Sonab låter olika beroende på förstärkare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Smorgubben
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2022-08-30

Sonab låter olika beroende på förstärkare

Inläggav Smorgubben » 2022-10-04 00:10

Som ni märker är jag ny i gamet ;)
Mina sonab/ Carlsson låter olika bra beroende på vilken förstärkare jag använder.
Min ska referens förstärkare ( pioneer a656) visade sig ha olika ljud på höger och vänster högtalare. Vilket resulterade i att jag trodde högtalarna var dåliga och behövde fixas. Efter 3 par högtalare så testade jag en annan förstärkare och vips låt paren tillsammans mer i harmoni dvs antagligen förstärkaren som har något fel?
Jag har även testat Carlsson/sonab på min sons förstärkare men där låter alla högtalarna dåligt, de som låter bra och riktigt maffigt är Jamo 707i eller 701i

Vad är era erfarenheter gällande förstärkare och ljud ?

PS Ju mer man lär sig desto mindre vet man DS

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sonab låter olika beroende på förstärkare

Inläggav hifikg » 2022-10-04 01:22

Mina lät lite klent med Fatman rörhäck en gång i tiden, men så var det väl närmast en hörlursförstärkare. Annars har jag använt Proton, Hitachi, Harman Kardon och PrimaLuna förutom NAD208 och det låter alltid bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sonab låter olika beroende på förstärkare

Inläggav Bill50x » 2022-10-04 16:05

hifikg skrev:Mina lät lite klent med Fatman rörhäck en gång i tiden, men så var det väl närmast en hörlursförstärkare. Annars har jag använt Proton, Hitachi, Harman Kardon och PrimaLuna förutom NAD208 och det låter alltid bra.

Förstärkare kan (och gör) låta olika. Om högtalarna alltid låter likadant oavsett vilken förstärkare man använder så lär högtalarna vara kraftigt färgande. Och den färgen kan man ju gilla :-)
(Bara en teoretisk betraktelse).

Min erfarenhet är annars att högtalarnas samspel med rummet är viktig, men hur det låter är något man ofta kan vänja sig vid. Det är värre med den icke-linjära dist man får från elektroniken före högtalarna. Med andra ord, man kan genom att noga välja källa och förstärkningen få ut ett hyggligt ljud från väldigt många högtalare så länge de är seriöst konstruerade.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sonab låter olika beroende på förstärkare

Inläggav hifikg » 2022-10-04 21:08

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Mina lät lite klent med Fatman rörhäck en gång i tiden, men så var det väl närmast en hörlursförstärkare. Annars har jag använt Proton, Hitachi, Harman Kardon och PrimaLuna förutom NAD208 och det låter alltid bra.

Förstärkare kan (och gör) låta olika. Om högtalarna alltid låter likadant oavsett vilken förstärkare man använder så lär högtalarna vara kraftigt färgande. Och den färgen kan man ju gilla :-)
(Bara en teoretisk betraktelse).

Min erfarenhet är annars att högtalarnas samspel med rummet är viktig, men hur det låter är något man ofta kan vänja sig vid. Det är värre med den icke-linjära dist man får från elektroniken före högtalarna. Med andra ord, man kan genom att noga välja källa och förstärkningen få ut ett hyggligt ljud från väldigt många högtalare så länge de är seriöst konstruerade.

/ B


Skrev jag att det lät lika? Fast skillnaden mellan hyfsade slutsteg är försvinnande liten, bara genom att skifta plats i rummet upplever jag avsevärt större skillnader. Så om jag någon gång känner för en ny anläggning flyttar jag lyssningsfåtöljen en meter fram eller bak o vips kan jag uppleva alla gamla fonogram som nya igen :) (borde inte köpa några nya alls egentligen).
Sitter nöjd :)

Smorgubben
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2022-08-30

Re: Sonab låter olika beroende på förstärkare

Inläggav Smorgubben » 2022-10-05 19:12

Så då är det en skön fotölj jag ska köpa ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sonab låter olika beroende på förstärkare

Inläggav hifikg » 2022-10-05 20:58

Jag besökte en faktisian som har en riktigt fin anläggning. Hos vederbörande var "lyssningsfåtöljerna" närmast ett skämt, men de fungerade alldeles utmärkt den relativt korta stund jag lyssnade, så för den som sällan sitter still länge mellan sina högtalare kan nästan vad som helst duga :) Där erbjöds inga nackstöd och risken för att somna var ganska minimerad.
Sitter nöjd :)

Smorgubben
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2022-08-30

Re: Sonab låter olika beroende på förstärkare

Inläggav Smorgubben » 2022-10-06 23:13

Har legat på golvet på frugans yogamatta och lyssnat och barnens sittpuffar , ibland går jag fram och tillbaka för att uppleva att sången kommer i mitten och det är maxat :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sonab låter olika beroende på förstärkare

Inläggav hifikg » 2022-10-06 23:37

Smorgubben skrev:Har legat på golvet på frugans yogamatta och lyssnat och barnens sittpuffar , ibland går jag fram och tillbaka för att uppleva att sången kommer i mitten och det är maxat :)


Med ESL63 och Apogeerna kan jag placera mig bakom högtalarna och lyssna :)
Sitter nöjd :)


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster