Hjalmar blir med stöd

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-13 18:24

Idag kom 2 mkt efterlängatde paket.
De OS52orna som var till salu bor numera hos mig :D

Ska kopplas upp och provspelas lite försiktigt.
Stötte på patrull med en gång...mina OA52or började sitt liv som .1.Det betyder att kabelanslutningen sitter på den sidan som basstödet är på.
Det kommer bli en omlackering av både OS och OA och då ska jag passa på att montera anslutningar på andra sidan också.
Ganska dumt att ha anslutningen på motsatta sidan mot förstärkaren oavsett.

Har varit lite orolig för placeringen,den högra hamnar nära en sidovägg men efter lite smsande med IÖ så känner jag mig lugnare.Basstödet kunde i princip stå kloss an mott vägg så länge basporten har några cm fritt spelrum.

Det här kommer bli spännande!
Bilagor
OS1.jpeg
OS1.jpeg (557.39 KiB) Visad 2184 gånger
Senast redigerad av Hjalmar_Branting 2022-11-17 13:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav avr7000 » 2022-09-13 19:16

Härfigt!!!
Vilken färg skall de lackas om till?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-13 19:54

avr7000 skrev:Härfigt!!!
Vilken färg skall de lackas om till?

Stefan


Svarta är tanken,gillar svarta högtalare.
Provspelat lite kvickt nu,helt ojusterat men spontana intrycket är bra,riktigt bra :D
Nu får OA det stöd och den botten de förtjänar.

Har kört med en SVS SB-2000 Pro sub innan men detta är en annan liga.
Får återkomma när jag pillat lite och lyssnat in mig.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-09-13 20:03

Kommer bli kul detta, grattis på förhand!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-13 20:28

sportbilsentusiasten skrev:Kommer bli kul detta, grattis på förhand!


Tackar ödmjukast :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-13 20:32

Så här ser det ut just nu.
Var orolig för att sidoväggen till höger skulle ställa till det men det var lugnt enl IÖ.
Ska möblera om mina skivhyllor lite och på så vis frigöra lite mer utrymme precis framför den högra OS.
Bilagor
D6E94700-1B88-4C34-882A-D3BF57F32E63.jpeg
D6E94700-1B88-4C34-882A-D3BF57F32E63.jpeg (78.96 KiB) Visad 2135 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav hifikg » 2022-09-13 20:36

Den där kombon skulle jag gärna lyssna på! Var i riket bor Hjalmar och tycker han om besök?
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-13 20:44

hifikg skrev:Den där kombon skulle jag gärna lyssna på! Var i riket bor Hjalmar och tycker han om besök?


Han bor ungefär där U-137 var på visit :lol:
Visit är alltid trevligt och just OA52-ägare har en stående inbjudan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav hifikg » 2022-09-13 20:52

Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:Den där kombon skulle jag gärna lyssna på! Var i riket bor Hjalmar och tycker han om besök?


Han bor ungefär där U-137 var på visit :lol:
Visit är alltid trevligt och just OA52-ägare har en stående inbjudan


Då får jag klämma in ett besök vid nästa Ölandstur, kan tyvärr dröja ett tag. Och självklart får du lyssna på mina svarta 52:or, som stöds av ett par Audio Pro B2-70. Just nu inte, då jag lirar på rörhäckarna. Hör av dig när du passerar Hallstahammar nästa gång!
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Kermit116 » 2022-09-13 21:02

Kul! Grattis!

Jag är ju ingen "basknarkare" men förstår att det gör skillnad. Lite intressant med den utökade baffeln tycker jag. Nästa steg blir väl för Dig att läsa Ior o Maartens mätinstruktioner för att beskriva vad det är för skillnader Du hör.

Lycka till med målerijobbet.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav STDI » 2022-09-13 21:25

Hjalmar_Branting skrev:...
Visit är alltid trevligt och just OA52-ägare har en stående inbjudan

Tack. Jag har ju numera OA52.N och kommer gärna och lyssnar på mina gamla OA52.LE tillsammans med OS52 vid lämpligt tillfälle. Jag hade dem kopplade till ett annat sorts basstöd. Man kan läsa mer om det här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1693478#p1693478
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav distad » 2022-09-13 22:09

Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:Den där kombon skulle jag gärna lyssna på! Var i riket bor Hjalmar och tycker han om besök?


Han bor ungefär där U-137 var på visit :lol:
Visit är alltid trevligt och just OA52-ägare har en stående inbjudan

Jaha, så vi OA50 ägare är tillräckligt bra då... :roll: :wink: Men vi har en snyggare högtalare än du har så det så... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-14 07:46

Kermit116 skrev:Kul! Grattis!

Jag är ju ingen "basknarkare" men förstår att det gör skillnad. Lite intressant med den utökade baffeln tycker jag. Nästa steg blir väl för Dig att läsa Ior o Maartens mätinstruktioner för att beskriva vad det är för skillnader Du hör.

Lycka till med målerijobbet.


Att lära sig mäta och förstå kan nog bli nästa steg,måleriet kommer andra sköta så jag känner mig trygg.

STDI skrev:
Hjalmar_Branting skrev:...
Visit är alltid trevligt och just OA52-ägare har en stående inbjudan

Tack. Jag har ju numera OA52.N och kommer gärna och lyssnar på mina gamla OA52.LE tillsammans med OS52 vid lämpligt tillfälle. Jag hade dem kopplade till ett annat sorts basstöd. Man kan läsa mer om det här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1693478#p1693478


Du är alltid välkommen!Har läst den tråden,intressant.

FBK skrev:
Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:Den där kombon skulle jag gärna lyssna på! Var i riket bor Hjalmar och tycker han om besök?


Han bor ungefär där U-137 var på visit :lol:
Visit är alltid trevligt och just OA52-ägare har en stående inbjudan

Jaha, så vi OA50 ägare är tillräckligt bra då... :roll: :wink: Men vi har en snyggare högtalare än du har så det så... :mrgreen:


Har ju ägt OA50,visst är de tjusiga men 52orna är next level i mitt tycke :wink:
Men du är välkommen oavsett :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav distad » 2022-09-14 22:19

Hjalmar_Branting skrev:
Kermit116 skrev:Kul! Grattis!

Jag är ju ingen "basknarkare" men förstår att det gör skillnad. Lite intressant med den utökade baffeln tycker jag. Nästa steg blir väl för Dig att läsa Ior o Maartens mätinstruktioner för att beskriva vad det är för skillnader Du hör.

Lycka till med målerijobbet.


Att lära sig mäta och förstå kan nog bli nästa steg,måleriet kommer andra sköta så jag känner mig trygg.

STDI skrev:
Hjalmar_Branting skrev:...
Visit är alltid trevligt och just OA52-ägare har en stående inbjudan

Tack. Jag har ju numera OA52.N och kommer gärna och lyssnar på mina gamla OA52.LE tillsammans med OS52 vid lämpligt tillfälle. Jag hade dem kopplade till ett annat sorts basstöd. Man kan läsa mer om det här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1693478#p1693478


Du är alltid välkommen!Har läst den tråden,intressant.

FBK skrev:
Hjalmar_Branting skrev:
Han bor ungefär där U-137 var på visit :lol:
Visit är alltid trevligt och just OA52-ägare har en stående inbjudan

Jaha, så vi OA50 ägare är tillräckligt bra då... :roll: :wink: Men vi har en snyggare högtalare än du har så det så... :mrgreen:


Har ju ägt OA50,visst är de tjusiga men 52orna är next level i mitt tycke :wink:
Men du är välkommen oavsett :)

Vi är nog många som vill titta in hos dig! :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-16 10:58

@FBK,alla är välkomna :) Jag är enkel och prestigelös så det är bara att höra av sig :wink:

Nu har jag justerat in impedansen så den stämmer enl given formel mot mina Denon POA6600A slutsteg.
Märkbart är att det har tillkommit ett element till,fick krana på stegen lite mer.

Har lagt ner ganska mkt tid på placeringen av OA52 för att få till en ljudbild som jag gillar,därför var jag lite orolig när jag fick flytta in de mot centrum för att basstöden skulle få plats.
Men lite förvånad att ljudbilden har hållt sig ganska intakt även med flyttade högtalare,måste vara för att basstöden hjälper till att fylla upp i bredd,enda anledningen jag kan komma på.

Har lyssnat på setupen någon timme nu,särskilt på musik jag har som egen referens tex Tool,Jennifer Warnes,Keb Mo och Alison Kraus.
Helt klart nöjd överlag,jag är ingen som slänger mig med massa superlativ utan det låter och harmoniserar bra helt enkelt.

Dock blev mina farhågor besannade med väggen så nära höger basstöd,vid lite högre volym så blir det en rumsmod där,hörs tydligt.
Ska undersöka vad man kan göra med akustikdämpning,har ingen erfaren alls inom det men man får väl läsa på helt enkelt och alla tips&idéer är välkomna.
Har en XTZ roomnalyzer,ska prova göra lite mätningar av RT60,helt novis men ska ge det ett försök.

Färgvalet kan ha ändrat sig också,kanske inte blir svarta trots allt...

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav DVD-ai » 2022-09-21 15:40

1: grattis till dina stöd och hoppas att dom blir till belåtenhet :)

2: hur upplever du (och andra) att OA50-52 gör sig så nära snedtak ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-22 07:51

1.Tackar ödmjukast!

2.När jag köpte mina OA50LE så fick jag lyssna på de hemma hos säljaren,trevlig snubbe mitt i småland.Där var det ett "normalt" rum sas.Väl hemma så tyckte jag att det blev lika bra efter lite flyttande i sidled.Det jag upplever både med 50 och 52 i kombo med snedtak är att det blir känsligare för bredden mellan högtalarna och sweetspoten blir rätt liten.
Har en tresistssoffa i rummet,det låter bra oavsett var man sitter men allra bäst i mitten,där jag alltid sitter :D

Just därför var jag lite orolig för att jag behövde flytta ihop de 35cm för att basstöden skulle få plats men som jag nämnt så blev påverkan mindre än jag räknat med och som jag upplevt när jag labbat med bredden med bara 52orna.Har ingen bra förklaring mer än att basstöden hjälper väl till att fylla på bredden,det är ju liksom enda parametern som tillkommit.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-11-02 09:28

Igår kom en nyfiken herre på besök.
STDI var på blekinge-turné och passade på att stanna till för lite småprat och musiklyssning.
OA52orna är han mer än bekant med eftersom jag köpte dem av honom,så de har han lyssnat på,avigt och rätt.
Vi började med lite kaffe och knäkrypa runt högtalarna.
Jag har inte haft så mkt tid för för fix&trix med stereon på sistone,inte mer än att jag har flyttat lite skivhyllor för att frigöra mer plats framför högra basstödet,Bcx är injusterad efter IÖ anvisning.
Det märks att väggen är nära på högersida,där kommer krävas någon form av akustikåtgärd,i nu läget så har jag Ernstat ut några kuddar som hjälper lite men inte tillräckligt.

Kvällen bjöd på allsköns musik,mkt varierat men lite fokus på utmannade basgång i låtarna.
STDI fick även välja musik så han kunde lyssna/jämföra på låtar han väl kände till,fråga inte mig vad det för låtar :mrgreen:

Jag fick intrycket av att det var en nöjd besökare som lämnde huset,så OS52 är nog en lyckat och uppskattat tillskott till OA52.

STDI kan nog fylla i med sina intryck.

Vår nyinflyttade katt verkade inte bry sig nämnvärt även när vi spelade på ganska rejält,vilket var väntat,han är van vid musik från sitt förra hem.

Är det så ni har vägarna förbi Sveriges trädgård så är det bara att höra av sig.
Bilagor
CDAC5594-41FB-477B-878F-45133C6F6754.jpeg
CDAC5594-41FB-477B-878F-45133C6F6754.jpeg (268.51 KiB) Visad 1628 gånger
A79A686A-956B-4F24-B7B4-9284426BDD8D.jpeg
A79A686A-956B-4F24-B7B4-9284426BDD8D.jpeg (255.3 KiB) Visad 1628 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav STDI » 2022-11-02 10:07

Hjalmar_Branting skrev:...
Jag fick intrycket av att det var en nöjd besökare som lämnde huset,så OS52 är nog en lyckat och uppskattat tillskott till OA52.
...

Det stämmer absolut. Kul att se och höra OS52 tillsammans med OA52.LE. Helt uppenbart ett lyft när det gäller att ge både djupare (tror jag) och mer oansträngd bas. Mycket bra helhet. En del skrammel vid starkt spelande. Men inte från högtalarna utan från lite diverse småsaker i rummet. :)
OS52 är större än jag hade väntat mig. Designen "ansluter" ju till OA52 och är spännande men kanske inte helt diskret. Just nu är dessutom OA52.LE originalsvarta och OS52 i vitt. Det kommer Hjalmar att ändra på. Då kanske även den synliga helheten blir total.
Tack för att jag fick komma.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav distad » 2022-11-02 17:55

Hjalmar_Branting skrev:Igår kom en nyfiken herre på besök.
STDI var på blekinge-turné och passade på att stanna till för lite småprat och musiklyssning.
OA52orna är han mer än bekant med eftersom jag köpte dem av honom,så de har han lyssnat på,avigt och rätt.
Vi började med lite kaffe och knäkrypa runt högtalarna.
Jag har inte haft så mkt tid för för fix&trix med stereon på sistone,inte mer än att jag har flyttat lite skivhyllor för att frigöra mer plats framför högra basstödet,Bcx är injusterad efter IÖ anvisning.
Det märks att väggen är nära på högersida,där kommer krävas någon form av akustikåtgärd,i nu läget så har jag Ernstat ut några kuddar som hjälper lite men inte tillräckligt.

Kvällen bjöd på allsköns musik,mkt varierat men lite fokus på utmannade basgång i låtarna.
STDI fick även välja musik så han kunde lyssna/jämföra på låtar han väl kände till,fråga inte mig vad det för låtar :mrgreen:

Jag fick intrycket av att det var en nöjd besökare som lämnde huset,så OS52 är nog en lyckat och uppskattat tillskott till OA52.

STDI kan nog fylla i med sina intryck.

Vår nyinflyttade katt verkade inte bry sig nämnvärt även när vi spelade på ganska rejält,vilket var väntat,han är van vid musik från sitt förra hem.

Är det så ni har vägarna förbi Sveriges trädgård så är det bara att höra av sig.

Ohhh en katt vänlig människa. :D Jag älskar katter :D Nu vill jag komma ännu mera= jag kommer förr eller senare. När drivmedelspriserna sjunker :roll: Man har ju inte råd att åka någonstans. :( Och denna tråd ger inspiration till att jag skulle vilja ha basstöd till mina OA50 i framtiden. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-11-03 00:44

Kom när det passar FBK :)

Katten heter Tomas O’Malley efter en av kisarna i Aristo Cats,en stöddig Sibirisk rackare på 7kg.
Han trivdes inte i sitt förra hem hos en vän till mig,så fick möjligheten att ge han ett nytt hem.
Verkar trivas bra,nyfiken och pratglad,fast lite svårtolkat vad han säger :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav distad » 2022-11-03 03:30

Hjalmar_Branting skrev:Kom när det passar FBK :)

Katten heter Tomas O’Malley efter en av kisarna i Aristo Cats,en stöddig Sibirisk rackare på 7kg.
Han trivdes inte i sitt förra hem hos en vän till mig,så fick möjligheten att ge han ett nytt hem.
Verkar trivas bra,nyfiken och pratglad,fast lite svårtolkat vad han säger :mrgreen:

Min plastdotter tog hand om en 12-årig dam sedan i somras som pratar mycket och hon älskar sin nya matte och det är jätte kul när blir så. Det var en familjs som fått barn som var allergisk och det var helt förtvivlade och sökte ett nytt hem för katten och Katarina som lämnat sin katt till mig för han inte trivdes hos henne efter vi hade flyttat isär efter min sambos bort gång, utan Nimbus ville till mig och hans kompis Hadock som numera är död tyvärr. Men Nimbus har kommit över det, han var lite undrande i ett par veckor över vad Hadock var det märkte man, men han mår bra nu och trivs jättebra med mig. Det är Hadock som är på min bild, jag saknar honom otroligt mycket, men jag älskar verkligen mina katter så jag är lite annorlunda på det området. Katter brukar tycka om mig också, men inte juanth katt. :( Han springer iväg när jag kommer, och det har jag aldrig varit med om men någon katt förut. :|
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Hjalmar frälser en ofrälst

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-11-15 10:41

En nära bekant har alltid gillat mina Carlsson,redan från de första OA50LE så var han imponerad.
I helgen var han hemma och han såg min OA-buffé i garaget,50.1 och 52.1,snäll som man är så fick han låna hem 50orna för att prova,de skulle ersätta ett par Canton GLE490.2.
Efter någon dag var dags för provspelning,en stund efter första tonerna så kom det ett meddelande:"Du har sålt ett par högtalare" :lol:
Han var helt lyrisk över vilken skillnad det blev mot GLE490.2,allt han hade hoppats på blev infriat.
Den nyfrälste är ingen HiFi-kille men lyssnar väldigt mkt på musik och uppskattar bra ljud.
Dealen slutade med ett självkostnadspris med förbehåll på återköp vid en ev försäljning.

Och jag känner mig som Jesus,åtminstone för en dag :mrgreen:

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-15 10:51

Kul när det funkar så bra.

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-11-15 10:56

Imperial-Blomman skrev:Kul när det funkar så bra.

/


Ja verkligen,även WAF var ok,hon var glad över att slippa ett par stora golvare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hjalmar frälser en ofrälst

Inläggav hifikg » 2022-11-17 10:06

Hjalmar_Branting skrev:En nära bekant har alltid gillat mina Carlsson,redan från de första OA50LE så var han imponerad.
I helgen var han hemma och han såg min OA-buffé i garaget,50.1 och 52.1,snäll som man är så fick han låna hem 50orna för att prova,de skulle ersätta ett par Canton GLE490.2.
Efter någon dag var dags för provspelning,en stund efter första tonerna så kom det ett meddelande:"Du har sålt ett par högtalare" :lol:
Han var helt lyrisk över vilken skillnad det blev mot GLE490.2,allt han hade hoppats på blev infriat.
Den nyfrälste är ingen HiFi-kille men lyssnar väldigt mkt på musik och uppskattar bra ljud.
Dealen slutade med ett självkostnadspris med förbehåll på återköp vid en ev försäljning.

Och jag känner mig som Jesus,åtminstone för en dag :mrgreen:


Schyst, det är vi som gillar musik som väljer Carlsson. Diggar man prylar och jakten på sådana går man runt Carlsson som katten, för att se till att man hela tiden har något att justera, byta o dona. Säger jag, som härjar runt med både rör o dacar, men det e ju för att jag är tvungen ;)
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hjalmar frälser en ofrälst

Inläggav Kermit116 » 2022-11-17 12:02

Hjalmar_Branting skrev:En nära bekant har alltid gillat mina Carlsson,redan från de första OA50LE så var han imponerad.
I helgen var han hemma och han såg min OA-buffé i garaget,50.1 och 52.1,snäll som man är så fick han låna hem 50orna för att prova,de skulle ersätta ett par Canton GLE490.2.
Efter någon dag var dags för provspelning,en stund efter första tonerna så kom det ett meddelande:"Du har sålt ett par högtalare" :lol:
Han var helt lyrisk över vilken skillnad det blev mot GLE490.2,allt han hade hoppats på blev infriat.
Den nyfrälste är ingen HiFi-kille men lyssnar väldigt mkt på musik och uppskattar bra ljud.
Dealen slutade med ett självkostnadspris med förbehåll på återköp vid en ev försäljning.

Och jag känner mig som Jesus,åtminstone för en dag :mrgreen:

Härligt att se HB att frälsningsarbetet fortgår. Det var väl den trägne aposteln STDI som ledde Dig in på den rätta läran och nu har även Du bidragit till att skaran av carlssoniter ökar. En mycket god sak! :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar frälser en ofrälst

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-11-17 12:59

Kermit116 skrev:
Hjalmar_Branting skrev:En nära bekant har alltid gillat mina Carlsson,redan från de första OA50LE så var han imponerad.
I helgen var han hemma och han såg min OA-buffé i garaget,50.1 och 52.1,snäll som man är så fick han låna hem 50orna för att prova,de skulle ersätta ett par Canton GLE490.2.
Efter någon dag var dags för provspelning,en stund efter första tonerna så kom det ett meddelande:"Du har sålt ett par högtalare" :lol:
Han var helt lyrisk över vilken skillnad det blev mot GLE490.2,allt han hade hoppats på blev infriat.
Den nyfrälste är ingen HiFi-kille men lyssnar väldigt mkt på musik och uppskattar bra ljud.
Dealen slutade med ett självkostnadspris med förbehåll på återköp vid en ev försäljning.

Och jag känner mig som Jesus,åtminstone för en dag :mrgreen:

Härligt att se HB att frälsningsarbetet fortgår. Det var väl den trägne aposteln STDI som ledde Dig in på den rätta läran och nu har även Du bidragit till att skaran av carlssoniter ökar. En mycket god sak! :-)


STDI var tvåa på bollen egentligen,jag köpte ett par OA50LE innan jag köpte mina OA52LE av STDI.
Spontanhandlade 50orna,kände bara att jag var tvungen att ha dem när jag såg dem :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-11-17 13:35

Kulör-transplantation påbörjad.
Tanken är att skifta innehållet och på så vis få ett par vita OA52LE som kulörmässigt gifter sig bättte med OS52.
Passade även på att lägga till kabelanslutningar på andra sidan så det funkar med basstöden.
Samma mått och placering på de nya anslutningarna.
Skulle behöva ny tätlist bakom basarna,någon som har tips på var att köpa annars får jag beställa på HiFi-kit.
Bilagor
BA88E8F0-5BFF-44FD-A0AE-9412E25EBDAC.jpeg
BA88E8F0-5BFF-44FD-A0AE-9412E25EBDAC.jpeg (277.19 KiB) Visad 1215 gånger
AFFAEC6E-A88C-4ACE-8492-251503D8498B.jpeg
AFFAEC6E-A88C-4ACE-8492-251503D8498B.jpeg (419.92 KiB) Visad 1215 gånger

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hjalmar blir med stöd

Inläggav distad » 2022-11-17 18:48

Det är basstöden som behöver ny färg inte tvärtom......tycker jag :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny, PAL14 och 8 gäster