OA 551

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-04 20:01

Ja då var det väl dags ur många aspekter, oskulden skall ryka, sent skall syndaren vakna och allt så där.

Men för den som inte känner ming så kommer en kort back-story.

Jag faller lätt för vackra och smarta saker, oftast såna som kanske kostar lite mer än de borde vilket har lett till att jag är hyfsat OK när det gäller att leta rätt på alla möjliga vägar att kunna köpa dessa utan att kanske betala hela premiepriset, oftast går det bra, ibland slutar det i tårar och frustration, men det vanligaste är att det ingår ett uns av äventyr.
Så för någon dryg vecka sedan så hade jag fått span på den där Yamhan som saknades i 1978-1980 tals anläggningen, nån timme senare står jag på gatan med ett par OA51 i fint skick förutom att all mjukgörare har lämnat dem flera år sedan, klart att jag inte bara kunde åka hem med bara det förstärkare som jag egentligen ville köpa.

Det är här jag nog skiljer mig mest från en "vanlig" människa, det fanns ju 3 ganska enkla saker som borde kunnat ske.

1. Sälj dom som dom är till en glad entusiast.
2. Kanta om och sälj till vem som helst som vill ha ett par oa51 i perfekt skick.
3. Go wild och gör en retro resto och kasta in några galna element.

Or my way, hitta en värdig förvaltare och låt burkarna hitta ett nytt hem, involvera någon udda bytesaffär där jag åtminstone får ett par likadana lådor och för att vara säker på att inget blir för lätt, besluta att det vore roligt om man kunde göra 2 versioner av någon OA51 klon.
Så den enda kloka delen av detta äventyr är att det är inte jag som sågat klonlådan själv, snickaren får själv ge sig till känna i tråden om han vill bli associerad med dessa galenskaper.

Till den erfarne konstruktören i mitt team, vi kan kalla honom Johan så delas det något tacksammare uppgifter att använda något så när beprövade komponenter även om jag inte vet om exakt dessa har parats ihop, jag försöker hålla tassarna i styr men kommer med lite idéer runt delningsfrekvens men bortom det skall jag försöka hålla händerna i styr.
Själv så tar jag tag i de ännu mer galna och förmodligen inte alls smarta delen av projektet, vi kan ge den namnet "dumburken" att ta lite delar från bra att ha lådan, som inte varit närmare ett vettigt val än att de flera ggr testats och förkastats, dessa skall jag sedan utan allt för mycket möjligheter att mäta knåpa ihop till någon slags klon som förhoppningsvis mäter och låter hemskt så att Johan's version kommer framstå som en änglakör.

Stenen är officiellt kastad, vi har haft ett koncept möte när de fina vita OA51 högtalarna bytte ägare och jag fick klämma lite på konerna.
Idag var materialdagen, försökte snappa upp ett anta delar på HiFi-kit när jag upptäcker att det finns några andra individer som skissar på Rävar eller OA kloner därute för just de elementen som jag tänkt hämta låg i flera uppsättningar i en låda som skulle hämtas av nån annan, men jag fick med mig lite rör och terminaler och annat bra att ha.
Imorgon packas det kanske en låda med koppar och motstånd mm i en lokal i Polen, sen blir det åka av, alltså jag åker till landet och försöker avsluta något av mina andra 5 högtalarbyggen och stapla upp den sista veden innan vintern.

När kanske 2 veckor till har gått så skall vi se om våra lådor är spelbara och sammanstråla hemma hos Johan med mikrofoner och flytande näring för att se hur mycket man kan förvanska väljud.

Jaså, varför OA 551?

Helt logiskt faktiskt, endast en 5 5:a kan ju komma upp med en plan som är lika tokig, alla andra har ju lätt till ändelser till sina skapelser för att understryka vad som är gjort, jag vill å andra sidan visa att jag har full respekt för att detta är inte ett experiment som kan aspirera på att ha förstått Carlsson anda och arv, det är inte SSC approved, Trollhättegänget har inte besudlat sina händer, och det är säkert så att det är inget som du bör testa hemma då det förmodligen inte ens skulle ha gjorts denna gång.

Men det finns ett korn av sunt förnuft bakom all denna galenskapen, jag har högtalare, ganska många, en del riktigt bra som jag inte har byggt eller konstruerat, men jag bor i en lägenhet där det mesta låter skit, så där är det sunda i projektet, låt stil flytta in och oljudet flytta ut.

PS, helt oskuld är jag faktiskt inte då jag under uppväxten faktiskt spelade på ett par V1 via en B&O 1000 men det är knappast att ge Carlsson en rättvis chans.

Så nu öppnar vi slussen för klinisk prövning av galenskaperna medans vi väntar på att paketen anländer.

Bilden har som vanligt inget med texten att göra utan är ett embryo till min mirsch hyllning, men det är en annan tråd.
Bilagor
IMG_1735.jpg
IMG_1735.jpg (1.66 MiB) Visad 2181 gånger
Senast redigerad av Chris71 2022-10-05 01:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OA 551

Inläggav distad » 2022-10-04 21:13

flytande näring... plan som är lika tokig...sunt förnuft bakom all denna galenskapen...
Så nu öppnar vi slussen för klinisk prövning av galenskaperna medans vi väntar på att paketen anländer...


Flytande näring och högtalarbyggeri... det låter inte som det blir bra.. :? Du kanske menade flytande näring ifrån bryggeri.... :?:
Tänk på att Stig ser vad du gör.... :roll: 8O :lol: :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-04 21:19

FBK skrev:
flytande näring... plan som är lika tokig...sunt förnuft bakom all denna galenskapen...
Så nu öppnar vi slussen för klinisk prövning av galenskaperna medans vi väntar på att paketen anländer...


Flytande näring och högtalarbyggeri... det låter inte som det blir bra.. :? Du kanske menade flytande näring ifrån bryggeri.... :?:
Tänk på att Stig ser vad du gör.... :roll: 8O :lol: :wink:


Jag har en upp hos Stig idag, konsulterade på ett annat forum i frågan om OA5 så jag hoppas på en förlåtande attityd från hifi-gudarna.
Det slutgiltiga testet blir väl att se hur våra skvadrar låter.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: OA 551

Inläggav jonasp » 2022-10-04 21:24

Är det bara jag som inte ser någon bild?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-05 01:54

jonasp skrev:Är det bara jag som inte ser någon bild?


Jag varnade ju att jag inte är korrekt och så var tydligen inte heller formatet på bilden heller, men nu åtgärdat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA 551

Inläggav paa » 2022-10-05 08:43

Det ser ut dom du byggt stativen till Mirscharna själv, har du svarvat kloten själv också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-05 14:17

paa skrev:Det ser ut dom du byggt stativen till Mirscharna själv, har du svarvat kloten själv också?



Faktiskt en mycket mer spännande historia bakom dem än så,
Kloten började sitt liv hos snickeriet som Olle anlitade så det är ett par helt korrekta AF2 42 klot, tydligen gick försäljningen trögt hemma i Sverige så vissa lyckosamma hemmabyggare lyckade snacka till sig att köpa dem tomma av Olle.

Den tidigare ägaren gjorde det ganska enkelt för sig själv och köpte en dynaudio foccus byggsats när såna fortfarande såldes och så skruvade han ihop sina klot och byggde "matchade" ställ, de är de seriösaste hemma stativen jag sett, väger massor och är kädda med stavlimmad bokparkett för att matcha kloten.

I min tolkning så kommer det bli ett basstöd väldigt lik big-rondo som Olle byggde som sitt sista högtalarpar till sig själv. För att inte göra en carbon kopia av Olles skapelser så kommer dynaudio temat bli kvar men biffas upp ett pinnhål.

Men jag noterar ditt intresse i stativen och ställer de på vågen när jag kommer separera delarna så du kan få en fullkomlig spec. :)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-15 13:27

Den otålige högtalarbyggarens dilemma.

Jag är säkert inte den förste hemmabyggaren som upptäckt att när man kokar ihop ett eget recept där vi använder råvarorna på ett annorlunda sätt eller helt enkelt introducerar andra komponenter så blir det logistiska utmaningar att få hem prylarna till brevlådan.

I någon tidigare filtertråd så fick jag tipset att black dot har en del bra komponenter till OK priser.

Sagt och gjort, förra veckan lade jag min första beställning och blev glatt överraskad när allt fanns i lager sen stod det 4dagar leveranstid så blev jag ordentligt glad.
Detta var innan en helg och kommande tisdagen började det klia i fingrarna och några mail skickades, jag kommer villigt erkänna att jag fick en lektion i skillnaden av att läsa saker som de är skrivna och inte vad jag önskade att de betydde.

Black dot är inte bara en återförsäljare utan oxå en tillverkare, så för dem betyder ”i lager” att de har material att producera den komponent du beställt så när man samma resultat på ett annat sätt. 4dagars ”leveranstid” betyder i deras fall att de reserverar sig för att det kan ta upp till 4dagar att producera de komponenter som är beställda.

Mitt paket skickades på den 4:e arbetsdagen precis som texten stipulerar och alla komponenter fanns med, så den enda missen var min optimism över att kanske få mina nya leksaker lite snabbare än vad leverantören lovat.
Men som i verkliga livet så går ju det mesta att förlåta efter en handling av kärlek och nu är lådan här, den gick att hämta på en lördag trots att PN var inblandade.

Slutet gott allting gott, nu går vi vidare från ord till handling.
Bilagor
E3CC618C-F270-4EA6-86BA-7AC8AD6EDD2E.jpeg
E3CC618C-F270-4EA6-86BA-7AC8AD6EDD2E.jpeg (28.62 KiB) Visad 1976 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-15 18:35

Tja vad skall man säga?

Det är ju inte emballaget som säljer dessa iaf, man får hoppas att upplevelse av att koppla in dem och lägga på lite signal är mer av en aha-upplevelse, nu skall dessa levereras till medkonstruktören så att jag kan bege mig upp till ”snickerboa” och sätta fart på sågar och fräsar samt stödja ihop ett filter till min egen ful-variant som skall få svettas ikapp med den förhoppningsvis överlägsna versionen.

Så med lite tur kanske det kan komma lite mer roliga bilder och matnyttig text inom en inte allt för avlägsen framtid, håll ut.
Bilagor
A2A2E405-47AE-4FA6-AB02-94BEAFE02410.jpeg
A2A2E405-47AE-4FA6-AB02-94BEAFE02410.jpeg (80.18 KiB) Visad 1927 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-20 01:29

Jaha, då har det hänt.

Idag har på allvar doppat tårna i Carlsson plaskdamm, jag hyser inga som helst illusioner att detta är versionen som kommer få pryda vardagsrummet hemma till slut, dels vore det fåfängt och riktigt dåligt investerat.
Jag är tämligen säker på att den lilla gottepåse som jag lämnade hemma hos Juanth innan det bar av upp till landet kommer kunna sjunga minst lika vackert, men lika lite som jag gillar att bara omge mig av köpesaker så kan man ju inte bara åka snålskjuts på andras erfarenheter och experiment, så här är mina första stapplande steg.

Jag har inte bara gissat utan har stulit inspiration och ingredienser från år av trådarkeologi härinne, dock jag jag kokat ihop en soppa som jag tror är lite unik med reservation för att den eventuellt har testats någon gång i Trollhättetrakten.

För att fortsätta med köksmetaforer så jag känner mig lite mer hemma så kan man säga att Radelius stod för fonden, eller lådan som vi brukar kalla den. I min ambition att rädda mitt OA51 original fynd så kom ju jag och Juanth fram till en bra plan, vi bygger varsin högtalare och läckrast slutresultat får sen bli blueprint för det slutgiltiga paret.
Så vänster högtalare fick följa med mig och hundarna upp till landet, sen har det sågats lite 6mm MDF i ambitionen att lägga grunden för någon slags slutfinish, men vem fan bli glad av att bara såga och limma hela tiden så idag var det dags att koppla lite.

Receptet i grova drag är:

Sänka avstämningen i lådan till någonstans runt ca 32Hz, så en något så när medgörlig fräs lät mig stoppa in ett rör som såg minst sagt manligt ut i den lilla lådan mest tack vare en fläskig krusning annars är det det klassiska pappröret som alla känner till vid detta laget.
I toppen sitter en seas 27 tafc/g helt ärligt stulen ide från avr7000 sen var det lite passande att jobba med samma material i bägge varianterna.
Mellanbasen är testad vattendelare, låter det tillräckligt bra, kan man spela starkt nog, hur hanterar man elementets egenheter, välkommen tbx Accuton 92/6.

Det finns ingen mer rationell förklaring bakom mina val annat än att det är 2 element som inte skäms för sig och det råkade ligga några såna utan annat syfte i bra att ha lådan.

Filtren är ett mer eller mindre galet hopkok att försöka få till en delning runt 2100Hz men samtidigt slippa att mellanbasen hänger med för högt upp och busar, om det kommer lyckas så är det bara för att lösningen är allt för knäpp, Accuton delas vid dryga 1600 med ett 3:dje ordningen LP och sen är det tomt en stund tills diskanten tar över via ett 2:a ordningen filter HP strax över 2700Hz.

Jag sammanfattar dagen som produktiv, och ger mig medans jag är på topp.
Det låter inte alls skit på något vis, men rummet är fel jag spelar på 1 kanal och det är bara mina gamla öron som är domare, imorgon kanske jag fallen ner som en gråsten igen men tills dess skall jag njuta lite Zelmani på den rätta sortens högtalare oavsett om REW kommer ta ner mig på jorden imorgon. Gonatt.
Bilagor
Labbet.jpeg
Labbet.jpeg (59.5 KiB) Visad 1781 gånger
Filter röra.jpeg
Filter röra.jpeg (96.78 KiB) Visad 1781 gånger
OA 551 test1 .jpeg
OA 551 test1 .jpeg (85.84 KiB) Visad 1781 gånger

Kermit116
 
Inlägg: 1253
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OA 551

Inläggav Kermit116 » 2022-10-20 08:34

Härligt, sista varianten av OA-51 är uppenbarligen inte ihopskruvad.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 551

Inläggav juanth » 2022-10-20 09:21

Heja!
Det ska bli mycket spännande att lyssna på den här när du är klar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA 551

Inläggav avr7000 » 2022-10-20 10:28

:) :) :)

Bild

Bild
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA 551

Inläggav paa » 2022-10-20 10:53

Snyggt, men hur låter det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-20 20:52

avr7000 skrev::) :) :)

[ Bild ]

[ Bild ]


Misstänkte att den skulle komma, är man ute och tjuvar här och där så finns det ju risk att man träffar man den rättmätige ägaren.
Så då kan man ju känna sig ganska säker på att detta inte kommer vara den ultimata kombon av element, men man behöver inte heller skämmas för den slutsatsen då andra redan vandrat den stigen.

Du har förstås inget minne om du behövde tämja känsligheten på diskanten? jag verkar ha gått lite hårt åt min då kalkylatorerna inte riktigt ger samma resultat som verkligheten :)

Fram med mikrofon och åter till ritbordet, mycket lyssna blir det ju iaf och det är ju alltid kul.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-20 20:54

paa skrev:Snyggt, men hur låter det?


Det låter inte alls så pjåkigt, men jag har en lite oortodox delning teori som behöver slipas på lite, så skall samla på mig lite fler mätningar och se vad jag kan dela med mig av inom kort, vässa pennorna.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-20 20:56

avr7000 skrev::) :) :)

[ Bild ]

[ Bild ]


ser dock att det är en mjukis, jag kör 27TAFC/G så kanske inte blir exakt samma resultat om du inte hittar de bilderna i nån annan mapp :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA 551

Inläggav avr7000 » 2022-10-20 22:02

Jag fuskade på den tiden och körde aktiv delning och subbar under 80 Hz
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-20 22:38

paa skrev:Snyggt, men hur låter det?


Ibland låter det så här, 80cm från sidovägg, 1m till bakväggen sweetspot mitt i rummet mic i öronhöjd ca 1,5 från högtalaren 30grader off axis.
Nyligen fimpat dämningen på diskanten som var på tok aggressiv, men kanske behövs något litet där.

Dett är dag1 så mycket som säkert inte är vad det borde.
Bilagor
Skärmavbild 2022-10-20 kl. 22.34.00.png
Skärmavbild 2022-10-20 kl. 22.34.00.png (308.65 KiB) Visad 1643 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA 551

Inläggav paa » 2022-10-21 19:01

Ser ut att vara lite ljusa i ljudet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-21 19:54

paa skrev:Ser ut att vara lite ljusa i ljudet.


Faktiskt inte så illa som man kanske kan tro, men finns vissa ”justeringar” som behöver komma på plats.
Tidigare ägare av lådan har kört någon aktiv bas historia så det satt ett kort sugrör i den ”andra” kortsidan och i mån av tid så dundrade jag in mitt avgasrör från samma håll bara för att komma igång och mäta lite på filtret.

Så här se du en högtalare i ett rum som är som en basfälla, den står fritt med minst 1m till någon vägg och basröret mynnar utåt rätt in i väggen 1m bort, dessutom är nog flödesmotstånd helt uppåt väggen pga av röret placering.

Så vad har vi lärt oss idag?

Att som amatörsnickare är man oftast mycket mer amatör än snickare och har man gjort ett stort hål i en liten låda på ett ställa där det inte borde vara så ha man en liten utmaning.

The saga fortsätter så snart jag fått upp temperaturen till plusgrader i verkstaden.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 551

Inläggav juanth » 2022-10-22 02:06

paa skrev:Ser ut att vara lite ljusa i ljudet.


Chris har mätt 51-klonen minst sagt oortodoxt kan man säga. Dvs inte placerad mot vägg så det väggstödet en 51 får saknas helt enkelt på mätningen. Mao det går inte att bedöma helheten ännu.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA 551

Inläggav paa » 2022-10-22 13:19

Låter som det finns gott hopp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-10-22 23:37

paa skrev:Låter som det finns gott hopp.


Det beror väl kanske på, spenderade en dag som nån version av sunes pappa med lådan istället för att fastna i mätningar som aldrig egentligen har någon chans att visa vad man vill se.

Det var oönskad hål som skulle pluggas och nya som skulle göras samt en allmän övergång.
Så efter den dagen i dammet så sitter avgasrören som det anstår en 51:a och luften från basen passerar en något så när avvägs mängd dämp, diskanten sitter nästan perfekt då alla nya hål nu är anpassade att kunna husera de element som Juanth har nöjet att pilla med.

Så till sist kom de upp på väggen, förmodligen något lågt men ändock och lite väl inklämda mellan en ordentlig trave elektronik och ett hörn men lusten att få lite pejl var större än lusten att möblera om, vissa justeringar har ju gjorts på filtret där dämpningen av diskanten var lite brutal så den kopplades bort men idag så kom en del av den tillbaks får se om jag hittar en lagom nivå.

Den klassiska puckeln för basen vill inte riktigt ge med sig trots filtrets konstruktion, blir att läsa lite och kika på andra konstruktioner. Som av en händelse så råkade mitt andra projekt med exakt samma bas fortfarande spela vi en mätning innan jag upptäckte det, den lyckades helt och hållet släcka ner den puckeln vilket var lite lustigt.

Så jakten går vidare, tror att ambitionen för avstämningen kommer visa sig lite hög, eller bokstavligt talat för låg, känns som att det finns lite att vinna där på att kanske sänka ambitionen en aning men vi får se, så inte guld, men kanske en plats i semifinalen.
Bilagor
Dagens sista okt 22.jpg
Dagens sista okt 22.jpg (90.62 KiB) Visad 1433 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 551

Inläggav juanth » 2022-10-30 13:31

Ett första ganska lyckosamt utkast till 4:e ordningens delningsfilter mellan SB17NBAC och Bliesma Alu-diskant i OA51-låda.
Det finns lite att jobba på men låter riktigt trevligt bara direkt. Jag är så imponerad av elementen.
23B6C7D3-1D8A-433E-B768-639575039EA6.jpeg
23B6C7D3-1D8A-433E-B768-639575039EA6.jpeg (1.75 MiB) Visad 1223 gånger


Mätt på ca 1,2 meter.

Jag gör alltså en version enligt ovan och Chris bygger en annan med element (bla. Thiel, keramikelement) han har liggande och sedan skall de jämföras.
De mätningar Chris gjort hittills verkar stämma förutom längst ner i basen, något, oklart vad gjorde att mycket information saknades under 100 Hz. Jag fick lyssna på de som Chris byggt och de låter riktigt bra. Än så länge har vi alltså endast var sin högtalare att jobba, mäta, lyssna på.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 551

Inläggav juanth » 2022-11-08 18:14

Här är några mätningar på SB/Bliesma
On axis, 15 grader ovanför och 45 grader ovan högtalaren. (Drygt 1 meters avstånd)
Filtret börjar kännas bra och nu väntar jag på leverans av högtalarlåda nr 2 för att kunna lyssna i stereo… :)
Bilagor
F358B71C-30FE-4B33-8F88-BF4BD5724FD3.jpeg
F358B71C-30FE-4B33-8F88-BF4BD5724FD3.jpeg (334.79 KiB) Visad 1065 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 551

Inläggav juanth » 2022-11-08 18:16

LTAS ser ut så här från lyssningsplats.
Det kan bli någon mindre justering kring delningen vid 1700 Hz
7D38FF4F-03D2-4989-A858-A2E479CE80CA.jpeg
7D38FF4F-03D2-4989-A858-A2E479CE80CA.jpeg (646.39 KiB) Visad 1064 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-11-08 19:36

juanth skrev:LTAS ser ut så här från lyssningsplats.
Det kan bli någon mindre justering kring delningen vid 1700 Hz
7D38FF4F-03D2-4989-A858-A2E479CE80CA.jpeg


Börjar ju verkligen se ut som du förtjänar att få jobba med lite mer estetiska lådor, men vet inte om jag någonsin kommer vänja mig med tidstämplingen här, blev orolig att jag hade tappat en dag igen.
Ser fram emot att få höra dem på riktigt.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-07-15

Re: OA 551

Inläggav Chris71 » 2022-11-09 18:57

Ger lite konstgjord andning på tråden, inser även att den har ett lätt introvert vinkel eftersom det är ett ständigt pillande för att tillfredställa mitt liv eget behov av välljud från en högtalare som många redan har vänt in och ut på de senaste 20 åren.

Men lite matnyttigt kanske jag kan komma med.

Min förberedda fräsning i den testburk som jag har tuktat verkar faktiskt passa de diskanter som Juanth har lekt med så det kändes ju bra nu när vi kastbytte så att den andra lådan kan få lite kosmetisk kärlek.

Som vanligt så mäter inte mitt exemplar som jag önskar så igår rev jag nog filtret 10ggr och lyckades väl sätta ihop det nästan rätt åtminstone 9ggr. I händerna på min inte lika blinde ledsagare så ser det ju genast mindre illa ut, eller så är det för att han är snäll som han säger så, min konklusion är att det mäter mer som jag tycker att det låter och det känns ju bra.

Sen står ju den andra högtalaren där, snygg är den kanske inte än men låter gör den och det på ett väldigt trevligt sätt.

Det blev ju ingen lång och djup lyssningsstund då tiden var lite knapp men våra intryck är nog ganska samstämmiga, sida vid sida med en .N är det svårt att peka ut vad exakt som skiljer på detaljnivå när man nagelfar parametrar men skulle man tvingas välja så är det inte svårt.

Kombinationen SB och Bliesma levererar en förbaskat sammanhållen och kontrollerad ljudbild men det är framförallt dess förmåga att göra det på ett så obesvärat sätt som blir kvittot på att det här inte var en helt tokig idé från början.
Jag inser ju nu mer än någonsin att tävlingen är lite lika över nu som när projektet inleddes, men med det trevliga tröstpriset att min kreation kan bli klart godkänd, och här kommer Juanth’s egna ord: ett Carlssonskt ljud med en väldigt trevlig öppenhet.

Så utan att gå händelserna i förväg så anar jag hur det kan komma att sluta, Nån kommer få till det perfekta filtret och mina nya högtalare kommer bli ett par SB+Bliesma OA551, men det kan bli en spin-off som är lite oväntad.

Kanske tvingas jag att skramla fram ett 3:e par lådor för att kunna implementera all ny kunskap och mitt recept i en alldeles egen limited edition som kommer heta: OA 551.vocalist.
Om och när detta händer så ser jag att den givna recension som räknas är om HiFiKG skulle anse att det är en värdig utmanare till sina egna högtalare, för dessa låter faktiskt förorsakat bra när man lyssnar på kvinnliga vocalister.

Det var dagens essä, nu skall det smidas planar för helgens arbete med ”storebror” och ett facelift av högerkanalen.
Bilagor
24FCFF4F-788C-4AD2-AB6D-3F6ADC05F068.jpeg
24FCFF4F-788C-4AD2-AB6D-3F6ADC05F068.jpeg (93.14 KiB) Visad 972 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA 551

Inläggav juanth » 2022-11-09 21:55

Vi måste helt enkelt ha två lika lådor/högtalare för att kunna säga något mer än att komma med indicier.
Det blir mer frågor än svar med jämförelser mellan olika höger och vänsterhögtalare. :)

Trevligt hur som helst.

Angående fräsningen så kan du nog ta ut lite djupare och sedan sätta i en adapterring till dina diskanter. Kan det vara en möjlig lösning?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 8 gäster