skrev:Jo, man bör fundera över vad det är man vill :-)

Kanske är resan i sig värd en hel del?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-18 14:13

Svante skrev:

Det är den, absolut. Så det finns ju helt klart gråzoner mellan nostalgiker och audiofil. Men man skall nog inte försöka inbilla sig att man har ett par hifi-klipp till högtalare om man tex hittar en oa5 eller V1. Det är tyvärr alldeles för många som tror det, eftersom det är de facto ett par Carlsson. De var iof före sin tid, men den tid de var före är dåtid idag. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-18 14:44

Svante skrev:

Det är den alltid. I alla fall för mig är det nästan alltid resan som ÄR målet. Slutstationen, dvs begravningen, är ju inte mycket att stå efter :D

Skillnaden mellan OA5 och OA14 är markant, OA5 ser ut som ett halvsmäckigt hembygge i jämförelse med OA14. Skillnaden i ljud har jag ingen aning om, har aldrig jämfört dem. Men det var värt en femhundring att få hem ett par OA5:or och efter lite kollande inse att dessa ville jag inte bygga vidare på.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-18 16:39

Ska man renovera några utan större åthävor så är det nog OD11 man bör sikta på. Två nya diskanter, två nya kondingar, två nya spolar, ett par polskruvar, ett par omkantade basar (kan bl a Gullbrandsen på CP fixa) och lite lödande är allt som behövs om man utgår från ett lite bättre orenoverat par. Bör inte bli så dyrt och det blir ett par bra och trevliga högtalare av det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-08-18 17:09

Jag håller ju på OA12 jag... Har just utökat familjen med ett par i jakaranda. Ser ut som dom byggdes igår 8O .
11010000

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-18 17:32

att kanta om på egen hand är inte så himla knepigt... avr7000 kommer säkert med tips om man stryker honom medhårs. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2005-09-01 21:58

Har genom åren hittat några fina par nere i Malmö med omnejd. Den lokala dagstidningen bör vara bästa vägen till orenoverade Carlssonhögtalare. Jag kan tänka mig att det fortfarande står åtskilliga par på vindar och i källare hemma hos människor som inte har en aning om hur populära deras gamla lådor är. Hur nå ut till dem? Läser de annonserna om söndagarna? Det är väl bara att hoppas att de som vill ha tag i ett par 51:or eller 12:or prickar in just den lördag eller söndag då rätt person/er av en händelse råkar läsa köpesannonsen om Carlsson och kommer ihåg att det står ett par på vinden. För tre år sedan hittade jag ett par 51:or på det sättet. De stod i en källare i Lund och skulle köras till tippen dagen därpå om inte jag kom och hämtade dem för 100:-. De är nu någonstans i Bohustrakten hos en förhoppningsvis nöjd ägare. Skulle tro det :wink:

/Fredrik

Användarvisningsbild
birtiw

Inläggav birtiw » 2005-10-08 19:05

Den största ljudupplevelsen är att lyssna på en Stig Carlsson inspelad
monoskiva med en ortophon monopickup via OA6/Kolboxen och
Lundförstärkare.
Slår det mesta av allt vad Carlsson heter kanske med undantag av
OA51.3 som jag rankar nästa i samma klass som kolboxen när det
gäller steroåtergivning.
Oa58 var en besvikelse tyvärr.

Biram