Coata inte coata

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Smorgubben
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2022-08-30

Coata inte coata

Inläggav Smorgubben » 2022-09-15 10:30

Jag vet inte om jag har besvär att hitta trådar eller finns det ingå givna svar :)

Jag har element som ser lite torra ut och endera ska kantbytas eller coatas
Har läst om solution och om blandning med trälim och textillim
Sedan har jag läst att det inte är något bra att göra det eftersom elementen får sämre ljud eller att det blir fel.

Kan någon/några beskriva er syn på coating eller om det finns någon specialblandning man kan köpa

Vänligen

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Coata inte coata

Inläggav Morello » 2022-09-15 10:32

Har inte mycket att tillföra utöver att man säger beläggning på svenska.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Smorgubben
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2022-08-30

Re: Coata inte coata

Inläggav Smorgubben » 2022-09-19 22:04

Beläggning kan vara användbart att söka på ;)

Smorgubben
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2022-08-30

Re: Coata inte coata

Inläggav Smorgubben » 2022-09-24 11:48

jo beläggning är nog rätta ordet :)
Kanske inte är någon som gjort det ?

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Coata inte coata

Inläggav mangrove » 2022-09-25 16:05

Det beror väl på elementen. Vad är det för något och kan du posta bilder på vad som är fel?

Vad gäller diskanter har du säkert hittat http://carlssonkult.se/coatadiskanter.aspx

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Coata inte coata

Inläggav juanth » 2022-09-25 18:03

Att laga är en sak, då är man tvungen att tillföra material, lim, tunnt papper etc.
Att coata kommer att förändra högtalarens egenskaper, påverka resonansfrekvens och kantens styvhet.
Det kan man göra men då vara medveten om att resonansfrekvens mm kan påverkas rätt mycket.

Här leker Troels med Philips 9710:

http://www.troelsgravesen.dk/philips971 ... pter%20III

http://www.carlssonkult.se/coatadiskanter.aspx
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Coata inte coata

Inläggav jansch » 2022-09-26 11:10

Smorgubben skrev:Jag vet inte om jag har besvär att hitta trådar eller finns det ingå givna svar :)

Jag har element som ser lite torra ut och endera ska kantbytas eller coatas
Har läst om solution och om blandning med trälim och textillim
Sedan har jag läst att det inte är något bra att göra det eftersom elementen får sämre ljud eller att det blir fel.

Kan någon/några beskriva er syn på coating eller om det finns någon specialblandning man kan köpa

Vänligen


"Coata" inte!
Det är enklare att slänga högtalarna direkt!
Jag har bl.a stor erfarenhet av coatade och ej coatade Philips 9710M. Har inte haft en enda som blivit bättre av coating, bara sämre eller mycket sämre.*

En jättemiss...
Köpte för många år sedan 800ohms Philips (svåra att få tag på) på Blocket och fick inte veta att dom var coatade. Högtalarelementen hade ca 25% förhöjt fs när jag fick dom. Nu, ett antal år senare är kanten stenhård, så hård att den spricker när man kör låga frekvenser.
Har sparat dom som "varnande exempel" för alla som tror att hempular-coating är bra.

* vanliga "coatingrecept" är vitlim och lim för vulkning av innerslang

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Coata inte coata

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-26 11:21

jansch skrev:* vanliga "coatingrecept" är vitlim och lim för vulkning av innerslang


Brukar det inte talas om fluglim i samband med Philips 9710?

Smorgubben
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2022-08-30

Re: Coata inte coata

Inläggav Smorgubben » 2022-09-26 16:51

Okej då har jag fått klarhet
Då äre väll bättre att byta kanter antar jag

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Coata inte coata

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-26 17:14

Det beror på vad det är för kanter om de går att byta. Skum- eller gummi- eller textilkanter går att oftast byta.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Coata inte coata

Inläggav juanth » 2022-09-26 18:40

jansch skrev:
Smorgubben skrev:Jag vet inte om jag har besvär att hitta trådar eller finns det ingå givna svar :)

Jag har element som ser lite torra ut och endera ska kantbytas eller coatas
Har läst om solution och om blandning med trälim och textillim
Sedan har jag läst att det inte är något bra att göra det eftersom elementen får sämre ljud eller att det blir fel.

Kan någon/några beskriva er syn på coating eller om det finns någon specialblandning man kan köpa

Vänligen


"Coata" inte!
Det är enklare att slänga högtalarna direkt!
Jag har bl.a stor erfarenhet av coatade och ej coatade Philips 9710M. Har inte haft en enda som blivit bättre av coating, bara sämre eller mycket sämre.*

En jättemiss...
Köpte för många år sedan 800ohms Philips (svåra att få tag på) på Blocket och fick inte veta att dom var coatade. Högtalarelementen hade ca 25% förhöjt fs när jag fick dom. Nu, ett antal år senare är kanten stenhård, så hård att den spricker när man kör låga frekvenser.
Har sparat dom som "varnande exempel" för alla som tror att hempular-coating är bra.

* vanliga "coatingrecept" är vitlim och lim för vulkning av innerslang


Just Philips 9710 skulle inte jag coata men jag skulle tro att det kan finnas vettiga lim el dyl som är flexibla och då inte skadar elementen framöver. Men oavsett vad man gör så kommer man att ändra en del T/S-parametrar genom att förändra styvhet och lägga till mer material/tyngd till konen.
Det står så klart alla fritt att experimentera och ibland så kanske det kan bli positiva förändringar?
Om elementet i fråga ska användas som mellanregister så bör det inte vara lika känsligt men troligen sjunker känsligheten på ett behandlat element. Knappast motsatsen.. :)

Köpte du dem från Göteborg Jansch? Där finns en som gillar att coata…

Vad är det för element som du funderar på att coata smorgubben?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Smorgubben
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2022-08-30

Re: Coata inte coata

Inläggav Smorgubben » 2022-09-29 06:17

Jag tänkte kanta om 8542

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Coata inte coata

Inläggav STDI » 2022-09-29 08:29

Smorgubben skrev:Jag tänkte kanta om 8542

Du ska inte coata nya kanter. Frågan är om man överhuvud taget ska coata några kanter. Möjligtvis om det är enda chansen att rädda eller förlänga livstiden.

När det gäller kanter till SS8542 är det lite knepigt. I original har de en väldig tunn och mjuk kant. För drygt fem år sedan (tror jag) kunde man köpa originalkanter. Det kan man inte längre vad jag vet. Då återstår att köpa "vanliga" kanter. Då kommer kanske elementets egenskaper att ändras en (hel) del. Men det måste man om elementen ska räddas.

Ett alternativ kan vara att köpa SS8545 och sätta i utan att ändra något annat. Så gjorde jag efter att ha "fått ok" från de med mer kunskap. Se https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=42278&p=1108548
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Coata inte coata

Inläggav jansch » 2022-09-29 13:23

juanth skrev:
jansch skrev:
Smorgubben skrev:Jag vet inte om jag har besvär att hitta trådar eller finns det ingå givna svar :)

Jag har element som ser lite torra ut och endera ska kantbytas eller coatas
Har läst om solution och om blandning med trälim och textillim
Sedan har jag läst att det inte är något bra att göra det eftersom elementen får sämre ljud eller att det blir fel.

Kan någon/några beskriva er syn på coating eller om det finns någon specialblandning man kan köpa

Vänligen


"Coata" inte!
Det är enklare att slänga högtalarna direkt!
Jag har bl.a stor erfarenhet av coatade och ej coatade Philips 9710M. Har inte haft en enda som blivit bättre av coating, bara sämre eller mycket sämre.*

En jättemiss...
Köpte för många år sedan 800ohms Philips (svåra att få tag på) på Blocket och fick inte veta att dom var coatade. Högtalarelementen hade ca 25% förhöjt fs när jag fick dom. Nu, ett antal år senare är kanten stenhård, så hård att den spricker när man kör låga frekvenser.
Har sparat dom som "varnande exempel" för alla som tror att hempular-coating är bra.

* vanliga "coatingrecept" är vitlim och lim för vulkning av innerslang


Just Philips 9710 skulle inte jag coata men jag skulle tro att det kan finnas vettiga lim el dyl som är flexibla och då inte skadar elementen framöver. Men oavsett vad man gör så kommer man att ändra en del T/S-parametrar genom att förändra styvhet och lägga till mer material/tyngd till konen.
Det står så klart alla fritt att experimentera och ibland så kanske det kan bli positiva förändringar?
Om elementet i fråga ska användas som mellanregister så bör det inte vara lika känsligt men troligen sjunker känsligheten på ett behandlat element. Knappast motsatsen.. :)

Köpte du dem från Göteborg Jansch? Där finns en som gillar att coata…

Vad är det för element som du funderar på att coata smorgubben?


Japp.... då vet du vem det är.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Coata inte coata

Inläggav jansch » 2022-09-29 13:42

RogerGustavsson skrev:
jansch skrev:* vanliga "coatingrecept" är vitlim och lim för vulkning av innerslang


Brukar det inte talas om fluglim i samband med Philips 9710?


AD9710 serierna, även den varianten utan "dubbelkon", har aldrig haft någon coating från fabrik.

Fluglim var dock vanligt på högtalare från den tiden och dessutom bra då det inte stelnade under högtalarens normala livslängd.
9710 konen väger knappt 10gram och kanten är oerhört följsam. Så fort man coatar förändras parametrar, dessutom förändras membranets uppbrytning med ökad dist och förändrad frekvensgång. Korrekt uppbrytning är mycket viktig för ett bredbandselement.
Jag har nog mätt på 25-30st AD9710M och AD9710M8 i ekofri miljö och förstört ett tiotal högtalare i min ambition att "förbättra" den veckade kanten. Kanten är lövtunn och har ofta knappnålsstora hål. De större kan man försöka fylla igen med pyttelite vitlim med hjälp av ett knappnålshuvud. Sprickor i kanten lagar man med små lappar av typ silkespapper och minsta möjliga lim.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster